Sonofon FWA, hvornår bliver det profession~
Fra : Bjarke Hansen

Dato : 26-01-02 00:40

Ja privat markedets skulle jo nedprioteres..

Men deres hjemmeside er ikke ændret. Og services ydelser til at betjene
kunden. Ser ikke ud til at være tilstede.

ting som kunne ønskes:

- Fast IP, en eller flere
- Manuel opsætning af CPE box, routing med videre.
- Ordentlig beskrivelse over produktet
Der er simpelthen ikke mulighed for at gennemskue hvordan produktet
er bygget op..
Der står at computeren har direkte forbindelse til Internettet. Det
synes jeg ikke kan hænge sammen med, at man ikke kan opsætte server
funktioner?
- Hosting af egne domainer på serveren
- Mulighed for flere hastigheds muligheder.
Der skulle vel ikke være noget for, fx at få en 1/1 Mbit fx... FWA,
kan vist sagtens klare op til 34/34 Mbit, eller er det ikke symmetrisk?

Med flere ting, som jeg ikke lige kan komme i tanke om....

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 26-01-02 02:37

> Men deres hjemmeside er ikke ændret. Og services ydelser til at betjene
> kunden. Ser ikke ud til at være tilstede.
Jow de er der hvis det er email-opsætning, ændring af båndbredde online(når
det engang kommer til at virke ordentlig) osv...

> ting som kunne ønskes:
> - Fast IP, en eller flere
Er på vej, skulle være klar inden for de næste 2 mdr siger "rygterne"

> - Manuel opsætning af CPE box, routing med videre.
Kommer den aldrig til....

> [...]
Det synes jeg ikke kan
> hænge sammen med, at man ikke kan opsætte server
Njea, det er fordi det ikke er helt rigtigt, pt er den _ikke_ direkte
tilsluttet...men det kommer som skrevet inden for de næste 2 mdr(stadig
cirka)...

> - Hosting af egne domainer på serveren
Kommer sammen med Fast IP(inden for de næste 2 mdr.)

> - Mulighed for flere hastigheds muligheder.
> Der skulle vel ikke være noget for, fx at få en 1/1 Mbit fx...
FWA,
> kan vist sagtens klare op til 34/34 Mbit, eller er det ikke symmetrisk?
De kan sammensætte det som de ønsker, men jo højere hastighed jo højere
signalkvalitet skal der være til stede. Kommer man over 4Mbit skal man
desuden have noget andet udstyr der kører 10Ghz i stedet for 3,2Ghz og så
nedsættes rækkevidden betydeligt.

> Med flere ting, som jeg ikke lige kan komme i tanke om....
Prøv

MVH
Thomas som _ikke_ har noget med sonofon at gøre ud over at være tilfreds
FWA kunde hos dem...

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 31-01-02 22:34

On Sat, 26 Jan 2002 02:36:35 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Er på vej, skulle være klar inden for de næste 2 mdr siger "rygterne"

Hvorfra stammer disse rygter?
Sidst jeg hørte den slags rygter sagde de nemlig 'december'.

Jeg står lige nu og skal vælge mellem Sonofon nu eller teledk om 2-4
måneder. Et af mine mål med en adsl-agtig forbindelse er at få en server
sat op....

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-02-02 08:34

> Hvorfra stammer disse rygter?
Fra flere forskellige folk...men som sagt er det "rygter" og kan derfor slet
ikke regnes for faste(!)...

> Sidst jeg hørte den slags rygter sagde de nemlig 'december'.
Ja, præcis det samme skete for mig........Liiidt ærgerligt, meeeeen jeg tror
det er lidt mere realistisk den her gang.....men igen: jeg ved det ikke:-/

> Jeg står lige nu og skal vælge mellem Sonofon nu eller teledk om 2-4
> måneder. Et af mine mål med en adsl-agtig forbindelse er at få en server
> sat op....
Samme her.....men pyt, det er ikke det vigtigste for _mit_ vedkommende. Hvis
man køber forbindelsen udelukkende pga af serveren så vil jeg da vælge en
forbindelse hvor man pt tilbyder fast ip....

MVH
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-02-02 09:38

On Fri, 1 Feb 2002 08:33:35 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"

>Fra flere forskellige folk...men som sagt er det "rygter" og kan derfor slet
>ikke regnes for faste(!)...

Men er nogle af disse folk nogen som på nogen måde har med sonofon at
gøre eller er de bare kunder hos dem? (Kunder er ikke altid troværdige)

>Samme her.....men pyt, det er ikke det vigtigste for _mit_ vedkommende. Hvis
>man køber forbindelsen udelukkende pga af serveren så vil jeg da vælge en
>forbindelse hvor man pt tilbyder fast ip....

