iMac DV, ny HD og varme
Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-01-02 10:59

Som tidl. skrevet har jeg monteret en ny Seagate Barracuda IV HD i
husets iMac DV. HD'en snurre med 7200 omdr. i min. hvilket, alt andet
lige, plejer at give lidt ekstra varme i forhold til den
standardmonteret 5400 omdr. i min. HD.

Jeg syntes også at luften som steg fra håndtaget på iMac'en blev
varmere, efter at den nye HD var sat i, og jeg nåede faktisk at blive
lidt urolig for computerens velbefindende.

Under installationen af HD'en, skete der i øvrigt noget med den største
ramkreds på 128mb. Den stod af! (Ja, først troede jeg sgu' at det var
HD'en som fik computeren til at crashe...) iMac'en kørte derfor med de
64mb standard hukommelse, hvilket jo gav en noget langsom computer.
Faktisk så langsom, at min kone, som er den der bruger iMac'en mest,
brokkede sig. Okay, der blev indkøbt 256mb veritech ram (fra PRC-data).
Klodsen var faktisk billig og med CL2 og den virker som den skal i
iMac'en.

Og nu kommer pointen... varmen er forsvundet!? Den eneste forklaring jeg
kan finde på er at disken nu ikke længere bruges så meget til swapfiler
i OS X og derfor er mindre aktiv = mindre varme. Men lyder det ikke lidt
vildt, jeg mener disken køre jo hele tiden med de samme omdr?

Martin

Fra : Magnus Rohde

Dato : 25-01-02 14:01

Martin Bredthauer <mb@talent.dk> wrote:

> [...]
> i OS X og derfor er mindre aktiv = mindre varme. Men lyder det ikke lidt
> vildt, jeg mener disken køre jo hele tiden med de samme omdr?

Er du sikker på at ram kredsen ikke kørte på varme? :) ligesom alle
computere kører på blå røg *)

"*) Computere kører på røg! Dette er dokumenteret, og du kan også nemt
påvise det selv. Tag din PC, og sæt 380 volt til, i stedet for de
sædvanlige 220 V. Der vil nu stige røg ud af kabinettet, og en bieffekt
vil måske være at alt lys i huset ryger. Hvis lyset er røget, skaf da en
lommelygte.

Du vil nu kunne teste, at din PC ikke længere er i stand til at starte
op!

Summa summarum: Røg er en essentiel del af alle (fungerend) computere."

Magnus