God news reader.
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 01-02-02 11:25

Findes der ikke en rigtig god news reader, der minder om Outlook
Express? Jeg har prøvet Agent, men den falder ikke rigtig i min smag.
Til KDE findes der en lækker news reader (Knode), findes der noget
lignende til Windows?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
taber-www på http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Hans Otto Nielsen

Dato : 01-02-02 12:13

Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
> Express? Jeg har prøvet Agent, men den falder ikke rigtig i min smag.
> Til KDE findes der en lækker news reader (Knode), findes der noget

Hejsa Søren

Jeg bruger selv en som hedder Pravda, den virker fint syntes jeg, er let
at bruge, og kræver ikke den store opsætning.
Linke er her.

http://www.kaufmansoft.com/apps.htm#Pravda
--
73 gs de OZ2HNS / Hans Otto

hogit@nielsen.tdcadsl.dk

http://home7.inet.tele.dk/hogit/

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 01-02-02 15:35

Hans Otto Nielsen wrote:
> Jeg bruger selv en som hedder Pravda, den virker fint syntes jeg, er
> let at bruge, og kræver ikke den store opsætning.

Den er skam fed nok! Skriver fra den lige nu! Der er bare nogle "ting".
Kan man f.eks. ikke editere en besked efter den er kommet i unsent? Jeg
er vandt til lige at kigge dem igennem inden jeg sender dem.

Hvad betyder uret i composing mode? Hvordan sætter jeg Follow-Up-To en
anden nyhedsgruppe?

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig.
taber-www: http://www.sjl.dk/ - ICQ#: 83 60 347

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-02-02 16:29

Hej Søren Jacob Lauritsen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> Den er skam fed nok! Skriver fra den lige nu!
>
> --

Nu er jeg nysgerrig. Den ligner jo OE's nyhedslæserdel til
forveksling. Men kan det passe, at den også ligner den mht. en
forkert sig-adskiller ("--" i stedet for "-- ")?

PS: Det er ingen joke, sarkasme eller noget som helst andet negativt.
Jeg er helt ærligt udelukkende nysgerrig.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 01-02-02 16:54

Rudi Stegen wrote:

> Nu er jeg nysgerrig. Den ligner jo OE's nyhedslæserdel til
> forveksling. Men kan det passe, at den også ligner den mht. en
> forkert sig-adskiller ("--" i stedet for "-- ")?

Nope den gør det rigtigt "-- ". Det gør min OE 6.0 i øvrigt også!

/Søren

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 01-02-02 16:58

Fri, 1 Feb 2002 16:54:18 +0100, skrev Søren Jacob Lauritsen
<devnull@nospam.sjl.dk>:

>Nope den gør det rigtigt "-- ". Det gør min OE 6.0 i øvrigt også!

Der er ikke noget mellemrum i denne signatur:
>--
>Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil skrive til mig.

Og OE 6 kan heller ikke lave en korrekt signatur, selvom du laver
et mellemrum i din signatur og når du kigger på din udbakke og
ser, at det er der, så bliver det slettet ved afsendelse.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-02-02 03:45

Knud Gert Ellentoft wrote...
> Og OE 6 kan heller ikke lave en korrekt signatur,
> selvom du laver et mellemrum i din signatur og når
> du kigger på din udbakke og ser, at det er der,
> så bliver det slettet ved afsendelse.

Hmm... det lader til I har ret. Troede det hørte fortiden til, med de
gamle OE'er. Skod! Der må da findes en news reader, som ikke er Agent,
men som ligner OE, der kan gøre tingene rigtigt!

/Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-02 13:09

Søren Jacob Lauritsen skrev:

>Hmm... det lader til I har ret. Troede det hørte fortiden til, med de
>gamle OE'er.

Den fejl vil aldrig blive rettet.

--
Bertel

Fra : Lars Klintholm

Dato : 03-02-02 21:10

> [...]

> med de gamle OE'er. Skod! Der må da findes en news reader, som
> ikke er Agent, men som ligner OE, der kan gøre tingene rigtigt!

