En masse Performa 6200
Fra : Asmus U2

Dato : 23-01-02 18:38

Hej, jeg har lige fået fat en Macintosh Performa 6200.

Er det det man kalder en imac eller hedder den noget andet?

jeg ville gerne vide om jeg kan opgradere den med en større harddisk
ede eller scsii?

kan jeg sætte en ekstra i, eller skal jeg bruge en helt ny alene?

hvor jeg kan se hvor stor den er?

hvis jeg vil putte mere ram i, hvilken skal jeg så bruge?

kan jeg sætte et ekstra ram modul i eller skal jeg tage det gamle ud?

hvor kan jeg se hvor meget ram der er i?

jeg var inde og kigge på mac's hjemmeside, hvor der stod noget om
firmware upgrades, men jeg ved ikke helt om det er noget jeg kan bruge
da jeg skulle registrere mig først, og det vil jeg jo ikke hvis jeg
ikke kan bruge det.

hvad kan en nyere firmware gøre?

jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål,
den virker helt fint nu, men jeg finder jo sikkert en hel del mere at
bruge den til senere

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 18:53

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote:

> Hej, jeg har lige fået fat en Macintosh Performa 6200.

Kan du så lade være med at bande!

> Er det det man kalder en imac eller hedder den noget andet?
>
> jeg ville gerne vide om jeg kan opgradere den med en større harddisk
> ede eller scsii?

IDE

> kan jeg sætte en ekstra i, eller skal jeg bruge en helt ny alene?

Der er kun én intern HD plads - Alternativt kan du bruge en ekstern SCSI
disk, men økonomisk kan det ikke svare sig

> hvor jeg kan se hvor stor den er?

marker disken på skrivebordet og tryk æble+i

> hvis jeg vil putte mere ram i, hvilken skal jeg så bruge?

Gammeldags 70ns 72pin fast page ram, 70ns (EDO kan muligvis bruges, men
den kan ikke udnyttes)

> kan jeg sætte et ekstra ram modul i eller skal jeg tage det gamle ud?

Det kommer an på hvor meget der er i den, den har to ram slots. Hver
slot kan håndtere 32MB

> hvor kan jeg se hvor meget ram der er i?

I Finder (skrivebordet): -> æblemenu -> "om denne computer"

> jeg var inde og kigge på mac's hjemmeside

Den kender jeg ikke, men jeg kender Apples hjemmeside

Intet, den har ikkke flash rom

<icq:131382336>

Fra : Martin Edlich

Dato : 23-01-02 19:14

In article <1f6h83q.1i7xwdj1i7kutmN%spam@reippuert.dk>,
spam@reippuert.dk (Morten Reippuert Knudsen) wrote:

> Gammeldags 70ns 72pin fast page ram, 70ns (EDO kan muligvis bruges, men
> den kan ikke udnyttes)

Den kan bruge EDO, og da det er voldsomt meget billigere end FPM, så er
det det rette valg.

Fra : Jesper Haaber Gyllin~

Dato : 23-01-02 18:55

> [...]

> jeg håber der er nogen der kan hjælpe mig med mine mange spørgsmål,
> den virker helt fint nu, men jeg finder jo sikkert en hel del mere at

Hej Asmus

Jeg er glad for at læse at du har fået den ! Du skal ikke bruge en krone
på den, den er oldnordisk og repræsenterer på ingen måde hvad en Mac er
i dag. Selv den allerførste iMac, som af mange betrages som en halvsløj
maskine, er 1000 gange bedre end dit klenodie.

Hvis du gerne vil have en Mac til at lære Apple verdenen at kende, så gå
på jagt efter en brugt iMac 233 rev. b Prisniveau ca. 2500,- alt efter
RAM.

--
Ciao Jesper )

http://www.gylling.net/

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 19:21

> Selv den allerførste iMac, som af mange betrages som en halvsløj
> maskine, er 1000 gange bedre end dit klenodie.

Selv en Classic eller LC2 er bedre - læs:

<http://www.lowendmac.com/roadapples/x200.shtml>

Der _er_ den værste mac apple nogensinde har produceret (værre end
PB5300).

