Meningsmåling - køb & salg?
Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 21-01-02 12:15

Nu har jeg ikke kunnet undgå at bemærke at den gode Carsten Stage farer
til tastaturet hver gang nogen formaster sig til at sætte noget til salg
i denne gruppe.

Gruppen her er ganske vist ikke som sådan beregnet til køb og salg, men
da der jo faktisk ikke eksisterer nogen relevant gruppe til det (og lad
nu være med at komme rendende med dk.marked.privat - den er jo totalt
overfyldt og umulig at finde noget i) kunne det måske være en idé at
finde ud af hvor mange herinde der ville tillade køb/salg-indlæg og
omvendt.

Der er stor forskel på hvad der tillades i forskellige grupper på
usenet, men generelt plejer man at kunne fornemme stemningen ret
hurtigt. Grupper med alt for emsige personer (uanset om de så i følge
fundatsen har ret eller ej) bliver hurtigt ubehagelige at opholde sig i,
synes i al fald jeg. Naturligvis skal man ikke ukritisk tillade alt, men
at der tidligere er brugt eksempler som sygdom og politik synes jeg er
at føre debatten et sted hen hvor den ikke hører hjemme.

Det var altså min mening. Enig/uenig?

Hilsen
Lisbeth J

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-02 12:50

Som en undtagelse, der skal bekræfte reglen, undlader jeg at klippe i
nedenstående indlæg, da jeg finder det væsentlig for forståelsen at
deltagerne i dk.admin får hele sammenhængen med. - Mit svar står
iøvrigt UNDER indlæget! og der er sat XFUT til dk.admin.

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> ukritisk tillade alt, men at der tidligere er brugt eksempler som
> sygdom og politik synes jeg er at føre debatten et sted hen

Absolut uenig!

Køb og salg i dk.*-hierakiet er kun tilladt i markedsgrupperne. Derfor
vil det aldrig blive tilladt at annoncere køb og salg i
debat-grupperne.

Debat om dette hører hjemme i dk.admin hvorfor der er lavet XFUT
dertil (XFUT betyder at dette indlæg også poster i dk.admin og at der
er sat opfølgning (follow-up) til dk.admin, hvilket betyder at svar
kun vil blive postet i dk.admin.

Andreas Falck - ICQ 108 480 093
--
"Skabelse og Syndflod" - http://www.syndflod.dk
"Det Evige Evangelium" - http://www.sda-net.dk

Fra : Jørgen L.

Dato : 21-01-02 14:49

> [...]
> at der tidligere er brugt eksempler som sygdom og politik synes jeg er
> at føre debatten et sted hen hvor den ikke hører hjemme.

Uenig, men der mangler en gruppe med køb og salg altså eks.
dk.marked.privat.camping og det vil være den bedste løsning at have det
delt.

Hilsen Jørgen

Fra : Egon Gregersen

Dato : 21-01-02 15:11

absolut enig.

Fra : Jan Boegh

Dato : 21-01-02 19:39

"Lisbeth Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> wrote in message
> Nu har jeg ikke kunnet undgå at bemærke at den gode Carsten Stage farer
> til tastaturet hver gang nogen formaster sig til at sætte noget til salg
> i denne gruppe.

Tak til Carsten!

> [...]
> overfyldt og umulig at finde noget i) kunne det måske være en idé at
> finde ud af hvor mange herinde der ville tillade køb/salg-indlæg og

...og det kunne jo så bruges til at oprette en dk.marked.privat.camping.

> [...]
> hurtigt. Grupper med alt for emsige personer (uanset om de så i følge
> fundatsen har ret eller ej) bliver hurtigt ubehagelige at opholde sig i,

Herlig logik - enten er man enig med dig eller så er man emsig.
Man kunne vel godt argumentere med at det er dem, der annoncerer
i grupperne, der er årsag til ubehaget.

> Det var altså min mening. Enig/uenig?

Uenig.

mvh
Jan

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 21-01-02 20:24

"Jan Boegh" <jan@boegh._X_net> wrote in message

<klip>

> Herlig logik - enten er man enig med dig eller så er man emsig.
> Man kunne vel godt argumentere med at det er dem, der annoncerer
> i grupperne, der er årsag til ubehaget.

