Andet multimedie
bentjuul 3670
Fritlagte emner/logoer i Word, Excel og Po~
Fra : DtPeter

Dato : 24-01-02 09:14

Jeg sidder med et par logoer, som en kunde skal bruge i sine
PC-applikationer (Word, Excel & Powerpoint).

Sagen er, at hun vil bruge dem på forskellige farvede baggrunde - de
skal derfor være fritlagte/transparente.

Hvordan gør man det? Jeg har prøvet at lave dem om til
Illustrator-filer, men der kommer "den hvide kasse" rundt om logoet, og
det du'r ikke.

Skal det laves i Photoshop, og i så fald hvordan?

Pfh tak for hjælpen.
Peter

Fra : B. Jakobsen

Dato : 24-01-02 09:50

Det kan ikke lade sig gøre. Officepakken understøtter ikke den
postscriptfacilitet, som fritlægning er. på den måde. Man kan lave logoet på
forskelligt farvede baggrunde og gemme det som WMF eller EMF, men man skal
holde sig for øje at farverummet i Officepakkerne er RGB.

Kh
Bjørn

Fra : DtPeter

Dato : 24-01-02 10:04

Hm. Dvs at man SKAL ha' lavet billedet med den farve, som baggrunden nu engang
er (og man kan vist ikke engang selv definere farver i Officepakken, vel?!)

Det er jo lidt noget l...

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-02 10:27

> Hm. Dvs at man SKAL ha' lavet billedet med den farve, som baggrunden nu
engang
> er (og man kan vist ikke engang selv definere farver i Officepakken,
vel?!)

Det kan du godt. du kan lave dine egene RGB farver. Der er nu ikke nogen
garanti for, at de vil matche fuldstændig med en grafik med samme RGB-'bund'
i et udprint, men til skærm (Powerpoint), kan det fint gå.

> Det er jo lidt noget l...

Ja. Men til proffesionelt arbejde er det nu bedst med proffessionelle
værktøjer.
Word er eksempelvis kanon til tekstbehandling og dokumentstrukturering,
samarbejde med videre, men opsætninger og grafik er ikke sagen.

/Per

Fra : Rico Laursen

Dato : 24-01-02 10:17

Har du prøvet med transperate giffer!?
Officepakken kan vist godt lide *.gif, *.jpg og *.bmp..

--
Med venlig hilsen/Best Regards

Enrico Laursen
IDWORKS A/S

Nørre allé 32
Postbox 5041
DK 8100 Århus C.

T | 87309730
F | 87309731
E | el@idworks.dk
w | www.idworks.dk

Fra : DtPeter

Dato : 24-01-02 10:27

Nej - det har jeg faktisk ikke. Det må prøves, men kan det så
printes/trykkes i en ok kvalitet?

Jeg har aldrig lavet noget i gif - er der noget, man skal være obs. på?
Baggrunden SKAL være transparent...

Fra : Rico Laursen

Dato : 24-01-02 11:21

gif er kun 255 farver...og man skal kun bruge det til grafik, ikke billeder.
Hvis det er billeder vi snakker om, så skal du bruge jpg.

Jeg fandt lige dette:
Create transparent areas in a picture
You can use transparent areas to integrate a picture on your page - for
example, when you have a picture of a person and don't want the background
color to be visible.

1.. Select the picture you want to create transparent areas in.
2.. On the Picture toolbar, click Set Transparent Color .
3.. Click the color you want to make transparent.
Notes

a.. The Set Transparent Color option is available for imported pictures
such as bitmaps, GIFs, and JPEGs that don't already have transparency
information. It's also available for some, but not all, clip art.

b.. You can make only one color transparent. When printed, transparent
areas will be the same color as the paper they're printed on. In an
electronic display - such as on a Web page or in a PowerPoint presentation -
transparent areas will be the same color as the background.

c.. It might be difficult to see the transparent effect in a photograph
because the color you select may appear in very small areas. What appears to
be a single color, such as a blue sky, can actually be a range of subtle
color variations

d.. You cannot set transparent areas in an animated GIF by using the
Picture toolbar. Make these changes in an animated GIF editing program, and
then insert the animated GIF picture again.

