CPU mm.
Fra : LS

Dato : 31-01-02 10:10

Hej

Jeg står for at skal have en ny pc, men er blevet forvirret af alle de råd
som man kan få af folk.
Jeg skal bruge den til grafisk arbejde, og har de sidste 3-4 år køre
upåklageligt på en PIII 500 Mhz.

Nogle råder mig til at købe AMD, da de skulle være hurtigst til det grafiske
arbejde. Samtidig er de lidt billigere.
Nogle råder mig til at købe P4, da de er de hurtigste generelt.
Nogle siger at der stadig er fejl på P4, og at jeg derfor skal vælge AMD
Nogle siger at AMD bliver utroligt varme.
Nogle at Pentium holder bedre hvis man arbejder mange timer
Ja og man kan blive ved, som i jo sikkert ved.

Er der nogen her som faktisk har erfaringer med de forskellige typer ?

Jeg har fået et anbefalet at købe følgende:
Bundkort: Intel P4 D850GBC m/Lan & Lyd
CPU: Intel P4, 1400 Mhz - 423
Ram: 2x256 Mb Rambus PC800

Men er det bare endnu en som har en mening ?

Håber i kan hjælpe mig.

MVH

Lars Sørensen

Fra : Peter Jespersen

Dato : 01-02-02 00:00

LS wrote:

> [...]
> Ja og man kan blive ved, som i jo sikkert ved.
>
> Er der nogen her som faktisk har erfaringer med de forskellige typer ?

AMD Palomino er generelt hurtigst...den nye FPU er ret stærk...
Intel PIV er lidt hurtigere til nogle specifikke ting...

Det har længe været således at Intel processorer har indeholdt langt flere
fejlretninger end de tilsvarende AMD processorer .... PIV i løbet af sidste
sommer have rundet de 100, hvorimod fejl i Athlon serien kan tælles på
nogle enkelte hænder...
AMD Palomino bliver omkring lige så varm som PIV, men har sværere ved at
bortlede varmen (Størrelsen af kontaktfladen med køleelementet har jo en
del at skulle have sagt her) - PIV kan så foretage throttle (dvs at den
tilbringer et vist antal af cyklussssserne i suspend mode - hvilket
nedbringer temperaturen - hvilket betyder at CPU'en begynder at kravle men
kører videre og det er indbygget i processoren).... En Palomino har
indbygget en tempføler i processoren, det er så bundkortet der skal lukke
ned for processoren indtil temperaturen igen er acceptabel (Mener bare at
CPU'en råt og brutlt bliver lukket ned) - dette er noget som nogle
chipsætfabrikanter og mange bundkortproducenter har forsømt.
Men hvis man er istand til at spænde CPU køleren nogenlunde fast og er det
reelt ikke noget problem....

I tilfældet med begge processorer er garantien for et stabilt system god
køling...og det er altid en god ide at åbne for kassen for at se hvordan
blæserne har det - evt støvsuge og rengøre blæserne, så holder de også
længere.

Hvis du ved at din software er optimeret til SSE2, er PIV værd at overveje
ellers får du mere for pengene ved en AMD processor.

Et SiS baseret (SiS735 eller det nye SiS745) sokkelA bundkort kan
anbefales, fx fra ECS....nothing fancy - men en arbejdshest.

> Jeg har fået et anbefalet at købe følgende:
> Bundkort: Intel P4 D850GBC m/Lan & Lyd
> CPU: Intel P4, 1400 Mhz - 423
> Ram: 2x256 Mb Rambus PC800
>
> Men er det bare endnu en som har en mening ?

Kender ikke noget til 850, udover at der er PCI Burst sync problemer der
begrænser burst transfer til 80-90Mb/s ..... ellers skal det nok fungere
udemærket.

--
Live long and prosper...