Heidi Hauge CD (Ny country-stjerne)
Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-02 19:34

NYOPDUKKET COUNTRY-STJERNE PÅ HIMLEN I SKANDINAVIEN

Visse pladebutikker sælger mærkværdigvis mange cd-er med en helt ny
country-stjerne fra Norge. Hun bliver så vidt vides lanceret i Skandinavien
med fuld musik. Den får på alle tangenter. Nu skal man prøve om man kan få
solgt plader med en countrysangerinde som synger traditionel country. Og det
lader til at gå rigtigt godt.
I Norge er der solgt 20.000 plader og hos min pladeforhandler går det
rigtigt godt, men han fortæller at der ikke er mange kunder under 30 år,
hihi. Der er intil nu solgt 5.000 plader og den står fremme blandt
tæppebankermusikken, så den er nem at komme til at lytte til. prøv det -
prøv det.
Jeg har sjældent hørt bedre country, Der er typisk traditionelt, den
oser af sentimentalitet, honky tonk og tårepersere. På cd-indlægget
fortæller Heidi i hun lover at hun kun vil synge den traditionelle del af
countrymusikken og det vil hun gøre i al evighed. Ja, det var jo noget af et
løfte.
Hun har indtil nu lavet 3 cd-er i Norge og de går som varmt brød, især på
tankstationerne.
I Norge afbefaler Norsk Country Forbund (En sammenslutning af de norske
countryklubber) pladen på det stærkeste. De fortæller at det er traditionel
country som er lavet på en fabelagtig god måde. De kalder hende Norges nye
country-dronning. Ligesom vores Tamra Rosanes.
Men hun har ikke været i nærheden af komme på salgslisten i Norge. En
musikskribent fortæller i en avis at grunden er enkel og uretfærdig. Grunden
skulle være at fagmusikhandlerne ikke vil røre pladen med en ildtang, den
bliver i stedet solgt i store mængder på tankstationer, og det tæller ikke
med på salgslisten.
De fleste norske aviser er begejstrede men jeg læste en enkelt forkvaklet
kommentar fra en af de frelste musikanmeldere. Han kunne ikke lade være med
at falde over Heidis kommentar om at hun i al evighed lover kun at synge
traditionelt country. Han syntes at det var en skam at hun ikke vil prøve
noget nyt. Jeg vil anbefale sådan en anmelder at han blander sig udenom hvad
hun skal. Hvis han for pokker vil have noget nyt, så gå dog ud og køb noget
New Country. Du er gået et forkert sted hen hvis du er til sådan noget. Når
der endelig er en som vil synge traditionelt så lad hende dog gøre det. Og
klap i. Ups undskyld. Mit temperament løb af med mig.
Man må forresten sige at hun har smedet medens jernet var varmt i Norge.
Man har pøst 3 cd-er ud på lidt over et år.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 25-01-02 19:56

Du kommer med to udtalelser, som til sammen er meget tankevækkende:

1) På cd-indlægget
> [...]
et
> løfte.

) Man har pøst 3 cd-er ud på lidt over et år.

Der er noget galt, når man udsender tre cd'er på ét år... Så går det
saftsus'me stærkt og hvis hun vil arbejde i det tempo, ja så skal hun nok
lade være med at forsøge på noget som helst nyt... Et løfte er det, som du
rigtigt siger, men samtidig siger det vel også en del om hendes indstilling,
ikke? Hun vil læsse traditionelle cd'er på gaden for at score penge. Er det
ikke dig, som taler om samlebåndspop og maskinpop? Hvis hun ikke er en
maskine, hvem er så?

Men jeg har ikke hørt musikken, så jeg vurderer overhovedet ikke kvaliteten.
Jeg anfægter blot det "små-forkastelige" i at udsende tre cd'er på et år -
standarden er derefter.

mvh,
Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-02 21:01

Jeg anfægter blot det "små-forkastelige" i at udsende tre cd'er på et år -
standarden er derefter.

mvh,
Ulrik
__________

Mener du så at regnestykket evt. kunne se således ud:

Heidi Hauge (3 cd-er lidt over et år) = Dårlig musik
Bjørn Og Okay (Sidste cd i april 1999) = God musik
Kim Og Hallo (Sidste cd i 1998) = God musik
Kim Larsen (2 cd-er på et år) = Dårlig musik

Hvis du mener det du skriver, så skulle det her jo passe. Det ved jeg ikke
om du mener, at det gør ?.

Nej Ulrik, sådan enkelt kan du nok se, at det ikke kan stilles op. Der er
også lige den lille ting, at den traditionelle del af country, dansktop og
sådan noget, er mere enkel musik. Derfor tager det nok ikke så lang tid at
producere. Men det betyder íkke at det derfor er dårligere lavet.
Jeg kunne godt finde på at skrive "tværtimod". Hvis den er mere enkel, er
der jo ikke så meget som kan gå galt. Men det skal jeg nok lade være med at
skrive.
Men Ulrik, 3 cd-er på et år, tjahhh., Har du tænkt over at døgnet har 24
timer og at året har 366 dage. Der er næsten 9.000 timer på et år (Ni
tusinde timer). Der er altså 3.000 timer til hver cd-er. Kan man ikke nå at
lave en cd ordentlig på 3.000 timer - bob-bob-bob.

Hilsen Åge
(Popmusikken tilbage til rødderne)

Fra : Troels

Dato : 25-01-02 22:37

> [...]
at
> lave en cd ordentlig på 3.000 timer - bob-bob-bob.

Man kan sige meget om dig Åge, men regne den ud det kan du sgu' og du er
sikkert på at hende Heidi sidder i øvelokalet/studiet 24 timer i døgnet året
rundt.

Forøvrigt er det vist de færreste år der har 366 dage...