Det sker tidligst om 2 måneder her hvor jeg bor.... De eneste som kan
levere adsl her er sonofon, så hvis jeg nu kunne være rimelig sikker på
at de kom med fast ip inden for et par måneder, så ville jeg bestille
adsl allerede nu.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-02-02 10:42

> Men er nogle af disse folk nogen som på nogen måde har med sonofon at
> gøre eller er de bare kunder hos dem? (Kunder er ikke altid troværdige)
De er ikke kunder

> [...]
> levere adsl her er sonofon, så hvis jeg nu kunne være rimelig sikker på
> at de kom med fast ip inden for et par måneder, så ville jeg bestille
Hvis du siger du først kan få ADSL om 2 mdr så ville _jeg_ godt turde satse
på at sonofon har offentlige, faste IP'er klar om cirka et par mdr. Jeg har
snakket med 3 forskellige personer inden for hos sonofon og de siger alle
sammen "Det er liiiiige på trapperne"....Det kan selvfølgelig være et smart
salgstrick, det tror jeg dog ikke....

(psst, ADSL => FWA...men ok pyt, jeg forstår hvad du mener)

MVH
Thomas som har 2Mbit FWA

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 01-02-02 11:03

On Fri, 1 Feb 2002 10:42:16 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"

>De er ikke kunder

Så er de jo straks mere troværdige

> [...]
>sammen "Det er liiiiige på trapperne"....Det kan selvfølgelig være et smart

Jeg tror bare ikke meget på sonofon længere heller.... Efter først at
have fulgt deres webside som siger 'du kan få fwa d.' - hver gang det
nærmede sig blev det så udskudt. Da jeg endelig kunne få det, virkede
bestillingsformularen ikke. Efter en uges tid med email til kundeservice
(det bliver ikke til mange emails til/fra deres kundeservice på en uge,
ca. 3) skrev de at en bestilling var lagt ind. Den har jeg stadig ikke
hørt noget om.
Så sagde websiden det ikke kunne fåes hvor jeg bor, så sagde den 1 marts
og nu siger den igen at jeg kan få det.

Så jeg tør ikke satse på løse rygter fra dem af. Og har da også netop
bestilt en pro@ccess adsl hos tele-dk De kommer 15/4 mellem halv otte og
halv ti fik jeg at vide.

>(psst, ADSL => FWA...men ok pyt, jeg forstår hvad du mener)

Ved det godt, det var dovenskaben som slog til.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 01-02-02 12:11

> [...]
> hørt noget om.
> Så sagde websiden det ikke kunne fåes hvor jeg bor, så sagde den 1 marts
Det er betydeligt nemmere/sikre at gribe knoglen og så ringe 80 29 29
29....den burde virke hver gang

MVH
Thomas

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-02-02 11:51

On Fri, 1 Feb 2002 12:10:40 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"

>Det er betydeligt nemmere/sikre at gribe knoglen og så ringe 80 29 29
>29....den burde virke hver gang

Se, det gør jeg skam også - lige om et øjeblik.
Nu har jeg nemlig fået en fin ordrebekræftigelse med posten, så de må jo
kunne levere..... det er så længe siden jeg bestilte at jeg ikke kan
huske det...

Men lige et hurtigt spørgsmål:
Den cpe-boks, den skal vel bare sluttes til via et
netkort/switch/hub/whatever og så skal der sættes en default route op på
netværket?
Jeg skal have min sluttet til en linuxboks, det vil sonofon jo ikke
supporte, så jeg skal lige lure lidt hvordan det foregår

http://www.gartneriet.dk

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 05-02-02 11:57

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> writes:

> [...]
> Jeg skal have min sluttet til en linuxboks, det vil sonofon jo ikke
> supporte, så jeg skal lige lure lidt hvordan det foregår

Jep, og så skal den køre DHCP (dermed får du default route mm).

MvH
Karsten

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-02-02 13:29

On 05 Feb 2002 11:56:32 +0100, Karsten Thygesen <kay@sonofon.dk> wrote:

>Jep, og så skal den køre DHCP (dermed får du default route mm).

Lyder godt. Jeg har travlt så.. skal have læst lidt om DHCP, have det
sat op osv. inden i morgen kl. halv ni. Der kommer teknikeren nemlig
De kan åbenbart få fingeren ud når de vil.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 05-02-02 12:11

On Fri, 1 Feb 2002 12:10:40 +0100, "Thomas Eg Jørgensen"
<thomas@kontorbutikken.dk> wrote:

>Det er betydeligt nemmere/sikre at gribe knoglen og så ringe 80 29 29
>29....den burde virke hver gang

Fast ip inden for en måneds tid sagde de.
Og så kunne man leje sin faste ip-adresse for 10/måned ca.

Må man leje ip-adresser ud?

http://www.gartneriet.dk

Fra : ASC

Dato : 06-02-02 12:55

Mads Lie Jensen <mads@gartneriet.dk> wrote in article
<obfv5u03pv4smnnh6cql51m0iu3oqm1bav@4ax.com>...

> Fast ip inden for en måneds tid sagde de.
> Og så kunne man leje sin faste ip-adresse for 10/måned ca.
>
> Må man leje ip-adresser ud?

tja.. det er vel et spørgsmål om definition. SONOFON sælger ikke
IP-adresser (det er RIPE-Ncc´s egendom), men SONOFON ansøger om og
håndterer IP-adresserne på kundens vegne.