> Uenig.

*suk*
Nu var det sådan set aldrig lagt op til at folk ikke måtte læse indenad før
de svarede, og dermed var jeg i den vildfarelse at man godt selv kunne se at
de spørgsmål jeg stillede ikke bare kunne besvares med ja eller nej, hhv.
enig/uenig.

Det var så åbenbart forkert hvilket jeg beklager.

Jeg har ikke på noget tidspunkt sagt en hujende fis om hvad jeg SELV ville
foretrække, faktisk syntes jeg også det ville være bedst med en
dk.marked.privat.camping, det jeg opponerede mod var at nogle personer (ikke
kun i denne gruppe) tilsyneladende føler sig kaldede til at agere
politibetjent så snart nogen træder udenfor hvad DE synes man må.

Da det ikke fremgår af gruppens fundats at køb og salg er strengt forbudt
(uanset at dk.marked.privat grupperne naturligvis er der og er beregnede til
det) synes jeg man kunne starte ud med en mindre bombastisk holdning mod
folk, måske personer der for første gang prøver at skrive et indlæg på
Usenet, sådan som man også gør det i andre grupper jeg frekventerer.
Fremturer folk derefter er det en helt anden sag, men det er nu velkendt at
man kommer længst med venlighed.

Hilsen
Lisbeth J

Fra : Andreas Falck

Dato : 21-01-02 21:44

"Lisbeth Hviid Jakobsen" <ernyoka@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[ ... ]
> Da det ikke fremgår af gruppens fundats at køb og salg er strengt
> forbudt (uanset at dk.marked.privat grupperne naturligvis er der
> og er beregnede til det)

Men det fremgår af de generelle overordnede regler for den danske del
af usenettet, at køb og salg foregår i de dertil beregnede grupper, og
ikke i debatgrupperne. Det samme gør sig jo gældende med binære og
vedhæftede filer.

Læs evt. mere her:
http://www.usenet.dk/info/lynvejledning.html

og her:
http://usenet.dk/netikette/gruppe.html
hvorfra jeg har citeret følgende:
"Køb og salg hører til i dk.marked.*-grupperne
Selvom det virker nærliggende at prøve at sælge hundehvalpe i
dk.fritid.kaeledyr, er det ikke den rigtige gruppe.
Dk.erhverv er heller ikke beregnet på køb & salg, selvom navnet måske
antyder det."

Men læs selv resten.

XFUT dk.admin, hvor denne debat hører hjemme

Fra : Tommy Hansen

Dato : 21-01-02 20:18

> [...]
> at der tidligere er brugt eksempler som sygdom og politik synes jeg er
> at føre debatten et sted hen hvor den ikke hører hjemme.

Jeg mener at vi kun skal bruge gruppen til indlæg som er relevante - altså
ikke køb og salg.

Det næste er vel at man diskuterer madopskrifter.

Tommy Hansen

http://home13.inet.tele.dk/kth

Fra : Ole Lund Sorensen

Dato : 22-01-02 00:38

> [...]
> Nu har jeg ikke kunnet undgå at bemærke at den gode Carsten Stage farer
> til tastaturet hver gang nogen formaster sig til at sætte noget til salg

Ja, netpolitiet fører sig frem. Heldigvis kan man jo, uden at gå glip af
noget fornuftigt, blot placere den slags kværulanter i kill-filteret.

Privat køb og salg af campingartikler i begrænset omfang hører naturligvis
hjemme her. Skulle der blive generende mange indlæg af denne type, kan man
jo overveje at oprette en køb og salg undergruppe.

Venlig hilsen
Ole Lund Sørensen

Fra : Andreas Falck

Dato : 22-01-02 07:33

"Ole Lund Sorensen" <olesoe@post2.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> naturligvis hjemme her. Skulle der blive generende mange indlæg
> af denne type, kan man jo overveje at oprette en køb og salg

Ikke engang privat køb og salg i begrænset omfang hører hjemme i denne
gruppe. Dette fremgår klart af de overordnede regler for brugen af
usenet, som kan læses her: http://usenet.dk/grupper.pl?get=dk, og
hvorfra følgende er citeret:

"Enhver form for køb/salg/bytte-annoncering uden for markedsgrupperne
er uønsket. Indlæg, der alene eller i overvejende grad har til formål
at reklamere for, tilbyde eller på anden måde promovere et produkt
eller en tjeneste, hvori afsender har økonomiske eller anden særlige
interesse, tillades ikke uden for de kommercielle grupper."

