spørgsmål ang. min Harddisk
Fra : Kim Laursen

Dato : 19-01-02 15:34

Hejsa

Har et par spørgsmål angående en Harddisk

IDE33/UDMA33= Ultra ATA 2

IDE66/UDMA66=Ultra ATA 4

IDE100/UDMA100 =Ultra ATA 6

Hvad er ATA 66 og hvad er ATA 100 ?

Jeg har en computer, hvor min HD (Ide66) er koblet sammen med mit cd-rom
drev som er (ide33)

Betyder det så at min HD kun kan overfører 33 MB/s ?

Har ens bundkort betydning for om man kan køre med IDE66 og IDE 100 ?

Mit bundkort er Gigabyte GA-5AA i manualen står der 66/75/83/100MHZ system
speed, så det understøtter vel ide66/100 eller hva ?

Hvordan kan man se forskel på om et kabel understøtter IDE33 eller IDE66 ?
(altså det grå fladkabel, det står nemlig intet om det på kablet)

Hilsen Kim

Fra : Mogens

Dato : 19-01-02 15:56

On Sat, 19 Jan 2002 15:33:36 +0100, "Kim Laursen" <kimmiboy@mail.dk>
wrote:

> Hejsa
>

>Har et par spørgsmål angående en Harddisk
>
>IDE33/UDMA33= Ultra ATA 2

>IDE66/UDMA66=Ultra ATA 4

>IDE100/UDMA100 =Ultra ATA 6

>Hvad er ATA 66 og hvad er ATA 100 ?

IDE66 og ATA66 er det samme. Ligesådan for ATA100/IDE100

>Jeg har en computer, hvor min HD (Ide66) er koblet sammen med mit cd-rom
>drev som er (ide33)
>Betyder det så at min HD kun kan overfører 33 MB/s ?

Nej, ikke på en nogenlunde moderne maskine. Den kan sagtens køre
flere hastigheder på samme kabel. Du kan se hvad de forskellige drev
kører lige når maskinen starter op.

>Har ens bundkort betydning for om man kan køre med IDE66 og IDE 100 ?

Ja, det afhænger af den harddisk kontroller som er indbygget i
bundkortet. Både kontrolleren, kablet og harddisken er afgørende.

>Mit bundkort er Gigabyte GA-5AA i manualen står der 66/75/83/100MHZ system
>speed, så det understøtter vel ide66/100 eller hva ?

Ikke nødvendigvis. De tal du nævner er FSB hastigheden. (Front Side
Bus). Det har ikke noget med harddisk kontrolleren at gøre. Det må
stå et andet sted i manualen.

>Hvordan kan man se forskel på om et kabel understøtter IDE33 eller IDE66 ?
>(altså det grå fladkabel, det står nemlig intet om det på kablet)

Er der 40 ledninger er det et IDE33 kabel. Et IDE66 og IDE100 kabel
har 80 ledninger som er halvt så tykke. Der er dog samme stik på
kablet så du skal se på selve ledningerne i det.

Du skulle gerne have mindst et IDE66 kabel siden du siger at din
harddisk er IDE66. Har du kun et IDE33 kabel, så vil din harddisk
køre IDE33 uanset hvad den og bundkortet så kan klare

Mvh Mogens

Fra : Kim Laursen

Dato : 19-01-02 16:38

Når man starter min computer op, kan jeg se at ud for min hd og Cdrom står
Ultra Dma mode 2, S.M.A.R.T Capable but Disabled

hvad betyder det så ?

sad lige og kigge lidt i manualen igen, under IDE PORTS står der :

-2-channel Enhanced IDE-port on borard (using IRQ14,15)

-Supports Mode 3,4 IDE & ATPI CD - ROM

Har lige fundet ud af at der på fladkablet står FC - 40 P

hmm.. så kører min HD vel ikke mere en Ide33 ?

Hilsen Kim

Fra : Fattigrøv

Dato : 22-01-02 12:03

Har 2 stk. Seagate Barracuda 40Gb.