Inspiration
Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-01-02 16:56

Hejsa NG,

Jeg sidder og pusler med et statistik script til min(e) hjemmeside(r). Jeg
har lidt kode, der smider nogle data i en database hver gang brugeren loader
en side. Problemet er jo så, at der ikke skelnes mellem såkaldte "unikke"
hits, men at alle hits registreres.

Jeg kunne godt tænke mig at høre, hvordan andre løser det problem. Jeg har
selv overvejet følgende:

At sætte en kage og tjekke op mod den.
At tjekke op mod en DB.
Da jeg i forvejen bruger sessions, at bruge noget halløj med den.

Hvilken ide virker bedst og/eller har I andre forslag?

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 22-01-02 17:18

Tonni Aagesen skrev:

> Jeg sidder og pusler med et statistik script til min(e) hjemmeside(r).
> Jeg har lidt kode, der smider nogle data i en database hver gang
> brugeren loader en side.

Det er nok smartere at lade Apache smide sine logoplysninger direkte ned
i en database. Det er selvfølgelig kun muligt, hvis det er dig, der
kontrollerer serveren. Der findes både PostgreSQL- og MySQL-moduler til
Apache, der gør, at Apache logger i databasen i stedet for i en
almindelig tekstfil. Så kan dit statistikprogram så bagefter stikke
snabelen ned i databasen og lave en pæn statistikside til brugeren.

--
Jonas Koch Bentzen

http://understroem.dk/

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 22-01-02 17:39

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> almindelig tekstfil. Så kan dit statistikprogram så bagefter stikke
> snabelen ned i databasen og lave en pæn statistikside til brugeren.

Jeg administrerer ikke selv serveren, men problemet er den struktur jeg
bruger på mine sider. Den statistik server, der findes i forbindelse med
webhotellet, er rimelig god, men den tager ikke høje for at, min struktur.

Jeg bruger include til at vise side med, efter at en switch tjekker, hvilket
menupunkt der er valgt. Så den tilgængelige statistik server logger kun hits
på den side, som undersider bliver inkluderet i. (for snirklet forklaret?)

Derfor har jeg lavet min egen, der tager undersiderne med. (og fordi jeg kan
og næsten har tid

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk

Fra : Kim Emax - ayianapa.~

Dato : 23-01-02 20:37

"Tonni Aagesen" <use.my@signature.com> skrev

> Hejsa NG,

Haj Tonni

> At sætte en kage og tjekke op mod den.
> At tjekke op mod en DB.
> Da jeg i forvejen bruger sessions, at bruge noget halløj med den.
>
> Hvilken ide virker bedst og/eller har I andre forslag?

www.grabbarnagrus.dk - har jeg sat en cookie, som udløber efter en time,
og som fornyes hvergang der foretages en sidevisning. Ulempen er at er der
en person, der ikke benytter cookies, så tæller den lystigt derudaf... Du
kan evt. smide IPen på brugeren i database under samme omstændigheder og
hente den fra DBen og tælle, hvis den ikke findes. Det giver bare noget mere
load på DBen.

--
Take Care
Kim Emax

Fra : Tonni Aagesen

Dato : 24-01-02 00:04

"Kim Emax - ayianapa.dk" <newsgroup@sletdette-ayianapa.dk> skrev i en
meddelelse news:lhE38.3221$Eu2.502610@news010.worldonline.dk...

> [...]
> kan evt. smide IPen på brugeren i database under samme omstændigheder og
> hente den fra DBen og tælle, hvis den ikke findes. Det giver bare noget

Så må den bedste løsning være at køre det over noget session-halløj. Det
giver hverken unødig database trafik eller hits som følge af at cookies ikke
accepteres.

Tak for input

Tonni Aagesen
agent29@mail1.stofanet.dk