Er hun syg???
Fra : Camilla Christiansen

Dato : 21-01-02 21:42

Hej NG

Jeg skriver ang. Keshna da hun i den sidste tid (den sidste uge) har virket
"unormal". Hun startede med at prutte en del og have tynd mave men det er
som om det er aftaget lidt nu, men hun sover utrolig meget om dagen synes
jeg hun leger stort set kun når man aktiverer hende og normalt er hun vildt
aktiv - hun virker nærmest depri. Er der nogen der har en idé om hvad der
kan være i vejen.
Jeg ved godt at jeg burde tage til dyrlægen men jeg ville lige høre her
først da jeg ikke har nogen penge....hænger stadig på efterveerne af en
sterilisation/øremærkning i december men er det det der skal til skal hun
naturligvis afsted.
--
Camilla Christiansen

www.snabe.dk/camilla

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-01-02 21:44

"Camilla Christiansen" <camilla@snabe.dk> wrote in message
> [...]
> først da jeg ikke har nogen penge....hænger stadig på efterveerne af en
> sterilisation/øremærkning i december men er det det der skal til skal hun

Stakkels pus da. Har du mulighed for at tage hendes temperatur? Altså hvis
hun har feber så er det jo da et "bevis" for at hun er syg. Omvendt kan hun
naturligvis godt være syg uden at have feber. Jeg håber snart hun kommer
sig.

Hilsner
Lisbeth

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 21-01-02 21:53

Hvordan tager jeg hendes temperatur ????

Camilla Christiansen

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-01-02 21:55

> Hvordan tager jeg hendes temperatur ????

Øh... Jeg har kun set vores dyrlæge gøre det, men det ser meget nemt ud...
hun bruger sådan et almindelig digitaltermometer som hun anbringer i kattens
endetarm indtil det bipper. altså ligesom man tager sin egen temperatur
(hvis man altså plejer at gøre det i dén ende). Vores dyrlæge plejer at
spørge om katten har feber når vi kommer med en syg en af slagsen, så det er
formodentligt noget "alle" kan gøre. Jeg har bare ikke prøvet det endnu. Mon
ikke der skal en lille klat vaseline eller andet smørende på spidsen ligesom
til mennesker?

En anden ting er at jeg ikke kan huske en kats normaltemperatur, bare at de
er varmere end mennesker. Hvem kan huske det?

Hilsen
Lisbeth

Fra : Katrine

Dato : 21-01-02 22:19

> "Camilla Christiansen" <camilla@snabe.dk> wrote in message
> . Mon ikke der skal en lille klat vaseline eller andet smørende på spidsen
ligesom
til mennesker?

Jo, der skal lidt vaseline på spidsen. Hvad der er kattens normal temperatur
kan jeg ikke huske....

KH
Katrine

Fra : Helle Andersen

Dato : 21-01-02 22:24

> Øh... Jeg har kun set vores dyrlæge gøre det, men det ser meget nemt ud...

Tro mig - det er det absolut ikke altid !

>Vores dyrlæge plejer at
> spørge om katten har feber når vi kommer med en syg en af slagsen, så det
er
> formodentligt noget "alle" kan gøre.

Jo, hvis man er mange nok Det kan være særdeles vanskeligt, at tage
temperatur på en modvillig kat. Jeg har heldigvis kun haft brug for det en
enkelt gang.

>Mon
> ikke der skal en lille klat vaseline eller andet smørende på spidsen
ligesom
> til mennesker?

Jo.

> En anden ting er at jeg ikke kan huske en kats normaltemperatur, bare at
de
> er varmere end mennesker. Hvem kan huske det?

Jeg er ikke helt sikker, men så vidt jeg husker er
det omkring 38,5 grader.

