Mærkelige tegn i min newsreader
Fra : Stokke

Dato : 20-01-02 14:39

Hej alle.

Jeg har en newsreader (Fortés "Free Agent"). Når jeg læser
meddelelsesoverskrifterne skriver den imidlertid nogle gange en masse
underlige tegn og bogstaver i stedet for de skandinaviske bogstaver.
Men dette er kun nogle gange, og det gælder ikke, når jeg læser selve
meddelelsen.
Er der nogen, der ved, hvordan man kan afhjælpe dette problem?

Stokke.
"Nihil enim lacryma sitius arescit".

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 20-01-02 16:33

Stokke skrev:

>Jeg har en newsreader (Fortés "Free Agent"). Når jeg læser
>meddelelsesoverskrifterne skriver den imidlertid nogle gange en masse
>underlige tegn og bogstaver i stedet for de skandinaviske bogstaver.

Den kan ikke afkode QP.

>Men dette er kun nogle gange

Det er ikke alle der bruger QP.

>Er der nogen, der ved, hvordan man kan afhjælpe dette problem?

1) Bed afsenderen om ikke at benytte QP. Det er en forældet og
unødvendig standard.

2) Opgradér til Agent. Den kan afkode det.

PS. QP står for Quoted Printable.

--
Bertel

Fra : CHRistian

Dato : 20-01-02 17:01

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk>'s posting:

>1) Bed afsenderen om ikke at benytte QP. Det er en forældet og
>unødvendig standard.

Thjae, det er jo faktisk anbefalet, så newsreaderen kan modtage
data, den forventer. Spørgsmålet er så, om det har reel betydning
ikke at bruge QP i headeren...

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Peter Loumann

Dato : 21-01-02 10:37

Sun, 20 Jan 2002 16:32:38 +0100, Bertel Lund Hansen
<nospam@lundhansen.dk> wrote:

>1) Bed afsenderen om ikke at benytte QP. Det er en forældet og
>unødvendig standard.

Personligt er jeg enig. Men officielt anbefales faktisk QP i headers

http://www.usenet.dk/netikette/linje.html#encoding

og her er vist netop tale om headers.

hilsen pelo

Fra : Jesper Harder

Dato : 22-01-02 06:51

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> writes:

> 1) Bed afsenderen om ikke at benytte QP. Det er en forældet og
> unødvendig standard.

Nope. RFC 2047-kodning af headere er først unødvendigt den dag alle
bruger utf-8.

Fra : Byrial Jensen

Dato : 22-01-02 20:14

Bertel Lund Hansen <nospam@lundhansen.dk> skrev:
> 1) Bed afsenderen om ikke at benytte QP. Det er en forældet og
> unødvendig standard.

Alternativet til ikke at bruge QP (dvs. RFC 2047-indkodning) i
headere er UTF-8. Forstår Free Agent det?

Fra : Knud Gert Ellentoft

Dato : 20-01-02 16:50

Sun, 20 Jan 2002 13:39:07 GMT, skrev stokke@datsmail.dk
(Stokke):

>Jeg har en newsreader (Fortés "Free Agent"). Når jeg læser
>meddelelsesoverskrifterne skriver den imidlertid nogle gange en masse
>underlige tegn og bogstaver i stedet for de skandinaviske bogstaver.

Det kan du desværre ikke med Free Agent.
Det er når headeren er skrevet med en tegnsætning, som Free Agent
ikke forstår.

For at kunne klare det, må du købe den store Agent.
--
med venlig hilsen
Knud

Fra : CHRistian

Dato : 20-01-02 16:58

stokke@datsmail.dk (Stokke)'s posting:

>underlige tegn og bogstaver i stedet for de skandinaviske bogstaver.

Free Agent kan ikke forstå at afkode tekst, der er sendt i QP. Tekst
sendt i QP gør, at man kan sende teksten kun ved brug af et 7-bit
tegnsæt, hvor der er 128 muligheder for tegn/"tegn" -- det vil altså
sige ASCII.

ASCII kan --ukodet -- kun grundlæggende bruges til at sende tekst,
hvori der kun bruges eng. tegn.

Der findes så udvidelser, så man kan skrive andet end kun ASCII. I
stedet for at bruge 7 bit, bruges 8 bit, hvorfor der kommer 256
muligheder i alt (de 128 er dog allerede afsatte til ASCII/Eng
tegn.) De sidste 128 muligheder kan forskellige sprog så slås om. De
danske ÆØÅæøå er indeholdt i ISO-8859-1, der bare er en af flere
standarder for de sidste 128 tegn (det ville jo være umuligt at få
dækket alverdens tegn på kun ekstra 128 muligheder). Andre sprog har
deres tegn indeholdt i andre versioner af de sidste 128 tegn.

Der anbefales af bruge ASCII/7-bit i headern (herunder subject/emne
feltet), eftersom newsreaderen teoretisk ikke ved andet, end det er
ASCII, der står hér. Derfor bliver ÆØÅøæå, der jo ikke direkte kan
skrives, kodet. Og det er dette, Free Agent ikke forstår. Den
forventer "ren" tekst.

>Men dette er kun nogle gange, og det gælder ikke, når jeg læser selve
>meddelelsen.