/Troels

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 25-01-02 23:21

> [...]
> Kim Larsen (2 cd-er på et år) = Dårlig musik
>
> Hvis du mener det du skriver, så skulle det her jo passe. Det ved jeg ikke

Det er da vist hvad man kan kalde en omskrivning af mit indlæg Nej, Åge,
det var ikke det jeg skrev. Det jeg mente var, at hvis hun har _indspillet_
(produceret) 3 cd'er og udgivet dem på ét år, så er det gået stærkt. Normalt
ville man nok lige sørge for at få ny inspiration, reflektere bare en smule
over, hvad det er man har lavet, arrangere de nye sange, evt. finde
musikere, søge producer og mødes med denne, nye møder med pladeselskabet om
den nye cd (herunder alt fra cover til hvor den skal masteres etc. etc.).
Det er ikke ualmindeligt at bruge tre måneder på en produktion fra man først
mødes i studiet, og til cd'en forelægger i mastered version. Dansktopmusik
lyder ofte ikke særlig godt og der er i hvert fald ikke kælet for detaljer
på nogen måde. Jeg så et interview med Jodle Birge sidste år og han kunne
ikke huske, hvor mange cd'er han har udgivet. Han mente dog at det er i
nærheden af "et par og firs"... det er ganske enkelt grotesk. Jeg skrev
intet om at Heide Havenisse har lavet dårlig musik... tværtimod skrev jeg
nederst, at jeg ikke har hørt det, netop for at undgå misforståelser. Jeg
tror bare ikke at man er den store musikelsker, hvis man smider tre cd'er på
gaden samme år. Men at se på dit senere indlæg, er der vist også tale om en
større tidsperiode, end du først angav....?

Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-01-02 00:06

Ulrik
Ulrik Lauritzen <allrecords@mail1.stofanet.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2slps$5h0$1@sunsite.dk...

tror bare ikke at man er den store musikelsker, hvis man smider tre cd'er på
gaden samme år. Men at se på dit senere indlæg, er der vist også tale om en
større tidsperiode, end du først angav....?

SV: Ja, du hentyder til den nedenstående liste.

1: Country Time (Marts 2000)
2: Country Rose (Januar 2001)
3: ?????????? (Ca. juni 2002) PS: Det er denne cd som i øjeblikket lanceres
i Danmark

SV: Der står godt nok 2002, men der skal "selvfølgelig" stå 2001. Jeg
synes, at det er særdeles nemt at gætte årstalsfejlen. Der står jo at det er
den, som lanceres i Danmark i øjeblikket og så kan alle vist godt gætte at
der må skulle stå 2001. Hvordan skulle jeg kunne anmelde den, hvis den ikke
er udkommet, hahahaha.
Du er da vist i rigtigt weekendhumør hvad ? - Helt ærligt så vidste du
det jo også godt ikke, Ulrik - Du skrev bare lige for at sige hej, ikke ?,
hihi - Så helt ærligt, Ulrik, skal vi så ikke sige at den ged er blevet
klippet.

Men for at komme tilbage til det som det drejer sig om: Hvem ved om alle
3 cd-er ikke er blevet lavet på een gang ? - Og det er jeg personligt
komplet ligeglad med - Det var da faktisk en god ide. Jeg skal bare have den
ukomplicerede glade slager og så er det klaret, sådan. Ikke så meget snak,
møder, analyser. Bare ind i studiet, spil musikken som vi har kendt den i 50
år og så færdig. Det var det.

Det er nok en helt anden sag med den typiske P3-musik. Der er musikken
meget mere udført som små kunstværker med små specialiteter af forskellig
slags. Musikken er en del af een selv og man skal lade sig inspirere og bla
og bla og bla. Og der er evigt skiftende tendenser. Det som du skriver
gælder nok den her slags musik. Men det gælder altså ikke traditionel
country, rock´n´roll, dansktop og så`n noget. Det er ikke så indviklet
musik. Meget af det ligner også hinanden og det oversættes tit og også den
samme melodi. Derfor er der heller ikke så meget arbejde der, vel.

Jeg tror at folk, musikalsk set, lever i to helt adskilte verdener.
(Altså hvis man skal stille det meget groft op)
Jeg ved det fra min arbejdsplads. På mit arbejdshold er vi delt i to
halvdele. Vi forstår overhovedet ikke hinandens musikalske smag. Derfor, jeg
er ligeglad om hun har udgivet 3 cd-er på et år. Jeg synes det er fint. De
er lige gode alle 3. Hmmmm. Har du forresten tænk over at dansktopmusik
ligner hinanden om det er spillet i 1970 eller i 2001. Det er fordi vi vil
have at det skal være sådan. Ellers vil vi ikke høre det.

Men skal vi så ikke konstatere at vi har 2 forskellige meninger om
hvordan man skal opfatte musik. Jeg mener ikke at hun skal lade sig
inspirere af noget nyt. Hun skal spille som hun altid har gjort. Jeg vil
ikke have en ny stil fra hende, sådan.

Hilsen Åge
(Musikken tilbage til rødderne)

..

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 26-01-02 01:03

> [...]
> den, som lanceres i Danmark i øjeblikket og så kan alle vist godt gætte at
> der må skulle stå 2001. Hvordan skulle jeg kunne anmelde den, hvis den

Nu har du jo tidligere byttet om på "bror" og "far", så man ved jo
aldrig...

> [...]
> musik. Meget af det ligner også hinanden og det oversættes tit og også den
> samme melodi. Derfor er der heller ikke så meget arbejde der, vel.

Det er da en indrømmelse der vil noget, men fair nok.

