Endnu en nat uden at spise og drikke
Fra : Anja

Dato : 27-01-02 13:25

Hejsa

Nu er der gået endnu en dag, hvor den ikke har spist eller drukket. Det er
lige siden at den kom i fredags, at den ikke har spist eller været på
kattebakken. Hvad skal jeg gøre? Skal den til dyrelæge, eller skal jeg
stadig vente og se? I nat var den oppe og gå lidt omkrng, men den miauw en
del. Hvordan kan det være? Kan det være, at den er sulten, men bare ikke vil
spise det foder jeg har? Eller er det fordi den er vant til andre katte, og
ikke kan forstå hvor de er henne? Var det synd i det hele taget at tage den
til sig, når den er vant til andre katte (den har levet sammen med andre
katte i 6 måneder). Vender den sig til at være en alenekat?
Håber i kan bære over med alle mine spørgsmål, men jeg er meget bekymret for
den lille mis, idet jeg også er ny hvad angår at have kat.

Med venlig hilsen
Anja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-01-02 13:40

"Anja" <netkatten@e-box.dk> wrote in message
> Hejsa

hmmm... kan du ikke læse mine tidligere svar?? jeg føler mig sådan set lidt
overset*G*

> [...]
> lige siden at den kom i fredags, at den ikke har spist eller været på
> kattebakken. Hvad skal jeg gøre? Skal den til dyrelæge, eller skal jeg

giv den tid...... og ro frem for alt..... lad den være og lad den om at
komme til jer.....

I nat var den oppe og gå lidt omkrng, men den miauw en
> del. Hvordan kan det være?

der kan være adskillige grunde til at den går og kalder..... mit bud er at
den kalder på sine venner.... de andre katte den boede sammen med......
jeg synes så længe den bevæger sig rundt så er der ingen ko på isen.... det
er tegn på at den er ved at være en smule mere tryg ved lejligheden...

>Kan det være, at den er sulten, men bare ikke vil
> spise det foder jeg har?

det kan sagtens være.... som jeg har foreslået før: prøv at ringe til sælger
og spørg hvad den er vant til at spise og så server det for den.... gør det
indtil den er rimelig tryg og kender huset... så kan du begynde at blande
det med det andet foder som du ønsker at give den og så gradvist skifte helt
over.....

>Eller er det fordi den er vant til andre katte, og
> ikke kan forstå hvor de er henne?

det er hvad jeg umiddelbart tror... den er jo ikke vant til at være
alene....

Var det synd i det hele taget at tage den
> til sig, når den er vant til andre katte (den har levet sammen med andre
> katte i 6 måneder).

både og.... hvis du er meget hjemme sammen med den og i det hele taget har
tænkt dig at bruge tid på den så skulle det sagtens kunne fungere...
men hvis du er væk fra hjemmet i mange timer om dagen så synes jeg det er
synd...
har du ikke mulighed for at tage en kat mere ind?
der er ikke mere arbejde i at have to katte og de har enormt meget glæde af
hinanden....

> Vender den sig til at være en alenekat?

det gør de fleste katte.... min sweety var alene kat i knapt 2 år inden vi
fik rasmine og han havde det udemærket med det... den eneste grund til at
jeg synes det var ok var at han kun var alene i max 7 timer om dagen.... og
de fleste uger var det kun 4 dage om ugen.....

> Håber i kan bære over med alle mine spørgsmål, men jeg er meget bekymret
for
> den lille mis, idet jeg også er ny hvad angår at have kat.

det kan jeg da godt forstå.... men helt ærligt så tror jeg du har mere ud af
at kontakte vedkommende der solgte missen til dig da det er dem der kender
dens vaner og sind... de kan nok bedre give dig et indtryk af om den er
ok....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Anja

Dato : 27-01-02 14:18

"Sabina Hertzum" <sabina@worldonline.dk> skrev i en meddelelse

> hmmm... kan du ikke læse mine tidligere svar?? jeg føler mig sådan set
lidt
> overset*G*

Undskyld det var ikke meningen, men jeg kan bare ikke lide at den ikke
spiser og drikker. Hvor lang tid skal jeg så finde mig i at den ikke spiser.
Den kan da vel ikke bare gå og ikke spise noget i f.eks. en uge??

> spørg hvad den er vant til at spise og så server det for den.... gør det

Jeg har kontaktet sælger, og fik at vide at det var det samme foder den fik
som jeg giver den - altså tørfoder fra Royal Canin

> Hvis du er meget hjemme sammen med den og i det hele taget har
> tænkt dig at bruge tid på den så skulle det sagtens kunne fungere...
> men hvis du er væk fra hjemmet i mange timer om dagen så synes jeg det er

Jeg studerer og på nuværende tidspunkt går jeg ikke meget i skole, måske en
til to gange ugentligt, og det drejer sig om ca. 3 timer. Min kæreste
arbejder fra morgen til aften, men det er vel ikke nogen hindring , idet jeg
jo er hjemme :)
Det er bare det at den virker ikke interesseret i at lege, så det bliver
svært at beskæftige sig med den :(

> har du ikke mulighed for at tage en kat mere ind?
> der er ikke mere arbejde i at have to katte og de har enormt meget glæde
af
> hinanden....

Nej desværre, normalt må vi ikke holde husdyr her, men vi har fået lov til
det. Dog max et husdyr.

> jeg synes det var ok var at han kun var alene i max 7 timer om dagen....
og
> de fleste uger var det kun 4 dage om ugen.....

Men den er jo sådan set også alene om natten, idet den ikke tør at komme hen
i nærheden af os - så måske føler den sig alene.

