Tisser i sofaen og stol
Fra : Chris/[T.I.F.]Morphe~

Dato : 24-01-02 21:46

Hejsa
Jeg har et problem med at min kat altid tisser i min sofa og i min stol,
hvorfor gør den det
Hjælp!!!!

p.s : er der nogle der ved hvorfor den stamper på en og spinder samtidig.
--
Vh
Chris Jacobsen

Fra : Gitte J

Dato : 24-01-02 22:20

"Chris/[T.I.F.]Morpheus" <chris_morpheus@tdcadsl.dk> wrote in message
> Hejsa
> Jeg har et problem med at min kat altid tisser i min sofa og i min stol,
> hvorfor gør den det
> Hjælp!!!!

Det kan der være mange grunde til. Hvis ikke den fx er kastreret, kan det
hænge sammen med det. Urenlighed kan dog også skyldes adfærdsproblemer....
Hvis mis ikke er kastreret, så var det måske en ide at ringe til dyrlægen
meget snart inden det bliver en vane.

> p.s : er der nogle der ved hvorfor den stamper på en og spinder samtidig.

Fordi den er kælemis og glad Det er meget normalt, og det er bare udtryk
for at den er godt tilpas i situationen.
-Gitte

Fra : Gitte J

Dato : 24-01-02 22:21

Efter adfærdsproblemer skulle der desuden have stået sygdom. En
svipser. -Gitte

Fra : Jette

Dato : 24-01-02 23:29

"Gitte J" skrev:
[klip]

> Fordi den er kælemis og glad Det er meget normalt, og det er bare
udtryk
> for at den er godt tilpas i situationen.
> -Gitte

Jeg har engang hørt at de "stamper" når de er taget fra moderen for tidligt.
Stamperiet skulle være det de gør når de dier ved moderen for at få mælk.
Er det bare en skrøne?

Mvh. Jette

Fra : Blue & White

Dato : 24-01-02 23:47

> Jeg har engang hørt at de "stamper" når de er taget fra moderen for
tidligt.
> Stamperiet skulle være det de gør når de dier ved moderen for at få mælk.
> Er det bare en skrøne?

Det er rigtigt, at stamperiet (og også de malkende bevægelser, når de ligger
ned og hygger sig) stammer fra dengang, de diede hos deres mor (det tabte
lykkeland for ethvert pattedyr!).
Men det er ikke rigtigt, at det kun ses hos katte, der er taget for tidligt
fra moderen. Det er en del af "sproget" hos alle katte.
Hilsen, Niels Peter
www.bluewhite.dk

Fra : Sabina Hertzum

Dato : 24-01-02 23:45

"Jette" <jni@omnix.dk> wrote in message

> Jeg har engang hørt at de "stamper" når de er taget fra moderen for
tidligt.
> Stamperiet skulle være det de gør når de dier ved moderen for at få mælk.
> Er det bare en skrøne?

jeg tror det er ret forskelligt.... nogle katte gør det slet ikke og andre
gør det med velbehag hele livet.... nogle gør det selvom de har været længe
hos moderen og andre hvis de er taget for tidligt fra....
jeg har selv et par af slagsen..... sweety kom fra hans mor da han var 11
uger og det var faktisk imod min vilje jeg fik ham allerede der... men
alternativet var at han skulle være alene på et loft en hel uge, for hans
mor var skredet og de andre killinger var væk..... så besluttede jeg mig for
at det var bedre hos mig....
da han kom til mig gik der ikke ret længe før mine puder med træknapper var
gennemgnaskede og æltede.... selv nu hvor han er næsten 3 år gammel ælter
han så man nærmest kan lugte saligheden stige fra ham altimens han savler
værre end en sankt bernhardshund....
rasmine som boede hos sin mor til hun var over et år, har også til tider
vanen med at ælte når hun hygger sig..... så det er altså ikke udelukkende
katte der er kommet tidligt fra....