Har du prøvet Gravity?
http://members.home.net/gravitypages/
--
mvh.
LarsK

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-02-02 23:23

Lars Klintholm wrote:

> http://members.home.net/gravitypages/

Nej den har jeg ikke prøvet, men den ser nu meget fin ud! Vil da lige
kigge på den ved lejlighed.

/Søren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-02-02 18:22

Søren Jacob Lauritsen <devnull@nospam.sjl.dk> skrev:

> Nope den gør det rigtigt "-- ". Det gør min OE 6.0 i øvrigt også!

Nej. Problemet er, at OEs viewer sætter et mellemrum efter alle linier
så OEs forkerte sig. adskiller kommer til at se korrekt ud for OE
brugerne selv.

Den sig. adskiller du bruger er "--" og ikke "-- ". Prøv at mål
antallet af mellemrum i min sig adskiller i OE.

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-02-02 20:35

> Nope den gør det rigtigt "-- ". Det gør min OE 6.0 i øvrigt også!

Nope (som andre har svaret). Men min OE4 HKH gør selvfølgelig

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-02-02 18:29

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev:

> Nu er jeg nysgerrig. Den ligner jo OE's nyhedslæserdel til
> forveksling. Men kan det passe, at den også ligner den mht. en
> forkert sig-adskiller ("--" i stedet for "-- ")?

Ja.

Derudover laver den en:

Selvom indlægget indeholder bogstaver som æ, ø og å.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 01-02-02 20:31

Hej Morten Bjergstrøm, du skrev i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ja.

Godt (eller rettere ikke godt, så at sige).

Grunden til spørgsmålet var dels, at hvis den vitterlig kunne lave en
korrekt sig-adskiller og tilmed har et udtalt OE-layout, ville det da
være et alternativ til adskillige.
Dels var grunden naturligvis også, at det lyder sært, den har denne
særegne OE-fejl. (Det kunne jo have været, at begge afsenderne og
ikke programmet havde lavet det "--").

Man forledes ligefrem til at tro, den er delvis hugget - også i
koderne. Omvendt burde Microsoft vel være beæret, da det vist er
første gang, der i givet fald er stjålet funktionelle koder (i.e.
ikke visuelle) fra dem og ikke omvendt

Tak for infoen.

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 01-02-02 22:40

Rudi Stegen <rudis_spamfilter.001@stegen.dk> skrev:

> Man forledes ligefrem til at tro, den er delvis hugget - også i
> koderne.

Jeg har også overvejet lidt om programmet måske i bund og grund
hovedsaligt er en grafisk skal ovenpå OE? (Hvis det da er muligt?)
Hvis det ikke er tilfældet er sig. adskiller fejlen noget mærkværdig og
dog, hvis jeg ikke husker helt galt har Pegasus Mail også den samme
sig. fejl.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 01-02-02 23:45

Morten Bjergstrøm, du skrev:

> Jeg har også overvejet lidt om programmet måske i bund og grund
> hovedsaligt er en grafisk skal ovenpå OE? (Hvis det da er muligt?)
> Hvis det ikke er tilfældet er sig. adskiller fejlen noget mærkværdig

Det tvivler jeg på, den har ikke den forbandede ombrydningsfejl, og
hvis man selv sætter "-- " så virker det, at den ikke kan finde ud af
7 og 8 bit, har den jo tilfælles med blandt andet XNews.

--
Henrik

Fra : Dino

Dato : 02-02-02 14:28

Den 1-2 2002 skrev Henrik K Hansen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Det tvivler jeg på, den har ikke den forbandede ombrydningsfejl, og
> hvis man selv sætter "-- " så virker det,

Og Pravda virker på maskiner hvor OE ikke er installeret, så det er næppe
en skal.

--
Dino

Spelling inspected prior to transmission.
Any errors occured en route.

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-02-02 15:50

Hej Henrik K Hansen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> og hvis man selv sætter "-- " så virker det

Nu er jeg forvirret. Mener du, at de to brugere her i tråden selv har
skrevet "--" i stedet for "-- " eller ..?

> at den ikke kan finde ud af 7 og 8 bit, har den jo tilfælles med
> blandt andet XNews.

Hva'! Er Xnews ikke perfekt?

