Tøsen - tandsten ...
Fra : A. Knudsen

Dato : 01-02-02 00:15

Hmmmm !

Så skal fars pige have fjernet tandsten d. 11.02 ( så far kan være
hjemme.......*G* ). Selvom det nok er mig, hun vil hænge på !.
For knap et år siden var hun til kontrol. Dyrlægen nævnte, at det nok ville
være godt for damen på et tidspunkt få fjernet tandsten.

Så er tiden og deres bankkonto inde til at få foretaget indgrebet.
I griner måske, men vores katte har deres egen bankbog, hvor der hver
måned bliver indsat x beløb.
Det går til evt. dyrlægebesøg, neutralisering og hvad ved jeg.... *S*.

Vi har fået nyt kradsetræ, hvor Simon & jeg har betalt et beløb dertil,
resten er taget af deres konto.
Nu skal Tøsen have fjernet tandsten - det bliver trukket fra DERES konto.
Næste gang er det Tilde - hun skal neutraliseres - det trækkes også fra
kontoen.

Hvordan gør I andre egentlig ?

I julen, hvor min lille prinsesse blev syg, det var ikke noget problem - de
havde selv penge dertil.
Jeg kan hilse og sige, at det faktisk er ret fedt på denne måde - så behøver
man ikke bekymre sig , om man har råd...*G*.

Min mor er taget afsted igen. Det var dejligt at have hende her. Tøsen &
Oscar var meget glad for hende, Tilde var bedøvende ligeglad , om hun var
der ell. ej .....
Mor forsøgte, men nej. Tilde er ellers selskabspapagøjen her - men
nix..............Intet at gøre.....
Oscar er, mildt sagt, overtryg ved manden & jeg - men alle andre - nej tak.
MEN min mor, var rimelig interessant.... - Hun ser også godt ud...*LOL*
Hun skreg af grin : Oscar har en ide om, at JEG skal lave pruttelyde på hans
maveskind...- så det gør jeg jo...Det fandt min mor ret underholdende...

Oscar er en sjov fætter - han eeeeeeeeeeelsker at smide sig på ryggen, hvor
vi så skal nusse hans mave . Det er ikke altid, at manden ( Simon gider det,
i stedet lægger han sin fod (str. 47 !!!) på maven af Oscar - hvad han er
fuld ud tilfreds med...
Jeg laver gerne pruttelyde, det er han pjattet med....
Og gider vi bære på ham ( havd vi gør meget!!!!! ), så er det fedt.

MEN ;skulle andre finde på at nusse maven ell. bære ham - uha !
Vi har en "onkel " af huset,som passer dem, når vi er udenbyes - det kan
lige gå an med ham , men andre .......
Underligt, ikke....

Nå., ville blot sige, at Tøsen skal i narkose og have fjernet tandsten.

Kan I alle have en god weekend.

Hilsen

Anya og kattene ( som alle 3 mener, at det er sengetid NU ).

Denne mail er viruschekket af Norton Antivirus 2002.

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-02 00:39

"A. Knudsen" <anyaxxx@esenet.dk> skrev i en meddelelse
> Næste gang er det Tilde - hun skal neutraliseres - det trækkes også fra
> kontoen.
>
> Hvordan gør I andre egentlig ?

MIne dyr har også deres egen opsparing, hvor jeg
sætter 350,- kr. ind hver måned. Den er reserveret
til akutte ting, så vaccinationer og neutralisering og
den slags, bliver ikke taget fra opsparingen.

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-02-02 00:48

Hej Anja

Jeg har "konto" hos dyrlægen, hvor jeg betaler et fast beløb hver måned

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Aristo

Dato : 01-02-02 01:00

Hej

En opsparing til katte.......sikke en rigtigt god ide.....hvorfor har jeg
dog ikke tænkt på det noget før....

Også en rigtig god weekend til dig og misserne...

