Athlon TB VS Athlon XP ..
Fra : JRS

Dato : 21-01-02 22:04

Waza !
Skal til at købe nyt mobo og cpu .. Nu er spørgsmålet bare hvilken CPU det
skal være..
Jeg vil ikke bruge for mange penge på det, men står nu og er i tvivl om hvor
meget bedre XP er ..

priser på CPU iflg edbpriser.dk :

Athlon Thunderbird 1400MHz, Socket A / FSB 266MHz, 1.148 kr.
Athlon Palomino XP 1500+ (1333MHz), Socket A / FSB 266MHz, 1.241 kr.

Der er altså kun 93 kr til forskel .. Men TB'en har jo 1400mhz hvorimod
XP'en kun har 1333mhz..
Vil XP'en stadig være hurtigere ?
Gør de nye SSE instruktioner meget ?
Er jeg en idiot hvis jeg køber TB istedet for XP ?

Hva synes i...

MVH
JRS

Fra : JRS

Dato : 21-01-02 22:06

Opdagede lige selv at man kan få XP 1600 (1400mhz) til 8kr mere end XP1500
Så det giver vel ligesom sig selv.. Men hvoffor skulle man dog købe en TB på
nuværende tidspunkt .. ? De kører da på samme Mobo .. (ik?) ..
Og hvad er forskellen lige på om det er den noget dyrere "box" udgave ?

Håber der er en derude der har styr på det her..

På forhånd tak
JRS

Fra : Christian Skau Peder~

Dato : 21-01-02 22:35

I box udgaven følger en AMD certificeret køler med

Fra : wheeeeeeee

Dato : 22-01-02 00:30

snip
> [...]
> Vil XP'en stadig være hurtigere ?
> Gør de nye SSE instruktioner meget ?
> Er jeg en idiot hvis jeg køber TB istedet for XP ?

Fra tomshardware, test i Quake3 OpenGL:

http://www.tomshardware.com/cpu/02q1/020121/images/image004.gif

I kontor applikationer, er det dog clockspeed der tæller. Se evt. artikler
på tomshardware om den.

Fra : Jean Pierre

Dato : 22-01-02 00:40

AMD XP kører hurtigere end en TB ja... Også selvom den kører 1333 er den
stadig hurtigere end en TB 1400.
AMD XP bruger mindre strøm end en TB, og udvikler derfor ikke ligeså meget
varme.
Så gå du bare ud og køb en XP'er :)

MVH JP

Fra : TBC

Dato : 22-01-02 02:43

JRS skrev i meddelelsen ...

>Er jeg en idiot hvis jeg køber TB istedet for XP ?

Det der er det VÆSENTLIGT er at du også får det rigtige Motherboard til din
XP processor. p.t. vil det sig et KT 266A baseret motherboard (som også kan
fåes i billigudgaver)

Her kan du se hvilken forskel motherboards gør for en AMD Athlon-C 1.4GHz
http://www.anandtech.com/chipsets/showdoc.html?i=1535&p=11

Athlon XP + KT266A er den bedste "bang for the buck" konfiguration for tiden
Og her kan du se hvad KT266A kan gøre sammen med en XP i nogle af de nyere
spil end blot Quake 3. - Og det i fohold til både forskellige XP processorer
og Pentium 4 platforme med Intel 850 chipset

http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1554&p=6
http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1554&p=7

_____

Læs evt. http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1554&p=3 hvor der
konkluderes:

"If you're considering an upgrade to the Athlon XP we'd strongly recommend
against it unless you already have a fast platform. With KT266A motherboards
selling for at or below the $100 mark, there's very little reason to not
upgrade an aging KT133A to a faster DDR platform first before considering a
CPU upgrade"

TBC