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 02-02-02 16:03

Rudi Stegen, du skrev:

> Nu er jeg forvirret. Mener du, at de to brugere her i tråden selv har
> skrevet "--" i stedet for "-- " eller ..?

Nej, de har vel brugt signature.txt, i stedet for at skrive signaturen
manuelt.

> Hva'! Er Xnews ikke perfekt?

Ingen kodning af emne linien, kan ikke finde ud af 7/8 bit, OE
indledninger, o.s.v, men jeg må hellere stoppe inden Dino bliver
fornærmet

--
Henrik

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-02-02 16:15

Henrik K Hansen wrote:

> Nej, de har vel brugt signature.txt, i stedet for at skrive
> signaturen manuelt.

Jeg brugte en .txt fil, som signature, så er jeg fri for at skrive
signaturen hver gang.

Grunden til det snyder mig er, at når man markerer teksten i OE, ser
det ud som om, at der er lavet mellemrum efter "--". Markerer jeg et
korrekt "-- ", ligner det, at der er to mellemrum "-- ". Det tænkte
jeg ikke lige over, derfor gik jeg ud fra, at den formaterede
korrekt.

/Søren

Fra : Rudi Stegen

Dato : 02-02-02 17:40

Hej Henrik K Hansen, du skrev i
dk.edb.internet.software.mail+news:

> de har vel brugt signature.txt, i stedet for at skrive
> signaturen manuelt.

Aha, på den led. Tak for infoen.

> Ingen kodning af emne linien, kan ikke finde ud af 7/8 bit

Ja, Luu har problemer med encoding i det hele taget og indrømmer det
blankt. Han har forlængst (vist 1½ års tid siden eller så) smidt en
bøn ind på http://xnews.3dnews.net/release/changes.txt

"Note: Any Delphi programmer out there who's familiar with character
encoding table / foreign keyboard issues and wants to help me make
Xnews a bit friendlier to non-English posters, please contact me"

Morten startede iøvrigt en tråd i news.software.readers om det engang
i sommer eller så. Efter en _langt_ tråd dukkede Luu selv op (han
havde på daværende tidspunkt været fraværende i gruppen ret længe)
med et nedtrykt 'ok, I'll take a look' e.l. (Hvilket ikke ændrede
noget

--
Hygge fra Århus - Rudi

Fra : Dino

Dato : 02-02-02 22:29

Den 2-2 2002 skrev Henrik K Hansen i dk.edb.internet.software.mail+news:

> Ingen kodning af emne linien, kan ikke finde ud af 7/8 bit, OE
> indledninger, o.s.v, men jeg må hellere stoppe inden Dino bliver
> fornærmet

Du glemte problemet med UTF8 kodning ;0)
Som Rudi skriver, Luu har ikke kendskab til de ting, derfor er det ikke
implementeret :0(

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-02-02 23:58

Henrik K Hansen <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> skrev:

> Ingen kodning af emne linien, kan ikke finde ud af 7/8 bit, OE
> indledninger, o.s.v, men jeg må hellere stoppe inden Dino bliver
> fornærmet

Jeg tror nu ikke der er nogen, der bliver fornærmet. Langt de fleste
XNews brugere er godt klar over, at XNews langt fra er et perfekt
program.

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 02-02-02 23:57

Henrik K Hansen <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> skrev:

> hvis man selv sætter "-- " så virker det

Ja, men hvis vil have det som en automatisk sig. får man jo både "--"
og "-- ".

> at den ikke kan finde ud af
> 7 og 8 bit, har den jo tilfælles med blandt andet XNews.

XNews sætter dog ikke en header, der angiver 7-bit indhold selvom der
er 8-bit tegn i indlægget. Hvad der er værst skal jeg dog ikke kunne
sige.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 03-02-02 00:12

Morten Bjergstrøm, du skrev:

> Ja, men hvis vil have det som en automatisk sig. får man jo både "--"
> og "-- ".

Ja det ser ret komisk ud.

> XNews sætter dog ikke en header, der angiver 7-bit indhold selvom der
> er 8-bit tegn i indlægget.

Ingen angivelse i headeren er det samme som at angive at bodyen kun
indeholder 7 bit.

> Hvad der er værst skal jeg dog ikke kunne
> sige.