Du kan faktisk godt komme ud for, der også findes underligheder i
dette område. Her kan man godt bruge 8-bit/ISO-8859-1, eftersom
dette kan angives i headeren. Den -- gamle -- begrundelse til at
bruge det hér er, at nogle gamle newsservere, indlægget måtte rejse
gennem, kunne få problemer med indlægget, hvis det ikke bestod af
ren ASCII. Jeg personligt har dog aldrig hørt om et konkret problem
i den stil.

>Er der nogen, der ved, hvordan man kan afhjælpe dette problem?

Køb Agent. Den er alle pengene værd!

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Stokke

Dato : 21-01-02 00:58

On Sun, 20 Jan 2002 16:57:46 +0100, CHRistian <nospam@direkte.org>
wrote:

>Køb Agent. Den er alle pengene værd!

Ved du, hvormeget den koster?

// Stokke

Fra : CHRistian

Dato : 21-01-02 00:58

stokke@datsmail.dk (Stokke)'s posting:

>Ved du, hvormeget den koster?

29$. Kan ikke lige huske, om der også er en under-udd.rabat....
eller var det kun for Opera.. nåmen i så fald har jeg et tal
flyvende i hovedet på 19$.

Du kan prøve den gratis i 30 dage før du skal betale:
http://www.forteinc.com/agent/tw.htm

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 21-01-02 01:01

Stokke, du skrev:

> Ved du, hvormeget den koster?

29$ mere end næsten alle andre nyhedslæsere.

--
Henrik

Fra : SE

Dato : 21-01-02 06:09

>29$ mere end næsten alle andre nyhedslæsere.

Det kan godt være du har ret, men til gengæld får man en reader som
bare virker (ja jeg HAR prøvet de fleste) men falder altid tilbage til
Agent.

/ Søren

Fra : Claus Frørup

Dato : 21-01-02 13:39

Isang tao pinangalanan Henrik K Hansen nagsulat :

>29$ mere end næsten alle andre nyhedslæsere.

Den er også pengene værd.
Jeg har forsøgt mig med OE, Netscape, x-news, og tre andre som jeg ikke
husker navnene på.

Jeg er hver gang vendt tilbage til Agent.
--
Bortgået signatur efterlyses.
Den er sidst set, natten mellem torsdag og elmetræet på Jarmers plads,

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 21-01-02 22:51

Claus Frørup, du skrev:

> Den er også pengene værd.
> Jeg har forsøgt mig med OE, Netscape, x-news, og tre andre som jeg ikke
> husker navnene på.
>
> Jeg er hver gang vendt tilbage til Agent.

Hvor længe havde du brugt Agenten inden du prøvede de andre, for hvis
man bruger et program og egentlig er rimelig godt tilfreds med, så
skal der meget til før man skifter, hvis man er ny og f.eks kun kender
OE, og vil prøve noget andet, så ville jeg aldrig anbefale en
nyhedslæsere der koster penge, når der er så mange gratis
alternativer.

--
Henrik

Fra : CHRistian

Dato : 22-01-02 00:25

Henrik K Hansen <bqd070p8bu9yrq001@sneakemail.com>'s posting:

>OE, og vil prøve noget andet, så ville jeg aldrig anbefale en
>nyhedslæsere der koster penge, når der er så mange gratis
>alternativer.

Hvilke ville du så anbefale? Altså nogle, der selvfølgelig skal
kunne siges at være mindst lige så gode som Agent (og jeg snakker
ikke om at blande lokale newsservere ind i billedet også)?

--
Derfor browseren Opera: http://home12.inet.tele.dk/chrmax/o.html

Fra : Claus Frørup

Dato : 22-01-02 13:46

Isang tao pinangalanan Henrik K Hansen nagsulat :

>Claus Frørup, du skrev:
klip

> [...]
>OE, og vil prøve noget andet, så ville jeg aldrig anbefale en
>nyhedslæsere der koster penge, når der er så mange gratis

Det var da en imponerende lang sætning du fik komponeret

Jeg begyndte at læse news (forår 1998) med Netscape Communicator.
Jeg fik ret hurtigt (sommer 1998) Agent smidt i nakken af min bror som
har en lang fortid på compuserve, og i slutningen af 1998 prøvede jeg OE
første gang. Jeg kunne ikke lide den og gik tilbage til Agent.

Når der bliver skrevet meget om en eller anden newsreader, skal jeg da
lige afprøve den, men det bliver nok svært at finde en der passer lige
så godt til mit behov som Agenten gør.

Fra : Henrik K Hansen

Dato : 23-01-02 01:09

Claus Frørup, du skrev:

> Det var da en imponerende lang sætning du fik komponeret

Svær at klippe i, hva

> Når der bliver skrevet meget om en eller anden newsreader, skal jeg da
> lige afprøve den,

Jeg har været igennem alle til Dos, Windows og Linux.

> men det bliver nok svært at finde en der passer lige
> så godt til mit behov som Agenten gør.

Vaner og behov, når man har vænnet sig til at gøre tingene på en bestemt
måde så skal der virkeligt meget til at få en til at skifte.

--
Henrik

Fra : Claus Frørup

Dato : 23-01-02 15:40

Isang tao pinangalanan Henrik K Hansen nagsulat :

>Claus Frørup, du skrev:
klip

>Vaner og behov, når man har vænnet sig til at gøre tingene på en bestemt
>måde så skal der virkeligt meget til at få en til at skifte.

Næmly