> [...]
> hvordan man skal opfatte musik. Jeg mener ikke at hun skal lade sig
> inspirere af noget nyt. Hun skal spille som hun altid har gjort. Jeg vil

Tjo... Jeg mener jo nok bare, at musik gerne skulle forholde sig en smule
til samfundet og dets udvikling. Jeg forventer heller ikke at en kunstner
skifter heste i vadestedet, men bare en smule udvikling vil jeg da gerne se.
Jeg forventer heller ikke at George Michael er begyndt at spille dødsmetal,
når nu hans næste cd kommer, men jeg forventer, at han som altid leverer et
produkt, som bærer præg af at være gennemarbejdet, og hermed også sagt, at
det gerne skulle afspejle en vis udvikling i hans karriere, liv og så
videre. Indenfor pop og rock er der ganske vist også tendenser til at
udsende det samme to-tre gange, men så er det godt, at der trods alt er
nogle ordentlige kunstnere tilbage, som højner standarden.

> Hilsen Åge
> (Musikken tilbage til rødderne)

Mvh,
Ulrik
(99% af al musik afspejler sine rødder)

Fra : Lars B.

Dato : 30-01-02 20:16

In article <a2sro9$lno$1@sunsite.dk>, allrecords@mail1.stofanet.dk
says...
> videre. Indenfor pop og rock er der ganske vist også tendenser til at
> udsende det samme to-tre gange, men så er det godt, at der trods alt er
> nogle ordentlige kunstnere tilbage, som højner standarden.

Hvis du mener at man udgiver fx. 2 albums, og derefter en opsamling med
de samme numre på, så er det da langt at foretrække frem for kunstnere
der udgiver flere plader, der lyder fuldstændigt ens selvom der er tale
om forskellige numre.... Tag. fx. Technotronic som et lysende eksempel på
hvor mange gange man kan indspille det samme nummer på en cd og så kalde
det for et album.

--

Lars B.
"Når din undulat ser dig sidde og læse avisen,

Fra : Lars B.

Dato : 30-01-02 20:11

In article <3c51e489$0$246$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>,
halldorsson@post.tele.dk says...
> er lige gode alle 3. Hmmmm. Har du forresten tænk over at dansktopmusik
> ligner hinanden om det er spillet i 1970 eller i 2001. Det er fordi vi vil
> have at det skal være sådan. Ellers vil vi ikke høre det.

Hvilket nu ikke passer, efter min mening. Når man lytter til dansktop fra
70'erne og så sammenligner med "moderne" dansk top er der efter min
mening tale om en klar kvalitets forringelse.

Tænk.. hvis hele verdensudviklingen var som Dansktopmusik, så ville vi
stadig rende rundt og daske hinanden i hovedet med trækøller.

> [...]
> hvordan man skal opfatte musik. Jeg mener ikke at hun skal lade sig
> inspirere af noget nyt. Hun skal spille som hun altid har gjort. Jeg vil

Hvilket jo så bare betyder at, fulgte man den tankegang til ende, ville
dansktop jo heller ikke eksistere (oh hvilken befrielse!!) da den jo også
er en viderudvikling af en anden musikgenre. (selvom den nærmere lyder
som et tilbageskridt!) Faktisk være der overhovet ikke eksitere noget
musik overhovedet, eller noget som helst andet for den skyld. Hvilken
skræmmende vision for en verden ifølge Åge og hans ønsker om
dansktopmusik.

--

Lars B
"Diskussioner ødelægges tit af folk,

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 30-01-02 21:34

Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:MPG.16c263a9e7a9c259897e1@news.inet.tele.dk...
> [...]

> 70'erne og så sammenligner med "moderne" dansk top er der efter min
> mening tale om en klar kvalitets forringelse.
SV: Hvad bygger du denne udokumenterede mening på ?

> Tænk.. hvis hele verdensudviklingen var som Dansktopmusik, så ville vi
> stadig rende rundt og daske hinanden i hovedet med trækøller.
SV: Ja, så hellere en verdensudvikling hvor tv transmitterer realiti-tv fra
offentlige toiletter

> [...]
> dansktop jo heller ikke eksistere (oh hvilken befrielse!!) da den jo også
> er en viderudvikling af en anden musikgenre. (selvom den nærmere lyder
SV: Dansktopmusik er en betegnelse for mange undergenrer: dansebandsmusik,
spillemandsmusik, traditionel country, roc´k`n`roll o.s.v. - I udlandet
betegnes denne gruppe for slagermusik.
Så det er egentlig ikke en videreudvikling af en anden genre. Alt dette er
een stor musikfamilie.
Ligesom man kan sige at de musikstilarter dom spilles på P3 er een
familiegruppe. Altså alt den der rædselsfulde støjforurening som forpester
frekbvensbåndet på vores radioer i disse år. (At åbne for P3 lyder jo
nærmest som eet stort vejarbejde). Oh hvilken befrielse når dette vejarbejde
er færdigt.
Hilsen Åge (Musik skal ikke lyde som et vejarbejde

Fra : Troels

Dato : 30-01-02 22:57

> SV: Dansktopmusik er en betegnelse for mange undergenrer: dansebandsmusik,
> spillemandsmusik, traditionel country, roc´k`n`roll o.s.v. - I udlandet
> betegnes denne gruppe for slagermusik.

Når nu Dansktop er en betegnelse for mange genre der bl.a. indeholde
country, hvorfor kan de så ikke slåes sammen under en til vores award?

/Troels

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 31-01-02 06:05

Troels <tllund[blah_blah]@hotmail.com> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c586c5d$0$256$ba624c82@nntp02.dk.telia.net...