SONOFON vil derfor i fremtiden beregne sig et
håndterings-/administrationsgebyr for alle de IP-adresser, som ligger ud
over standardpakken.

ASC
- som udtaler sig som privatperson - ikke som SONOFON ansat

Fra : Karsten Thygesen

Dato : 26-01-02 15:18

Hej

Bjarke> Ja privat markedets skulle jo nedprioteres.. Men deres
Bjarke> hjemmeside er ikke ændret. Og services ydelser til at betjene
Bjarke> kunden. Ser ikke ud til at være tilstede.

Dem arbejdes der på på højtryk - der er et større system inde bagved,
som de skal spille sammen med, så det er ikke så simpel en sag - men
det er på vej!

Bjarke> ting som kunne ønskes:

Bjarke> - Fast IP, en eller flere

Kommer indenfor 1.5-2mdr, vil jeg skyde på...

Bjarke> - Manuel opsætning af CPE box, routing med videre.

Hvis du med manuel mener, at kunden kan pille, så er svaret, at det
vil ikke ske - både af support og sikkerhedsmæssige årsager.

Bjarke> - Ordentlig beskrivelse over produktet Der er simpelthen ikke
Bjarke> mulighed for at gennemskue hvordan produktet er bygget op..
Bjarke> Der står at computeren har direkte forbindelse til
Bjarke> Internettet. Det synes jeg ikke kan hænge sammen med, at man
Bjarke> ikke kan opsætte server funktioner?

Hmm....Her må jeg give dig ret - dokumentationen kunne være bedre.

Bjarke> - Hosting af egne domainer på serveren

Kommer med fast IP - du kan allerede idag købe domaine hosting hos
Sonofon.

Bjarke> - Mulighed for flere hastigheds muligheder. Der skulle vel
Bjarke> ikke være noget for, fx at få en 1/1 Mbit fx... FWA, kan vist
Bjarke> sagtens klare op til 34/34 Mbit, eller er det ikke
Bjarke> symmetrisk?

Alt er muligt - det afhænger af signal kvalitet (afstand til en
FWA-mast) samt pris. De store (>4Mbit) forbindelser kræver måske 26GHz
udstyr istedet for 3.5GHz, som bruges til det private segment idag.

Check med Sonofon kundeservice, hvad der er muligt...

MvH
Karsten

Fra : Morten

Dato : 30-01-02 08:17

Sonofon udbyder pt. 1-4 Mbit via FWA 3,5 Ghz frekvensen. Det er billige
assymetriske linier, som primært skal bruges til ren Internet af private og
små virksomheder. Større erhvervskunder kan via FWA 26 Ghz få 2/2-10/10 Mbit
linier.

Fra : Bjarke Hansen

Dato : 01-02-02 18:54

"Morten" <nupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Større erhvervskunder kan via FWA 26 Ghz få 2/2-10/10 Mbit

Ikke op til 34/34 Mbit?

Fra : TBC

Dato : 02-02-02 00:05

> "Morten" <nupper@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Ikke op til 34/34 Mbit?

Det er hos f.eks arrownet at erhverv kan få op til 34 MBit.
Hos mediascape skulle der blive udbudt op til 155 Mbit forbindelse til
erhvervskunderne.

TBC

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-02-02 01:02

> Ikke op til 34/34 Mbit?

Nej, 10Mbit er svjv grænsen pt.....

MVH
Thomas

Fra : Stine

Dato : 02-02-02 12:36

"Thomas Eg Jørgensen" <thomas@kontorbutikken.dk> skrev i en meddelelse

> Nej, 10Mbit er svjv grænsen pt.....

Næh, MediaScape leverer i hvert fald op til 30 Mbit/s via FWA... Måske
mere - jeg kan da finde ud af det, hvis det skal være ?

/Stine

Fra : Thomas Eg Jørgensen

Dato : 02-02-02 14:43

"Stine" <unknown@unknown.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, MediaScape leverer i hvert fald op til 30 Mbit/s via FWA... Måske
> mere - jeg kan da finde ud af det, hvis det skal være ?

Jeg tænkte her på sonofon's tilbud

MVH
Thomas

Fra : Daniel Stjernholm

Dato : 02-02-02 16:21

On Sat, 2 Feb 2002 12:35:55 +0100, "Stine" <unknown@unknown.dk> wrote:

>Næh, MediaScape leverer i hvert fald op til 30 Mbit/s via FWA...

Men de er vel ikke særlig godt repræsenteret på bøhlandet?

>Måske mere - jeg kan da finde ud af det, hvis det skal være ?

Kunne da være meget sjovt at vide, om de (I?) kan levere den slags, og
hvilken prisklasse sådan noget befinder sig i.

Daniel Stjernholm Andersen - maria@hirse.dk
http://maria.hirse.dk