Surdej
Fra : Fru Hof

Dato : 22-01-02 17:01

Hej!

Som skrevet her i gruppen bestilte jeg før jul en fransk surdej hos
www.sourdough.com . Kulturen kom i løbet af ganske kort tid, men først nu
har jeg fået tid til at bruge den. Jeg har i dag bagt mine første brød, og
bortset fra at de ikke er hævet så meget, som jeg kunne ønske (men det
kommer måske med alderen, altså ikke min men surdejens) smager de og er
blevet ganske gode. Jeg vil dog lige tilføje, at uden Jettes gode
anvisninger, var jeg vist gået helt i spåner. Surdejen blev sat til hævning
i min ovn med lyset tændt.

Jeg har i nogle år bagt rugbrød, men jeg synes, at dejen nu er blevet for
sur. Kan man gøre noget ved det? Eller skal jeg starte forfra (åh nej!)

Er der nogen, der har prøvet den østrigste surdej fra sourdough? Giver den
et brød a la det tyske Bauernbrot?

mvh
Tove

Fra : Jette Mogensen

Dato : 22-01-02 21:50

"Fru Hof" <1008046m001@mail1.stofanet.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der nogen, der har prøvet den østrigste surdej fra sourdough? Giver den

Hej Tove
Jeg har haft stor glæde af instriktionerne på
http://samartha.net/SD/
og videofilm på
http://www.pbs.org/juliachild/eaters/artisan/html

Mine surbrød er blevet meget bedre (hæver til over dobbelt størrelse) med
følgende fremgangsmåde.

Kl. 12 middag blandes:
20g lunkent vand
20g mel
20 g surdej( fra køleskab)
sættes ved stuetemperatur 6 timer ( tildækket)

man har nu 60 g surdej.Den tilsættes
60 g lunkent vand
60 g mel
sættes ved stuetemperatur 5-6 timer (Indtil sengetid)

man har nu 180g surdej. Den tilsættes
180 g lunkent vand
180 g mel
Sættes lunt (ca 27 grader) i 8-10 timer.

Så er der gang i den. Den lugter ikke overmåde surt, mest af gær . Jeg tror
den kan hæve cement.

Til 1 brød bruges:
200 g surdej
500 g mel
300 g vand
10 g salt

Jeg bruger maskine til at ælte brødet med.Dejen er meget blød(klistret) så
det er svært uden. Men det kan sikkert lade sig gøre.
Alt undtagen salt blandes i maskinen og æltes cirka 2 min. Så hviler dejen i
20 min. Derefter tilsættes saltet og dejen æltes i 5 min. på medium
hastighed.
Dejen hæver lunt i ca 3 timer (til dobbelt størrrelse eller mere).Derefter
hældes den nærmest ud på et melet bord. Du skal ikke slå den ned .Begynd med
det samme at forme den til en stor kugle. Sæt den til efterhævning med en
skål over så overfladen ikke tørrer ud. Vælg en skål med en stor diameter,
dejen flyder noget ud. Efterhæv ca 1½ time.Bag brødet på en bagesten . Ovnen
varmes op i god tid til 225 grader.Når du sættes brødes ind på stenen så
smid 1 dl koldt vand i bunden af ovnen. Hvis du er bange for at skade din
ovn, så varm den op med bradepanden stående i bunden. Den kan du nemt gøre
pæn bagefter med eddike. Brødet bages ca 35-40 min.
Det bliver et kæmpe brød med både små og store huller. Sprød skorpe og
dejlig sej krumme. Det holder sig friskt 3-4 dage.
Grunden til at saltet først tilsættes senere, er for at give gæren i
surdejen de bedste betingelser for vækst. Salt virker hæmmende på gær. Det
vil du også opleve, hvis du kommer for meget salt i et brød. Det hæver meget
dårligt. Til gengæld har saltet en styrkende virkning på gluten. Og så
smager det selvfølgelig også godt.
Når dejen for lov til at hvile 20 min. inden den æltes færdig,når melet at
opsuge melet bedre. Man forfalder ikke så nemt til at tilsætte mere mel,med
for tung dej til følge.Og surdejen (gær) kan bedre udnytte glutenettet og
hæve bedre.
Jeg har lige anskaffet mig en hævekurv,som jeg skal prøve at hæve et brød i
i morgen . Jeg vil prøve at lægge et billede på nettet af det færdige brød.

Forøvrigt .hvis jeg kun vil bage et brød, så gør jeg som følger
20g surdej,20g lunkent vand,20 g mel 6 timer
60g surdej,60 g lunkent vand, 60 g mel 5-6 timer
af dette tager 75 g( resten smides ud)
altså 75 g surdej, 75 g lunkent vand, 75 g mel 8-10 timer

Der er jo ingen grund til at stå med en ½ liter surdej man ikke har brug
for.

Jeg har desværre ikke prøvet surdejen fra Østrig. Heller ikke Emmerys eller
Aurions. Men det kunne være spændende at høre om andres erfaringer med dem.

Hvad angår din rugsurdej, så tror jeg du skulle forsøge samme metode som jeg
her har beskrevet for hvede.Den udvikler max gær og min sur.