> Når nu Dansktop er en betegnelse for mange genre der bl.a. indeholde
> country, hvorfor kan de så ikke slåes sammen under en til vores award?
>
> /Troels
_________

Af samme grund som man heller ikke slår al P3-pop sammen i een gruppe.
Men det ville selvfølgelig være en god ide hvis der ikke er mange som vil
stemme, på den gruppe musik.
Dem som ytrer sig her i gruppe er jo langtfra et spejlbillede af
befolkningen, så ?? måske er det bedst at slå det sammen ? - Måske kunne man
så kalde det ÅRETS SLAGER (så har man alt i det lette synge-med-genre med
? - Tjahhh...?

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 02-02-02 15:31

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> _________
>
> Af samme grund som man heller ikke slår al P3-pop sammen i een
> gruppe.

Shit! OK, dagen måtte jo komme..... (rødmende)... jeg er enig med
Åge.

Ud over at jeg mener at hans argument er 100% OK (no phun
intended), mener jeg jo samtid at den største grund til, at country
og dansktop ikke bør blandes, er at Åge *ikke* har ret i at det er
to undergrupper af det samme. God (rigtig) country er milemidt fra
dansktop-ting, der jo blot i ny og næ benytter riffs og
instrumentering fra country. På samme måde har dansktop naturligvis
intet at gøre med rock'n'roll, selvom Åge febrilsk og ofte prøver
at pådutte os den skøre idé.

Er du tvivl så tænk på at JodleBirge i dansktop-kredse går for at
være countrysanger ;-(

> befolkningen, så ?? måske er det bedst at slå det sammen ? -
> Måske kunne man så kalde det ÅRETS SLAGER (så har man alt i det
> lette synge-med-genre med ? - Tjahhh...?

Nu betyder ordet "slager" jo ikke nødvendigvis at der er tale om
dansktop eller dansktopificeret country. "Slager" betyder simpelt
hen noget i retning af "ørehænger", altså her et nummer der har
kilet sig fast i folks bevidsthed. I år 2000 ville en klar
nominering have været Brdr. Olsens grandprix-nummer, som vel næppe
er dansktop (og som du jo også selv har taget total afstand til, da
du ikke forstår formen).

--
B-)
Købes: Originalt (gratis) analog-kort til DR2 & TV2-Zulu

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 02-02-02 16:53

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:f7tg3a.9t1.ln@news.4952.dk...
> "Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk> skrev i

> Er du tvivl så tænk på at JodleBirge i dansktop-kredse går for at
> være countrysanger ;-(
______

Hvad skulle det have at gøre med at være i tvivl. Jodle Birge har gået for
at være countrysanger i country-kredse, men han synger det ikke mere. Da en
dansk countryklub engang var på busudflugt spillede de Jodle Birges nye
country-cd gennem bushøjttalerne, så kom ikke her du. SÅDAN !
Så skal vi nu ikke lige spise brød til. Jodleren er ikke lige min
favorit. Han går ikke for at være sanger indenfor nogen speciel genre. Han
har både spillet hawai-musik, tysk øl-musik, danseband-musik, country-musik
o.s.v.

PS: Tror ikke at du ved hvad rock´n`roll overhovedet er for noget. Det er
noget som Kandis, Bjørn Og Okay, Blue Hawai og en masse andre
dansktop-grupper oversætter til dansk og spiller i hobetal. Elvis Presley
(kendt sanger fra Amerika) er sansynligvis den som har fået mest af sin
musik spillet på Dansktoppen.
Ang. rock`n`roll-musik kan jeg anbefale dig følgende sangere og de har
alle haft oceaner af deres musik på Dansktoppen, med dansk tekst: Elvis
Presley, Buddy Holly, Chuck Berry, Little Richard, Bill Haley, Chubby
Checkker, Brenda Lee. Det er rigtig ægte roc´k-og-rul og det er god øreguf.
Men jeg ved da godt at tæppebanker-folket siger BWADDRRR til sådan noget og
fortæller at Rolling Stones, Sweet og Slade er rock´n´roll. Men det
betragter jeg ikke som værende mere rock-og-rul end at jeg betragter New
Country som have noget som helst med country at gøre. Ingen kan selvfølgelig
forhindre dem i at det det for det, men dertil vil jeg sige at selv om der
er noget som hedder hundekiks og kattemad, er der hverken hund eller kat i,
tror jeg da ikke.

Hilsen Åge
(Fugleskræmsler er dyre - brug P3)

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-02-02 18:29

> [...]
> busudflugt spillede de Jodle Birges nye country-cd gennem
> bushøjttalerne, så kom ikke her du. SÅDAN !

Det bliver det sgu ikke country af!

> Så skal vi nu ikke lige spise brød til. Jodleren er ikke
> lige min favorit.

Det overrasker mig godt nok - Jodlen repræsenterer da alt hvad der
går for at være af værdi i dansktop.

> PS: Tror ikke at du ved hvad rock´n`roll overhovedet er for
> noget.

Nej, hvor skulle jeg også vide det fra? Jeg er jo bare en gammel
rock´n´roll-musiker, der indspillede rock&rul og pigtrådsmusik da
du stadig gik i underskolen. Nåh ja, så er jeg forresten musik-
lærer....

Jeg er godt klar over at du hidtil har troet at jeg ikke var tør
bag ørerne endnu, men jeg er altså ældre end dig, Åge - jeg er bare
ikke gået i stå endnu

> Det er noget som Kandis, Bjørn Og Okay, Blue Hawai og en
> masse andre dansktop-grupper oversætter til dansk og spiller i
> hobetal.

Ingen af de nævnte grupper har nogensinde indspillet noget der bare
lignede rock´n´roll! R&R er *ikke* et spørgsmål om *hvilke* numre
man spiller, men *hvordan* man spiller dem. R&R består i høj grad
af sved og dynamik.

> Elvis Presley (kendt sanger fra Amerika) er
> sansynligvis den som har fået mest af sin musik spillet på
> Dansktoppen.

