Æltemaskine til brød
Fra : Jesper Jensen

Dato : 23-01-02 18:56

Jeg har indtil nu æltet brød i hånden og det går også fint med mange
brød, men de meget "våde" brød er svære at ælte i hånden, så jeg har
besluttet mig for at købe en æltemaskine.

Jeg er lidt på bar bund på det område, så jeg ville høre hvad andre
bruger og om der er nogle gode råd?

Jeg laver stort set aldrig brød med mere end 1 kg mel, så den behøver
ikke kunne klare så meget.

Jesper.

Fra : Henriette Idestrup

Dato : 23-01-02 19:44

Måske var en bagemaskine sagen?

Jeg købte kort før jul en Nordica Home Baker til 700 kr. i Elgiganten.

Man fylder ingredienserne i og så klarer den resten: æltning, hævning og
bagning.

Jeg har aldrig savnet sådan en tdl., men nu hvor jeg har den, kan jeg
umuligt leve uden. Det er utroligt tidsbesvarende, især fordi den kan sættes
til t klare brødet, mens man selv laver noget andet eller ikke er hjemme.

M.v.h.
Henriette Idestrup

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 23-01-02 19:44

Jesper Jensen skrev:

> Jeg er lidt på bar bund på det område, så jeg ville høre hvad
> andre bruger og om der er nogle gode råd?

Jeg har aldrig prøvet en decideret æltemaskine - kun at ælte dejen i
en bagemaskine - og jeg bager stort set aldrig meget våde brød. Men
selv med de begrænsninger vil jeg sige at brød bagt af bagemaskine-
æltet dej ikke bliver tilnærmelsesvis så velsmagende, eller med så
god struktur, som brød bagt af håndæltet dej. Og jeg har ikke brugt
min bagemaskine siden jeg gjorde den opdagelse.

Men jeg kan osse godt se at det må være et problem hvis du ofte
bager brød at meget fugtige deje...

// Klaus

Fra : Poul Erik Borg

Dato : 10-02-02 16:27

Jeg laver alt mit dej i bagemaskinen, og bager det i ovnen
Mvh
Poul Erik

Klaus Alexander Seistrup <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:slrn+192a896d-98de-4c9b-b363-a65fa4c52224@hq.szn.dk...

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 23-01-02 20:45

Jesper Jensen skrev:

> Jeg er lidt på bar bund på det område, så jeg ville høre hvad andre
> bruger og om der er nogle gode råd?

Jeg vil gerne anbefale den, som jeg selv bruger: "Kenwood Chef".

Røremaskinen blev først anvendt i mine forældres bageri, til
småopgaver, i nogle år. Så fik jeg den, og nu har den æltet for
mig i ca. 12 år. Det er altså en stærk røremaskine, men nok ikke
helt billig. Hvis du interesserer dig for at bage dit eget brød
fremover, så skulle du tage at se nærmere på ovennævnte maskine.

> Jeg laver stort set aldrig brød med mere end 1 kg mel, så den behøver
> ikke kunne klare så meget.

Vægten på den dej, som jeg har ælter på Kenwood'en, ligger ofte
på 1600-1800 g. Så maskinen passer til dit behov, ville jeg mene.

Falder du for *min* favoritmaskine, så køb den endelig med en
røreskål i rustfrit stål.

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Henrik

Dato : 23-01-02 23:09

Vil blot bekræfte Svends anbefaling, da Kenwood'en virkelig ælter dejen med
J-spaden ved en dobbelt præciserende bevægelse af røreagregatet. Ingen
sammenligning er her rimelig i forhold til bagemaskinernes mini
"røre-kryds", der kun blander ingredienserne, og fordrer en forholdsvis lind
dej for at blandingen bliver god.

Den er desuden god til at røre fars og meget andet med K-spaden, der
ligeledes anvendes til kage- og anden lind dej.

De professionelle maskiner, der bruges i bagerierne, anvender samme princip
som Kenwood'en.

H.

Fra : Peter Løhde Svarre

Dato : 24-01-02 12:38

Hej Jesper

Jeg bruger en Electrolux Assistent - den hvor skålen kører rundt. Den er med
timer, rustfri røreskål. Den er jeg rigtig godt tilfreds med, se den evt.
her http://www.electrolux.se/produkter/pdfp/n24d.pdf

Mange hilsener
Peter

Fra : Fru Hof

Dato : 24-01-02 13:01

> Jeg laver stort set aldrig brød med mere end 1 kg mel, så den behøver
> ikke kunne klare så meget.
>
> Jesper.