som jeg opfatte det så gør de det når de er trygge og har det godt.... altså
noget der er absolut positivt..... når sweety først starter så kan man lige
så godt glemme at flytte ham.... uanset hvor han kommer hen ælter han
lystigt videre og har et MEGET fjernt udtryk i ansigtet*G*
det minder dem nok lidt om hyggen ved mors mavse.....
--
knus sabina

behind every good woman,
lies a trail of men...*SF*
læs mine artikler på www.MandeZonen.dk

Fra : Ann K

Dato : 25-01-02 00:02

Hejsa.
Ja, Jette - det er bare en skrøne at katte stamper, fordi de er taget
for tidligt fra moderen :)
Bortset fra vores Ranje, (der jo er fundet som gadekat ca 3½ mdr
gammel - og som vi jo derfor intet ved om), er ingen af vores bande
kommet for tidligt fra deres mor... og de stamper alle sammen løs, med
stoooor nydelse
Men det er rigtigt at adfærden er et levn fra deres killingetid...
hmmm - det er hvad "forskerene" er kommet frem til som forklaring...

Chris: Du har fået nogle bud på hvorfor katten tisser de forkerte
steder... der kan faktisk også være flere andre årsager; Fx: Har du fået
ny kæreste, mindre tid til katten, skiftet til nyt grus, fået nye
møbler, ommøbleret, udskiftet akvariefiskene... Katte er vanedyr - og
kan derfor sagtens finde på at reagere med urenlighed på nye
omstændigheder.. Prøv at tænke over det - og hvis du kan, så forsøg at
ændre tilstanden tilbage til det "normale" (OK, hvis det er en kæreste,
så behold hende )
Hvad rengør du med, når der har været "uheld"?
Lad endelig være med at bruge salmiak-rengøringsmidler! Urin, der får
lov til at ligge, forvandler sig til salmiak... dvs den rene duft af
salmiak betyder for katten at "Dette er et tissested!"
Brug i stedet Rodalon, der både rengør og desinficerer... Men pas på at
katten ikke får noget af det på sig... Rodalon er giftigt for katte :(
Hvis katten har tisset i de to møbler gennem flere måneder, så _kunne_
det også være at du måske skulle overveje at skifte møblerne ud... Det
kan være umuligt at fjerne al tidligere duft...
Efter en grundig rengøring, kan du forsøge at spraye med Feli-way... det
er kunstigt katte-feromon, der afgiver en duftmarkering, som vi
mennesker ikke bliver generet af, men som (ofte) får katten til at tro
at det ikke er nødvendigt at markere det pågældende sted... det er jo
gjort

Mvh Ann - der virkelig føler med Chris!!!! Ranje bruger af og til _min_
stol, som "bakke"... og jeg sidder i den våde plet ;(

Fra : Linda

Dato : 25-01-02 04:40

det må være en skrøne, fordi Frederik var kun 2 måneder og 12 dage, og han
har aldrig gjort det, jeg havde et par søskende, og kun den ene gjorde.

Linda, Venus og Frederik
Jette <jni@omnix.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:a2q1us$2i8g$1@news.cybercity.dk...

Fra : Trine Stubbe Teglbja~

Dato : 26-01-02 08:56

In <a2q1us$2i8g$1@news.cybercity.dk>, Jette wrote:

> Jeg har engang hørt at de "stamper" når de er taget fra moderen for
> tidligt. Stamperiet skulle være det de gør når de dier ved moderen for
> at få mælk. Er det bare en skrøne?

   Discovery sendte for nyligt et program hvor det blev fortalt at det
_kun_ er kælekatte (Alså katte der er i menneskerhænder) der stamper når
de fx. skal finde et sted at ligge på dynen (Eller maven eller hvor de nu
tramper/ælter). Det må næsten betyde at det er et tryghedsfænomen. :)

--
Trine.
What We Do in Life Echoes in Eternity.

Fra : Henrik Pedersen

Dato : 24-01-02 23:18

"Chris/[T.I.F.]Morpheus" <chris_morpheus@tdcadsl.dk> writes:

Nu er der jo svaret på det første ?

> p.s : er der nogle der ved hvorfor den stamper på en og spinder samtidig.

Det er et "levn" fra den var hos sin mor, fordi den skal ælte patterne
for at få mælken til at løbe til patten.
--
Med venlig hilsen & miauu
Henrik & Melissa