Elvis Presley har ikke noget der hedder "hans musik", da intet af
det han har indspillet mig bekendt er skrevet af ham selv, det
gælder både tekst og musik. Det er helt korrekt at han engang var
en stor R&R sanger, men det varede desværre forholdsvis kort tid,
så gik han mere og mere over til blød pop og senere endnu
evergreens.

> [...]
> tekst: Elvis Presley, Buddy Holly, Chuck Berry, Little Richard,
> Bill Haley, Chubby Checkker, Brenda Lee.

´Nej, det har de ikke. Nogle bands/solister har til gengæld i ny og
næ misbrugt nogle af numrene, og indspillet dem med dansktop-lyd og
kvalvende hjernedøde danske tekster, der ikke har det fjerneste med
oplægget at gøre.

Herudover var Chubby Checker mest kendt for at opfinde små danse og
indspille numre om dette (den kendteste er nok Let's Twist Again),
og Brenda Lee har intet med rock at gøre, men en del med country.

> roc´k-og-rul og det er god øreguf. Men jeg ved da godt at
> tæppebanker-folket siger BWADDRRR til sådan noget og fortæller
> at Rolling Stones, Sweet og Slade er rock´n´roll.

Jeg er sådan set bedøvende ligeglad med hvad folk der holder ders
tæpper rene, mener om Stones og Slade.

Stones er (eller i hvert fald var) i øvrigt ikke et rock-band, men
en rythm'n'blues-band (ikke at forveksle med det der i vore dage
kaldes R&B, og som kun svagt minder om det ægte gamle
rythm'n'brues.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-02 14:01

> [...]

> at pådutte os den skøre idé.
>
> Er du tvivl så tænk på at JodleBirge i dansktop-kredse går for at
___________

Du aner ikke en fisende skid (undskyld) om hvad country og rockandroll er
for noget. Fordi nogle popmusikere bruger et par countrystofer hist og her
har New Country ikke noget som helst med country at gøre. Det er falsk
varebetegnelse. Garvede countryfolk ryster på hovedet og krøller tæerne
sammen ved denne musik som helt og holdent er almindelig pop og ikke andet.
Dem som siger at de kan lide country fordi de kan lide New county tilhører
overhovedet ikke countryfolket og kan ikke snakke med om noget som helst om
country og hvorvidt Jodle Birge har indspillet en countryplade. Godt nok er
hans plade på dansk, men det var ægte countryrytmer. Gert Brukes eller hvad
han hedder spiller derimod ikke noget som har med country at gøre. Der er
ikke mere country i det han spiller end der er hund i hundekiks. Og på
Billboard countryhitliste er der intet som helst musik som har bare en lille
smule med country at gøre. Det er ikke bare noget som jeg mener, det er en
kendsgerning. Rockandroll er forøvrigt også en gren af countrymusikken og
nutidens P3-musik er på ingen måde en videreudvikling af rockandroll.
Rockandroll-stilen kan du derimod høre i nutidens dansebandsmusik, f.eks.
fra Vikingerna, Kandis og mange andre grupper. Men nu vil du måske fortælle
mig at nutidens rockandroll er sådan noget som Aqua spiller. Himmel og ham,
i guder. Det er da uhyggeligt. Kors i skyggen.

Følgende vil måske interessere dig. Det stammer fra den eneste danske bog om
countrymusikkens historie. Bogen er skrevet af Ida Calbin, og bygger på
hendes hovedfags-speciale om countrymusik ved Københavns Universitet
supleret med Tommy Calbins store indsigt og betydelige viden om denne musiks
udvikling. Her bringer jeg et par udpluk fra bogen:

ANGÅENDE ROCKANDROLL
1: En ny type countrymusik kunne i årene efter 2. verdenskrig høres i
sydstaterne. Musikken var tempopæget
hillbilly/boogie-woogie/Western-Swing-musik. Denne musik blev de hvides
udgave af de sortes rockandroll. Symbolet for dem alle, de hvide teenageres
første, fælles idol, blev Elvis presley.

ANGÅENDE COUNTRY
2: Man maltrakterer musikken og ligefrem sælger rendyrket pop- og rockmusik
under betegnelsen countrymusik. Det er endnu mere foruroligende at de der
rider højt på countrymusikkens bølge idag, specielt i Nashvilles
countrykredse, ofte selv er med til at underminere genren. Som f.eks.
1990-ernes førende countrystjerne Gart Brooks, der sjældent laver
countrymusik, men derimod moderne pop- og rockshows, markedsført som
countryshows, der ironisk nok belønnes af CMA med countrymusikkens
toppriser.
Mange af den moderne countrymusiks udøvere lader sig misbruge af
pladeproducenter og medieverdenen, der foregøgler dem at det de laver er
countrymusik og som markedsføres under den FALSKE varebetegnelse
countrymusik. Det er forkasteligt at markedsføre ren pop- og rockmusik som
country. Musikken skal vedblive at bestå som en enkel, folkelig og særegen
musikform og intet, overhovedet intet kan erstatte denægte countrymusik som
musikform.
____

PS: Jeg kunne ikke have sagt det bedre. Jeg tror at du Bjørn er den sidste
som kan fortælle nogen hvad countrymusik er for noget. Det er det stik
modsatte af det sædvanlige ring-i-næsen og kæde-om-halsen-musik som vælter
ud af radioen, ikke mindst når Billbord sender countryhitliste, som ikke
indeholder een eneste countryplade. Det er rendyrket u-udholdelig
tæppebankningsmusik.

Hilsen Åge
(countrty- og rockandroll-geni)

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-02-02 18:43

> God (rigtig) country er milemidt fra

> Du aner ikke en fisende skid (undskyld) om hvad country og
> rockandroll er for noget.

Nåeh nej, Åge Hvorfor svarer du i øvrigt to gange på samme
indlæg?

