"Open transport ikke indlæst ..."
Fra : Martin Petersen

Dato : 21-01-02 19:44

Hilfe! Jeg er havnet i geninstalleringernes og systemkonflikternes
helvede i min nabo's Performa 6200 (OS8.1DK - FreePPP 2.6.2, IE og OE4.5
DK):

Det gik ellers lige så godt. Fra hendes gamle 7.5 fik jeg opgraderet til
8.1, og (efter besvær!) fik jeg IE og OE op at køre, hun fik sendt sin
første mail, og alle var glade.

I dag skulle jeg så liiiige rense lidt ud i unødvendige programmer der
evt. kunne være årsag til at FreePPP kaldte op af sig selv ved opstart.
Det skulle jeg nok ikke have gjort. Jeg fjernede bare nogle
"assistenter", øh, og et par remote access dele som jeg ikke mente betød
noget i forhold til FreePPP.

Da jeg startede igen, bombede den med en melding om "busfejl" og bad om
genstart u. udvidelser. Denne var mulig, og jeg har så lagt små grupper
af udvidelser ind for at se hvor fejlen var. Den melder ikke om busfejl
ved "8.1 standard", men gør det ved "8.1-komplet".
Jeg nåede ikke at finde synderen, men da jeg fik lagt så meget ind at
den burde kunne gå på nettet, var FreePPP's "connect-knap" "greyed out",
og prøvede jeg at åbne TCP/IP-kontrolpanelet, fik jeg fejlmeldingen "Kan
ikke åbnes da Open Transport ikke er indlæst".

Jeg har så genindlæst OT/PPP-delen fra system 8.0 cd'en, men uden
resultat.

Mine ellers så velinstallerede Microshuft-internetprogrammer vil heller
ikke starte mere. De kører bare "First-run" og melder så at nogle
biblioteker ikke kunne indlæses hvorfor programmet ikke kan køre ...

Suk.

Det ender jo nok med en installering fra grunden af 8.0, 8.1, IE og OE,
men det KUNNE jo være der var én her der kunne huske hvad det evt. er
for en fejl når TCP/IP-kontrolpanelet ikke vil åbne "fordi Open
transport ikke er indlæst".

Jeg er vist havnet i den værst tænkelig combo af MacOS- og
Microsoft-automatik. Og så alle de genstarter og laaaangsomme
installeringsprocedure på den gamle maskine.

Den ser ellers så køn ud i hendes stue ...

v.h
Martin

Fra : Jesper

Dato : 21-01-02 21:23

in article 1f6dkoj.u5ms6lvhxlo2N%martinmarius@petersen.mail.dk, Martin
Petersen at martinmarius@petersen.mail.dk wrote on 21/01/02 19:43:
> [...]
> ikke starte mere. De kører bare "First-run" og melder så at nogle
> biblioteker ikke kunne indlæses hvorfor programmet ikke kan køre ...

Sådan går det når man skal lege "Prins Pilfinger". I Udvidelseskontrol kan
de slå udvidelser fra og hvis du kommer til til at så for meget fra kan du
altid komme tilbage ved at slå dem til igen.

Altså fingrene væk fra alt hvad der hedder noget med OT og OpenTransport og
så kan jeg slet ikke forstå at du vil smide RemoteAccess/ OT/PPP ud til
fordel for FreePPP på en PowerMac der kører 8.1
--
Jesper
OS X does not crash.. operators do

Fra : Martin Petersen

Dato : 21-01-02 21:32

Jesper <pinebox@myrealbox.com> wrote:

Tak for svaret.

> Sådan går det når man skal lege "Prins Pilfinger".
Ja, det måtte jeg jo sande.

>I Udvidelseskontrol kan
> de slå udvidelser fra og hvis du kommer til til at så for meget fra kan du
> altid komme tilbage ved at slå dem til igen.
Jeg ved det, men jeg håbede måske at prins p's straf kunne blive
formindsket ved at en eller anden lige netop kunne se og huske DENNE
fejl ...

> Altså fingrene væk fra alt hvad der hedder noget med OT og OpenTransport og
> så kan jeg slet ikke forstå at du vil smide RemoteAccess/ OT/PPP ud til
> fordel for FreePPP på en PowerMac der kører 8.1

I forhold til en meget ukyndig bruger er den lille telefon i PPPmenu i
menulinjen en god ting der klart viser om man er on- eller offline.
Desuden er der ikke noget modemscript umiddelbart tilgængeligt til
hendes modem. Og der er det nemmere at bruge standard indstillingen i
FreePPP. Så der var faktisk en grund ...

> --
> Jesper
> OS X does not crash.. operators do

Oh, sure.

Martin

Fra : Morten Reippuert Knu~

Dato : 21-01-02 21:57

Martin Petersen <martinmarius@petersen.mail.dk> wrote:

> I forhold til en meget ukyndig bruger er den lille telefon i PPPmenu i
> menulinjen en god ting der klart viser om man er on- eller offline.

ARA's kontrolliniemodul er lige så godt - det tæller endda hvor længe du
har været online. Jeg kan ikke huske om der er en kontrolinimodul i
OT/PPP til mac OS 8, men ellers findes der eks. "OT/PPP Strip 1.1"

<icq:131382336>

Fra : Jesper

Dato : 22-01-02 17:56

in article 1f6dqbe.1ovjww11sh28tmN%martinmarius@petersen.mail.dk, Martin
Petersen at martinmarius@petersen.mail.dk wrote on 21/01/02 21:32:

> Oh, sure.

Jamen det er da rigtigt

Fra : Martin Petersen

Dato : 22-01-02 15:54

> [...]

> så kan jeg slet ikke forstå at du vil smide RemoteAccess/ OT/PPP ud til
> fordel for FreePPP på en PowerMac der kører 8.1

Nu er alt godt!
Jeg klarede det med en geninstallering af 8.0/internet-delene OG (hvad
jeg havde glemt i første omgang) OpenTransort-delen fra 8.1.
Og FreePPP kører glimrende ...
Og vips, NU kunne de to Microsoftprogrammer gennemføre "Internet first
run" uden problemer.
Tak for de gode råd.

v.h

Martin