Andet penge
Bille1948 3022
alka 1580
Feriepenge...
Fra : izeqb

Dato : 29-01-02 21:29

Hejsa!

Jeg arbejdede i et forsikringsselskab fra D. 1 juni 2000 til D. 1
april 2001.

Da jeg stoppede fik jeg nogle feriepenge. Hvor mange kan jeg ikke lige
huske.

Idag har jeg så modtaget en Oplysningsseddel fra 2001 med posten.

Der står i den at jeg har tjent 61.000 kr i år 2001.

Dem skal jeg vel have feripenge af?
Hvor meget er det ca. jeg skal have? Og hvis jeg ikke tager meget fejl
kan jeg få dem udbetalt i maj måned ikke? Alt efter hvornår jeg holder
ferie og sådan.

Hvad nu hvis min tidligere arb. plads siger at jeg ikke kan få dem
udbetalt fordi jeg fik dem sidste år, eller fordi jeg ikke arbejder
der mere, hvem skal jeg så gå til (de har lavet noget "fusk"(?) før).

// Hjalte

Fra : Jannik Mariager

Dato : 29-01-02 22:08

JE mener man opsparer "ferie fra 1.januar til 31. dec. og holder ferien fra
2. maj til 2. maj, desuden er feriepengene vistnok 12,5% af din bruttoløn
(der skal også betales skat af feriepengene.

eks.

årsløn: 300.000
feriepenge før skat (300.000*1,125)-300.000 = 37500
feriepenge efter skat 37500/2 (sådan ca.) = 18750 på 30. dage

Jannik

Fra : Henry Vest

Dato : 29-01-02 22:30

Jannik Mariager wrote:

> JE mener man opsparer "ferie fra 1.januar til 31. dec. og holder ferien
> fra 2. maj til 2. maj,

Næsten korrekt, efter den nye ferielov er det fra den 1. maj til den 30.
april.

/Henry

Fra : Mark Beaumont

Dato : 29-01-02 22:52

"izeqb" <izeqb@secret.dk> skrev
> Jeg arbejdede i et forsikringsselskab fra D. 1 juni 2000 til D. 1
> april 2001. Da jeg stoppede fik jeg nogle feriepenge. Hvor mange
> kan jeg ikke lige huske.

Fik du penge udbetalt gennem FerieKonto eller en lignende ordning?

> Idag har jeg så modtaget en Oplysningsseddel fra 2001 med posten.
> Der står i den at jeg har tjent 61.000 kr i år 2001.
> Dem skal jeg vel have feripenge af?

Ja, hvis du ikke har fået dem før.

> Hvor meget er det ca. jeg skal have? Og hvis jeg ikke tager meget fejl
> kan jeg få dem udbetalt i maj måned ikke? Alt efter hvornår jeg holder
> ferie og sådan.

Feriepengene udgør 12,5% af din bruttoindkomst

De feriepenge du har tjent i perioden 1. januar 2001 - 31. december 2001,
skal bruges til at holde ferie for i perioden 1. maj 2002 - 30. april 2003

> Hvad nu hvis min tidligere arb. plads siger at jeg ikke kan få dem
> udbetalt fordi jeg fik dem sidste år, eller fordi jeg ikke arbejder
> der mere, hvem skal jeg så gå til (de har lavet noget "fusk"(?) før).

Start med at kontakte arbejdsgiveren, og hvis du også er medlem af en
fagforening, kan du også henvende dig til dem.
Hvis det ikke hjælper, så kontakt Feriekontoret hos Arbejdsdirektoratet.

Læs evt. mere på
http://www.adir.dk/extern/folder/p20dk/p20side2.htm
http://www.retsinfo.dk/_GETDOC_/ACCN/A20000039630-REGL

Vh Mark