Kan det gøres mere optimalt?
Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 28-01-02 22:13

Hejsa!

Jeg bruger følgende kode, til at skaffe antallet af rækker i en given
tabel. Mit spørgsmål er om det kan gøres mere optimalt.

$sqlQuery = "SELECT COUNT(*) AS num_rows FROM table";
$result = mysql_query($sqlQuery);

$data = mysql_fetch_array($result);
$row_count = $data["num_rows"];

/Søren

--
Fjern "nospam" fra e-mailadressen, hvis du vil maile til mig!
www: http://www.sjl.dk/ - ICQ: 83 60 347

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-02 22:22

Søren Jacob Lauritsen skrev:

> [...]
> tabel. Mit spørgsmål er om det kan gøres mere optimalt.
>
> $sqlQuery = "SELECT COUNT(*) AS num_rows FROM table";

Ja:

$query = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM table") or
trigger_error(mysql_error(), E_USER_WARNING);
$row_count = mysql_result($query, 0);

Eller med Fasdab (se min signatur):

$row_count = $db->cell("SELECT COUNT(*) FROM table");

: )

--
Jonas Koch Bentzen

PHP-databaseklasse til PostgreSQL og MySQL:
http://understroem.dk/fasdab/

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 28-01-02 22:26

Jonas Koch Bentzen skrev:

> $query = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM table") or
> trigger_error(mysql_error(), E_USER_WARNING);
> $row_count = mysql_result($query, 0);

Man kan også gøre det endnu kortere:

$row_count = mysql_result(mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM table"), 0);

Det er bare en dum ide at undlade at tjekke, om mysql_query går galt, så
derfor foretrækker jeg den lidt længere version.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Christian Joergensen

Dato : 28-01-02 23:10

Jonas Koch Bentzen <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote:

> Eller med Fasdab (se min signatur):
>
> $row_count = $db->cell("SELECT COUNT(*) FROM table");

Eller med PEAR's DB-klasse:

row_count = $db->getOne("SELECT COUNT(*) FROM table");

:)

--
Christian Jørgensen / Beam me up, Scotty. There's no intelligent life
http://www.razor.dk / down here.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-01-02 07:10

Jonas Koch Bentzen wrote...
> $query = mysql_query("SELECT COUNT(*) FROM table") or
> trigger_error(mysql_error(), E_USER_WARNING);
> $row_count = mysql_result($query, 0);

Spørgsmålet er om det er mere optimalt. Vil jeg hente noget tidsmæssigt
ved at gøre det? Performancemæssigt?

> Eller med Fasdab (se min signatur):
>
> $row_count = $db->cell("SELECT COUNT(*) FROM table");

Kewl, men er Fasdab noget der skal installes på serveren, det er
desværre ikke min egen server. :( Vil jeg hente noget tidsmæssigt ved at
bruge det?

/Søren

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 30-01-02 13:17

> Kewl, men er Fasdab noget der skal installes på serveren

Nej, du skal bare uploade en PHP-fil og require_once den. Se eksemplet
http://understroem.dk/fasdab/documentation/method.query.html.

Fra : Søren Jacob Lauritse~

Dato : 30-01-02 13:50

Jonas Koch Bentzen wrote...
> Nej, du skal bare uploade en PHP-fil og require_once den. Se eksemplet
> på http://understroem.dk/fasdab/documentation/method.query.html.

Aah okay! Smart nok! Vidste ikke man kunne lave klasser med PHP. Det er
jo helt nye muligheder det giver mig! PHP har lige scoret flere point i
min verden! :) Kewl!

Men performance i forhold til det kode jeg selv havde lavet er vel den
samme? Eller?

Noget helt andet, nu vi er igang med andre muligheder! Har jeg mulighed
for at lave en server component i f.eks. C til Unix og bruge den sammen
med PHP? På samme måde som når man laver en DLL-fil i C++ og benytter
den med ASP. Evt. et link til en side, der beskriver emnet?

/Søren

Fra : Christian Joergensen

Dato : 30-01-02 21:43

On Wed, 30 Jan 2002 13:50:29 +0100, Søren Jacob Lauritsen wrote:

> [...]
> med PHP? På samme måde som når man laver en DLL-fil i C++ og benytter
> den med ASP. Evt. et link til en side, der beskriver emnet?

Du kan "sagtens" kode dig en extension til PHP i c.

Tag et kig på Zend API'et: <http://www.zend.com/zend/api.php>

--
Christian Jørgensen | The difference between theory and practice is that in
http://www.razor.dk | theory there is no difference between theory and