Stråling
Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 28-11-00 13:49

Der tales så meget om at stråling fra mobiltelefoner kan være skadeligt. I
forbindelse med dette har jeg et par spørgsmål som jeg håber nogen kan svare
på!

Mindster det strålingen at bruge et af de her håndfri head-set ?

Mindsker det strålingen ind mod hovedet hvis telefonen har indbygget batteri
?

Mvh

Sebastian E. Hoffmann

Fra : Jesper --==Scoop==--

Dato : 28-11-00 14:07

On Tue, 28 Nov 2000 12:49:10 GMT, "Sebastian Hoffmann"
<hoffmann@jubiipost.dk> wrote:

>Mindster det strålingen at bruge et af de her håndfri head-set ?
Ja .. telefonen kan derved holdes væk fra hovedet .. og stråler
derefter alle mulige andre steder hen ..

>Mindsker det strålingen ind mod hovedet hvis telefonen har indbygget batteri
>?

? Har du set en mobil med "eksternt" batteri ?
hænger det og dasker i en ledning 1 meter bag telefonen ?

Fra : Morten Holm

Dato : 28-11-00 14:15

Jesper --==Scoop==-- wrote:

> Ja .. telefonen kan derved holdes væk fra hovedet .. og stråler
> derefter alle mulige andre steder hen ..

Jeg mener at have laest at det faktisk oeger risikoen, i og med head-settet
fungerer som en ekstra antenne og man frivilligt har puttet det ekstra langt ind
i oeret.

Nogen der kan be- eller afkraefte?

Morten

Fra : Michael Haahr

Dato : 28-11-00 16:54

> Nogen der kan be- eller afkraefte?
>
> Morten

Det kan jeg bekræfte:

Ledningen til øreproppen virker som antenne, og opfanger i vidt omfang den
udstrålede effekt fra mobiltelefonen. Så selv om telefonens antenne fysisk
kommer længere væk fra ansigtet, så koncentreres strålingen i enden af
ledningen, dvs. i høreproppen, hvor den indstråles direkte i hovedet.

---

Læs hele artiklen på følgende adresse:
http://www.netplan.dk/newsspot.asp?News=1104002

- Michael Haahr

Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 28-11-00 21:33

Jesper --==Scoop==-- <jesper_scoop@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6ab72tk6tjsk6lf1u33fn03ojq78i1jtet@4ax.com...

> Ja .. telefonen kan derved holdes væk fra hovedet .. og stråler
> derefter alle mulige andre steder hen ..

> ? Har du set en mobil med "eksternt" batteri ?
> hænger det og dasker i en ledning 1 meter bag telefonen ?

Der skulle selvfølgelig havde stået indbygget antenne, om det mindsker fare
for stråling.

Men ja jeg har faktisk set en telefon med mere eller mindre eksternt
batteri. For ca. 10 år siden havde min far sådan en "mobiltelefon" som man
nærmest bar som en taske og så var telefon og batteri adskilt men det er en
helt anden snak!.

Mvh

Sebastian E. Hoffmann

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-11-00 10:41

"Sebastian Hoffmann" <hoffmann@jubiipost.dk> wrote in message
> [...]
> nærmest bar som en taske og så var telefon og batteri adskilt men det er

Du får mig til at tænke på min fars første telefon. Selve telefonen var gemt
under sædet, med en ledning til røret. Jeg er faktisk i tvivl om der var
batteri med i kassen under sædet, men jeg TROR jeg fik strøm direkte fra
bilen.
Det var i øvrigt en vældig smart telefon, for den kunne umiddelbart fjernes
fra dens holder under sædet, og sættes i en tilsvarende holder i den anden
bil. Dermed kunne vi tage telefonen med på ferie.
Men den virkede ikke, hvis ikke den sat i en bil.

Mvh.

Niels Andersen

Fra : Kim Larsen

Dato : 28-11-00 16:16

Antennen fra mobiltelefonen skal være absolut næsten "klistret" op af
headsetledningen for at headsetledningen viderebringer den udstrålede
sendeeffekt og det vil selv ved det forhold, i værste fald, være en
væsentlig meget mindre udstråling, der vil være tale om, i forhold til at
bruge telefonen på nomal vis, altså direkte ved hovedet, blandt andet fordi
at headsetledningen ikke er afstemt som "antenne" i forhold til
sendefrekvensen på mobiltelefonen.

Sandsynligvis vil headsetledningen ofte snarere virke som modvægt (radial) i
forhold til antennen og forøge antennens virkningsgrad en lille smule. Og
under alle omstændigheder vil den HF-energi fra mobiltelefonen som ikke
absorberes i hovedet på brugeren blive udstrålet til netværket.

Der er ikke nogen tvivl om at det næppe er sundt at anvende en mobiltelefon
i længere tid uden headset. Der er endnu ikke nogen "lig på bordet" i den
forbindelse men det kan man sikkert forvente ude i fremtiden.