> Fordi nogle popmusikere bruger et par
> countrystofer hist og her har New Country ikke noget som helst
> med country at gøre.

Jeg ved ike hvorfor du snakker om New Country - det gør jeg ikke!

> Det er falsk varebetegnelse. Garvede
> countryfolk ryster på hovedet og krøller tæerne sammen ved
> denne musik som helt og holdent er almindelig pop og ikke
> andet.

Så er det egentlig lidt sjovt at nogle af disse garvede countryfolk
rent faktisk medvirker på New Country-numre - hvorfor mon de gør
det? (Ud over pengene)

> Dem som siger at de kan lide country fordi de kan lide
> New county tilhører overhovedet ikke countryfolket

Uha dog - har en selvbestaltet gruppe ved navn "countryfolket" nu
vedtaget, at hvis man evt. kan lide New Country, så må man ikke
være medlem af dette åbenbart yderst kompetente organ?

> og kan ikke
> snakke med om noget som helst om country og hvorvidt Jodle
> Birge har indspillet en countryplade.

JodleBirge er på alle måder (pånær økomomisk) en
musikalsk katatrofe.

> Godt nok er hans plade på
> dansk, men det var ægte countryrytmer.

Og så er det country - man kan altså lave country, bare man spiller
"ægte country-rytmer"? Dit univers er lidt vel lille, Åge...

> Gert Brukes eller hvad
> han hedder spiller derimod ikke noget som har med country at
> gøre.

Du har måske ret - hvad kommer det mig ved? Jeg har mig bekendt
ikke advokaderet for hverken New Country, Gert Brukes (who is he
anyway) eller boller fra Kohberg, jeg har blot antydet, at Jodlens
musik ikke er country.

> [...]
> som helst musik som har bare en lille smule med country at
> gøre. Det er ikke bare noget som jeg mener, det er en

Whau!!! Åge er den eneste der ved hvad country er - dyb respekt!

> videreudvikling af rockandroll. Rockandroll-stilen kan du
> derimod høre i nutidens dansebandsmusik, f.eks. fra Vikingerna,
> Kandis og mange andre grupper.

Hahahahahahahahahahahahahahahahahahaha!!!!!!!!!!!!!!!

> Men nu vil du måske fortælle mig
> at nutidens rockandroll er sådan noget som Aqua spiller. Himmel
> og ham, i guder. Det er da uhyggeligt. Kors i skyggen.

Åge, prøv noget nyt: LÆS HVAD JEG SKRIVER i stedet for at sidde i
din rus og forsøge at gætte hvad jeg mener. Fx. har jeg indenfor de
seneste par uger her i gruppen udtalt hvad jeg synes om Aqua. Om
Aqua synes jeg..... ikke!

> [...]
> de hvides udgave af de sortes rockandroll. Symbolet for dem
> alle, de hvide teenageres første, fælles idol, blev Elvis

Om man vil definere R&R som en type country må være op til en selv.
Jeg er ikke i tvivl om at country, blandt mange andre ting, har
været en del af inspirationen til R&R.

> [...]
> men derimod moderne pop- og rockshows, markedsført som
> countryshows, der ironisk nok belønnes af CMA med

Og?

> [...]
> bestå som en enkel, folkelig og særegen musikform og intet,
> overhovedet intet kan erstatte denægte countrymusik som

Der kan du bare se, hun skriver åbenbart også om Jodlen...

> PS: Jeg kunne ikke have sagt det bedre. Jeg tror at du Bjørn er
> den sidste som kan fortælle nogen hvad countrymusik er for
> noget.

Jamen så må jeg jo til at finde mig et andet job

> [...]
> når Billbord sender countryhitliste, som ikke indeholder een
> eneste countryplade. Det er rendyrket u-udholdelig

Hvorfor er det liiiige at du fortæller mig det??

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 03-02-02 19:58

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:ursj3a.qi8.ln@news.4952.dk...

> Whau!!! Åge er den eneste der ved hvad country er - dyb respekt!
SVAR: Tak

> Hvorfor er det liiiige at du fortæller mig det??
SVAR: Du startede selv med dit jodle-indlæg. Og så var det bare for at gøre
en kort historie lang.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-02-02 23:55

> SVAR: Du startede selv med dit jodle-indlæg. Og så var det bare
> for at gøre en kort historie lang.

Sikke dog noget vrøvl! At jeg har den faste overbevisning at Jodlen
er og bliver dansktopsanger, hverken mere eller mindre, lige meget
hvilken stilart han forsøger sig med, betyder da ikke at jeg har
påstået at New Country var det eneste sagliggørende!

Ellers blev du lidt mundlam....

Fra : Peter Kaas

Dato : 03-02-02 23:14

> [...]
> ud af radioen, ikke mindst når Billbord sender countryhitliste, som ikke
> indeholder een eneste countryplade. Det er rendyrket u-udholdelig

Hvad betyder disse begreber: "Ring-i-næsen", "kæde-om-halsen-musik" og
"tæbbebankningsmusik"?

Mvh
Peter

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 03-02-02 23:56

"Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> skrev i

> Hvad betyder disse begreber: "Ring-i-næsen",
> "kæde-om-halsen-musik" og "tæbbebankningsmusik"?

Det synes at være synonymer med musik Åge ikke forstår.

Fra : Drake

Dato : 04-02-02 00:16

"Bjørn Løndahl" <bear@flirt.dk> skrev i en meddelelse
> "Peter Kaas" <peter_kaas@mail.dk> skrev i

> Det synes at være synonymer med musik Åge ikke forstår.