Med venlig hilsen
Anja

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 27-01-02 14:52

> Undskyld det var ikke meningen, men jeg kan bare ikke lide at den ikke
> spiser og drikker.

det kan jeg da godt forstå.... det er bestemt heller ikke rart.....

Hvor lang tid skal jeg så finde mig i at den ikke spiser.
> Den kan da vel ikke bare gå og ikke spise noget i f.eks. en uge??

det kunne den måske godt hvis den er stædig nok....
har du prøvet at servere lidt guf for den? lidt tun ( evt vandet fra en dåse
tun i vand... mine elsker det), makret i tomat, råt kød, kogt torsk...
anything faktisk som du tror kunne være en godbid... nogle katte kan også
lide underlige ting som majs eller tomat eller sådan....
lige nu handler det om at gøre den tryg ved hele situationen...... da
rasmine var ny her i huset og gemte sig skubbede jeg lidt tun med lidt vand
i en lille skål helt hen foran næsen på hende... ( jeg havde fundet ud af
fra opdrætter at det faldt i god jord)... til at starte med rørte hun det
ikke.... faktisk gik der lidt for længe for min smag før jeg så hende
spise..... og jeg kunne ikke være sikker på om det var ende der spiste det
éller om det var sweety fordi jeg jo ikke så det*G*

> Jeg har kontaktet sælger, og fik at vide at det var det samme foder den
fik
> som jeg giver den - altså tørfoder fra Royal Canin

nøjagtig det samme tørfoder?? det kan godt være jeg spørger dumt... just
cheking.....
hvis det er helt det samme så skulle der jo ikke være nogen ko på isen... så
skal det også nok komme.....

> [...]
jeg
> jo er hjemme :)
> Det er bare det at den virker ikke interesseret i at lege, så det bliver

det skal nok komme... bare rolig.... den er jo en kat i sin "bedste alder"
og der er masser af løjer i den..... det handler igen blot om at den bliver
tryg nok før den viser sin personlighed.....
nogen ide om hvad dens yndlingslegetøj er???
jeg vil sige at med en hverdag som jeres vil det sagtens kunne forsvares at
den er enekat

> Nej desværre, normalt må vi ikke holde husdyr her, men vi har fået lov til
> det. Dog max et husdyr.

ok godt nok som jeg siver ovenfor.. med en hverdag som jeres vil den jo
heller ike blive ensom på samme måde....

> Men den er jo sådan set også alene om natten, idet den ikke tør at komme
hen
> i nærheden af os - så måske føler den sig alene.

er den alene i den forstand at den er lukket alene inde i et rum??
eller vælger den at være alene..... hvis den har adgang til jer og ikke
kommer så vælger den jo selv ikk?
her i huset har vi jo en mis der vælger os voksne fra... linda*G* hun
reagerer ike når vi kalder på hende og opholder sig iøvrigt helst sammen med
de andre misser eller børnene..... men derfor kalder vi på hende
alligevel... bruger "babysprog" sådan set for at gøre hende opmærksom på at
vi ser hende og at vi synes hun er sød*G*
samt at vi kalder på dem alle når der er mad.... jeg håber på at hun en dag
bliver lige tryg ved os alle...... men lige nu ser vi tiden an og lader
hende styre det.... indimellem har vi dog fat i hende fordi hun jo er en
perser og skal børstes......
vi har haft hende i en månedstid nu.... og tager den stadig med ro... som
sagt gik der flere måneder inden rasmine tøede op....

Fra : Gitte J

Dato : 27-01-02 15:00

Hvad med (også for at du kan få lidt ro i sindet) at tilbyde missen lidt
tunfisk eller...kogt torsk?? Mine to lod sig ikke mærke med miljøskiftet,
hvad appetit og tørst angår, da jeg fik dem (de var ellers voksne, og jeg
fik dem med et halvt års mellemrum), så jeg har ikke erfaringer med sultende
katte....men jeg kunne forestille mig at en god gang kogt torsk måske ville
tiltale den. Det er jo vitterligt heller ikke sundt for den, hvis den
hverken drikker eller spiser, så bare den ville tage lidt mad til sig på den
måde.
Hvis missen fortsætter med at være så sky, så synes jeg du skulle prøve
Feliway-sprayen, der kan købes hos dyrlægen....vi har haft rigtig gode
erfaringer med den, da vi introducerede vores skrappe dame for vores ganske
dominerende kastrat. Sprayen får kattene til at falde til ro og være mindre
nervøse...det er en slags syntetiske ansigtsferomoner, der åbenbart virker
"venlige" på katten.
Ellers, så tror jeg da den opfører sig rimelig normalt, og den skal vel bare
have masser af ro til at finde sig til rette. Husk iøvrigt, at foder og vand
ikke bør stå ved missens toiletsted.
Tillykke med den.
-Gitte

Fra : Nina El Falaki

Dato : 27-01-02 16:12

Hej Anja

Snak med katten hele tiden, så den vænner sig til din stemme. Du kan fx.
fortælle den, at nu vil du lave kaffe eller nu skal du se tv, du kan også
fortælle den at du er ked af, at den ikke trives, og at du vil blive meget
glad, hvis den begynder at spise og drikke, fodi du jo elsker den.

--
Nina El Falaki
Feca Somali & Bengal Cats

Fra : Søren Kongstad

Dato : 28-01-02 06:53

Hvis du er nervøs - så tag den til dyrlægen!

Ring først, og beskriv dine bekymringer, og spørg så dyrlægen om han/hun
finder det nødvendigt med et lille check-up. Samtidig kan du også få
overstået en evt ormekur, lusekur og vaccination, hvis noget af det ikke er
i orden.

Søren