Venligst

Hanne

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-02 13:54

A. Knudsen wrote:

> [...]
> Nu skal Tøsen have fjernet tandsten - det bliver trukket fra DERES konto.
> Næste gang er det Tilde - hun skal neutraliseres - det trækkes også fra

Vi har sygeforsikring så man ikke render ind i de helt store chok. Og så har vi en konto, hvor vi betaler lidt ind hver måned. Den har vi ikke rørt endnu, vi har haft råd til selvrisikoen - og jeg tænker også, at der måske kan blive brug for de penge når damerne bliver ældre.

Donna skal for resten også snart til tandlæge. Jeg gruer lidt for
narkosen, for den ene gang hun har prøvet det var hun _meget_ medtaget
(ved sterilisationen) Dyrlægen havde ingen forklaring andet end at hun
måtte være specielt følsom. Jeg håber at vores nye dyredoktor (Raiku
Sarvå) har noget specielt til "følsomme sjæle". Jeg tror det var Helle,
der beroligede mig med at det havde hun - men jeg er bekymret alligevel.
Hønemor...

Mange hilsner fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : Trine Piltoft

Dato : 01-02-02 17:56

Hejsa!

Jeg forstår ikke helt hvorfor jeres katte nødvendigvis skal i narkose
for at have for at få fjernet tandsten - min dyrlæge renser deres tænder
(hvis det er nødvendigt), hver gang de bliver vaccineret - og dette
foregår uden narkose. Det går ret hurtigt, og jeg tror ikke det gør
specielt ondt - måske lidt ubehageligt. Jeg tror kun han ligger dem i
narkose hvis det er meget slemt, og der evt. også skal fjernes en tand
eller hvis katten er fuldstændig umulig (er endnu aldrig sket med nogen
af mine katte at det har været nødvendigt med bedøvelse).

Det skal dog siges at selv de strideste bananer (læs katte) bliver som
smør i hans hænder når han går igang. Han har simpelthen taget på dem
:0)

Hilsen Trine P.
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : A. Knudsen

Dato : 01-02-02 18:48

Hej Trine !

Har læst dit indlæg.
Hmm, jeg troede , at det vár helt almindelig, at de røg i narkose.
MEN , efter dit indlæg, vil jeg ringe dertil, og nævne det.
For kan Tøsen undgå narkose, er det helt klart at foretrække.

Fra : Denise

Dato : 01-02-02 19:18

Hej
Jeg har heller aldrig fået katte i narkose til alm. tandrensning. Det kommer
helt
an på dyrlægen,. nogle gør det konsekvent og andre gør det kun hvis de ikke
kan komme til kattens tænder.
Jeg plejer selv at rense kindtænderne (det er de værste) på Somali'erne for
de
er ret nemme, sådan da. Jeg købte et torturinstrument af dyrlægen, men
ellers kan man
bruge sine negle til kindtænderne.
Men Molly den hystade, jeg har gjort det nogle få gange, men der sloges vi
også
i lang tid, så det orker jeg ikke. Og så når vi havde sloges, så går hun
bare hen og spiser
og er total ligeglad, som om hun siger "ha, ja der vandt jeg jo igen", og
det gjorde hun jo.
Hun bed engang dyrlægen så dyrlægen blødte. Heldigvis er tænderne ikke
slemme.
Hilsen Denise

Fra : Nina El Falaki

Dato : 01-02-02 20:32

Om katten skal i narkose afhænger også at hvor slem tandstenen er samt på
kattens reaktion.

Noget tandsten springer bare af når man rører ved det, mens man skal arbejde
for at få andet fjernet.

Mine katte får fjernet tandsten til det årlige check, men en enkelt gang har
Lara trængt til en grundigere rensning, og det foregik så under narkose.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-02 20:47

"Denise" <daugbjerg@c.dk> skrev i en meddelelse
> Hun bed engang dyrlægen så dyrlægen blødte. Heldigvis er tænderne ikke
> slemme.