Jeg ville i hvertfald ønske at folk som taler meget i mobiltelefon ville
anvende et headset så meget som muligt af strålehygiejniske årsager. Jeg har
selv en mobiltelefon men bruger den i meget kort tid af gangen dels
strålehygiejniske årsager og økonomiske (det er stadig noget for dyrt at
snakke i bamsen).

Med venlig hilsen
Kim Larsen

Fra : John R. Jensen

Dato : 29-11-00 03:02

Hej

Jeg vil i stor grad tilslutte mig Kim's udlægning, men man kan jo ikke
gadere sig mod at nogle vikler den eventulet overskydende ledning til
headsetledningen omkring telefonen (ved indbygget antenne), der hvor
antennen sidder. Derved kan en del af RF-energien jo i teorien godt
overføres (såfremt denne opvikling af ledningen virker som en antenne, ved
sendefrekvensen).

Jeg vil nu mene, at det er en del mere hensigtmæsigt, at få fjerne telefonen
og dermed så meget af signalet fra kroppen. Det betyder samtidig, at
telefonen for bedere sende/modtage vilkår, hvilket igen betyder at telefonen
kan skrue ned for RF-energien, og wubti... hele kroppen modtager mindere
stråling, hvilket jo var hele ideenen med et headset.

Det er altså en meget dårlig idee med et headset og en telefon i lommen. Dem
der er radioamatører vil også vide, at det en radio siddene i bukselindingen
med antennen klisteret op ad kroppen (eller i inderlommen på jakken),
påvirker modtageren så den ikke virker vildt godt, faktisk meget dårligt...

Lav selv forsøget; find et sted hvor der ikke er fuld udslag på signalstyrke
indikatoren, luk hånden om antennen. Der ryger formentlig 1-2 streger i
displayet. Telefonen skal jo tilsvarende kompensere med senderen, når den er
i samtale. Det er formentlig en forøgelse af RF-energien på 3-5 gange.

Man kan så tale for eller imod indbygget antenner. Ideen er jo god nok,
problemet er bare at Hr & Fru Flink (standart dansker, uden teknisk indsigt)
ikke ved, at man altså ikke skal placere klør fem over den øverste del af
telefonen, hvor antennen sidder, for så er den jo gal igen. Hvis der så er
lidt støj i baggrunden, vil man helt intuitivt trykke telefonen tættere ind
til øret, og det gør man jo ikke i bunde af telefonen...

Mvh John Jensen

Fra : Erik Einum

Dato : 29-11-00 03:20

John R. Jensen <jojensen@get2net.dk> skrev
> [...]
> med antennen klisteret op ad kroppen (eller i inderlommen på jakken),
> påvirker modtageren så den ikke virker vildt godt, faktisk meget

Jeg har selv en horisontal skinnveske i beltet til min 6210, og på steder
der det er dårlig dekning, så tar den ikke inn (folk klager over MobilSvar
når de har ringt til meg).

Spesielt da hvis jeg sitter ved en pult og jobber, slik at magen legger
seg over tlf i tillegg!

///Mvh. EE

Fra : Niels Andersen

Dato : 30-11-00 10:47

"John R. Jensen" <jojensen@get2net.dk> wrote in message
> [...]
> ikke ved, at man altså ikke skal placere klør fem over den øverste del af
> telefonen, hvor antennen sidder, for så er den jo gal igen.

"Jo, for det står i manualen"... :)

> Hvis der så er
> lidt støj i baggrunden, vil man helt intuitivt trykke telefonen tættere
ind
> til øret, og det gør man jo ikke i bunde af telefonen...

Øhm... Jo?
Man kan ikke tage fat omkring telefonen i den øverste del, der er hovedet jo
i vejen. :)

Mvh.

Niels Andersen

Fra : John R. Jensen

Dato : 01-12-00 12:23

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message
> "John R. Jensen" <jojensen@get2net.dk> wrote in message
> indsigt)
>
> "Jo, for det står i manualen"... :)
Og hvormange tror du der læser det ???
> [...]
>
> Øhm... Jo?
> Man kan ikke tage fat omkring telefonen i den øverste del, der er hovedet

Det er heller ikke det folk gør( prøv at kikke, næste gang du ser en snakker
i telefon).
Jeg ved ikke hvordan du holder på en telefon, men jeg holder ikke på den som
en hammer !(ok, jeg skulle nok ikke skrive "klør fem") Jeg placere min
fingere på SIDEN af telefonen, hvilket jeg har lagt mærke til de fleste også
gør. Mange placere, så også pegefingeren på den øvereste del af bagplade på
telefonen, for at trykker den tættere ind til øret, lige der hvor man ikke
skal.