Helle
http://dekatten.dk
http://kattenet.dk

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-01-02 22:30

"Helle Andersen" <katte@mail.dk> wrote in message

> [...]
>
> Jo, hvis man er mange nok Det kan være særdeles vanskeligt, at tage
> temperatur på en modvillig kat. Jeg har heldigvis kun haft brug for det en

Heh jeg havde godt på fornemmelsen at det ikke var så let som det så ud. Det
er faktisk hovedårsagen til at jeg aldrig selv har forsøgt mig. Men altså
vores dyrlæge plejer at lægge katten om på siden og så vupti *L* Men det er
selvfølgelig nemmest hvis katten er lidt "slatten" - så er man på den anden
side ikke i tvivl om om den er syg.

En anden ting er, man må kunne få en nogenlunde pålidelig "armhule"
temperatur ligesom man kan ved mennesker, man skal vistnok lægge ½ grad til
ved et menneske for at få den tilsvarende tarmtemperatur, mon ikke det er
det samme med en kat. Fordelen ved at tage den i "armhulen" er jo også at
katten ikke kan komme til skade hvis den pludselig spræller helt vildt.. Men
ellers er det vel som at tage temperatur på (små) børn?

Hilsner
Lisbeth

Fra : Trine Piltoft

Dato : 21-01-02 22:25

Hejsa!

> En anden ting er at jeg ikke kan huske en kats normaltemperatur, bare
at de
> er varmere end mennesker. Hvem kan huske det?

Ifølge Politikkens vidunderkattebog er en kats normaltemperatur mellem
38,5 - 39,2.
Jeg har prøvet at tage temperatur et par gange, og det kan bestemt
anbefales at man er 2 når man gør det. 1 der holder katten, og en der
holder termometeret. Jeg har brugt lidt vaseline til at smøre på spidsen
af termometeret.

Hilsen Trine
Piltoft´s Siamese & Oriental Shorthair´s
e-mail: piltofts@post.tele.dk
Web: http://home0.inet.tele.dk/piltofts/

Fra : Birgitte

Dato : 21-01-02 22:43

Jeg slog det også lige op, glemmer det fra gang til gang.
Du tager katten op, og holder den i et fast greb med din højre arm, ikke
hånd.
Hvis du holder den sådan at den holdes tæt ind til dig med hovedet om mod
din ryg, med venstre hånd løftes halen op i et fast greb og højre håned
tager temperaturen, det er ikke så slemt som det lyder.
Hvis du ikke har vaseline i huset kan du bruge lidt smør, bare så den ikke
virker tør.

Har du Zolac i huset ?
Det er et vidundermiddel der reetablere tarmfloraen, altid godt at have i
huset.
Missehilsner fra Birgitte
www.truetrust.dk

---
DK. True Trust

Fra : A. Knudsen

Dato : 21-01-02 22:25

--

Denne mail er viruschekket af Norton Antivirus 2002.

"> Hvordan tager jeg hendes temperatur ????

Tag et digi. termometer, smør vaseline på den.
Hvis det er muligt, så vær to om at gøre det.
En holder missen, den anden sørger for termomtr.
Mener, at den max. må 39. grader. Derover er det feber.

Hilsen
Anya.

Fra : Tina Bach Larsen

Dato : 21-01-02 22:22

Hold øje med at hun spiser og allervigtigst drikker så hun ikke bliver
dehydreret. Og se tiden an. kommer hun ud hun kan jo ha spist noget hun ikke
kan tåle, eller hun kan ha fået en mave tarm infektion. Fortsætter det vil
jeg da slæbe hende til dyrlægen, har du ændret på foder eller gjort noget
nyt. har du fået en ny plante hun ka ha spist af el lig. ?

Mvh Tina

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 21-01-02 23:05

Tak for alle jeres svar, hun spiser og drikker som hun plejer og som sagt er
prutteriet og den tynde mave så småt på vej væk, ´men jeg vil prøve at
spørge dyrlægen i morgen.

Jeg toro at jeg vil investere i noget Zolac til fremtiden. Mht. temperaturen
kan jeg desværre ikke tage den da jeg ikke har noget termometer....det havde
jeg ikke lige tænkt på Ups.

Camilla Christiansen