--

> Nej - det har jeg faktisk ikke. Det må prøves, men kan det så
> printes/trykkes i en ok kvalitet?
>
> Jeg har aldrig lavet noget i gif - er der noget, man skal være obs. på?
> Baggrunden SKAL være transparent...

begin 666 2827.bmp
M0DUF`0```````'8````H````%0```!0````!``0``````/ ````3"P``$PL`
M````````````____`,S,S "9F9D`_P``````````__\`````````````````
M`````````````````````````````````````"(B(B(B(B(B(B(G`2$1$1$1
M$1$1$1$G!"$1$1$1$1$1$1$G`2$41$1$$1$1$1$G`2$41$1!$1$1$1$G`2$4
M01$1$1$1$1$G`2$4041!$1$1$1$G`R$40454$1$1$1$G`2$4045%01$1$1$G
M`R$4$1145!$1$1$GQR$1$1%%13$1$1$G`2$1$1$453,1$1$G`2$1$1$1,P,Q
M$1$G`2$1$1$1$S S$1$G`2$1$1$1$3,#,1$G`2$1$1$1$1,P,Q$G`R$1$1$1
K$1$S,1$G`2$1$1$1$1$3$1$G`2$1$1$1$1$1$1$G`2(B(B(B(B(B(B(G`@``
`
end

Fra : Per Christoffersen

Dato : 24-01-02 11:23

> [...]
> printes/trykkes i en ok kvalitet?
>
> Jeg har aldrig lavet noget i gif - er der noget, man skal være obs. på?

Transparente giffer er en mulighed, de virker fint i Word ihvertfald.
Ulempen ved gif er at den kun kan bruge 256 farver, så den er ikke god til
fotolignende grafik.
Der kan blive et problem med overgangen mellem forgundsfarven i giffen, og
baggrundsfarven i dokumentet, men hvis du laver gifferne tilstrækkeligt
store, burde det blive løst, ganske som var det en fritskrabet tiff.

Print kan blive OK, men hvis du med tryk mener en rigtig tryksag, så er
Office-pakken slet ikke sagen.
Hvad angår giffer, så har jeg ingen erfaringer med dem til tryk, men jeg kan
forestille mig talrige problemer, fordi de er indekserede og derfor
relaterer sig til deres egen farveskala, og ikke til feks. RGB eller CMYK.

En anden løsning på dit problem er vektor formatet wmf, som også kan
understøtte transparens (som virker i Office...). Problemet kan være, at
lave en wmf, der rent faktisk har transparens i sig og ikke en hvid
baggrund. Det kan lade sig gøre i feks. Illustrator, men andre
tegneprogrammer vil gerne sende den bundfarven med.

/Per

Fra : Punishers Inc.

Dato : 24-01-02 11:03

> [...]
>
> Hvordan gør man det? Jeg har prøvet at lave dem om til
> Illustrator-filer, men der kommer "den hvide kasse" rundt om logoet, og

Hmm, jeg har aldrig beskæftiget mig så meget med Illustrator som jeg har med
Photoshop....men dengang jeg gik i gymnasiet kan jeg huske at en gut havde
gemt Århus Tekniske Skole's logo som *.ai og brugte det flittigt i
Word...det fungerede skam fint så det _kan_ lade sig gøre....
Så sent som i går aftes lavede jeg et logo i Illustrator som jeg derefter
loadede over i PS (altså rasterized det i PS)....det fungerede da fint uden
jeg så noget til en "hvid kasse" (hvad der end menes med dette).

> Skal det laves i Photoshop, og i så fald hvordan?

Hmm, så skulle du lave en transparent gif som en anden også nævner.

-Rasmus

Fra : DtPeter

Dato : 24-01-02 11:35

"Punishers Inc." wrote:

> [...]
> loadede over i PS (altså rasterized det i PS)....det fungerede da fint uden
> jeg så noget til en "hvid kasse" (hvad der end menes med dette).

Hvis du henter en illustrator-eps ind i f.eks. Word og har "papirfarven" i
Word-dokumenet eksempelvis blå, så er der en hvid kasse omkring illu-eps'en.

> Hmm, så skulle du lave en transparent gif som en anden også nævner.

Det har jeg gjort, og det lader til at fungere fint.

Fra : Punishers Inc.

Dato : 24-01-02 11:35

> Det har jeg gjort, og det lader til at fungere fint.

Hehe Ich bin froh thi de alle vender tilbage til good old pixels (jaja, you
got the point!) :)

-Rasmus

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-01-02 22:21

Tag simpelthen et skærmdump (Print Screen) Gå ind i et billederedigerings
program
Indsæt billedet, gem som gif fil, lav baggrundsfarven gennemsigtig juster
herefter størrelsen på billedet, gem igen og du har opfyldt dit ønske!