/ Forside / Teknologi / Hardware / Andet hardware / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Andet hardware
#NavnPoint
tedd 22408
refi 21484
Klaudi 14878
o.v.n. 12736
severino 10876
Fijala 9709
peet49 7935
Gambrinus 7284
emesen 6789
10  pallebhan.. 6757
Scsi og Ide problemer
Fra : Clark Kent


Dato : 22-01-02 13:09

Hej
Jeg har en IBM proff. workstation, hvor der er to Scsi-diske i.
Nu har jeg så købt en 80GB IDE disk af mærket IBM.
So far, so good...................
Jeg tager så mit ide-kabel, plugger det i udtaget på bundkortet og den anden
ende i disken.............disken findes ikke i bios!
Prøver så at sætte jumperen til slave........det ændrer intet!
Prøver derefter at sætte jumperne på alle mulige måder.........og på et
tidspunkt får jeg så meddelelsen: Intet operativsystem fundet.....her har
maskinen altså prøvet at boote fra den nye disk.
Kan man forestille sig at en maskine som denne slet ikke understøtter
ide-standarden?
Hvis den gør, hvor skal jeg så sætte jumperne?
Hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!

--




Venlig hilsen/ Best regards
Henri



 
 
Uffe S. Callesen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Uffe S. Callesen


Dato : 22-01-02 13:32

Hvis du har et IDE stik understøtters IDE naturligvis - men er det den
integrerede controller eller en ekstra IDE100/RAID controller du bruger - så
dukker den jo ikke op i bios !

Er der "tændt" for IDE kanalerne i bios ?

--
~Jeg søger arbejde - Datamatiker + CCNA læs mere på www.callesen.tk~


"Clark Kent" <ullahof@orangenet.dk> wrote in message
news:a2jkoo$n34$1@sunsite.dk...
> Hej
> Jeg har en IBM proff. workstation, hvor der er to Scsi-diske i.
> Nu har jeg så købt en 80GB IDE disk af mærket IBM.
> So far, so good...................
> Jeg tager så mit ide-kabel, plugger det i udtaget på bundkortet og den
anden
> ende i disken.............disken findes ikke i bios!
> Prøver så at sætte jumperen til slave........det ændrer intet!
> Prøver derefter at sætte jumperne på alle mulige måder.........og på et
> tidspunkt får jeg så meddelelsen: Intet operativsystem fundet.....her har
> maskinen altså prøvet at boote fra den nye disk.
> Kan man forestille sig at en maskine som denne slet ikke understøtter
> ide-standarden?
> Hvis den gør, hvor skal jeg så sætte jumperne?
> Hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> --
>
>
>
>
> Venlig hilsen/ Best regards
> Henri
>
>



Peter Schrøder (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 22-01-02 13:37


"Clark Kent" skrev...
> Jeg tager så mit ide-kabel, plugger det i udtaget på bundkortet og den
anden
> ende i disken.............disken findes ikke i bios!

Hvis din ide-controller er af den "påklistrede" slags, kan du ikke
nødvendigvis finde disken i bios. Dvs. den kan sagtens være indbygget
men opfattes alligevel som en løs controller.
Hvis du kan finde disken med fdisk er alting ok.

> Prøver så at sætte jumperen til slave........det ændrer intet!
> Prøver derefter at sætte jumperne på alle mulige måder.........og på
et
> tidspunkt får jeg så meddelelsen: Intet operativsystem fundet.....her
har
> maskinen altså prøvet at boote fra den nye disk.

Dér er du nødt til at specificere din bootrækkefølge for bios.
Den står antagelig nu som A , IDEO, IDE1, Andet (eller scsi)
Den kan så ændres til f.eks. A, Andet (scsi) altså disable IDE.

> Kan man forestille sig at en maskine som denne slet ikke understøtter
> ide-standarden?

Næppe

> Hvis den gør, hvor skal jeg så sætte jumperne?
> Hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Hvis du udelukkende skal bruge den som lagerplads, kan
du bare sætte den så den ikke slås med andre ide-enheder
om båndbredden.
Vær lige opmærksom på evt. rod i dine drevbogstaver, hvis
du opretter en primær partition på disken.
--
Med venlig hilsen
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.





Clark Kent (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Clark Kent


Dato : 22-01-02 13:40

Det er et ganske almindeligt ide-udtag, der sidder ved siden af udtagene til
cd-rom og floppy..............

Kan heller ikke se disken med fdisk....................