Tror du, at dyrlægens var enig i det *GG*
Sorry, kunne ikke lade være

Hilsen Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Lene Vang

Dato : 01-02-02 22:52

LOOOOOL

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 01-02-02 20:44

"Trine Piltoft" <piltofts@post.tele.dk> wrote in message
> [...]
>
> Det skal dog siges at selv de strideste bananer (læs katte) bliver som
> smør i hans hænder når han går igang. Han har simpelthen taget på dem

He he, en gang da vi var ved dyrlæge og Banse skulle have fjernet tandsten
sagde at hun nok blev nødt til at bedøve ham, men dyrlægen tro'de også at
"det kunne hun da lige ordne". Så hun fik åbnet munden på ham og begyndte
med et lille krads på en tand *L*Og så *KIGGEDE* Banse bare på hende med
hans berømte/berygtede "Pil snitterne moster-blik" hvorefter dyrlægen
hurtigt trak både sig selv og fingrene tilbage og fremstammede "Uh, vi må
vist hellere bedøve ham" ...
Så det er meget forskelligt hvor lette deres tænder er at komme til. Bøv er
også altid blevet bedøvet, fordi han danner en utrolig masse tandsten -
trods tørkost - så jeg regnede med at det var generelt

Hilsen
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Trine Piltoft

Dato : 01-02-02 21:28

> [...]
> hans berømte/berygtede "Pil snitterne moster-blik" hvorefter dyrlægen
> hurtigt trak både sig selv og fingrene tilbage og fremstammede "Uh, vi

Måske netop derfor.......... - der skal temmelig meget til at gøre min
dyrlæge "bange/nervøs" og det tror jeg at kattene kan mærke. De tænker
bare at "jeg kan vist lige så godt opføre mig ordentligt for ham der
manden i den hvide kittel er ligeglad med at jeg ter mig). Selv min
Bastian hvis årlige ormekur er et rent mareridt for mig, får renset
tænder uden problemer.
Når de får renset tænder til den årlige vaccination, bliver det også
sjældent så slemt at det er nødvendigt at komme dem i narkose - dermed
ikke sagt at det ikke kan blive nødvendigt, men det har det bare ikke
været endnu (7-9-13 og bank under bordet).

Det kan iøvrigt godt bløde noget, men det stopper temmeligt hurtigt, og
som sagt synes jeg da bestemt det er at foretrække frem for narkose.
Hvis dyrlægen ikke vil uden, ja så er der jo ikke så meget at gøre (hvis
man iøvrigt er glad for sin dyrlæge, for ellers kan man jo forsøge at
skifte til en der vil).

Hilsen Trine P.

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-02 20:49

> [...]
> for at have for at få fjernet tandsten - min dyrlæge renser deres tænder
> (hvis det er nødvendigt), hver gang de bliver vaccineret - og dette

Hvis tænderne skal renses ordentligt i bund, er det
nødvendigt med narkose. Når de renses uden
narkose, tager man blot det værste, men det er en
udmærket løsning, der kan bruges til at udsætte en
rigtig tandrensning.

http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 01-02-02 21:22

Trine Piltoft wrote:

> [...]
> (hvis det er nødvendigt), hver gang de bliver vaccineret - og dette
> foregår uden narkose. Det går ret hurtigt, og jeg tror ikke det gør

Hej Trine

Ja, sådan har det også foregået her hidtil. Så skiftede vi dyrlæge,
p.g.a. Donnaens mavevrøvl. Raiku Sarvå fik bugt med det, så nu beholder
vi hende Da vi skulle have damerne vaccineret i oktober sagde hun så
at Donna burde komme om ca. 1/2 år for at få renset tænder. Jeg blev
lidt forbavset og fremførte, at det altid er foregået på stedet - sammen
med det årlige helbredschek. Hendes svar var, at det kan man også godt,
men man får ikke det hele med, især ikke på tændernes inderside. Og som
årene går samler der sig mere og mere og til sidst er det nødvendigt at
gøre det "ordentligt" For Donnas vedkommende er det altså nu. Dittes
tænder var pænere, så det var ikke nødvendigt. Jeg gætter på katte er
som os, nogle danner bare mere tandsten end andre?
Jeg ved ikke - jeg valgte at stole på hende, for hun er ekspert - og jeg
ville hade at finde ud af at missen gik rundt med tandpine uden jeg
havde opdaget det

Mange hilsner fra Ann R, Donna & Ditte

Fra : Kate

Dato : 01-02-02 22:16

> [...]