XFUT dk.admin, da det er der denne debat hører hjemme.

Fra : Rene

Dato : 22-01-02 09:05

Lad os få oprettet en dk.marked.privat.camping.
Det må være den absolut bedste løsning for alle.

Rene

Fra : Pernille og Anders

Dato : 24-01-02 17:47

Jeg mener også vi skal have en dk.marked.camping. Er det ikke bare at få den
lavet ???

Min erfaring gør, at jeg ikke kender proceduren og kan derfor oprette en ny
NG, men derfor kan man godt have en mening !!!.... og jeg vil klar abonnere
på den. Er der ikke nogen der kan sætte det i værk???.

Hilsen

Pernille

Fra : Jørgen L.

Dato : 24-01-02 22:05

> Jeg mener også vi skal have en dk.marked.camping. Er det ikke bare at få
den
> lavet ???
>
> på den. Er der ikke nogen der kan sætte det i værk???.

Nej det skal diskuteres på "DK.ADMIN" og der skal stilles et forslag med
fundats som så diskuteres et stykke tid og derefter er der en styringsgruppe
som beslutter om den skal oprettes.

Hilsen Jørgen

Fra : Arne Keller

Dato : 22-01-02 11:59

On Mon, 21 Jan 2002 11:14:35 +0000 (UTC), "Lisbeth Jakobsen"
<ernyoka@hotmail.com> wrote:

>Nu har jeg ikke kunnet undgå at bemærke at den gode Carsten Stage farer
>til tastaturet hver gang nogen formaster sig til at sætte noget til salg
>i denne gruppe.

Ja, er det ikke dejligt, at nogen gider investere deres sparsomme
fritid på at hjælpe os alle, med at holde denne gruppe relevant.

> [...]
>overfyldt og umulig at finde noget i) kunne det måske være en idé at
>finde ud af hvor mange herinde der ville tillade køb/salg-indlæg og

Der eksisterer en relevant gruppe til køb og salg og den nævner du
selv.
Hvis du vil gøre arbejdet med at få oprettet en mere relevant køb og
salg gruppe end den der findes, er det bare med at klø på.
Den debat hører bare ikke hjemme her, men det er sikkert en god ide at
x-poste en kopi af det første inlæg her i gruppen.

Uanset om alle i denne gruppe finder det relevant med køb og salg her
ændre det ikke på de generelle regler for dk. herakiet.
Men du er selvfølgelig velkommen til at opsætte din egen news server
og annoncere for den, se bare hvor meget succes DCU fik
Så bestemmer du selv reglerne.

> [...]
>at der tidligere er brugt eksempler som sygdom og politik synes jeg er
>at føre debatten et sted hen hvor den ikke hører hjemme.

Jeg syntes også at det er ubehageligt at emsige personer som bare
tænker på at få solgt deres personlige effekter, skal fylde denne
gruppe med deres annoncer.
Men igen, det er da rart at nogen hjælper dem på vej.

>Det var altså min mening. Enig/uenig?

Jeg er helt enig

Ingen køb og salg i denne gruppe.
--
Arne Keller
Jeg udtaler mig, på usenet, alene på egne vegne.

Fra : Henrik Høgh

Dato : 25-01-02 07:41

Da jeg i sensommeren tænkte tanken om en campinggruppe, var det min klare
ide at emner om camping kunne diskuteres i denne gruppe. Køb og salg ville
forplumre billedet efter min mening.
Derfor brugte jeg en time på at kigge efter regler i dk.usenet. Deraf
fremgår det klart at køb og salg skal holdes i markeds grupperne. Derfor
nævnte jeg ikke reglen i fundatsen.

På usenet.dk kan alle læse om fremgangsmåden hvordan man starter en ny
gruppe. Det er iøvrig også her denne diskussion hører hjemme.

Jeg vil helt klart støtte en marked.camping gruppe.

Bare klø på Lisbeth.

--
Venlig hilsen

Henrik Høgh