Andet multimedie
bentjuul 3670
Rep. af JPEG billeder
Fra : Peter Jantzen

Dato : 21-01-02 17:51

Jeg har en del JPEG billeder der er blevet defekte efter at min HD gik ned ,
dem ville jeg meget gerne have fikset eller reppet hvis dette var muligt ???
Al hjælp er ønsket da det er uerstattelige billeder.

MVH

Peter

Fra : Punishers Inc.

Dato : 21-01-02 18:07

"Peter Jantzen" <theone@adslhome.dk> wrote in message
> [...]
???
> Al hjælp er ønsket da det er uerstattelige billeder.

For at hjælpe dig skal vi vide hvor stor skaden er og hvad den er? -er det
"ridser"?
Jeg tror det vil være lettest hvis du uploader et par af dem og poster
linket.

-Rasmus

Fra : emj

Dato : 21-01-02 18:13

Peter Jantzen skrev i
<3c4c4944$0$80495$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk>:

>Jeg har en del JPEG billeder der er blevet defekte efter at min HD gik ned ,
>dem ville jeg meget gerne have fikset eller reppet hvis dette var muligt ???

Defekte JPG lyder bestemt ikke særlig interesant.

>Al hjælp er ønsket da det er uerstattelige billeder.

Man gemmer da ikke uerstattelige billeder i *.jpg.

Hilsen emj

-- www.enterpol.dk/foto/
Bliv medlem af www.enterpol.dk/
- dit fristed på Internettet

Fra : Punishers Inc.

Dato : 21-01-02 18:38

"emj" <emj@mail1.stofanet.dk> wrote in message
> Peter Jantzen skrev i

> Defekte JPG lyder bestemt ikke særlig interesant.

Lige så lidt som en defekt eps eller tif ja.

-Rasmus

Fra : Peter Jantzen

Dato : 21-01-02 19:31

Kan man gøre noget ved dette problem ?

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 24-01-02 18:37

On Mon, 21 Jan 2002 18:12:50 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Man gemmer da ikke uerstattelige billeder i *.jpg.

Nok da hvis det er alt hvad ens digitale kamera kan præstere...

http://www.gartneriet.dk

Fra : emj

Dato : 24-01-02 20:44

Mads Lie Jensen skrev i <ghh05u0qj4psb181jo59mkttg9ah62vjpk@4ax.com>:

>Nok da hvis det er alt hvad ens digitale kamera kan præstere...

Nej da. Det er da ikke digien, der bestemmer, hvilket format du gemmer
dine billeder i.

Fra : Madsen

Dato : 24-01-02 21:11

On Thu, 24 Jan 2002 20:43:54 +0100, emj <emj@mail1.stofanet.dk> wrote:

>Nej da. Det er da ikke digien, der bestemmer, hvilket format du gemmer
>dine billeder i.

Hvis kameraet kun kan gemme i JPG, så er det da spild af plads at
konvertere billederne til BMP eller TIF for så er de jo allerede kørt
igennem en destruktiv komprimering.

Mvh Madsen

Fra : emj

Dato : 24-01-02 23:34

Madsen skrev i <ugq05uci0lhn11kdun3e1h6071utu4fbdv@4ax.com>:

>Hvis kameraet kun kan gemme i JPG, så er det da spild af plads at
>konvertere billederne til BMP eller TIF for så er de jo allerede kørt
>igennem en destruktiv komprimering.

Helt uenig.
Det første man bør gøre, når man har smidt sine jpg-filer ind på
Harddisken er da at ændre formatet til et format, som tåler at man
arbejder med billedet. Det vil derefter være helt naturligt at gemme i
et ikke tabsløst format. Det kan være Tif, Png eller
billedbehandlingsprogrammets eget format.

Fra : Madsen

Dato : 25-01-02 00:41

emj skrev:

> [...]
> at man arbejder med billedet. Det vil derefter være helt
> naturligt at gemme i et ikke tabsløst format.

Helt enig.
Skal man endelig gemme i *.jpg så vær 110 % sikker på at der ikke
skal foretages mere ved billedet og behold gerne filen i det tabs-
løse format, i tifælde af at du alligevel skulle få behov for det.

Madsen.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 25-01-02 12:53

emj says in dk.edb.grafik:

> Helt uenig.

Helt uenig med din uenighed. [Smiley]

> Det første man bør gøre, når man har smidt sine jpg-filer ind på
> Harddisken er da at ændre formatet til et format, som tåler at man
> arbejder med billedet.