Det ved jeg heller ikke, jeg ved heller ikke hvorfor at en nyhedslæser
viser f.eks æøå korrekt når det ikke er angivet i headeren at folk har
sendt med f.eks iso-8959-1, hvordan ved ens egen nyhedslæser hvad der
skal vises.

--
Henrik

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-02-02 03:48

Rudi Stegen wrote...
> Man forledes ligefrem til at tro, den er delvis hugget -
> også i koderne.

Næppe! :) Det er sikkert bare gået op for dem, hvor brugervenligt OE er!
Anyway - jeg synes OE er brugervenlig. Jeg synes ikke Agent er speciel
brugervenlig, den tiltaler ikke rigtig mig. Til trods for at den har en
masse lækre features.

/Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-02 13:17

> [...]

>Anyway - jeg synes OE er brugervenlig. Jeg synes ikke Agent er speciel
>brugervenlig, den tiltaler ikke rigtig mig. Til trods for at den har en

Jeg synes at man skal skelne mellem to venlighedsbegreber:
Begyndervenligt vil sige at man let kan finde de væsentlige
funktioner. Brugervenligt vil sige at man kan lave præcis hvad
man har brug for - evt. efter en oplæringsperiode.

DOS og Unix er brugervenlige, men ikke begyndervenlige.

Windows er begyndervenligt, men ikke brugervenligt.

Agent er både begyndervenligt og brugervenligt.

At et program ikke tiltaler en, betyder ikke (nødvendigvis) at
det ikke har venlighedskvalitet. At programmet opererer
anderledes end andre programmer man måtte være vant til, er
heller ikke noget argument.

Men naturligvis lægger man vægt på om man føler sig godt tilpas.
Agent og Opera er de to programmer, ud af tusindvis, som jeg
hurtigst følte mig hjemme i.

--
Bertel

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-02-02 14:15

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> funktioner. Brugervenligt vil sige at man kan lave præcis hvad
> man har brug for - evt. efter en oplæringsperiode.

Jeg mener, at det du betragter som begyndervenligt også er brugervenligt.
At man kan finde de væsentligste funktioner uden videre, er en vigtig del
af brugervenligheden for mig. Der synes jeg at OE er rigtig godt.

Desuden synes jeg også, at brugervenlighed er, når man føler sig velkommen
i programmet. Ser det pænt ud? Er strukturen i GUI logisk og ligetil? Hvis
ikke, så vil brugeren blive forvirret og skræmt. Det var lidt den oplevelse
jeg havde med Agent. Måske fordi den er så avanceret og har rigtig mange
funktioner.

Nu prøvede jeg så Pravda, der ligner OE, det kan jeg lide. Når så den
indeholder nogle af de samme fejl som OE, så giver det for mig ingen mening
at skifte. Jeg ønsker jo netop at skifte for, at slippe for de fejl.

Så nu tester jeg X-news. Sjovt nok - så er X-news meget anderledes end OE,
men jeg har efterhånden forstået, at hvis jeg vil have noget ordentligt, så
skal jeg nok gå på kompromis med udseendet, for x-news er ikke ligefrem
pæn! Men jeg synes den er funktionel! :) og vigtigst - den tiltaler mig! :)

> At programmet opererer
> anderledes end andre programmer man måtte være vant til, er
> heller ikke noget argument.

Ikke når vi taler brugervenlighed, men når vi taler mit valg af software,
så mener jeg det er et godt argument. Jeg ville gerne have haft en news
reader, der fungerede korrekt og lignede OE.

> Men naturligvis lægger man vægt på om man føler sig godt tilpas.
> Agent og Opera er de to programmer, ud af tusindvis, som jeg
> hurtigst følte mig hjemme i.

Det er jo en smagssag. Jeg følte mig hjemme i OE! Nu vil jeg se om jeg kan
føle mig hjemme i x-news. Selvom den kræver lidt rigeligt tilvænning.

Bare lige så det er på det rene: Jeg ønsker ikke at nedgøre Agent, jeg har
selv brugt den i et stykke tid. Det var bare ikke mig.

/Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-02 15:14

Søren Jacob Lauritsen skrev:

>Jeg mener, at det du betragter som begyndervenligt også er brugervenligt.

Jeg er uenig. Når man kender Windows og vil lave specielle
indstillinger, irriteres man hele tiden over ulogiske genveje og
indlysende ting der bare ikke kan lade sig gøre. Men begynderen
kan benytte en hel del vigtige ting ganske hurtigt, så det er
begyndervenligt.

>At man kan finde de væsentligste funktioner uden videre, er en vigtig del
>af brugervenligheden for mig.

Jeg er uenig. En bruger behøver ikke kunne finde de vigtige
funktioner *let*. De skal blot kunne findes og virke problemfrit.
Kun begynderen stiller krav om lethed.

>Desuden synes jeg også, at brugervenlighed er, når man føler sig velkommen
>i programmet.

Det mener jeg er begyndervenligt. Mange skelner ikke mellem de to
slags venlighed.

Men de ting du nævner er skam vigtige, også for mig.

>Ikke når vi taler brugervenlighed, men når vi taler mit valg af software,
>så mener jeg det er et godt argument.

Helt enig.

>Bare lige så det er på det rene: Jeg ønsker ikke at nedgøre Agent, ...

Jeg opfattede heller ikke dit indlæg sådan.

--
Bertel

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 02-02-02 15:39

Bertel Lund Hansen wrote:

> [...]
> indlysende ting der bare ikke kan lade sig gøre. Men begynderen
> kan benytte en hel del vigtige ting ganske hurtigt, så det er

På den måde, kan jeg godt se hvad du mener. Det har du ret i.

> Jeg er uenig. En bruger behøver ikke kunne finde de vigtige
> funktioner *let*. De skal blot kunne findes og virke problemfrit.
> Kun begynderen stiller krav om lethed.

Jeg bliver irriteret, hvis jeg hver gang jeg skal ændre en indstilling
i et program, f.eks. nogle personlige data, skal igennem 117 menuer og
nærmest "finde" det igen, hver gang det skal bruges.

Det er er ikke brugervenligt, hvis man skal blive irriteret over en
ting. Det synes jeg gælder for både begynder og øvet.

/Søren

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 02-02-02 18:19

Søren Jacob Lauritsen skrev:

>Det er er ikke brugervenligt, hvis man skal blive irriteret over en
>ting. Det synes jeg gælder for både begynder og øvet.

Enig - hvis det er en 'kvalificeret' irritation.

--
Bertel

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 03-02-02 15:54

Bertel Lund Hansen wrote:

> Enig - hvis det er en 'kvalificeret' irritation.

Ja selvfølgelig.

/Søren

Fra : Jesper Harder

Dato : 03-02-02 00:39

Henrik K Hansen <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com> writes:

> [...]
> viser f.eks æøå korrekt når det ikke er angivet i headeren at folk har
> sendt med f.eks iso-8959-1, hvordan ved ens egen nyhedslæser hvad der

De gætter. For mange hierarkier vil Latin-1 være et udmærket gæt, for
andre vil Latin-2 være mere sandsynligt osv. osv. Man kan så bare lave
en liste af regexps, der fortæller hvilket tegnsæt der skal bruges i en
given gruppe, hvis en artikel mangler MIME-headers.

Her er beskrivelsen fra Gnus-manualen:

,----

`----

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 03-02-02 01:39

Jesper Harder, du skrev:

> Her er beskrivelsen fra Gnus-manualen:

Så fik jeg det sat på plads, tak for forklaringen.

--
Henrik

Fra : Leony

Dato : 01-02-02 15:15

"Søren Jacob Lauritsen" <devnull@nospam.sjl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Express? Jeg har prøvet Agent, men den falder ikke rigtig i min smag.
> Til KDE findes der en lækker news reader (Knode), findes der noget

Mamge bruger X-News. Den har også en glimrende dansk support side. Hvorfor
ikke bruge OE. Prøv at beskrive hvilke funktioner du leder efter, det gør
det lidt nemmere. Hvis det er til binære grupper er Newsgrabber (nu Zeonews)
helt suveræn.

mvh Leony..........Se mit casemod:
http://home.worldonline.dk/~vinci/