Andet multimedie
bentjuul 3670
Et langt indslag....
Fra : Karsten Nygaard Niel~

Dato : 22-01-02 21:45

Det her bliver vist en længere smøre.........

JEg laver boligannoncer for et par ejendomsmæglere - jeg bruger quark for pc
og Adobe Acrobat 5,0.

I starten lavede jeg boligaviser - og det gik fint - prepressbureauet sendte
mig en indstillingsfil *.JOB til Acrobat - og jeg hentede ligeledes en
icc-farveprofil som jeg behandlede alle billederne med. Avisen bliver bare
hammerflot........

Men nu laver jeg også Deres ugeannoncer - og så begynder problemerne lidt at
opstå - ugeavisen bliver trykt på politiken og jeg synes at jeg får nogle
forfladigede farver - lige som at det har en tendens til at blive meget
mørkt.

Så nu til spørgsmålet:

Hvis jeg den ene uge har en en side med målene (tabloid) 266 x 365 mm og
ugen efter har en side med (midtersiderne) 365 x 530 mm skal jeg så ændre i
indstillingerne på JOB filen i distiller?

Når jeg tester og ændrer sidestørrelsen sker der visuelt og størrelsemæssigt
ingen ændringer i filen.

Regards

Karsten

Fra : B. Jakobsen

Dato : 22-01-02 22:31

Det vil jeg ikke mene du skal. Jeg går ud fra at du printer til fil, og hvis
pdffilen iøvrigt ser rigtig ud - ja så er er der ingen grund til at ændre.
Hvad farveskiftene angår, så er der jo forskel på trykkerier, selvom jeg
egentlig synes Politikens trykkeri laver det nogenlunde hæderligt. Hvis man
har set sådan en trykpresse kører gribes man af ærefrygt over at det i det
hele taget kan lade sig gøre uden at papiret knækker og at farven kan nå at
tørre.
Kh
Bjørn

Fra : Ninzen

Dato : 23-01-02 22:12

B. Jakobsen <studio@smalbro.dk> wrote:

> Det vil jeg ikke mene du skal. Jeg går ud fra at du printer til fil, og hvis
> pdffilen iøvrigt ser rigtig ud - ja så er er der ingen grund til at ændre.

Tror du ikke prepressbureauets joboptions og ICC-profiler er meget
anderledes end Politikens. Det tror jeg.

Jeg ville prøve med Danske Dagblades Fællesprofil som kan hentes på:

<http://www.pressenshus.dk/usr/pressenshus/home.nsf/HTDocs/start.html>

Og som Kurt siger, den totale farvemængde må ikke overstige 220%, den
indstilling ligger godt skjult i Photoshop 6.

- Nu hører vi jo ikke hvordan boligavisen blev trykt, det lyder som om
det var et "civilt"-trykkeri, der kørte med deres egne profiler.

> [...]
> hele taget kan lade sig gøre uden at papiret knækker og at farven kan nå at

Ja, tit glemmer man at tænke på hvor fantastiske ting der faktisk kan
lade sig gøre.
Men på den anden side - når man kan rejse til månen kan man vel også
lave en smule rotationspresse

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 00:48

Ninzen skrev:

> Men på den anden side - når man kan rejse til månen...

Du så vist ikke programmet på tv i går, med historiens største
svindelnummer til dato, gjorde du? ;)

Total off-topic on.

Madsen.

Fra : Ninzen

Dato : 24-01-02 09:13

Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> Du så vist ikke programmet på tv i går, med historiens største
> svindelnummer til dato, gjorde du? ;)

Netop.

Jeg siger tit mere eller mindre banale ting er kikset - f.eks.:

- Vi kan flyve til månen, men ikke få min cursor til at fungere i
Photoshop. Men nu...

Men... - Kritikerne havde ihvertfald argumenter i ærmet, så man ikke ku'
la' være med at lytte. Og så er det måske heller ikke helt så let med
min cursor

På den anden side har de så været temmelig gode til billedmanipulation
allerede i 60-erne.

--
Venlig hilsen Nina

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 16:06

Ninzen skrev:

> På den anden side har de så været temmelig gode til
> billedmanipulation allerede i 60-erne.

De havde jo også masser af penge at bruge af.
Mange ting kan lade sig gøre når man har et par hundrede millioner
dollars i baghånden, eller hvor meget det nu drejede sig om. ;)

I mine øjne var der i hvert tilfælde ikke ret meget tvivl om at de
fleste af de stillbilleder der var taget på månen var fup og
svindel. Hvis der virkelig ikke var andre lyskilder med derop, så
kan de billeder der var taget ganske simpelt ikke lade sig gøre og
ikke engang med det fotoudstyr vi har i dag. (IMHO, må jeg nok
hellere skynde mig at sige.)

Madsen.

Fra : Peter Loumann

Dato : 24-01-02 16:49

24 Jan 2002 15:05:44 GMT, Madsen <nospam@madsen.tdcadsl.dk> wrote:

> [...]
>kan de billeder der var taget ganske simpelt ikke lade sig gøre og
>ikke engang med det fotoudstyr vi har i dag. (IMHO, må jeg nok

Ja, det må du nok hellere. I news:dk.videnskab er der et par tråde med
særdeles gode forklaringer og ditto links.

hilsen pelo

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 20:02

Peter Loumann skrev:

> I news:dk.videnskab er der et par tråde med
> særdeles gode forklaringer og ditto links.

Der vil jeg da lige over og kigge så.

Madsen.

Fra : Kurt Brixen

Dato : 23-01-02 10:50

On Tue, 22 Jan 2002 21:45:06 +0100, "Karsten Nygaard Nielsen"
<knn@knn.dk> wrote:

> [...]
>opstå - ugeavisen bliver trykt på politiken og jeg synes at jeg får nogle
>forfladigede farver - lige som at det har en tendens til at blive meget

Hvor meget står Total trykfarvegrænse til? Til avis skal det ikke være
mere end 220%

Det kan være derfor billederne er mørke.

Kurt Brixen

Fra : Lars E. Knudsen

Dato : 23-01-02 12:47

Hej Karsten
Prøv at kigge på Colour Cameleon, udviklet af Grafikhuset. I
den nyeste version kan du vist nærmest trylle med
farveskift.
Du kan downloade en demo på www.grafikhuset.dk.
Der kan du også læse om andre faciliteter, som følger med.
mvh
Lars E. Knudsen
DTP-Consult, Lyngby