Det giver kun mening hvis man ved at man skal arbejde med _alle_
billederne umiddelbart bagefter. Hvorfor afsætte den ekstra
plads før der er brug for den?
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Mads Lie Jensen

Dato : 25-01-02 22:03

On Fri, 25 Jan 2002 12:52:41 +0100, Toke Eskildsen
<darkwing@daimi.au.dk> wrote:

>Det giver kun mening hvis man ved at man skal arbejde med _alle_
>billederne umiddelbart bagefter. Hvorfor afsætte den ekstra
>plads før der er brug for den?

Og hvis man endelig skal arbejde videre med dem, så gemmer man dem ikke
i samme fil, men åbner et, ændrer hvad man skal og gemmer under nyt navn
- så de originale fotos stadig er der. I så fald giver det slet ingen
mening at konvertere alle sine fotos... Det tabsgivende i jpg sker når
billedet gemmes, ikke når det åbnes.

http://www.gartneriet.dk

Fra : Ammitz

Dato : 21-01-02 21:44

Hej Peter Jantzen...
Hør her, - hvad der er sket er sket, - og bagklog kan man altid være, -
men det hjælper sjældent. Beskriv meget mere præcist hvad der er galt, -
for muligheder er der helt sikkert, - omend det vil kræve meget lang tid
fra din side, at reparere, - men når de er så uerstattelige, - må du
også kunne finde ud at at skrive ganske klart, hvad de fejler.
Kom nu ud af busken hvis du vil have hjælp. eller send et par vedhæftede
filer, med fejlbeskrivelse.
Ammitz
birgit@kj-offset.dk

http://www.kandu.dk/

Fra : Peter Jantzen

Dato : 21-01-02 22:09

Jamen jamen , jeg er så meget ud af busken som man kan være , den
fejlmeddelse jeg får i feks. PSP er at filen er ikke en "valid" JPEG-JFIF
file , det næste jeg kan gøre er at maile et test billede el. uploade et ,
hvad er nemmeste for jer ?

Fra : Clemmensen

Dato : 22-01-02 00:28

Peter Jantzen <theone@adslhome.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4c836e$0$238$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> [...]
> file , det næste jeg kan gøre er at maile et test billede el. uploade et ,

Hej...
Du kan da altid prøve at omdøbe ne af filerne til filnavnet.jpg eller .JPG,
og
se om du så kan åbne den, - det funkede engang for mig.
Venlig hilsen Helle

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 21-01-02 23:41

Peter Jantzen says in dk.edb.grafik:
> Jeg har en del JPEG billeder der er blevet defekte efter at min HD gik ned ,
> dem ville jeg meget gerne have fikset eller reppet hvis dette var muligt ???

Prøv at poste et par af dem i dk.binaer og skriv her i gruppen
hvad du har kaldt dem.

Jeg tvivler nu på at man kan gøre det store ved billederne i sig
selv, du skal nok snarere prøve at anvende et værktøj der kan
analysere harddisken og redde filer. Det forudsætter dog at du
ikke har rodet særlig meget med din harddisk siden den gik ned.
--
Toke Eskildsen <URL:http://www.daimi.au.dk/~darkwing/>

Fra : Peter Jantzen

Dato : 22-01-02 06:18

Problemmet er at jeg har roddet en del med HD og jeg har netop prøvet at
redde mine filer med Easy Recovery 5,11 , men der fandt jeg godt nok filerne
, men det er dem jeg har nu , som er defekte.

Fra : Niels Andersen

Dato : 22-01-02 09:39

> [...]
,
> dem ville jeg meget gerne have fikset eller reppet hvis dette var muligt

Jeg kan se i tråden, at du slet ikke kan åbne dem.
Programmet ACDSee kan åbne defekte jpeg-filer, og vise dem. Den kan også
konvertere til andre formater, jeg vil tro det så også gælder defekte
jpeg'er. Det er i hvert fald et forsøg værd.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Peter Jantzen

Dato : 22-01-02 21:19

Har prøvet , virker ikke , desværre !!!!!11111

Fra : John Vedsegaard

Dato : 28-01-02 22:39

Chancen for at redde dine billeder er ikke særligt stor! Sandsynligvis er en
stor del af dem gået tabt, især hvis du har rodet rundt på harddisken og
måske tabt alligevel (afhænger af hvad der er sket).
Hvor meget er størrelsen ændret på billederne siden de blev defekte?

Men send mig ét af dem pr. mail så skal jeg forsøge.

John

http://home19.inet.tele.dk/forlaget/