Det eneste den på tilfredstillende vis kan anvendes til, er reelt
e-mail, news og textbehandling (højst word 5 eller CW4). Glem alt om
grafik, www og gamle spil. Til de formål er selv en P630 med 25MHz 68040
cisc processor et bedre valg... ja, jeg har selv haft en P6200 i
halvandet år

<icq:131382336>

Fra : Niels Erik Karred La~

Dato : 24-01-02 14:06

On 23/01/02 19:21, in article 1f6h9ef.1lqrm6b1pxothhN%spam@reippuert.dk,
"Morten Reippuert Knudsen" <spam@reippuert.dk> wrote:

> [...]
> grafik, www og gamle spil. Til de formål er selv en P630 med 25MHz 68040
> cisc processor et bedre valg... ja, jeg har selv haft en P6200 i
Den kan da sagtens køre office 2001, men det køre bare lidt langsomt, men
ikke så galt, men det er en klar fordel med 64 mb- ram

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 14:06

Niels Erik Karred Larsen <nielslarsen@post.tele.dk> wrote:

> Den kan da sagtens køre office 2001, men det køre bare lidt langsomt, men
> ikke så galt, men det er en klar fordel med 64 mb- ram

den kan utvivlsomt også køre Unreal, det går bare lidt langsomt

<icq:131382336>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 19:01

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote:

> Er det det man kalder en imac eller hedder den noget andet?

nope det er en Performa 6200 Den lamngsomste iMac er "kun" 9 gange
så hurtig...

- En gammel svend fra 94/95 med en dengang hurtig 75MHz RISC processor
med 256kb L2 cache. Der var allerede dengang handicappet af en håbløs
langsom systembus og mangelede accelereret grafikkort.

<http://www.lowendmac.com/ppc/6200.shtml>

<icq:131382336>

Fra : Asmus U2

Dato : 23-01-02 21:02

On Wed, 23 Jan 2002 18:38:24 +0100, Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk>
wrote:

tak forhjælpen.

jeg har lige fundet nogen flere spørgmål jeg også gerne ville vide
mere om.

Hvad mener du med at bande?

mac's hjemmeside er meget ens apples, mac´s har bare kun engelsk og
japansk sprog

på siden jeg fik, stod der den havde en 1gb harddisk, når der så står
under informationen om harddisken

omfang 451,1 Mbyte på disk (473.105.920 bytes brugt)

er det så fordi harddisken er fyldt helt ud eller har jeg så kun brugt
halvdelen?

findes der et program så jeg kan læse dos-formaterede disketter?

og så jeg kan læse mac-formaterede disketter på en windows pc?

findes der en side med links til dansk sprogede spil?

findes der et nemt regnskabsprogram, der også meget gerne er
dansksproget?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 21:29

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote:

først: svar venligst i tråden...

> Hvad mener du med at bande?

Performa 6200 er et bandeord, ligesom Copland, Pink, M.Spindler og
PB5300. (fy, morten) - det er en joke hvis ikke du skulle have fanget
det...

> mac's hjemmeside er meget ens apples, mac´s har bare kun engelsk og
> japansk sprog

Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår hvad du mener, hvad er "mac's
hjemmeside" ?

> [...]
>
> omfang 451,1 Mbyte på disk (473.105.920 bytes brugt)
>
> er det så fordi harddisken er fyldt helt ud eller har jeg så kun brugt

Det er nok fordi der kun sidder en HD på ca. 500MB i den, min gamle
P6200 havde som standart en 520MB disk.

> findes der et program så jeg kan læse dos-formaterede disketter?

Den kan læse og skrive DOS disketter out-of-the box.

> og så jeg kan læse mac-formaterede disketter på en windows pc?

Nej, ikke uden tredieparts programmer - Men din P6200 kan formatere og
læse/skrive 1.44MB DOS disketter.

> findes der en side med links til dansk sprogede spil?

Jg ved det ikke, men jeg tvivler. Dansk sproget mac software hører til
sjældenhederne pga af Apples lave markedsandel i Danmark. Du skal ikke
regne med at kunne spille meget andet end Tetris på den - har du læst
vores kommentare?

> findes der et nemt regnskabsprogram, der også meget gerne er
> dansksproget?

Der fandtes engang et par stykker, men de sælges vist ikke længere - I
det hele taget, er det en ældre svend, og du skal ikke regne med at du
kan købe ny software til den - Du skal nok ud på brugtmarkedet for at
finde et regnskabsprogram til den.

Jeg vil anbefale dig hverken at bruge penge på software eller hardware
til den - eller for den sags skyld for megen energi på den.

Find i stedet en 68040-mac (kan oftest afhentes for et par hundrede
kroner), eller brug pengene på en Mac med 604 processor (højst 1000kr) -
eller endnu bedre en iMac 233 (ca. 2-2500kr) som kan køre moderne
software.

