Kopier filer iMac >>> iBook
Fra : Henning Poulsen

Dato : 22-01-02 17:08

Nu, når jeg skal til at have en iBook i morgen, ku jeg tænke mig at vide
hvordan jeg kopierer alt på harddisken fra min iMac 233 til iBooken.
Jeg har forsøgt at se på www.apple.com/support om hvordan man sætter to
computere sammen. Der har jeg læst det før, men jeg kunne ikke
umiddelbart finde nogen vejledning nu.
Jeg antager at jeg må bruge ethernet, men IP-adresser og øvrige
indstillinger har jeg ikke ide om, hvad skal være. iMac'en har OS 9.2,
iBook OSX.
Nogen der ved det?
På forhånd tak. Henning.

Fra : Michael Horn

Dato : 22-01-02 17:20

> [...]
> Jeg antager at jeg må bruge ethernet, men IP-adresser og øvrige
> indstillinger har jeg ikke ide om, hvad skal være. iMac'en har OS 9.2,

Hej Apple har jo indbygget Target disk mode, dvs du kan opsætte den ene mac
som extern disk via firewire.
Se link:
http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/127/wa/viewDocument
?dialogID=114617687&sherlock=ON&extKCID=60985_S4

/Michael

Fra : Janus Sandsgaard

Dato : 22-01-02 18:34

Michael Horn <michaelhorn@mac.com> writes:

> Hej Apple har jo indbygget Target disk mode, dvs du kan opsætte den
> ene mac som extern disk via firewire.

En iMac 233 har da vist ikke FireWire?

-j

--
"Er der mon lys hos Josbarnet?"

Fra : Henrik Münster

Dato : 22-01-02 22:05

Janus Sandsgaard <janus@netcetera.dk> wrote:

> En iMac 233 har da vist ikke FireWire?

Min har i hvert fald ikke
Jeg vil anbefale at bruge ethernet. Den fine løsning er at købe
en hub til nogle få hundrede kroner og et kabel med RJ-45 stik til hver
computer. Den billige løsning er at bruge et cross-over kabel uden hub.
Da jeg selv havde behov for det, købte jeg en hub. Jeg fik indtryk af,
at det var lidt mere bøvlet med et cross-over kabel, men det er måske
ikke rigtigt.
For mig har det altid fungeret problemfrit, og jeg har aldrig
rodet med IP-adresser eller andre indviklede indstillinger. Man skal
bare sætte netværk til ethernet, og så kører det efter min erfaring.
Er der i øvrigt ikke noget om, at man ikke behøver bruge
cross-over kabel til de nye bærbare? De mærker selv, om signalet skal
krydses.
Jeg fandt en lille artikel om emnet, hvis det interesserer dig:

<http://kbase.info.apple.com/cgi-bin/WebObjects/kbase.woa/wa/query?type=
id&val=43021&KCID=32300&dialogId=114654882&sid=12369512!henrik@muenster.
dk|114303529>
--
Henrik Münster
<henrik@muenster.dk>

Fra : Martin Edlich

Dato : 22-01-02 22:50

In article <1f6flzy.1i6yoslr8azi8N%muenster@mac.com>,
muenster@mac.com (Henrik Münster) wrote:

> Jeg fik indtryk af, at det var lidt mere bøvlet med et cross-over
> kabel, men det er måske ikke rigtigt.

Det kommer an på Mac'erne - visse af dem synes ikke at det er nødvendigt
at loade ethernet-driveren, når der ikke er noget (forbundet) kabel i
ved opstarten, og det kan gøre det lidt bøvlet at bruge et krydset
kabel, da den Mac der starter først ikke kan se nogen forbindelse på
kablet. Det kan altså kræve en høj grad af timing for at få det til at
fungere.

> Er der i øvrigt ikke noget om, at man ikke behøver bruge
> cross-over kabel til de nye bærbare? De mærker selv, om signalet skal
> krydses.

Det er korrekt. Dog er det ikke helt problemfrit. Sætter man fx en LW
16/600 direkte til en iceBook, så kan man ikke komme til at ændre LW'ens
indstillinger med LW-værktøjet. Det synes jeg er lidt mere end
irreterende.

Fra : Jakob Færch

Dato : 23-01-02 13:21

> [...]

> Da jeg selv havde behov for det, købte jeg en hub. Jeg fik indtryk af,
> at det var lidt mere bøvlet med et cross-over kabel, men det er måske

Overhovedet ikke. Hvis "installationen" var gemt i en papkasse, tror jeg
ikke du som bruger ville kunne afgøre, om der lå en hub og to "lige"
kabler eller et crossover-kabel i kassen.

> Er der i øvrigt ikke noget om, at man ikke behøver bruge
> cross-over kabel til de nye bærbare? De mærker selv, om signalet skal
> krydses.

Jo. Jeg kan ikke huske, hvor nye iBooks'ene skal være, før de selv kan
krydse signalet - men det er der nok nogle klogere hoveder, der ved.

/Jakob