Klinker til pizzabagning
Fra : Jens

Dato : 29-01-02 10:18

De der hårdtbrændte klinker fra byggemarkedet, kan de egentligt fås i
"Pizzastørrelse, eller lægger i flere ind ved siden af hinanden ?

/Jens

Fra : Jette Mogensen

Dato : 29-01-02 11:28

Du lægger flere ind ,ved siden af hinanden

mvh Jette

Fra : Jens Olsen

Dato : 29-01-02 19:13

"Jens" <a.b.renner@gmx.de> skrev i en meddelelse
| De der hårdtbrændte klinker fra byggemarkedet, kan de egentligt fås
| "Pizzastørrelse, eller lægger i flere ind ved siden af hinanden ?

Vi forsøgte os for nogle år siden og fandt,
at det ikke er umagen værd, hvis man har
en god varmluftsovn, der kan blive knaldvarm.
Og at give de par hundrede, man i Inspiration
og andetsted forlanger for en terracottaplade
til pizzabagning er pengene ud ad vinduet.

mvh
jens olsen

Fra : Peter Garlov

Dato : 29-01-02 23:58

Kan en newcommer lige få det skåret ud i pap. Hvordan/hvor længe vil
du bage en alm. pizza i en knaldvarm ovn? Og hvor varm er "knaldvarm"?

Mvh.
Peter

Fra : Jens Olsen

Dato : 30-01-02 08:12

"Peter Garlov" <petergarlov@hotmail.com> skrev i en meddelelse
| Kan en newcommer lige få det skåret ud i pap. Hvordan/hvor længe vil
| du bage en alm. pizza i en knaldvarm ovn? Og hvor varm er
"knaldvarm"?

Jeg må medgive, at "knaldvarm" ikke just er præcist.
Den skal kunne nå op på 300 grader (og det er ikke
alle ovne, der kan, selv om gradindelingen viser det).
M.h.t. bagetid tager jeg den på øjemål og bogstavelig
talt Fingerspitzengefühl. Det afhænger af dejens
beskaffenhed. Den skal være pænt lysebrun og give
modstand, når man knipser til den. Men det bliver om-
kring 20-25 minutter.
Pizzabagning har det lidt ligesom "mors frikadeller".
Hver kvinde/mand sin fremgangsmåde.
Den bedste pizza, jeg nogensinde har spist, fik jeg
for en del år siden i Paris. Den blev bagt af en sand
mester i en kæmpestor muret ovn for åben ild sammen
med 15-20 andre pizzaer. Han vidste, hvad han havde
med at gøre.

mvh
jens olsen

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-01-02 09:01

Når jeg bager pizza på en bagesten ved 300 grader skal de have 6 min.

m.v.h. Jette

Fra : Torben Abildgaard

Dato : 30-01-02 09:06

Jette Mogensen skrev
>Når jeg bager pizza på en bagesten ved 300 grader skal de
have 6 min.

Ja, det er jo ikke en kiks.

Ca. 8 minutter for fuld skrue uden bagesten.
--
vh ¸.·´¯)

Fra : Henrik

Dato : 30-01-02 18:11

Enig med Jette!
Og,
bagesten til pizza er abolut ikke pengene ud ad vinduet efter min mening,
men udgangspunktet for denne diskussionen lader til at være meget
forskelligt, når en pizza der er bagt i flere kvarter kan anses for at være
kvalitet.....(er fyldet kødsovs og spaghetti?)

Finten med bagestenen er jo, at den meget høje under-varme bevares og den
porøse sten giver mulighed for sprød og lysebrun (i punkter) bund efter
ganske få minutters bagning, så fyldet ikke når at blive dødkogt....

Og så til det vigtigste (for ikke at skuffe trofaste læsere på pizza-trådene
i NG): Brug en dej af vand, mel, salt og gær + olie....der mindst har modnet
fra dagen i forvejen.

Henrik

Fra : Jens Olsen

Dato : 30-01-02 19:33

"Henrik" <henrikc@spam.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
at være
| kvalitet.....(er fyldet kødsovs og spaghetti?)

Tak for belæringen.
Nej, fyldet er ikke kødsovs og spaghetti.
Det er salami fra Netto, ansjoser og et udslået æg.

mvh
jens olsen

Fra : Henrik

Dato : 30-01-02 22:46

Velbekomme!
Henrik

Fra : Søren Lindholt

Dato : 31-01-02 15:41

Henrik <henrikc@spam.dk> wrote in article
<3c582922$0$229$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>...

> Finten med bagestenen er jo, at den meget høje under-varme bevares og den
> porøse sten giver mulighed for sprød og lysebrun (i punkter) bund efter
> ganske få minutters bagning, så fyldet ikke når at blive dødkogt....

Jeg er gået mere over til at bage den med kun tomat og ost, (moz/gorg) og
så putte lidt fyld på bagefter, f.eks. en god tyske spegeskinke og lidt
småbladet salat. Og f.eks. rejer bliver jo uspiselige af varmen ,de minder
mest om ventilgummi når de har fået 5-10 minutter i varmen.
--
Søren
chefkok@motortosse.dk

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-01-02 08:57

Fra : Fru Hof

Dato : 30-01-02 10:37

> [...]
> Kan en newcommer lige få det skåret ud i pap. Hvordan/hvor længe vil
> du bage en alm. pizza i en knaldvarm ovn? Og hvor varm er "knaldvarm"?

Jeg bager på bagesten og fuld skrue for varmluftsovnen, så den bliver så
varm som overhovedet muligt. Jeg har ikke taget tid, men det går meget
hurtigt, og jeg bruger at sidde vagt ved ovnen.

mvh
Tove