Endelser
Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-01-02 17:33

Jeg er kommet til at studse over de latinske endelser på fuglefamilier og
nedefter. Hvad står -IDAE, -INAE, og -INI for, og hvorfor er der skudt et
ekstra I ind nogle steder? Måske bare fejl? Set i den nye liste over danske
navne.
--
M.V.H.
Preben Riis Sørensen

Fra : Stig Linander

Dato : 27-01-02 19:32

Sun, 27 Jan 2002 17:33:14 +0100, skrev Preben Riis Sørensen bl.a. ...

> Jeg er kommet til at studse over de latinske endelser på
> fuglefamilier og nedefter. Hvad står -IDAE, -INAE, og -INI for,

-idae endelsen bruges til familier.
-inae endelsen bruges til underfamilier.
-ini endelsen bruges til en slags "under-underfamilie".

> og hvorfor er der skudt et ekstra I ind nogle steder?

For at gøre det mere mundret (tror jeg nok).

Mange hilsner,

Stig.
--
Stig Linander | Farum - Denmark | http://www.linander.dk/stig/
The Ophiuchan | 55d49'N 12d21'E | mail: "Who am I?" on Home Page