ud-printnings knap
Fra : Jam

Dato : 28-01-02 19:55

Hej NG

Jeg har set at det på mange HP'r er et icon til at
printe siden (en printer venlig side der bliver sendt til printeren).

Jeg har prøvet at kikke i sovsen på de sider, med den er ikke serlig
overskuelift

Er der ikke en der kunne komme med et eksempel ??
hvordan man printet en tekst fra PHP.

Henrik

Fra : Niels Andersen

Dato : 28-01-02 22:28

"Jam" <oldmilljam@hotmail.dk> wrote in message
> hvordan man printet en tekst fra PHP.

Egentlig er det bare et javascript, der svarer til at klikke på
"print"-knappen.
Men måske er du interesseret i at gøre mere ud af det.

Jeg har engang brugt denne løsning:

Et klik på knappen "Print XXX" åbner en pop, så lille som muligt (100x100
pixels). I den popup er der en onLoad-event, som starter print-proceduren.
Straks derefter bliver vinduet lukket igen.

Med lidt helt bliver det lille "stunt" ikke opdaget.

Men helt grundlæggende kan jeg sige to ting:
Til at starte med gør du slet intet overhovedet. Folk kan altid bare vælge
"print" i browseren.
Hvilke problemer giver det så? Hvert problem har sine løsninger.

Den anden ting er: PHP kan normalt ikke gøre noget som helst fra eller til,
men kan måske hjælpe en anelse med at omgå nogle af de problemer, du måske
vil få.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : merlin

Dato : 28-01-02 23:06

> Egentlig er det bare et javascript, der svarer til at klikke på
> "print"-knappen.

Han siger jo netop "printervenlig" version af siden.
Og som jeg forstår det, er det en version af selvesiden, bare i en
printervenlig version.
Om clienten vil printe den ud har intet med php at gøre, da det er client
side.

Jeg ved ikke selv hvordan man laver en "printer venlig"-knap, men er osse
selv interesseret i det.

Fra : Ulrik Kold

Dato : 28-01-02 23:09

merlin wrote:

> [...]
> side.
>
> Jeg ved ikke selv hvordan man laver en "printer venlig"-knap, men er osse

Jeg har (heller ikke) selv forsket i "printervenlige" knapper, men mit
bedste (og mest kvalificerede) forslag er at anvende et alternativt CSS
til at lave et printervenligt layout og når der så klikkes på knappen
bliver siden loadet igen, denne gang blot med det alternative CSS.

Det kan jo laves (og bliver lavet) ganske simpelt med at sende en
variabel med, når der klikkes. Denne tester vi så, hver gang siden
loader, og hvis variablen findes, så loader vi "printervenligt" CSS,
ellers loader vi bare standard CSS.

Håber det hjalp.

..kold

Fra : Niels Andersen

Dato : 29-01-02 09:28

"Ulrik Kold" <kold@[NOSPAM]superbruger.dk> wrote in message
> [...]
> til at lave et printervenligt layout og når der så klikkes på knappen
> bliver siden loadet igen, denne gang blot med det alternative CSS.

Ingen grund til at hente siden igen, hvis den eneste forskel er
stylesheetet. Man kan jo angive medie i sådan en sjover.
Altså sige "dette gælder kun på printeren", "dette gælder kun på skærmen"...

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Christian Schmidt

Dato : 28-01-02 23:27

merlin wrote:

> [...]
> printervenlig version.
> Om clienten vil printe den ud har intet med php at gøre, da det er client

Du kan angive en printervenlig version af en side med flg. tag i
HEAD-delen af din HTML-side:

<link rel="alternate" media="print" href="printervenlig.php">

Dette er SVJH understøttet af IE5 og nyere - og sikkert også andre
browsere.

Når brugeren vælger print i browseren, vil den angivne side blive
skrevet ud i stedet for den side, som brugeren ser i sin browser.

Christian

Fra : Ulrik Kold

Dato : 28-01-02 23:34

> [...]
>
> Når brugeren vælger print i browseren, vil den angivne side blive
> skrevet ud i stedet for den side, som brugeren ser i sin browser.

Cool, Christian. Jeg havde slet ikke spekuleret på den løsning :)

CSS understøtter jo også denne her "media"-strategi. Har bare aldrig sat
mig ind i det.

..kold

Fra : Jam

Dato : 29-01-02 19:49

On Mon, 28 Jan 2002 23:26:41 +0100, Christian Schmidt
<christian@schmidt.net> wrote:

Hej Christian

Jeg tror det er lige hjvad jeg skal bruge
Takker

Grunden til at jeg ville have en printer venlig side er at den side
der skal printes er meget mørk og det ikke ser pænt ud på "tryk".

Og jeg vil mene at de klapper jeg kender biver sig lige godt på papir
som på min monitor

Jeg var heller ikke sikker på om PHP var det rigtigt men jeg har kiket
i sovsen på et par sites med et printet icon og det så ud til at det
var PHP der gjore trikket ??

Jam