Det er en måde at dele folk ind i systemer,
som gør at man er fri for at tænke over hvad de siger.
Jeg ved det ikke ,men jeg tror det har lidt at gøre med
80'erne,da punken kom frem,
og man for første gang så punks med ring i næsen,
og kæder om halsen.
Der er et stort skel mellem de traditionelle musikere,
og de punkbands,som er blevet forgængere
for det vi kalder alternativ musik.
Men det er bare et gæt.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 04-02-02 06:31

Drake <tulREMOVEMEE@tdc.adsl.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c5dc512$0$99645$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

SVAR: Arh det bare nogle sjove slang-udtryk jeg selv har fundet på til
P3-musik. Jeg hørte engang en popgruppe med både ring og kæde og jeg syntes
at det lød som når jeg banker tæpper. Derfor syntes jeg lige at jeg finde
finde et sjovt slangudtryk for sådan noget musik. Du ved, man har også
slangudtryk for dansktopmusik. Det kalder man husmoderpop

Fra : John K

Dato : 04-02-02 14:05

> SVAR: Arh det bare nogle sjove slang-udtryk

Jeg retter dig lige tÅge:

det er nogle udtryk _du selv_ har fundet på som _du selv_ syntes er sjove.

Fra : DatZun Ink

Dato : 31-01-02 00:52

> Lars B. <lbe@mailme.dk> skrev i en
> nyhedsmeddelelse:MPG.16c263a9e7a9c259897e1@news.inet.tele.dk...

> SV: Hvad bygger du denne udokumenterede mening på ?

Det afhænger vel af øjnene der ser,
men man kunne sammenligne John Mogensens
"Der er noget galt i Danmark",med en typisk sang fra f.eks Kandis
(velsagtens fællesbetegnende for snart alle suppe,steg og is-bands),
så er Kandis lyd så renpoleret,computerfiltreret,kunstigt lydende
i forhold til John Mogensens sang.
Keyboardsaxofoner og strygere,en uhørlig guitar,
fuldstændig uskadelig,meningsløse tekster,modsat John Mogensen
hvis sang er Rock'n'roll,den er bare blevet folkelig,pga.tiden den siger
noget om.John Mogensen's sang er rock'n'roll,
Kandis er 80'er version,en slags pap-pop,

Du må skrive hvad du vil,men når du skriver at musik i dag blot er støj,
så skal du forvente argumenter.
Jeg kan lave en dansk top sang på 2 minutter,bla. derfor gider jeg ikke.
De ta'r pis på jer Åge.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 31-01-02 10:21

> [...]
siger
> noget om.John Mogensen's sang er rock'n'roll,
> Kandis er 80'er version,en slags pap-pop,

Tekstmæssigt har Kandis vel en masse til fælles med Europop-genren, som også
går mere efter udtryk end indhold. Den tendens har været tydelig de sidste
5-8 år indenfor radiopop'en, primært fordi sangere i dag ikke kan fortælle
historier og overbevise nogen om, at deres tekster er værd at lytte til.
Tekster er for mig at se aldrig meningsløse hvis sangeren synger dem
ordentligt, uanset om de handler om kærlighed eller ej, uanset om teksterne
er hørt tusind gange før eller ej. Dankstoppens problemer er - igen efter
min uforbeholdne mening - at sangene indspilles alt for hurtigt, og at man
aldrig kæler for detaljer eller indlægger bare et par kanter hist og her.
Dansktop er _for_ ufarligt til at man kan lytte til det som "kunst", altså
sætte sig ned med en kop kaffe og virkelig lytte. Det samme gælder jo
europop'en som er skabt til det dansende folk, ikke til det reflekterende
folk. Det handler vel kort sagt om, hvilket forhold man har til musik; om
man lytter for at lytte eller for at synge med, om musikken skal være
tankevækkende eller bare være en række af udtryk i en vanlig rækkefølge.
Mange af de kritikpunkter som er fremsat mod Åges dansktop kan sagtens
rettes mod mainstream P3-pop.

> Du må skrive hvad du vil,men når du skriver at musik i dag blot er støj,
> så skal du forvente argumenter.
> Jeg kan lave en dansk top sang på 2 minutter,bla. derfor gider jeg ikke.
> De ta'r pis på jer Åge.

Når Åge siger, at musik i dag blot er støj, så mener han det jo klart nok
ikke. Hans udtalelse skal kun ses som et forsvar mod dansktopangreb i denne
gruppe, ud fra devisen: Angreb er det bedste forsvar. Det er jo ganske
indlysende at musik i dag ikke blot er støj - slet ikke på P3.

mvh,
Ulrik

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 25-01-02 21:12

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c51a5c2$0$14013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> NYOPDUKKET COUNTRY-STJERNE PÅ HIMLEN I SKANDINAVIEN

Læs mere på www.heidi-hauge.com/

Hun har udgivet 3 cd-er:

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-01-02 01:21

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c51bbbb$0$13963$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Prøv at lyt til musikken her:

www.artistguiden.no/news.htm

Uhmn........

Fra : Peter Brandt Nielsen

Dato : 26-01-02 14:58

"Åge Halldorsson" <halldorsson@post.tele.dk>
> NYOPDUKKET COUNTRY-STJERNE PÅ HIMLEN I SKANDINAVIEN
>
> Visse pladebutikker sælger mærkværdigvis mange cd-er med en helt ny
> country-stjerne fra Norge.

Det er ikke så mærkværdigt. Det har nok en hel del at gøre
med den temmelig massive reklamekampagne for denne cd.