<icq:131382336>

Fra : Henrik Münster

Dato : 23-01-02 23:15

> Jeg er bange for, at jeg ikke helt forstår hvad du mener, hvad er "mac's
> hjemmeside" ?

Morten! Nu skal du altså være sød. Asmus har jo aldrig haft en Mac før,
så han kan jo ikke vide det. Firmaet der laver computeren med navnet
Macintosh (eller bare Mac) hedder Apple. Hjemmesidens danske adresse er
<http://www.apple.com/dk>. Jeg vil tro, at Asmus har skrevet
<http://www.mac.com>, men det sender bare en til iTools, der er en række
Internetværktøjer, som Apple stiller til rådighed for Mac-brugere med et
nyt styresystem, som næppe vil køre ret godt på Asmus' gamle Mac.
Så Asmus: Firmaet hedder Apple, deres computere hedder Macintosh
eller bare Mac. Og husk at sætte store bogstaver rigtigt. Det hedder
ikke MAC. På samme måde skal du også skrive iMac eller iBook med lille i
og stort andetbogstav. Det går vi meget op i her i gruppen
Desværre er det en meget gammel computer, du har fået, så hvis
du vil have noget software til den, skal du finde det brugt. Den er
meget langt fra at kunne køre noget af det, der findes i butikkernu nu
til dags. Måske er der nogle flinke mennesker her i gruppen, der har
noget liggende, men det bliver, som Morten har sagt, nok svært at finde
ret meget på dansk. Kan du ikke lidt engelsk?
Endelig er Mortens råd om at spare sammen til en nyere model
rigtigt gode. Jeg bruger selv en iMac 233 rev. B, der i dag kan købes
for omkring kr. 2.500,-. Den fungerer stadig fint, og vil nok være den
bedste løsning, hvis man vejer pris og kvalitet op mod hinanden.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 23-01-02 23:20

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Morten! Nu skal du altså være sød.

det er jeg også (i modsætning til visse andre der opfordrer
undertegnede til at beskadige sit eget legeme - har det ikke et fint
ord?)

- jeg har svaret på næsten alle Asmuses spørgsmål...

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 24-01-02 23:29

Ja, kan du så være sød :)

> det er jeg også (i modsætning til visse andre der opfordrer
> undertegnede til at beskadige sit eget legeme

Prøv nu med noget naturmedicin eller lidt overtro, så kan du beholde
legemsdelen fastgjort ? :)

> - har det ikke et fint ord?)

Jo, hvis du tænker sådan i sprog fra middelhavslandene:

automutilation

auto er (old)græsk for 'selv', mutilation er latin for 'lemlæste'.
Blandingen af de to sprog er ret gængs.

Og nu er 'timen' forbi :)

Lige en efterbemærkning til den spørgelystne elev: Morten, der skal være
tre t'er i ordet, ikke flere, ikke færre.

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 23:46

Mich. Ottosen <mich.ottosen@post5.tele.dk> wrote:

> Jo, hvis du tænker sådan i sprog fra middelhavslandene:
>
> automutilation

lige det ord jeg søgte - For et par år siden var der en amerikansk
performance kunster på besøg her i det ikke-jyske; hans kunst bestod i
udøvelse af automutilation...

> Lige en efterbemærkning til den spørgelystne elev: Morten, der skal være
> tre t'er i ordet, ikke flere, ikke færre.

tårh, tder ter tda taltid tplads ttil tet tekstra tT

<icq:131382336>

Fra : Mich. Ottosen

Dato : 25-01-02 01:08

> lige det ord jeg søgte - For et par år siden var der en amerikansk
> performance kunster på besøg her i det ikke-jyske;

Hvad har sådan en Fredriksbergborger (?) imod ringridning og kålpølse
.... eller kaffebord, hvad Reippuert?

>hans kunst bestod i udøvelse af automutilation...

Fortæl, fortæl. Og sikke flot du staver det der ord ....

> tårh, tder ter tda taltid tplads ttil tet tekstra tT

Så, så, Rexona eksisterer da vist ikke mere? Esther Selig kan nok
fortælle hele historien om det. :)

Hvis det skulle gå så galt, at din n-finger får problemer, hvad ser vi
så? Panch-kabler?

Jeg kan slet ikke overskue at t-fingeren og n-fingeren er operative /
nonoperative på en og samme gang.

Nu stopper vi inde NGolitiet kommer frem af sækken! Oder?

--
venlig hilsen, Mich. Ottosen

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 25-01-02 11:29

> Hvad har sådan en Fredriksbergborger (?) imod ringridning og kålpølse
> ... eller kaffebord, hvad Reippuert?

