G4
Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-01-02 14:39

Så er der dual 1 ghz G4 og geforce 4 til dem som har råd...

<http://store.apple.com/>

--
mojn, Jesper

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 14:52

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Så er der dual 1 ghz G4 og geforce 4 til dem som har råd...
>
> <http://store.apple.com/>

og henholdsvis GF4 og Radeon7500 - begge med dual support.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 14:53

> og henholdsvis GF4 og Radeon7500 - begge med dual support.

og lavere priser - den danske applestore er desværre endnu ikke online

<icq:131382336>

Fra : Jesper Møller-Fink

Dato : 28-01-02 14:57

> og lavere priser - den danske applestore er desværre endnu ikke online

Så der kommer vel ikke 'alvorlige' opdateringer før tidligst MWNY? Men
geforce4 kan vel også imponere mange peecee-brugere? ;)

--
mojn, Jesper

Fra : Toke Riis Ebbesen

Dato : 28-01-02 15:29

Den er online nu. Den billigste står til 17.487,50 kr, for en maskine der -
ifølge Apple - er hurtigere end den gamle Dual 800.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 15:43

Toke Riis Ebbesen <toke@mac.com> wrote:

> Den er online nu. Den billigste står til 17.487,50 kr, for en maskine der -
> ifølge Apple - er hurtigere end den gamle Dual 800.

Det er den nu ikke, den er sikkert heller ikke hurtigere end den første
733'er. Den ny 800 og den 733'er den afløser, mangler begge den eksterne
L3 cache på 2MB.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 15:43

Jesper Møller-Fink <jmfink@mac.com> wrote:

> Så der kommer vel ikke 'alvorlige' opdateringer før tidligst MWNY?

Nej, stadig kun 133MHz SDRAM - mens PC'er suser derudaf med 266/333MHz
DDRAM og 400MHz RAMBUS.

> Men geforce4 kan vel også imponere mange peecee-brugere? ;)

Jeg kender ikke specs på GF4, da den åbenbart er introduceret i dag. Det
jeg har hørt om GF4, er at den ikke skulle adskille sig væsentlig i
forhold til GF3 500.

- MX indikerer dog at der er ikke er tale om en "fuldblods" version

Hvis ATI gad lave en retail AGP udgave af 7500, var jeg dog ikke i tvivl
om hvad næste investering skulle være

<icq:131382336>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-01-02 16:33

In article <1f6q8it.o77miobnv7r9N%spam@reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> Nej, stadig kun 133MHz SDRAM - mens PC'er suser derudaf med 266/333MHz
> DDRAM og 400MHz RAMBUS.

Delvist korrekt. pc'ens cpu snakker kun med 133 MHz. eller 100 for de
billige.
det er korrekt at rambus kører meget mere, men der er en chip imellem.
Tilsvarende med DDR ram, der er bare en anden chip.

JonB

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 16:47

Jon Bendtsen <bendtsen@diku.dk> wrote:

> Delvist korrekt. pc'ens cpu snakker kun med 133 MHz. eller 100 for de
> billige.

i know, men det ændrer ikke på at hukommelsens båndbrede er dobbelt så
stor, for 266MHz DDR's vedkommende og endnu større for RAMBUS.

<icq:131382336>

Fra : Jon Bendtsen

Dato : 28-01-02 17:49

In article <1f6qbvf.1se5xrog5kdckN%spam@reippuert.dk>, Morten Reippuert Knudsen wrote:

> i know, men det ændrer ikke på at hukommelsens båndbrede er dobbelt så
> stor, for 266MHz DDR's vedkommende og endnu større for RAMBUS.

Og ?? Hvis du har 2 vandrør.
Det ene er halvtomme, med en lille kvarttomme studs.
Det andet er kvartomme hele vejen igennem.
Hvilken kan der løbe mest vand igennem ??

Rambus ram kører måske nok med en hurtigere frekvens, men den
har kun en 16 bit's bus, hvor sdram og ddr-ram har en 64bits.
(mener jeg at huske)

JonB

Fra : Martin Edlich

Dato : 28-01-02 18:03

In article <slrna5b086.27v.bendtsen@brok.diku.dk>,
bendtsen@diku.dk (Jon Bendtsen) wrote:

> Det ene er halvtomme, med en lille kvarttomme studs.
> Det andet er kvartomme hele vejen igennem.
> Hvilken kan der løbe mest vand igennem ?

Kommer an på pumpen.

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 18:24

> Og ?? Hvis du har 2 vandrør.
> Det ene er halvtomme, med en lille kvarttomme studs.
> Det andet er kvartomme hele vejen igennem.
> Hvilken kan der løbe mest vand igennem ??

Jeg ved, at der kan løbe dobbelt så meget vand gennem DDR-rør i forhold
til SDR-rør - _Det_ er interressant, hvis ellers CPU kan pumpe nok.

Både K7 og P4 arkitekturen kan pumpe nok til at DDR og RAMBUS er
hurtigere end SDRAM, jeg ville være meget overrasket hvis ikke det også
gjorde sig gældenende for PPC7450's vedkommende.

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 28-01-02 23:18

> [...]
> hurtigere end SDRAM, jeg ville være meget overrasket hvis ikke det også
> gjorde sig gældenende for PPC7450's vedkommende.

(OT) Nu skal I altså lige styre jer Hvis I bliver for langhårede,
kan jeg da godt komme forbi med en grønthøster og ordne den side af
sagen. Nå, nej, det gør finansministeren - Thor med Nedbrydningshammeren
- vel i morgen med Finansloven .... uha !