Mht. det med opsamling at RF-energi i ledningen, er nok en ting man burde
undersøge selv. Jeg har dog lidt svært ved at tro på det, men som en anden
skriver i et indlæg, er et bluetooth headset klart at fortrække, men de
findes jo desværre ikke rigtig i handelen endnu.

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 23:56

Fra : Allan Gammelgaard

Dato : 29-11-00 23:56

> "...Which råder på baggrund af sine undersøgelser folk fra at købe
> hands-free udstyr til mobiltelefoner. Forbrugermagasiner fik et
> målelaboratorium til at undersøge forskelligt udstyr, som efter sigende
> skulle reducere mobilbrugerens stråling. For ørepropper med mikrofon viste
> målingerne at den effekt som blev afsat i hovedet på brugeren var op til
tre
> gange højere, end den man modtog når udstyret blev brugt på normal vis.
>
> Ledning virker som antenne

Jeg har også lagt mærke til, at når jeg har min fon anbragt ca ½ meter fra
en af mine pc-højttalere, så er den der 'nu er der en der ringer irriterende
dadumdadum lyd' ikke så kraftig. Hvis jeg så sætter min lader i, og laderen
er anbragt lige ved siden af højttaleren, så larmer den ad helved* til. Så
Nokia (i det her tilfælde 3210) bruger altså åbenbart også laderen som
antenne.....

Hvad skal man mon så lige snart gribe og gøre i?

--

Oldfarm ®

Fra : N/A

Dato : 28-11-00 17:22

Fra : Michael Haahr

Dato : 28-11-00 17:22

> Til gengæld vil jeg tro at du mindsker strålingen (minimalt måske) ved at
> benytte en mobil med udvendig antenne (Nokia er vistnok de eneste der har
> indbygget antennen (??)).

Nej det har Siemens også på nogle modeller. Bl.a. C35i

Fra : [UC]Rabberman :-\)

Dato : 28-11-00 21:05

> Nej det har Siemens også på nogle modeller. Bl.a. C35i

Mener du ikke S35 og M35?
C35 har udvendig antenne...

--
Glædelig jul *<|
[UC]Rabberman

Fra : Michael Haahr

Dato : 29-11-00 15:37

> Mener du ikke S35 og M35?
> C35 har udvendig antenne...

Jo, selfølgelig Never mind *S*

Fra : Jimmy Nielsen

Dato : 28-11-00 17:38

"Henrik Vest" <hallo_derude@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> svare
> >
> Uuh ... først læst avisen nu ?? Det har da været oppe og vende de sidste
3-4
> år...

??? Er ovenstående virkeligt nødvendigt? Man har da lov at tage et ældre
emne op igen...

> Nææh, strålingen vil fortsat være der - men istedet for at det er din
> hjernemasse der måtte blive opvarmet, bliver det nu det sted på kroppen
hvor
> du har placeret mobilen. Om det så er mere eller mindre skadeligt ved jeg
> ikke ...

Se ovenstående indlæg af Michael Haahr postet et andet sted i tråden, 10
min. før dit.

--
Jimmy Nielsen

Fra : Henrik Vest

Dato : 28-11-00 18:59

> ??? Er ovenstående virkeligt nødvendigt? Man har da lov at tage et ældre
> emne op igen...
Enig !! Det er hermed trukken tilbage !

> Se ovenstående indlæg af Michael Haahr postet et andet sted i tråden, 10
> min. før dit.

Jeg kan se at Bo B. af-kræfter spørgsmålet (1 time og 19 minutter før) på
basis af en teknisk forklaring og at Michael H. be-kræfter selvsamme
spørgsmål ud fra en artikel ....
Hvem har så ret ??

Fra : Michael Haahr

Dato : 28-11-00 20:24

> Jeg kan se at Bo B. af-kræfter spørgsmålet (1 time og 19 minutter før) på
> basis af en teknisk forklaring og at Michael H. be-kræfter selvsamme
> spørgsmål ud fra en artikel ....
> Hvem har så ret ??

Jeg be-kræfter ud fra en artikel som bygger på en teknisk undersøgelse af
flere forskellige bærbar-håndfri sæt.

- Michael H.

Fra : N/A

Dato : 29-11-00 12:15

Fra : Henrik Vest

Dato : 29-11-00 12:15

> Ham jeg kender, der har målt på dette her, arbejder hos et lille ukendt
> firma i Sydhavnen, i udviklingsafd. for antenner. Firmaet hedder Nokia.
*lol* ... hvem er det nu lige de er ??

> Jeg har desværre ikke selv et håndfri sæt. Hvis jeg tager mig sammen til
at
> købe et, kan jeg godt måle lidt på det, mht. RF-udstråling. Det kan jo
være
> at jeg så bliver grimt overrasket, men jeg tvivler.

