Andet multimedie
bentjuul 3670
Udskrivning af store kort
Fra : Ingolf

Dato : 26-01-02 20:59

Hej

Jeg har nogle store detaljere topografiske kort, som jeg tidligere har
udskrevet på en alm. farve printer som benytter A4 papir.
Kortene er almindeligvis i .BMP format.

F.eks har jeg et kort (12.000x8000 pixels) og vil udskrive dette på et 4*3
A4 papir. Her mener jeg at man lægger papirene således:

[01][02][03][04]
[05][06][07][08]
[09][10][11][12]

Hvilket danner billedet fra computeren. Et program skal derfor kunne tage
det store billede, klippe det ud, og printe arkene et efter et. Findes der
programmer til dette formål ?

Fra : S. Peters

Dato : 26-01-02 21:13

in article 3c530a60$0$14384$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk, Ingolf at
DONTSPAM_ingolf@musling.dk wrote on 26/01/02 20:59:

> Hvilket danner billedet fra computeren. Et program skal derfor kunne tage
> det store billede, klippe det ud, og printe arkene et efter et. Findes der
> programmer til dette formål ?

Illustrator kan udskrive på den måde.

Fra : Bo Hansen

Dato : 02-02-02 17:03

"S. Peters" <sup@tdcadsl.dk> skrev

> Illustrator kan udskrive på den måde.

Og CorelDraw og PageMaker og InDesign og flere endnu. Det kaldes
"tiling" eller "fliser" og indstilles i udskriftsmenuen, hvor du
kan bestemme antal fliser og overlapningens størrelse.

Bo H.

Fra : Ammitz

Dato : 26-01-02 21:37

Hej Ingolf...
Ja, det gør der, - Adobe Illustrator kan nemt klare denne opgave. Her
kan du lægge dine meget store formater ind og vælge at skrive ud i
ønsket format i lige så mange bidder du har brug for.
Ammtiz

http://www.kandu.dk/

Fra : Ammitz

Dato : 26-01-02 21:39

Jeg glemte lige at fortælle, at du selvfølgelig kam importere din BMP på
et Illustrator tegnebræt.-
Ammitz

http://www.kandu.dk/

Fra : Ingolf

Dato : 27-01-02 14:06

Folk spørger om hvor man kan hente store kort, så:

F. eks

Kort fra hele verden;
http://www.google.com/search?q=maps&hl=da&lr=

Stattelitfotografier
http://www.spaceimaging.com/

(Næsten) alle planeters overflade som .BMP's. Pluto's overflade er en
sammensætning af bedste gæt.

http://www.spaceports.com

(Jeg har lavet et program som i 3D illlustrerer en tur gennem rummet, hvor
forbipasserende planeter har overflade som dem vi kender... 11MB.. hvis
nogen er intresseret kan jeg uploade det til dk.binaer)

Jeg fandt engang et kort, som var lavet som en række vektorer/punkter. Dette
bevirkede at man kunne zoome 'uendeligt' uden at 'bare' forstørre pixels.

Dette kort kunne jeg så tage en kopi af, ved at lave 4*3 screenshots, meget
besværligt, men godt resultat! ;)

Fra : Henrik

Dato : 28-01-02 10:33

> Findes der
> programmer til dette formål ?

Nu giver de andre jo eksempler på programmer, som koster en hel del.
Jeg har selv brugt 'Poster' som klarer opgaven for dig med klippe-linier
osv.
Programmet findes her: http://www.postersw.com/ og er shareware.

Hilsen Henrik...