(On Topic) Nå, igen. Flot, at I har så meget forstand på alt det
tekniske, og der siver jo nok noget ind hos mig, når jeg læser jeres
tekniske skoleridt. Jeg synes i hvert fald allerede, at jeg har en fjern
slægtning, der hedder PPC7450 ... har mødt ham før ved disse
sammenkomster.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 29-01-02 01:34

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> [...]
> sagen. Nå, nej, det gør finansministeren - Thor med Nedbrydningshammeren
> - vel i morgen med Finansloven .... uha !

ak, ja

> [...]
> tekniske skoleridt. Jeg synes i hvert fald allerede, at jeg har en fjern
> slægtning, der hedder PPC7450 ... har mødt ham før ved disse

Og du påstår at du ikke ved om der er føde i en G4???

<icq:131382336>

Fra : Thomas Boelskifte

Dato : 01-02-02 00:30

> [...]
> hurtigere end SDRAM, jeg ville være meget overrasket hvis ikke det også
> gjorde sig gældenende for PPC7450's vedkommende.

DDR ville ikke gøre den store forskel. MPC7455's system-bus kører 133MHz
så den kan ikke snakke med evt. DDR RAM hurtigere end 133MHz. Den kan
snakke med sin level 3 cache hurtigere, men ikke med RAM.

En Pentium 4's system-bus kører 400MHz. Men en Pentium 4 tillader ikke
en level 3 cache som PowerPC'en, så der vinder PowerPC en del igen.

Anyhows, den dyrere DDR ram, redesignet systembus og alt det løse ...
vil nogen betale for det? Den er jo ikke blevet dyrere, den nye
PowerMac.

Mojn, Thomas

--
A bus station is where a bus stops. A train station is where a train
stops. On my desk I have a work station...

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 01-02-02 00:45

Thomas Boelskifte <engineering@boelskifte.dk> wrote:

> DDR ville ikke gøre den store forskel. MPC7455's system-bus kører 133MHz
> så den kan ikke snakke med evt. DDR RAM hurtigere end 133MHz. Den kan
> snakke med sin level 3 cache hurtigere, men ikke med RAM.

Selve Apollo'en understøtter DDR RAM, men det indbærer selvfølgelig at
Apple/Motorola redesigner bundkortet...

> Anyhows, den dyrere DDR ram, redesignet systembus og alt det løse ...
> vil nogen betale for det? Den er jo ikke blevet dyrere, den nye
> PowerMac.

Det tror jeg såmænd nok, det er i forvejen kun få private brugere der
køber (nye) G4'ere - og dem der køber, lader til at skele mere til
ydelsen end prisskiltet.

I løbet af 2. eller 3. kvartal får vi under alle omstændigheder et nyt
Proline bundkort at se med enten Apollo, G5 eller begge - og lur mig om
ikke det får DDR RAM.
De G4'ere kan så kaldes "Yeikes-2", det betyder dog ikke at jeg ville
afslå en 2*1000MHz hvis en venlig sjæl fandt på at forære mig en

<icq:131382336>

Fra : tom dissing

Dato : 28-01-02 16:03

Mine 3D orienterede PC venner siger at Nvidia Gforce4 IKKE eksisterer !! og
da slet ikke i en MX version !?!? ( findes heller ikke på Nvidias
devellopers sider og heller ikke på geforce.com !!?!!?
Tom

PS
Ellers ser de nye da fint ud....

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 16:20

tom dissing <tom@mir.dk> wrote:

> Mine 3D orienterede PC venner siger at Nvidia Gforce4 IKKE eksisterer !! og
> da slet ikke i en MX version !?!? ( findes heller ikke på Nvidias
> devellopers sider og heller ikke på geforce.com !!?!!?

Indtil i går eksistrede GF4 kun på rygtebørsen... GF4 er officielt
blevet introduceret i dag, og som med GF3 har Apple igen fået æren.

Nvidia's sider er muligvis endnu ikke opdateret.

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 28-01-02 20:21

> Indtil i går eksistrede GF4 kun på rygtebørsen... GF4 er officielt
> blevet introduceret i dag, og som med GF3 har Apple igen fået æren.
>
> Nvidia's sider er muligvis endnu ikke opdateret.

fra xlr8yourmac i dag:

Comments on Geforce4MX vs Radeon 7500 Performance -
includes a link to Apple's Quake3 performance tests with the new vs old
systems/cards.) The author of the comments asked not to be named.)

"Mike, just a note on your recent news about the new Macs. ..
The new machines are using the NV17 chip. This is also known as the
GeForce3MX - which was long delayed. Looks like they have chosen to
rebadge the chip to bridge the gap between the older chips already out
there and the new line they're still working on. [Nvidia is set to
announce Geforce4MX and non-MX cards in early Feb. There was a page
linked in last week's other net news that had leaked specs on the GF4
line.-Mike]

The performance charts on Apple's site show the old 2mx Quake3 score on
a DUAL-800 and the ATI Radeon 7500 on a SINGLE-800. Do not let the close
frame rates fool you. Put the 7500 into the same systems as the new NV17
for a fair comparison. You'll find that for a savings of $100
built-to-order you'll end up with higher frame rates as well. Plus truly
seamless dual-monitor support. "

The Geforce4MX also notes dual monitor support, so not sure what the
comment on "seamless" means. (I've asked for clarifcation on that
comment and also have written my Nvidia contact for rebuttal.)

I also wondered how the original GeForce3 (and Radeon) would compare to
the GF4MX in the same Dual G4/1GHz system. (I've gone broke buying Mac
systems at retail, so I hesitate to risk a divorce and buy another Mac
to post results. I've posted results of GF3 vs Radeon AGP in a Dual
G4/500 and G4/733 digital audio on the video topics page last spring,
but don't have a Dual G4/1GHz or GF4mx or Radeon 7500 AGP to test.)

<icq:131382336>