Vestenvinden, burde det ikke være indlysende? Den kommer _altid_ fra det
jyske. (ren DF retorik, jeg må hellere lære det hvis jeg skal overleve
de næste fire år)

> Fortæl, fortæl.

Der var en der to der var tre på på hånden her
Der var fire der var fem
Der var...

syng selv videre og gæt melodien, og nej det er _ikke "højt fra træets
grønne top"

> Og sikke flot du staver det der ord ....

Ja Der var ikke ét T for meget.

> Så, så, Rexona eksisterer da vist ikke mere?

Så er dåserne i ISO sgu gamle... Mon ikke det var noget for antiterror
korpset, Rullemarie eller hjemmeværnet? de ku' jo ekspoldere.

> Esther Selig kan nok fortælle hele historien om det. :)

Er det hende der aldrig går i byen uden Rexona?

> Hvis det skulle gå så galt, at din n-finger får problemer, hvad ser vi
> så? Panch-kabler?

nPa_ch nkabler

> Jeg kan slet ikke overskue at t-fingeren og n-fingeren er operative /
> nonoperative på en og samme gang.

ntej ntvel?

> Nu stopper vi inde NGolitiet kommer frem af sækken! Oder?

ok, klogt...

<icq:131382336>

Fra : Christian Bech

Dato : 26-01-02 11:06

> lige det ord jeg søgte - For et par år siden var der en amerikansk
> performance kunster på besøg her i det ikke-jyske; hans kunst bestod i
> udøvelse af automutilation...

Stellarch? Så du ligefrem, da han blev hejst op over Rådhuspladsen i
fiskekroge?

--
Kræstjan

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-02 13:52

Christian Bech <giambattista.vico@mail.tele.dk> wrote:

> Stellarch? Så du ligefrem, da han blev hejst op over Rådhuspladsen i
> fiskekroge?

nej.

<icq:131382336>

Fra : Asmus U2

Dato : 23-01-02 23:30

On Wed, 23 Jan 2002 18:38:24 +0100, Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk>
wrote:

jeg har læst jeres pæne kommentarer om den

jeg havde fundet ud af at det nok var noget i den stil, men ville lige
være sikker

jeg synes faktisk den virker udemærket, også til de spil der fulgte
med, jeg fandt nu kun ud af crime patrol og myst som også er rigtig
sjovt. og ellers er der photoshop, pagemaker, exell, word og claris
works med + nogen andre spil.

det eneste ævrelige er jeg ikke kan finde ud af at slukke for at spil
uden at slukke for komputeren på den forbudte måde.

jeg har også lige downloaded nogen spil fra znet i tetris, og kabale
genren, sådan nogen skal der ligge på en komputer

Fra : Henrik Münster

Dato : 24-01-02 00:01

> [...]

> med, jeg fandt nu kun ud af crime patrol og myst som også er rigtig
> sjovt. og ellers er der photoshop, pagemaker, exell, word og claris

Det er da dejligt, at du har så meget software. Hvis man har det i
versioner, der er lige så gamle som computeren, så kører de normalt
glimrende. Det er, hvis man skal finde de gamle versioner i dag, man kan
få problemer.

> det eneste ævrelige er jeg ikke kan finde ud af at slukke for at spil
> uden at slukke for komputeren på den forbudte måde.

Hold æble-tasten ned og tryk på Q. Det slukker næsten alle programmer på
en pæn måde incl. spil.

> jeg har også lige downloaded nogen spil fra znet i tetris, og kabale
> genren, sådan nogen skal der ligge på en komputer

Det er da fint, hvis du kan finde nogle versioner, der kan køre på din
computer.
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-01-02 09:52

Henrik Münster <muenster@mac.com> wrote:

> Hold æble-tasten ned og tryk på Q. Det slukker næsten alle programmer på
> en pæn måde incl. spil.

Enkelte spil bruger også "esc" tasten. (Hvilket er en dårlig vane de har
arvet fra windows.)

Martin

Fra : Hans H.V. Hansen

Dato : 24-01-02 00:28

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote:
> jeg har læst jeres pæne kommentarer om den

For at give en smule modvægt til den forudgående massive nedsabling:

Jeg skriver dette på en P6200, anskaffet som ny i begyndelsen af 1996 -
og jeg har faktisk været ret godt tilfreds med den! :)
Den var 'født' med MacOS 7.5.1 styresystem. hvilket var noget argt skod
- men det gik først op for mig senere, fordi det var min første
'rigtige' computer.

