Ny skærm og oldgammelt grafikkort
Fra : Preben Fuglsang

Dato : 31-01-02 20:17

Hej,

Jeg har lige købt mig en 17 Orion skærm (E1770T) og jeg har i forvejen
en Pentium 120, med et tseng labs ET4000/W32 PCI kort.

Skærmen skulle kunne køre 800x600 ved 85hz, men af en eller anden
årsag foregår det kun ved 60mz.

Mit spørgsmål er så om det har noget med det gamle skærmkort og om det
vil hjælpe evt. at installere en ny driver?

mvh

Martin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 31-01-02 20:19

"Preben Fuglsang" <prebenfuglsang@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Mit spørgsmål er så om det har noget med det gamle skærmkort og om det
> vil hjælpe evt. at installere en ny driver?

Det er Nok skærmkortet...

1900×1200×8 50 Hz il
1600×1200×8 70 Hz il
1280×1024×8 65 Hz
1024×768×16 75 Hz
800×600×16 90 Hz
800×600×24 60 Hz

Står der på http://www.gbar.dtu.dk/~c948374/Amiga/AmigaGraphicsBoards.html

Altså MAX 800*600 i 24 Bit ved 60 hz

Fra : Deaster

Dato : 31-01-02 20:46

> [...]
> en Pentium 120, med et tseng labs ET4000/W32 PCI kort.
>
> Skærmen skulle kunne køre 800x600 ved 85hz, men af en eller anden

Jeg tror faktisk ikke det gfx. kort kan køre højere end 60 Hz, det kunne mit
0,5 Mb version ihvertfald ikke.

--
Mvh Jesper (Deaster)
På usenet repræsenterer jeg mig

Fra : Preben Fuglsang

Dato : 01-02-02 11:12

Det kan godt være at den kun kan køre ca. 60hz

Her er hvad skærmen påstår den kører ved forskellige opløsninger:

640x480 (16 bit farver) = 31.4KHz og 60hz
800x600 (16 bit farver) = 38.0KHz og 60hz
1028x768 (256 farver) = 49.0KHz og 61hz

Skærmkortet kan IKKE køre 1028x768 i 16bit farver, og selvsagt
overhovedet ikke højere opløsninger.

Tseng grafikkortet er kun 1mb (ja, det er længe siden)

Men i al min uvidenhed troede jeg at det var skærmen der bestemte Hz
og ikke grafikkortet?

mvh

Martin

Fra : Óðin

Dato : 01-02-02 14:06

> [...]
>
> Tseng grafikkortet er kun 1mb (ja, det er længe siden)
>
> Men i al min uvidenhed troede jeg at det var skærmen der bestemte Hz

Det er begge dele alt afhængig af operativsystem. Du kan dog override
skærmens opdateringsgrænse, men så går skærmen sikkert bare i sort eller
springer i luften :), ja man har sq hørt om skærme der sprang i luften, og,
hvis du kører windows, genopretter den den gamle opdateringshastighed efter
15 sekunder. Hvis grafikkortet ikke kan opdatere hurtigere, så kan du ikke
få det til at gå hurtigere.

Mvh.

/Óðin

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 02-02-02 00:37

"Preben Fuglsang" <prebenfuglsang@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Men i al min uvidenhed troede jeg at det var skærmen der bestemte Hz
> og ikke grafikkortet?

Næe,,

Men køb et nyt grafikkort... Gerne et Matrox, så er du sikker på god 2D
kvalitet....