Andet multimedie
bentjuul 3670
Problemer med Indesign 1.5 ?
Fra : LS

Dato : 31-01-02 10:20

Hej

Jeg er har et problem, som jeg håber i kan hjælpe mig med at få afklaret.

Jeg har sat en 12 siders tryksag op i 4+4 i In design 1.5.

På alle siderne har jeg et baggrundsbillede i farver.
På midten af alle siderne har jeg placeret en sort boks oven på billedet,
som indeholder tekst.
Boksen er lavet i In design, med farven: C=0%, M=0%, Y=0%, K=100%

Mit problem er nu at man kan skimte billedet gennem den sorte boks.

Ligger fejlen hos Mig, In design eller på Trykkeriet ?

Håber i kan hjælpe mig

MVH

Lars Sørensen

Fra : Ammitz

Dato : 31-01-02 12:02

Jeg tror du har begået en fejl i brugen af overprint.
Prøv at gå i in-design's hjælp og søg efter Attributter.
Læs dette afsnit igennem, - og kontroller så dine filer, om du har valgt
det rigtige til din opgave. Attributter er et langt men meget vigtigt
afsnit, - og det er vigtigt at du lærer dig, - hvordan dit trykkeri skal
have dine filer - for at det færdige resultat bliver korrekt.
Benyt din PS printer til at lave en 4-farveseparation af hver side, før
du sender det til tryk.
På den måde vil du hurtigt opdage, hvis en af separationerne indeholder
eller mangler noget, du ikke har kunnet se, da du lavede dine sider på
skærmen. Det er ikke alt man kan se på skærmen.
Håber det er en hjælp for både dig og trykkeriet.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : S. Peters

Dato : 31-01-02 12:27

in article 3c590d38$0$222$ba624c82@nntp03.dk.telia.net, LS at
solo.dk@mail1.stofanet.dk wrote on 31/01/02 10:20:

> Mit problem er nu at man kan skimte billedet gennem den sorte boks.
>

> Ligger fejlen hos Mig, In design eller på Trykkeriet ?

> [...]
Sort farvesepareres så det overprinter. Burde jo så bare dække det der er
under. Men ren sort som du har lavet er ikke en mættet sort. Den sorte
bliver derfor mættet der hvor du har farver under. Når du skal have en
mættet sort skal du altid sørge for at blande de andre trykfarver i.
Så din farve skulle nok have set ud som C=20, M=20, Y=20, K=100.

m.v.h
S.Peters

Fra : Kurt Lund

Dato : 31-01-02 12:38

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> skrev

> [...]
> mættet sort skal du altid sørge for at blande de andre trykfarver i.
> Så din farve skulle nok have set ud som C=20, M=20, Y=20, K=100.

Det ville også være mit forslag, dog med den tilføjelse at man her har
mulighed for (udover den nævnte /neutrale/ dybsorte) kan definere en
kølig dybsort (100 K + 20 C) samt en varm dybsort (100 K + 20 M).

--
Kurt Lund

Fra : S. Peters

Dato : 31-01-02 13:47

in article a3ba0u$oa5$1@sunsite.dk, Kurt Lund at kl@fabel.dk wrote on
31/01/02 12:37:

> Det ville også være mit forslag, dog med den tilføjelse at man her har
> mulighed for (udover den nævnte /neutrale/ dybsorte) kan definere en
> kølig dybsort (100 K + 20 C) samt en varm dybsort (100 K + 20 M).

Kurt ja. Men vil tro der er brug for at bruge alle 3 process-farver i dette
tilfælde da billedet under sandsynligvis indeholder alle tre.

Fra : Ammitz

Dato : 31-01-02 14:18

> Kurt ja. Men vil tro der er brug for at bruge alle 3 process-farver i
dette
> tilfælde da billedet under sandsynligvis indeholder alle tre.