--
Peter Brandt Nielsen
http://brandtnielsen.adr.dk

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 26-01-02 22:38

Åge Halldorsson <halldorsson@post.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c51a5c2$0$14013$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

HEIDI HAUGE PÅ EN 17. PLADS I DANMARK

I dag lørdag er der en artikkel om Heidi Hauges usædvanlige fremstormen i
Danmark med traditionel country, den slags country som vi kender så godt fra
Dansktoppen med f.eks. Kim Og drengene. Men hun synger altså på amerikansk,
så det helt ægte. Det er Ekstra Bladet som portrætterer hende og fortæller
at hun nu, har nået salgslistens 17. plads, efter 4 uger.
Her er lige et par linier fra Ekstra bladet:
1: En norsk countrysangerinde på hastig fremmarch på den danske hitliste
2: Det er ikke hverdagskost - men sker for tiden for den 34-årige Heidi
Hauge
3: Countrymusikken har været hendes store interesse siden barndommen og
hendes plader er tro mod Nashville-traditionen.

Fra : Ulrik Lauritzen

Dato : 27-01-02 00:54

> [...]
> 3: Countrymusikken har været hendes store interesse siden barndommen og
> hendes plader er tro mod Nashville-traditionen.

ja, jeg kender altså ikke meget til Kim og Drengene, men de er næppe
Nashville tro, hvilket - efter min ydmyge og ikke særlig veldokumenterede
mening - er dansktoppens store problem: I Nashville får de da i det mindste
musikken til at lyde godt... Dansktop er en discount version af Nashville
hvilket sandsynligvis går hen og bliver genrens død i løbet af 10-15 år, med
mindre der kommer andre boller på suppen. Det tror jeg, men hvem ved...

Fra : Peter Kaas

Dato : 27-01-02 22:31

Hej

> [...]
> Danmark med traditionel country, den slags country som vi kender så godt

"Den slags country som vi kender fra *Dansktoppen*"? Hvad betyder det?
Hvordan kan vi kende country fra en liste over underlødig dansk musik?

> Men hun synger altså på amerikansk,
> så det helt ægte.

Uh-ja, der er intet mere ægte end når en norsk quinde med rødt kort hår i
cowboytøj står og synger et eller andet à la "all the lights on Broadway
gonna amount to an acre of green" (hvad jeg kunne høre fra reklamen). Hun
har selvfølgelig oplevet af komme fra midvesten og ind på Broadway. Det
nærmeste er måske fra fjeldet og ind på Karl Johan. Meget ægte.

Lige så ægte som hvis jeg sang gangsta rap om min hårde opvækst i Gentofte
og omegn...

Hvis du i øvrigt så godt kan lide country, så prøv fx at høre lidt af
Emmylou Harris' nye album - "Red Dirt Girl". Eller evt. noget Notting
Hillbillies.

Mvh
Peter

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-01-02 01:58

> Lige så ægte som hvis jeg sang gangsta rap om min hårde opvækst
> i Gentofte og omegn...

ROFL!

> Hvis du i øvrigt så godt kan lide country, så prøv fx at høre
> lidt af Emmylou Harris' nye album - "Red Dirt Girl". Eller evt.
> noget Notting Hillbillies.

Det vil aldrig gå godt! Alene af den grund at hvis Åge en dag ser
dem på TV og opdager at de ikke har et fjoget grin på mens de
synger, vil det ødelægge alt for ham.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-01-02 06:04

Peter Kaas <peter_kaas@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c547187$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]

> Hvis du i øvrigt så godt kan lide country, så prøv fx at høre lidt af
> Emmylou Harris' nye album - "Red Dirt Girl". Eller evt. noget Notting

________
Kender ikke lige dette album, men meget af det som jeg har hørt med Emmylou
Harris er rigtigt godt. Men nu vi er inde på dame-country, så skulle du
prøve at lytte til Linda Ronstadt, Brenda Lee og Loretta Lyn. det er bare
kvali.

Hilsen Åge

Men hov, er vi ikke kommet lidt uden for det som det drejede sig om.

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-01-02 01:56

> I dag lørdag er der en artikkel om Heidi Hauges usædvanlige
> fremstormen i Danmark med traditionel country, den slags
> country som vi kender så godt fra Dansktoppen med f.eks. Kim Og
> drengene.

KIM OG DRENGENE???? Det værste dansktopslam instrumenteret noget i
retning af country - ikke et skod andet!!

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 28-01-02 05:51

Bjørn Løndahl <bear@flirt.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:5j723a.gv4.ln@news.4952.dk...

Bjørn, Din kæft står sgu snart så åben at der kan flyve en hel mågekoloni
ind i den

Fra : Bjørn Løndahl

Dato : 28-01-02 22:56

> Bjørn, Din kæft står sgu snart så åben at der kan flyve en hel
> mågekoloni ind i den

Åge, din r@v står sgu snart så åben at der kan flyve en hel Åge-
koloni ind i den.

Godt jeg i det mindste bruger den øverste del af anatomien

Fra : Camilla Hæstrup

Dato : 28-01-02 23:17

> Bjørn, Din kæft står sgu snart så åben at der kan flyve en hel mågekoloni
> ind i den

Det kan da vist ikke være fra dansktoppen, du har den slags sprog fra, Åge.
Hvad ville Kandis dog ikke tænke om dig, hvis de læste det? Tsk, tsk, tsk!
Ungdommen nu om dagen.

Fra : Åge Halldorsson

Dato : 29-01-02 06:21

Camilla Hæstrup <camilla@b-ware.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:6ki43a.an5.ln@news.4952.dk...

> [...]
Åge.
> Hvad ville Kandis dog ikke tænke om dig, hvis de læste det? Tsk, tsk, tsk!

SV: Ja, undskyld, det ligner mig heller ikke, men jeg blev så vred så vred
så vred. Og så løb mit temperament af med mig. Men jeg løb efter det og
fangede det igen. Jeg skal nok forsøge at være mere høflig en anden gang.
Jeg tænkte jo slet ikke på der der kunne være en ung uskyldig pige som blev
dybt chokeret. Men det er Bjørns skyld. Han driller. Han skulle
tvangsindlægges til at høre Kandis samlede værker uden stop.