--
Venlig hilsen/ Best regards!
"Peter Schrøder" <nosp@mplea.se> skrev i en meddelelse
news:3c4d5d1b$0$80547$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> "Clark Kent" skrev...
> > Jeg tager så mit ide-kabel, plugger det i udtaget på bundkortet og den
> anden
> > ende i disken.............disken findes ikke i bios!
>
> Hvis din ide-controller er af den "påklistrede" slags, kan du ikke
> nødvendigvis finde disken i bios. Dvs. den kan sagtens være indbygget
> men opfattes alligevel som en løs controller.
> Hvis du kan finde disken med fdisk er alting ok.
>
> > Prøver så at sætte jumperen til slave........det ændrer intet!
> > Prøver derefter at sætte jumperne på alle mulige måder.........og på
> et
> > tidspunkt får jeg så meddelelsen: Intet operativsystem fundet.....her
> har
> > maskinen altså prøvet at boote fra den nye disk.
>
> Dér er du nødt til at specificere din bootrækkefølge for bios.
> Den står antagelig nu som A , IDEO, IDE1, Andet (eller scsi)
> Den kan så ændres til f.eks. A, Andet (scsi) altså disable IDE.
>
> > Kan man forestille sig at en maskine som denne slet ikke understøtter
> > ide-standarden?
>
> Næppe
>
> > Hvis den gør, hvor skal jeg så sætte jumperne?
> > Hjælp!!!!!!!!!!!!!!!!!!
>
> Hvis du udelukkende skal bruge den som lagerplads, kan
> du bare sætte den så den ikke slås med andre ide-enheder
> om båndbredden.
> Vær lige opmærksom på evt. rod i dine drevbogstaver, hvis
> du opretter en primær partition på disken.
> --
> Med venlig hilsen
> Peter
> pschATmail1.stofanet.dk
> Replace AT with @ to reply.
>
>
>
>



Peter Schrøder (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Peter Schrøder


Dato : 22-01-02 14:41


"Clark Kent" skrev
> Kan heller ikke se disken med fdisk....................

Måske ide er disablet i bios?
--
Med venlig hilsen
Peter
pschATmail1.stofanet.dk
Replace AT with @ to reply.




Brian Hansen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Brian Hansen


Dato : 22-01-02 15:59


> Jeg har en IBM proff. workstation, hvor der er to Scsi-diske i.
> Nu har jeg så købt en 80GB IDE disk af mærket IBM.
> So far, so good...................
> Jeg tager så mit ide-kabel, plugger det i udtaget på bundkortet og den
anden
> ende i disken.............disken findes ikke i bios!

Du skal med sikkerhed have en BIOS-opdatering for at den understøtter så
store diske


> Prøver så at sætte jumperen til slave........det ændrer intet!
> Prøver derefter at sætte jumperne på alle mulige måder.........og på et
> tidspunkt får jeg så meddelelsen: Intet operativsystem fundet.....her har
> maskinen altså prøvet at boote fra den nye disk.
> Kan man forestille sig at en maskine som denne slet ikke understøtter
> ide-standarden?

Kender ikke IBM'en, men min COMPAQ server kan ikke køre med IDE-diske kun
CDROM-drev


> Hvis den gør, hvor skal jeg så sætte jumperne?

Kommer lidt an på hvad du ellers har i maskinen



Brian



Clark Kent (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Clark Kent


Dato : 22-01-02 17:11

nej, ide er enabled i bios.........................

--
Venlig hilsen/ Best regards!
"Brian Hansen" <brian@alpha-line.com> skrev i en meddelelse
news:3c4d7e4d$0$80435$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
>
> > Jeg har en IBM proff. workstation, hvor der er to Scsi-diske i.
> > Nu har jeg så købt en 80GB IDE disk af mærket IBM.
> > So far, so good...................
> > Jeg tager så mit ide-kabel, plugger det i udtaget på bundkortet og den
> anden
> > ende i disken.............disken findes ikke i bios!
>
> Du skal med sikkerhed have en BIOS-opdatering for at den understøtter så
> store diske
>
>
> > Prøver så at sætte jumperen til slave........det ændrer intet!
> > Prøver derefter at sætte jumperne på alle mulige måder.........og på et
> > tidspunkt får jeg så meddelelsen: Intet operativsystem fundet.....her
har
> > maskinen altså prøvet at boote fra den nye disk.
> > Kan man forestille sig at en maskine som denne slet ikke understøtter
> > ide-standarden?
>
> Kender ikke IBM'en, men min COMPAQ server kan ikke køre med IDE-diske kun
> CDROM-drev
>
>
> > Hvis den gør, hvor skal jeg så sætte jumperne?
>
> Kommer lidt an på hvad du ellers har i maskinen
>
>
>
> Brian
>
>



Brian Hansen (22-01-2002)
Kommentar
Fra : Brian Hansen


Dato : 22-01-02 18:39


"Clark Kent" <ullahof@orangenet.dk> skrev i en meddelelse
news:a2k2u6$cml$1@sunsite.dk...
> nej, ide er enabled i bios.........................

Så er det en BIOS-opdatering der skal til

Har du evt model nr. og type nr. på maskinen ?


Brian



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177522
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408672
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste