Gamle blade og nye tider
Fra : Kim Biledgaard

Dato : 29-01-02 22:28

Jeg sad og bladrede en stak gamle DOF-blade igennem - det gamle hæderkronede Feltornitologen og Fugleværn fra 1960'erne og starten af 1970'erne. Det var helt skræmmende, fordi jeg pludselig fik en fornemmelse af, at fortiden vendte tilbage. Jeg tænker naturligvis på vores regering som med sine holdninger til miljøbeskyttelse, kraftigt understøttet af det nye finanslovsforslag, pludselig gør fortiden levende. Det er som om, tiden på miljøområdet har stået fuldstændig stille for Venstre+Konservative de sidste 20-25 år (Dansk Folkeparti har vist ikke noget der minder om en formuleret miljøpolitik, så vidt jeg ved - de tænker kun på een ting...)

Min gennemlæsning af de gamle blade viste et DOF, som på alle punkter var oppe på barrikaderne og kæmpede en brav kamp for miljøet. Jagten var en af de helt store problemstillinger den gang, og det kan den for alvor blive igen, hvis regeringen får den tanke, at jagtloven står til revidering.

Men er DOF klar til kamp? Siden jeg blev medlem af DOF i 1978 er der sket et voldsomt skred i fugleinteressen, som generelt forekommer mig meget mere fokuseret på sjældne arter og krydslister end på fuglebeskyttelse. Er der stadig ildsjæle nok rundt omkring, som har kræfter til at tage kampen op mod håbløse lokalpolitikere? Hovedforeningen er vel rustet til at tage kampen op mod den ignorant, som man af uforklarlige årsager har udnævnt til miljøminister - noget tyder på, at udnævnelsen er sket p.g.a. mangel på egnede alternativer... i sig selv en skræmmende tanke!

Jeg hørte for nogle år siden én som sagde, at den største trussel mod den danske natur i virkeligheden nok var partiet Venstre. Meget yder desværre på, at det er rigtigt. Nu må vi så skrige op, måske nytteløst, fordi regeringen tilsyneladende kan få stemmer til alt fra Dansk Folkeparti, bare regeringen lover at sparke en flygtning eller indvandrer bagi en gang imellem.

Mange hilsner
Kim Biledgaard
email: biledgaard@get2net.dk
homepage: http://hjem.get2net.dk/biledgaard

Fra : Niels J Larsen

Dato : 30-01-02 09:07

Kim Biledgaard wrote:

> [...]
> noget tyder på, at udnævnelsen er sket p.g.a. mangel på
> egnede alternativer... i sig selv en skræmmende tanke!

Da valgresultatet stod klart, diskuterede jeg dette med en
af mine venner, som er professionel miljømand. I følge hans
udlægning, så er miljøministeren normalt en ganske fornuftig
person. HVIS ellers denne udlægning er korrekt, så er der
nok tale om at regeringens top (Anders Fjog og hans
inderkreds) har givet miljøministeren en bundet opgave.

> Jeg hørte for nogle år siden én som sagde, at den
> største trussel mod den danske natur i virkeligheden
> nok var partiet Venstre.

Foruden at være en trussel mod vores integration, mod vort
uddannelsesniveau, osv. Desværre var den forrige regering
ikke meget bedre hvad det sidste angår ...

--

Niels Jørgen