Sig mig ... er I ikke et rådgivende organ for diverse ministerier ??
Så undrer det mig, at med al den virak der er i medierne, at I ikke er
blevet
sat til at undersøge sagen nærmere ??

Jeg glæder mig under alle omstændigheder til engang når du har købt dig et
handsfree sæt og undersøgt sagen - håber du i såfald melder tilbage til
gruppen
med dine resultater

mvh
Henrik V

PS hvad er forskellen på den indbyggede og den udvendige antenne - fordele
eller ulemper ??

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 29-11-00 12:53

Henrik Vest wrote:

<klip>

> Sig mig ... er I ikke et rådgivende organ for diverse ministerier ??
> Så undrer det mig, at med al den virak der er i medierne, at I ikke er
> blevet
> sat til at undersøge sagen nærmere ??

Næh - nej, vi er en del af universitetet. Hvis de vil have nogen her til at
se på sagen skal de betale. Det gør alle andre.
En undersøgelse hører nærmere under Telestyrelsen.

> [...]
> handsfree sæt og undersøgt sagen - håber du i såfald melder tilbage til

Naturligvis, ellers var der jo ingen grund til at undersøge det.

> PS hvad er forskellen på den indbyggede og den udvendige antenne - fordele
> eller ulemper ??

Den indbyggede antenne kan bringes til at undlade at stråle ind mod hovedet,
sådan til dels. Til gengæld er en indbygget antenne (tit) mindre effektiv.
Den udvendige antenne stråler lige meget i alle retninger, til gengæld er
det tit sådan at den, fordi den er mere effektiv, ikke behøver at udstråle
lige så meget effekt som en indbygget.

En indbygget antenne sidder tættere på hovedet end en udvendig. Det har også
betydning, da den indstrålede effekt (ind i hovedet) falder med kvadratet på
afstanden. Forøges afstanden fra 1cm til 2cm falder effekten til en fjerde-
del.

Jeg har i en artikel set en indbygget antenne der udstråler 10dB mindre ind
mod hovedet end en udvendig gør. Det er 1/10 effekt. Men hvis den sidder i
den halve afstand fra hovedet i forhold til den udvendige antenne giver det
6dB mere effekt. Resultatet er så kun 4dB mindre stråling, det svarer til
40% af strålingen fra den udvendige antenne. Men afstanden taler man ikke
om i reklamesammenhæng, hvor 10% i forhold til udvendig antenne lyder en
hel del bedre.

Mvh, Bo.

Bo Braendstrup
Dept. of Electromagnetic Systems (EMI)
Technical University of Denmark (DTU)
bbr@emi.dtu.dk

Fra : Sebastian Hoffmann

Dato : 28-11-00 21:36

Henrik Vest <hallo_derude@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:900l5m$77f$1@news.inet.tele.dk...

> svare
> >
> Uuh ... først læst avisen nu ??

Næh egentlig ikke men jeg havde bare et væddemål jeg skulle have afgjort

Fra : Kim Larsen

Dato : 29-11-00 14:26

Jeg må desværre afkræfte et tidligere indlæg hvori jeg skrev, at det var
mere sikkert at anvende headset-udstyr (hands-free) til mobiltelefoner, hvad
angår indstråling i hovedet. Tilsyneladende ifølge en artikel som jeg har
tilladt mig at tage et uddrag fra som findes på ardessen
http://www.netplan.dk/newsspot.aspNews=1104002 forholder det sig lige stik
modsat og indtil andet er bevist er der nok absolut ingen grund til at
anbefale brug af headset. Jeg må sige, at med min øvrige erfaring hvad angår
radioudstrålning er jeg meget stærkt overrasket og lidt rystet over denne
artikel:

[...]

Der er to årsager til, at det målte fænomen forekommer. Ledningen til
[...]

Den anden årsag er, at ekstraudstyr på en mobiltelefon i et vist omfang
begrænser antennens frie udstråling. Den energi som opsuges i ledningen til
det håndfrie sæt, forsvinder fra transmissionen. Det får mobiltelefonerne
til at øge sende-effekten, således at det der modtages i basestationen ikke
påvirkes.

Uheldig effekt
At få koncentreret op til 3 gange den almindelige sendeeffekt i brugerens
øre er ganske uheldigt. Der er i øreregionen ikke beskyttelse i form af en
tyk kranieskal som effektivt kan bremse indstråling i brugerens hjerne.
Desuden bliver effekten større fordi den tilsyneladende afsættes i et langt
mindre areal, end fra den almindelige mobilantenne...."

Der er altså med andre ord grund til at være på vagt. Det bør i hvert fald
inspirere mobiltelefonfabrikanterne til at udvikle effektive
HF-afkoblingsmetoder til deres headset-udstyr (hands-free) således at dette
ikke sker.

Med venlig hilsen
Kim Larsen