> narkose for at have for at få fjernet tandsten - min dyrlæge
> renser deres tænder (hvis det er nødvendigt), hver gang de bliver

Den "daglige" tandsten fjerner dyrlægen ved den årlige vaccination og
helbredsundersøgelse. De to gange Sofie er blevet lagt i narkose for
det er fordi hun havde fået tandkødbetændelse, første gang var det
dyrlægen der opdagede det og anden gang var det mig selv. Anden gang
var hun blevet mere end pirrelig overfor Johan og Oliwer, ja nærmest
aggressiv så jeg vidste at noget var galt. Hvilket det jo også var for
hun havde det helt klart bedre efter en tur hos dyrlægen. Johan og
Oliwer har aldrig haft de problemer, så det må jo være an på hvor slemt
katten danner tandsten.

Kate

Fra : Helle Andersen

Dato : 01-02-02 20:55

"Ann Rudbeck" <ann_rudbeck@mac.com> skrev i en meddelelse
> [...]
>der beroligede mig med at det havde hun - men >jeg er bekymret alligevel.

Det har Raiku heldigvis, men husk og sig det til
hende.

Min første kat, Chili, var hundehamrende syg, da
han var blevet kastereret. Han ville overhovedet
ikke vågne af bedøvelsen og trak sig i forpoterne
halvt bevidstløst hen over gulvet, alt imes han
skreg og skreg og kradsede sig i munden, så
blodet løb i stride strømme.

Da han fik tandrensning var han lysvågen og frisk
og frejdig, da han kom hjem Det er en form for
bedøvelse, hvor man kan give modgift, så de
vågner i løbet af et øjeblik, ligesom du sikkert har
set i naturfilm, når de har indfanget og mærket
vilde dyr.

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Ann Rudbeck

Dato : 02-02-02 14:34

Helle Andersen wrote:

> Det har Raiku heldigvis, men husk og sig det til
> hende.

Hej Helle

Det skal jeg, ingen tvivl om det - bare den stakkels Raiku ikke tror jeg
er totalt forskruet, så godt kender hun mig jo ikke (I andre _ved_ det,
ja,ja ). Det hjælper heller ikke, at jeg faktisk kender nogen
mennesker, der mistede deres skovmis under en banal tandrensning.
Jeg kan godt regne ud, at det sker meget sjældent, men...

Mange hilsner Ann R

Fra : Helle Andersen

Dato : 02-02-02 20:46

>Det skal jeg, ingen tvivl om det - bare den >stakkels Raiku ikke tror jeg
>er totalt forskruet, så godt kender hun mig jo ikke

Raiku er vist hærdet - husk, at hun allerede har
både Camilla og undertegnede som kunder
Ellers kan du bare sige, at du kender os - så
forstår hun nok alting meget bedre *GG*

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Camilla Scharff

Dato : 02-02-02 21:01

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> skrev...
> Raiku er vist hærdet - husk, at hun allerede har
> både Camilla og undertegnede som kunder
> Ellers kan du bare sige, at du kender os - så
> forstår hun nok alting meget bedre *GG*

Ork ja, Ann, fortæl du bare Raiku, at du kender os - kan næsten se Raiku
slå sig for panden og udbryde "Nååeh, så kan jeg bedre forstå!". Nej pjat,
Raiku er vist vant til _meget_ bekymrede katteejere, især fordi en del
udelukkende bruger hende til de tilfælde af sygdomme, som folks egen dyrlæge
allerede har *rodet* med et stykke tid uden resultat, så når misserne kommer
til Raiku er det somme tider som sådan et "sidste forsøg" (jeg kender
ihvertfald flere, som bruger hende på denne måde, fordi de bor for langt væk
til at bruge hende "til daglig").