Hej Jester!

Jeg har en Kenwood, og da jeg i sin tid købte den, troede jeg heller ikke,
at jeg nogensinde skulle bage med mere end 1 kg mel. Derfor valgte jeg
maskinen med den mindste skål af 2 størrelser, og det har jeg fortrudt mange
gange siden.

mvh
Tove

Fra : Jesper Jensen

Dato : 25-01-02 13:58

Tak for alle svarene, de gav noget at tænke over.

Jeg lavede speltboller i går og det er absolut et af højdepunkterne
når dejen efter 6-7 minutters æltning begynder at hænge sammen og
bliver elastisk. Jeg frygter at en røremaskine vil fjerne lidt af
denne "jeg-har-bagt-et-brød" følelse.

På den anden side er jeg træt af gøre bordet rent efter at have æltet
en våd dej - det tager næsten lige så lang tid som at ælte brødet.
Jeg synes heller ikke hvedemel er så let at bruge når dejen er meget
våd. Spelten får en dejlig konsistens selvom dejen er våd, men hveden
bliver bare klistret og svær at ælte. Og det er synd, da boller af
halv hvedemel/durummel og lidt ekstra vand smager rigtig godt som
tilbehør til maden.

Nå, jeg finder nok ud af det ;)
Endnu engang tak for svarene.

Jeg har i øvrigt prøvet at lave brusebadsbollerne med både spelt og
hvede nogle gange nu. De smager glimrende uanset meltype, men når jeg
bruger spelt bliver de noget mere luftige og får huller indeni. Er det
et tilfælde eller opfører spelt sig anderledes?

Jesper.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 25-01-02 20:30

Jesper Jensen skrev:

> Tak for alle svarene, de gav noget at tænke over.

Hvis du vælger Kenwood'en, så køb endelig den største model, som
Fru Hof også er inde på i sit svar.

> Jeg lavede speltboller i går...

Jeg har prøvet mange forskellige opskrifter, men aldrig med spelt
i. Så hvis du vil af med din opskrift, så har jeg lyst til at
prøve at bage speltboller.

> Jeg frygter at en røremaskine vil fjerne lidt af
> denne "jeg-har-bagt-et-brød" følelse.

Jeg har det nu fint med at bruge en røremaskine. Hvis en dej skal
æltes ordentlig sammen, skal der bruges ca. 300 tag, mener jeg at
have læst engang. Så mine halvgamle arme har ikke noget imod en
røremaskine

--
Venlig hilsen
Svend Erik

Fra : Jesper Jensen

Dato : 27-01-02 22:52

On Fri, 25 Jan 2002 20:30:23 +0100, Svend Erik Bertelsen
<seb@wanadoo.dk> wrote:
>Jeg har prøvet mange forskellige opskrifter, men aldrig med spelt
>i. Så hvis du vil af med din opskrift, så har jeg lyst til at
>prøve at bage speltboller.

Det er den samme som jeg skrev under "Frisk morgenbrød" for et par
uger siden.

Her er den igen:

Jørn Ussing Larsen har en opskrift på "brusebadsboller" i sin bog
"Fremtidens brød af fortidens korn".

Jeg synes bollerne bliver utrolig gode. I opskriften bruges speltmel,
men det kan sagtens erstattes af hvedemel, selvom det gør dejen en
anelse mere besværlig at ælte (synes jeg).

Ingredienser:
5 dl koldt vand
5 g gær
1 tsk salt (jeg bruger 1,5 spsk maldon salt uden top)
evt. 1 tsk. rørsukker
250 g speltmel
350 g sigtet speltmel

Frit fra bogen:
Alle ingredienser blandes (gæren røres ud i vandet inden).
Ælt i ca. 10 minutter. Dejen er våd, så den er lidt anderledes at ælte
end "normale" deje.
Hæver i min. 6 timer et koldt sted med låg eller vådt viskestykke
over.
Bages i ovnen ved 230° i ca. 25 minutter til de er godt gyldne.
Man kan skylle hænderne i koldt vand når bollerne skal formes - det
gør det lettere at håndtere dejen.

Dejen kan sagtens stå flere dage i køleskabet, så man kan bruge af den
flere gange.

Jesper.

Fra : Svend Erik Bertelsen

Dato : 29-01-02 19:52

Jesper Jensen skrev:

> Her er den igen:

Og jeg takker for opskriften på Speltboller.

"Fremtidens brød af fortidens korn" - den bog må jeg vist have
set lidt nærmere på.

--
Venlig hilsen
Svend Erik