RTF og filudveksling
Fra : Franz Berliner

Dato : 31-01-02 12:22

Jeg er blevet vældig glad for Mariner Write beta til OS X. Det kører
formidabelt hurtigt, har stort set alle de funktioner jeg har behov for
(.. og minder mig en lille smule om de glade MacWrite dage

... men, når man nu skal udveksle RTF dokumenter med en PC går det hele
galt. På Mac æder min Word fint dokumenterne, men på PC smadres de
danske tegn (æ, ø, å).

Er der nogen der ved om man kan indstille tegnsæt eller lignende et
eller andet sted, så det ikke sker?

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thomas Tvegaard

Dato : 31-01-02 22:49

Franz Berliner <mimer@iname.com> wrote:

> [...]
> danske tegn (æ, ø, å).
>
> Er der nogen der ved om man kan indstille tegnsæt eller lignende et

Der er vist kun 2 muligheder:

1. Lær noget RTF og spild tiden med det. RTF-filer indeholder info i
starten der fastsætter tegnsættet, men kodningen af "specialtegn" (fx
æøå) er afhængig af dette. MW koder som \mac uden codepage, Word X som
\mac\ansicpg10000\uc1 og Word 2000 Win som \ansi\ansicpg1252\uc1 og det
giver kodning af æøå som hhv. \'be\'bf\'8c, \u230\'be\u248\'bf\u229\'8c
og \'e6\'f8\'e5. Festligt ikke sandt?

2. Kontakt Marinersoft og spørg. Jeg har tidligere brugt MW, da jeg
havde en langsom maskine og ikke syntes af min Word 5 var helt sjov
mere. Hovedmanden bag - William Paar - plejer at være flink til at
"lytte" og svare.

Thomas Tvegaard

Fra : Franz Berliner

Dato : 04-02-02 17:52

Thomas Tvegaard <tvegaard@mac.com> wrote:

> [...]
> \mac\ansicpg10000\uc1 og Word 2000 Win som \ansi\ansicpg1252\uc1 og det
> giver kodning af æøå som hhv. \'be\'bf\'8c, \u230\'be\u248\'bf\u229\'8c

Jo, det må man sige
Så vidt jeg kan se, kan man fint læse filerne på mac, selvom de har
\ansi\ansicpg1252\uc1 i starten også med specialtegn, så jeg kan vel
bare lave en search/replace på den linie. Lidt besværligt måske.

... jeg kunne selvfølgelig også bare bruge Word, men jeg synes Word X er
ufatteligt sløv på min iBook 500 og crasher lige lovligt ofte. En ældre
Word i Classic er ikke så elegant.

Det prøver jeg.

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-02 11:06

mimer@iname.com (Franz Berliner) writes:

> .. jeg kunne selvfølgelig også bare bruge Word, men jeg synes Word X er
> ufatteligt sløv på min iBook 500 og crasher lige lovligt ofte. En ældre
> Word i Classic er ikke så elegant.

Word er et Microsoftprodukt og maa derfor forventes at skulle have
godt med hukommelse og til dels CPU. Hvor meget har du?

Det koerer acceptabelt til det jeg skal bruge med 512 Mb RAM.
--
Thorbjørn Ravn Andersen
http://bigfoot.com/~thunderbear

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-02-02 15:45

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Word er et Microsoftprodukt og maa derfor forventes at skulle have
> godt med hukommelse og til dels CPU. Hvor meget har du?

Jeg har en 500 mhz G3 og 384 mb ram. Ikke verdens hurtigste maskine,
men når jeg kan køre videoredigering i Final Cut fuldt ud
tilfredstillende kunne det jo være meget fedt også at have datakraft til
at skrive et tekstdokument

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 05-02-02 16:52

> [...]

> men når jeg kan køre videoredigering i Final Cut fuldt ud
> tilfredstillende kunne det jo være meget fedt også at have datakraft til

Det har du da ogsaa. Aabn et terminalvindue og brug "Pico".

Word koerer ok her med 500MHz G4 og 512 Mb ram. Er der noget i dit
system, der er flaskehals?

Fra : Franz Berliner

Dato : 05-02-02 18:43

Thorbjørn Ravn Andersen <ravn@mac.com> wrote:

> Det har du da ogsaa. Aabn et terminalvindue og brug "Pico".

Næ, jeg vil ej (jeg bruger BBEdit til det meste)

> Word koerer ok her med 500MHz G4 og 512 Mb ram. Er der noget i dit
> system, der er flaskehals?

Nej, ikke så vidt jeg ved. Men jeg vil heller ikke betegne mig som OS X
superbruger (endnu.

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-02-02 03:43

> Næ, jeg vil ej (jeg bruger BBEdit til det meste)

Er det godt?

> Nej, ikke så vidt jeg ved. Men jeg vil heller ikke betegne mig som OS X
> superbruger (endnu.

Det tager vist sin tid. Oh well, jeg har siden opdaget at for folk
der er lige saa naerige som jeg, er der en OS X-udgave af Abiword
(abiword.org) man kan hente. Kraever X11 installeret. Melder tilbage
naar jeg har afproevet det.

Fra : Thorbjørn Ravn Ander~

Dato : 06-02-02 03:50

ravn@mac.com (Thorbjørn Ravn Andersen) writes:

> [...]
> der er lige saa naerige som jeg, er der en OS X-udgave af Abiword
> (abiword.org) man kan hente. Kraever X11 installeret. Melder tilbage

Glemte at sige at de siger man kan laese Word DOC filer og gemme som RTF.

Maaske var det noget for den oprindelige forespoerger?

Fra : Franz Berliner

Dato : 06-02-02 15:29

> Er det godt?

Ja, som tekst-editor synes jeg det er rigtig godt til de ting jeg skal
bruge det til (mest bare lidt søg og erstat i en masse tekstfiler, html
mv.) - Lite versionen mangler dog mange af de ting der gør det rigtig
godt. Jeg bruger version 6.1 til OS X.

Der findes en demo af nyeste version her:
http://www.barebones.com/products/bbedit/bbedit-demo.html

--
Franz | http://imv.au.dk/~fb