Dejligt at høre du er kommet i gang med din nye surdej.
God bagelykke

m.v.h. Jette

Fra : Jesper Jensen

Dato : 22-01-02 22:53

On Tue, 22 Jan 2002 21:49:56 +0100, "Jette Mogensen"
<jette.mogensen@os.dk> wrote:
>Mine surbrød er blevet meget bedre (hæver til over dobbelt størrelse) med
>følgende fremgangsmåde.

Super beskrivelse, det glæder jeg mig meget til at prøve.
Jeg har indtil nu ikke kunne få mine surdejsbrød til at hæve nok, men
det lyder som om hævnens time er kommet ;)

Jesper.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 23-01-02 09:08

Jeg glemte at skrive at det er vigtigt hvordan din surdej ser ud, når du
skal bage med den.
For at den skal kunne hæve brødet ordentligt skal den have et ca. 2 cm lag
skum på toppen (ligne en velskænket øl). Selve massen skal være fuld af
bobler.
Jeg taler her om den endelige surdej som du benytter i den færdige dej. Når
du opformerer din grund-surdej, er det nok, bare du kan se liv i den. D.v.s.
enkelte bobler på overfladen.
Hvis du har problemer med at nå frem til det rigtige resultat med den
beskrevne metode kan du forsøge denne.
20+20+2+ i 3 timer stuetemperatur
60+60+60 i 3 timer stuetemperatur
180+180+180 i 8 timer lunt
540+540+540 i 8 timer lunt

Det kan tage længere tid at vække gærcellerne,altså flere opfodringer, hvis
det er længe siden du har brugt din surdej(mere end 4 dage).Gærcellerne
mangler næring (altså mel),de sulter faktisk, så derfor skal du fodre dem
godt og grundigt, før de duer til noget.

Det kan godt betale sig at lære sin surdej at kende.Jeg har lært følgende
metode.
50g surdej+50g lunkent vand + 50 g mel røres sammen i et syltetøjsglas.
Marker med en tuschpen, hvor overfladen er. Stil din surdej under samme
forhold, (temperatur) som du ville stille din dej. Hver time markerer du så
på glasset, hvor dejen er hævet til.
I begyndelsen sker der ikke meget.Så kommer der små bobler på overfladen. Du
kan se igennem glasset at der er små luftbobler i dejen.Så hæver dejen. Til
sidst dannes der skum på overfladen.Dette skum vil holde sig ca. 2 timer. Så
falder den sammen igen.
Udfra dette kan du se ,hvor lang tid det tager for din surdej at nå max gær
(skum)og hvor længe den holder sig der.Surdeje er forskellige, og for at få
mest glæde af din surdej, kan det altså betale sig, at lære den at kende.

Når man arbejder med surdej er det ikke tiderne der er det vigtigste.
Temperatur og udseende på surdejen kommer først. Tiderne er kun vejledende,
udfra min surdej og de temperatur forholdt jeg har. Din surdej kan sagtens
opføre sig anderledes.

m.v.h. Jette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 23-01-02 11:15

Endnu en god side på nettet vedr. surdej med opskrifter, problemløsninger
osv.

http://225.229.168.203/SourDough/Index.html

Fra : Fru Hof

Dato : 23-01-02 11:42

Hej Jette!

Tusind tak for dine gode instruktioner, som jeg vil prøve at følge næste
gang, og lige så mange gange tak fordi du gad at skrive dem ned.
Jeg har lige et par spørgsmål (det bliver nok ikke sidste gang):

> Sæt den til efterhævning med en
> skål over så overfladen ikke tørrer ud.

Sætter du den til efterhævning ved stuetemp eller lunere?

> Jeg har lige anskaffet mig en hævekurv,som jeg skal prøve at hæve et brød
> i morgen . Jeg vil prøve at lægge et billede på nettet af det færdige
brød.

Det glæder jeg mig til at høre/se noget mere om, for jeg går selv og lurer
på sådan en kurv.

Forresten hvordan går det med din bedroller?

>Dejligt at høre du er kommet i gang med din nye surdej.

Tak skal du have, og som jeg skrev i mit indlæg i går, så skyldes det i høj
grad dine inspirerende indlæg.

mvh
Tove

Fra : Jette Mogensen

Dato : 23-01-02 12:47

Hej Tove

Det glæder mig du kunne bruge mine instruktioner (erfaringer) De er opnået
efter adskillige aha-oplevelser og fiaskoer, som jeg ikke har følt trang til
at lufte i dette forum.

Når jeg sætter min dej til hævning, så sætter jeg den i en glasskål i min
hævekasse,(bedroller) med en skål vand ved siden af.Men hvis der er gang i
pejsen så placeres skålen med film over i nærheden af den. Hvis solen
skinner sætter jeg skålen i vinduet i en solstråle. Og hvis jeg har gang i
en stor portion dej til flere brød, så placeres skålen i mikro-ovnen med
lyset tændt. Bed-rolleren er jo ret lav,indkøbt til formbrød, så det er
begrænset hvor stor en skål jeg kan få plads til.(husk du må aldrig sætte
surdej til hævning i en metalskål. Den bliver skadet af syren i dejen. Jeg
tror heller ikke dejen har godt af den forbindelse.)

