Hvuffor "index.php"?
Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 23-01-02 19:18

Davs

Når jeg skriver http://test.dnspilot.com/?Category=Login, så kommer jeg ind
på en fin lille side, hvorpå der findes en form. Denne form submitter til
sig selv.

Hvis der i adresselinien står url'en herover, så får jeg en fejl (HTTP 405),
når formen submittes, men hvis jeg skyder "index.php" ind foran
spørgsmålstegnet, så går det fint... hvorfor _skal_ der stå "index.php"
eller med andre ord: Hvordan undgår jeg, at man skal skrive det.

Det skal lige siges, at index.php står for at fordele opgaverne rundt til
andre filer, som inkluderes derfra.

--
Thomas Lindgaard
Mejlbyvej 655 -- 8530 Hjortshøj -- 86 99 85 40

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 23-01-02 20:19

"Thomas Lindgaard" <thomas@it-snedkeren.dk> skrev

> [...]
> når formen submittes, men hvis jeg skyder "index.php" ind foran
> spørgsmålstegnet, så går det fint... hvorfor _skal_ der stå "index.php"

fordi det er filen? Et eller andet sted i index.php bruges $Category

> eller med andre ord: Hvordan undgår jeg, at man skal skrive det.

<A HREF=./?hest=1>klik her</A>
<?

if($hest)
echo "du klikkede";
?>

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 23-01-02 22:50

> fordi det er filen? Et eller andet sted i index.php bruges $Category

Joh... men det kunne jo være dajli, hvis IIS gad finde frem til filen selv -
den ved jo trods alt, hvaffor en fil, der er default... :)

> <A HREF=./?hest=1>klik her</A>
> <?
>
> if($hest)
> echo "du klikkede";
> ?>

Jeps, det virker fino med almindelige links - problemet opstår ved
form-submits.

/Thomas

PS.
Hvis det er din VinWebShop, så skulle du måske kigge lidt på
font-størrelsen - den er ca. 3 pixels høj i min IE 6... det er lidt for lidt
for mine øjne :)

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-02 21:28

On Wed, 23 Jan 2002 19:17:38 +0100, "Thomas Lindgaard"
<thomas@it-snedkeren.dk> wrote:

> [...]
>spørgsmålstegnet, så går det fint... hvorfor _skal_ der stå "index.php"
>eller med andre ord: Hvordan undgår jeg, at man skal skrive det.

405 får man, hvis man fx POST'er til en almindelig HTML-fil, til et
gif-billede eller lignende. Typisk kunne det være, hvis man også havde
en index.html-fil liggende eller lignende. Det lader dog ikke til at
være tilfældet her.

Jeg tror dog i grove træk blot at MS-IIS ikke føler, det er kosher at
POST'e til et katalog (og internt finde frem til hvilken fil, der
menes for det katalog). Altså at den først checker om man må POST'e
til et katalog, før den tjekker hvilken index-fil, den i virkeligheden
burde hive ind over.

Ingen bashing ment, men under fx Apache vil det kunne lade sig gøre
uden problemer.

Jeg ved ikke om der findes specifikke konfigurationsmuligheder i den
forbindelse under MS-IIS.

--
- Peter Brodersen

Fra : Thomas Lindgaard

Dato : 23-01-02 22:43

Davs

Tak for svaret! Det lyder meget rigtigt i mine ører. Jeg ved heller ikke
noget om konfigurationsmulighederne, men det kan jeg da sætte chefen til at
undersøge :)

Jeg tror bare, at jeg skriver "index.php" indtil videre... det er trods alt
ikke _så_ svært.

/Thomas

Fra : Peter Brodersen

Dato : 23-01-02 23:45

On Wed, 23 Jan 2002 22:42:34 +0100, "Thomas Lindgaard"
<thomas@it-snedkeren.dk> wrote:

>Jeg tror bare, at jeg skriver "index.php" indtil videre... det er trods alt
>ikke _så_ svært.

.... men stadigvæk ærgeligt, hvis det andet nu er muligt. Hertil skal
det dog selvfølgelig nævnes, at jeg er blevet stor tilhænger af at
simplificere URL's, inkl. at post/get'e til et katalognavn i stedet
for et specifikt filnavn, samt at undlade at bruge extensions, hvis
det kan undværes (jeg er blevet meget gode venner med Multiviews under
Apache).

--
- Peter Brodersen

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 24-01-02 00:19

"Peter Brodersen" <professionel@nerd.dk> wrote in message

> Jeg tror dog i grove træk blot at MS-IIS ikke føler, det er kosher at
> POST'e til et katalog (og internt finde frem til hvilken fil, der
> menes for det katalog).

Jeg har haft det til at virke på et subdir på www.friserverplads.dk , der
netop kører IIS.

Men jeg har bemærket, som det allerede har været nævnt her, at man ofte skal
skrive ".?foo=bar" og ikke bare "?for=bar", altså et punktum ved start for
f.eks. at undgå at det er det aktuelle frames script (f.eks. top.php) og
ikke index.php der kaldes, som f.eks. på www.witca.dk hvor jeg desværre både
bruger frames og klik i et frame reloader hele framesettet hver gang... (Og
nej den er ikke HTML4-valideret).

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk