Pøleåens lyksaligheder Hjælp ønskes med us~
Fra : Jens Frederik Gram

Dato : 27-01-02 22:00

Alenetur (JG) til Pøleåens lyksaligheder Lørdag d 26/1

De sikre obs'er er også lagt på DOF/KBH - Måske er denne gruppe bedre egnet
til diskussion af usikre bestemmelser, hvoraf jeg har indlagt to nedenfor.

Fugletårnet ved Alsønderup enge fra kl 8:15
Vejret var indledningsvis ikke befordrende, men man kunne dog observere i
nogenlunde tørvejr fra spisepladsen nedenunder

Engene var fyldt med utallige andefugle:
Sangsvaner mange små flokke/gruppere og trækkende enkelte knopsvaner imellem
Troldænder
Hvinænder
Gråænder
Mange flokke af gæs på nordsiden var svære at skelne i regnen med min 10x50
dog i hvertfald grågås og Kanadagås.

Mere interessant:
ca 08:30
Havørn ad. trækkende mod sydvest langs Pøleåens løb
I løbet af de knap to timer i øvrigt
Fjeldvåge
2 Musvåge
Fiskehejre hørt skrige 2 gange set 1 gang
Lille Skallesluger ivrigt dykkende ca 50 m vest for tårnet

Til slut en stor rovfugl:
Lys isse, brune vinger, lys bug med brunt brystbånd
som jeg kun kunne få til at være en Fiskeørn, men det er da sjældent på
denne årstid ? Er der mon enkelte ungfugle, der bliver her i milde vintre?
Den sad længe i et stort grantræ og observerede ud over engene flyttede så
til at birketræ og fortsatte. Position yderst på næsset foran ådalens
fortsættelse ned mod Arresø.

Fra tårnet gik turen rundt langs skovkanten til ådalen gav en sneppe lige
syd for Skorstenen (pkt 18) og endnu en Musvåge.

Ca 11:30 ved Pøleåens udløb i Arresø:
1 lille Skallesluger
1 ung Havørn 1' vinterdragt kom nordfra langs kysten og trak ind langs
Pøleåen i selskab med 3 krager (mindre end 100 m fra undertegnede)

Derefter over ådalen på landsiden,
1 musvåge,
Samt en kærhøge agtig rovfugl, som jeg ikke kunne bestemme på 2-300 m:
Mørkebrune vinger med smalt hvidt felt uden for håndroden synligt både på
overside og underside,
tydeligt gule fødder, hovedet helt mørkt
Halen vifteformet, lysere med et enkelt kraftigt og flere smallere mørke
bånd synligt afgrænset fra halens ende ved et smalt lyst bånd

via Pibemølle til Solbjerg engsø:
1 Vandstær i stryget
fra pøleåstien:
Gråænder i massevis
Troldænder ligeså
Stor skallesluger
ca 20 Taffelænder
2 lille lappedykker
1 Sortstrubet lom
ca 30 Kanadagæs ankom just som jeg forlod stedet igen

en herlig formiddag, hvor der også sås adskillige svane og gåse flokke på
marker i området og andefugle på damme og småsøer, tårnfalk og spurvehøg
(under kørsel)