Ved efterhævningen former jeg brødet,lægger det på bagepapir ovenpå min
brødspade(tilbehør til bagestenen) Hele molevitten placeres så i hævekassen
med en skål med varmt vand ved siden af. Hvis jeg har gang i flere brød, så
kommer det første brød i hævekassen, det næste ind i et koldt kammer(på
bagepapir på en bageplade med skål over), det 3 ud i den endnu koldere
sauna, det 4 i svaleskab osv.
Når jeg så bager det første brød, flytter brødene op i rækkefølgen. d.v.s
brødet fra det kolde værelse ryger i hævekassen, saunaen i det kolde
værelse.o.s.v.

Jeg plejer at snitte brødene med et meget skarpt barberblad 3 gange og spray
brødene med en vandforstøver.Det er vigtigt at brødene har en fugtig og blød
overflade, ellers hæver de ikke godt nok ,når de kommer i ovnen.De vil også
sprække de mærkeligste steder.Jeg er spændt på hvad der vil ske med brød i
hævekurv.Jeg synes det vil være synd at snitte i det kønne mønster.

Jeg købte min hævekurv i Kunst og Køkkentøj i Kbh. Den kostede kr. 160. Jeg
var først i Magasins nye gastronomi afdeling. Der ville de have kr.365 for
den samme kurv. Jeg har også set hævekurve hos Camilla Plum til rimelige
priser.Jeg mener hun får sine gennem Aurion.

Da jeg bor på landet (på Vestsjælland) er det ikke så tit jeg kommer til
København. Jeg handler mest over nettet. Og Kunst og køkkentøjs sortiment
kan købes via 1.st gourmet. Jeg kan ikke lige adressen,men søg på
forretningens navn. De sender gratis for køb over kr. 400. Under kr. 400
tager de kr 35 for forsendelsen. Betydeligt billigere end et togbillet
(eller benzin).

Hvis du er interesseret i egyptisk surdej sender jeg gerne en portion.

m.v.h. Jette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 24-01-02 01:03

Så har jeg lagt billeder af surbrød hævet i kurv og 1 skive af samme brød i
dk.binaer.

Fra : Fru Hof

Dato : 24-01-02 12:37

> Så har jeg lagt billeder af surbrød hævet i kurv og 1 skive af samme brød
> dk.binaer.

Hej Jette!

Det ser ik' så ring' u', som vi siger heroppe. For at sige det lige ud, så
er jeg imponeret. Det er lige sådan et brød jeg ville ønske at vigte mig med
overfor min husbond, især efter det udtryk han fik, da jeg talte om en
bedroller på køkkenbordet

mvh
Tove

Fra : Jesper Jensen

Dato : 25-01-02 13:30

On Thu, 24 Jan 2002 01:02:54 +0100, "Jette Mogensen"
<jette.mogensen@os.dk> wrote:

>Så har jeg lagt billeder af surbrød hævet i kurv og 1 skive af samme brød i
>dk.binaer.

Hvordan var det at bruge hævekurven?
Holdt brødet formen bedre og var det besværet værd (hvis det altså er
besværligt)?

Jesper.

Fra : Jette Mogensen

Dato : 25-01-02 14:01

Det gik meget fint med at bruge hævekurven.Jeg melede den godt og
grundigt,formede dejen til en kugle, lagde den i med bunden(samlingerne)
opad og stillede den til hævning i 2 timer med oliesmurt film over dejen.(i
hævekassen)Jeg var spændt på, da dejen skulle vendes ud på bagestenen, om
den ville slippe.Den tog en lille tænkepause og dumpede pænt ned.

Brødet bliver ikke bedre af det. Anderledes ,men ikke bedre.For det første
udseendet. Det bliver altså et flot brød.Prøv at se på billedet i
dk.binaer.For det andet så bliver skorpen tykkere,sprød og sej.For det
tredje kan man stille brødet til koldhævning natten over i køleskabet, og
stadigvæk få et flot rundt brød.Det er svært med et brød,du former som en
kugle,og sætter i køleskabet på en plade.Forøvrigt,hvis du vil koldhæve dit
formede brød,skal det stå lunt i mindst 2 timer inden du bager det.Jeg
plejer at måle centertemperaturen,ved hjælp af et digitalt
stegetermometer.Den skal være omkring 25-30grader.Hvis du bager brødet når
dejen er koldere,får du et grimt,tungt brød(det revner).

Men en hævekurv kan sagtens undværes.Det er luksus.Jeg har før brugt
alm.brødkurve hvori jeg har lagt en godt melet stofserviet.Det giver ikke så
flot et mønster, og er lidt mere besværligt at vende ud(På grund af
stofstykket.)

mvh Jette

Fra : Jette Mogensen

Dato : 30-01-02 11:12

Jeg vil lige korrigere mit forrige indlæg. Temperaturen skal ikke være mere
end 20 grader i brød efterhævet i køleskab. Hvis den bliver højere overhæver
brødet,splatter ud og hæver ikke ret meget i ovnen.