Det er rigtigt at bruge en pyntet sort, - men når der er tekster
placeret i de sorte bokse, står disse jo på een eller anden måde i en
lysere farve (negativt), - hvorfor jeg stadig mener at det må være bedst
slet ikke at have det trykte billede under boksene - kun rent hvidt
papir, - dog med en lille overlapning i kanterne til den sorte boks.
Dette med mindre billedet skal ligge i teksternes typer.
Og husk så at tjekke separationerne ved at printe dem ud.
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : S. Peters

Dato : 31-01-02 14:20

in article 2lb68.4496$m6.347510@news000.worldonline.dk, Ammitz at
Ammitz.news@kandu.dk wrote on 31/01/02 14:17:

> [...]
> slet ikke at have det trykte billede under boksene - kun rent hvidt
> papir, - dog med en lille overlapning i kanterne til den sorte boks.

En lys tekst vil vel udspare hele vejen igennem også på billedet?

S.Peters

Fra : Ninzen

Dato : 31-01-02 20:50

Ammitz <Ammitz.news@kandu.dk> wrote:

> [...]

Det er nu ligegyldigt. Du kunne sådan set nøjes med at komme 0,1 % cyan
i den sorte og farven vil blive opfattet som "andet" end sort, og vil
derfor spare ud i den underlæggende for ikke at ødelægges af billedet,
og diffusiere i kanten mod det underlæggende billede.

> [...]
> slet ikke at have det trykte billede under boksene - kun rent hvidt
> papir, - dog med en lille overlapning i kanterne til den sorte boks.

Billedet skal bare blive liggende, det er den sorte der skal gøres noget
ved. Enten ved at komme en farve i eller tvinge den til overprint og
diffusiering.
En overprint eller udsparing og diffusion retter sig kun mod det der
ligger umiddelbart under. Den kan ikke tolke ned igennem lagene.
En negativ eller lys farvet tekst på sort baggrund vil/skal derfor altid
spare ud i den sorte og vokse lidt ind under den sorte +diffusiere.
I de fleste DTP-programmer i dag klares det korrekt af programmerne.

> Dette med mindre billedet skal ligge i teksternes typer.

Det vil du vist ikke ku' klare uden at bruge teksten som maske på
billedet - teksten vil ikke ku' slå hul i den sorte og lade det nederste
billede titte igennem - hvis det er det du forestiller dig.

> Og husk så at tjekke separationerne ved at printe dem ud.

Nemlig. På en postscriptpriner. Det kan gi' overraskelser.

Endelig har mange moderne trykkerier i dag overprint/udsparing og
diffusion som en del af RIP-processen (InRip), så manuelt foretagede
indstillinger kan blive overskrevet.
Derfor - snak med trykkerier om hvad de gør, så du kan vide hvad du skal
gøre.

- Uden kendskab til InDesign men med en god portion erfaring i emnet

--
Venlig hilsen Nina

Fra : S. Peters

Dato : 31-01-02 22:03

in article 1f6w6hn.p0dkye1wg6r88N%Ninzen@ofir.dk, Ninzen at Ninzen@ofir.dk
wrote on 31/01/02 20:49:

> [...]
> derfor spare ud i den underlæggende for ikke at ødelægges af billedet,
> og diffusiere i kanten mod det underlæggende billede.

Aha, har jeg aldrig tænkt over. Må så kunne bruges hver gang der kan opstå
problemer med at dele af en sort kan blive mættet og andre ikke ?

> - Uden kendskab til InDesign men med en god portion erfaring i emnet

Tror du roligt kan bruge din erfaring fra andre programmer. Farveseperation
næppe programspecifik

m.v.h
S.Peters

Fra : LS

Dato : 31-01-02 14:36

Jeg kan godt se hvad i mener, og en anden gang vil jeg da helt fjerne
billedet hvor det ikke skal bruges.
Jeg fik dog lavet et prøvetryk (print), hvor der ikke var noget at se.
Jeg har også lige talt med trykkeriet, og de siger at de lavede kasserne om
til C=30%

LS