I dag bruger jeg system 7.6.1, og det bliver jeg sikkert ved med!

Mine hovedanvendelser er: Nyhedsgrupper, email, tekstbehandling samt
regneark, og alle disse ting fungerer til min tilfredshed.
> det eneste ævrelige er jeg ikke kan finde ud af at slukke for at spil
> uden at slukke for komputeren på den forbudte måde.

Spil har jeg ikke gjort ret meget i! Men SVJH har der aldrig været
problemer med at 'quitte': Arkivmenuens 'slut', æble-q eller indbyggede
luk-ned knapper plejer da at virke(?)

Hvis jeg kan hjælpe med noget specifikt, må de gerne skrive her eller
semde en mail til mig! :)

--
med venlig hilsen
Hans

Fra : Tadeusz Mollin

Dato : 26-01-02 00:53

In article <1f6hmv2.1b55mo0w2lgxwN%h2vh@post6.tele.dk>, Hans H.V.
Hansen <h2vh@post6.tele.dk> wrote:

> Jeg skriver dette på en P6200, anskaffet som ny i begyndelsen af 1996 -
> og jeg har faktisk været ret godt tilfreds med den! :)

Jeg har også lyst til at bringe en lille hyldest til min gamle 6200,
som jeg stadig bruger til backup og som hub for alt mit gamle serielle
og SCSI periferiudstyr, som jeg heller ikke har skrottet. Og så har den
også mit eneste diskettedrev.

Den er fyldt op med RAM, 6 GB harddisk, Ethernet, TV med fjernstyring
(!), radio og fede udvendige Appelhøjttalere.

I længere perioder indtil for nylig har den været min DIGITAL HUB med
alt fra TV, radio, stereoanlæg, CD-afspiller til Internet, fax og PC.
Og meget af det kan fjernstyres.

Den har kørt Photoshop, Dreamweaver, Myst, system 9, Linux og alt
andet, jeg har haft brug for uden problemer. Ofte med et TV-billede i
hjørnet og stereo i højttalerne.

Jeg har nu en god G3'er og regner med at købe den nye iMac G4'er. Men
6200'eren bliver ikke pillet ud af netværket Køn er den også.

Mvh
Tadeusz
Læsø
------
http://tadeusz.dk

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 26-01-02 01:21

Tadeusz Mollin <post@tadeusz.dk> wrote:

> Linux

hvordan klarede problemet med valkyrie grafikchippen?

<icq:131382336>

Fra : Magnus Rohde

Dato : 24-01-02 11:12

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote:

> det eneste ævrelige er jeg ikke kan finde ud af at slukke for at spil
> uden at slukke for komputeren på den forbudte måde.

Normalt skal spil sættes på pause for at de kan lukkes rigtigt. Sæt
spillet/spillene på pause, så kommer menulinien frem.

I MYST skal man så vidt jeg husker trykke æble + mellemrum for at vise
menulinien.

Magnus

Fra : Asmus U2

Dato : 24-01-02 22:28

On Wed, 23 Jan 2002 18:38:24 +0100, Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk>
wrote:

tak, for al hjælpne og de links jeg har fået

jeg har lige et enkelt spørgsmål mere

der er en port bagpå.

er det et indbygget netværkskort eller et modem?

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 24-01-02 23:03

Asmus U2 <asmusu2@post.tele.dk> wrote:

> er det et indbygget netværkskort eller et modem?

det kan være begge dele, men det er sansynligvis et modem - kan du ikke
kende forskel på RJ11 og RJ45?

<icq:131382336>

Fra : Martin Bredthauer

Dato : 25-01-02 09:52

> det kan være begge dele, men det er sansynligvis et modem - kan du ikke
> kende forskel på RJ11 og RJ45?

RJ 11 stikket er det samme som bruges på telefoner. Altså ikke det store
stik som sættes i væggen, men det lille oftest gennemsigtige stik som
bruges til at sætte ledninger til selve telefonen. RJ 45 minder om et RJ
11 stik, men er større. Det skal give et lille "klik" når stikket sættes
i computeren - så sidder det rigtigt fast.

Martin

Fra : Bubblebobble

Dato : 25-01-02 18:50

On Fri, 25 Jan 2002 09:52:21 +0100, mb@talent.dk (Martin Bredthauer)
wrote:

> [...]
>11 stik, men er større. Det skal give et lille "klik" når stikket sættes
>i computeren - så sidder det rigtigt fast.

ok, det er lidt større en det vi har på vores modem, så det er jo så
sikkert et netværksstik.

så kan jeg også få lov til at lege med