Mvh. Camilla

Fra : Kate

Dato : 02-02-02 21:05

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in

> [...]
>
> Raiku er vist hærdet - husk, at hun allerede har
> både Camilla og undertegnede som kunder
> Ellers kan du bare sige, at du kender os - så

Haha, nu er hun jo kun til katte selv så mon ikke hun forstår
Jeg har aldrig selv besøgt hende, men så meget som jeg har hørt om
hende i årenes løb, så ved hun vist at kattemennsker er lidt til en
side, hva'? *stort grin*

Kate

Fra : Kate

Dato : 01-02-02 22:07

> [...]
> hver
> måned bliver indsat x beløb.
> Det går til evt. dyrlægebesøg, neutralisering og hvad ved jeg....

Faktisk synes jeg det er en supergod idé. jeg begyndte også på det da
jeg fik min første kar Freddie, men han var så syg at der aldrig kom
overskud og da han blev aflivet og jeg fik Johan og Sofie blev det ikke
til noget, så jeg betaler bare de få gange der har været noget.

> Mor forsøgte, men nej. Tilde er ellers selskabspapagøjen her - men
> nix..............Intet at gøre.....

Det er sjovt som de kan være kostbare Jeg tror faktisk at jo mere
man forsøger jo mindre vil de.

> [...]
> godt ud...*LOL* Hun skreg af grin : Oscar har en ide om, at JEG
> skal lave pruttelyde på hans maveskind...- så det gør jeg jo...Det

Det ville jeg nu også synes var sjovt, den har jeg kun hørt om med børn

> MEN ;skulle andre finde på at nusse maven ell. bære ham - uha !
> Vi har en "onkel " af huset,som passer dem, når vi er udenbyes -
> det kan lige gå an med ham , men andre .......
> Underligt, ikke....

Jeg tror faktisk der er ting vi slaver kan fordi de kender os som andre
ikke får lov til. Sådan er det da med mine. Iøvrigt forestillingen om
at min veninde har et tættere forhold til dem når jeg ikke er hjemme og
hun passer dem. Når jeg er her er det jo ikke nødvendigt at fedte for
hende vel

> Nå., ville blot sige, at Tøsen skal i narkose og have fjernet
> tandsten.

Det har Sofie prøvet to gange i sit næsten 12 årige liv, det er ikke
noget at snakke om synes hun, specielt fordi man bliver så dejligt
forkælet bagefter

> Kan I alle have en god weekend.
>
> Hilsen
>
> Anya og kattene ( som alle 3 mener, at det er sengetid NU ).

Tak og i lige måde, Kate

Fra : Gitte J

Dato : 02-02-02 10:08

Vores to misser har begge sygeforsikring hos Dahlberg, der jo dækker alt det
akutte. Hvad Laban angår, så har det vist sig at være en meget god ide, for
pengene er i alt fald tjent ind igen allerede nu, efter ca. et halvt år, med
indlæggelser osv.
Derudover har de en opsparingsbøsse, hvor alle 25- og 50 ører, 1 kroner og
2-kroner havner, og den bruges så til at spare taxa-penge op i (Laban kan
nemlig ikke køre med bus, fordi der altid er børn i busser og han hader børn
lige så meget som Freja hader dyrlægen). Da jeg som regel ikke kan nænne at
tage taxapengene fra deres bøsse alligevel, så står den egentlig bare og
sparer op til tandrens, og for Frejas vedkommende bliver det desværre
aktuelt i løbet af foråret. Labans tænder er i øjeblikket - jf. dyrlægens
udsagn - fine.
Ellers, så forsøger jeg hver måned at spare op selv, så der er altid en
opsparingskonto mere, der kan stå for skud, når alt andet fejler. I yderste
panik griber jeg til kærestens konto
-Gitte