Ram til bærbar: CL2 / CL3 ????
Fra : Kim Rasmussen

Dato : 18-01-02 18:33

Jeg har købt en Sony VAIO og købte fornylig en PC133 256Mb klods hos
MidtData. Den virkede ikke, hverken i Sony'en eller i en anden bærbar. Ved
nærmere eftersyn kunne jeg desuden se at jeg havde købt "PC133 CL3"

Den 128'er der sad i i forvejen var en "PC100 CL2"

Om der er en 133 eller 100 mhz er vel fuldstændig ligemeget, men hvad
betyder CL2 og CL3 ??? (CacheLevel eller hva ???)
...og hvad 'praktisk' betydning gør det at knalde en CL3'er i ved siden af en
CL2'er - eller evt. omvendt ???

Mvh
Kim

Fra : Christoffer Gæmelke

Dato : 19-01-02 09:42

Davs.
Jeg har købt en bærbar magen til din. Dertil købte jeg 256 mb TwinMOS ram.
De virkede ikke, så jeg sendte dem tilbage til PRC-data, hvor jeg havde købt
dem. De sendte dem så viddere til deres forhandler PRO-Components. De skrev
tilbage, at ud over SONY's egen ram, var det kun Kingston ram
(http://www.ec.kingston.com/ecom/kepler/PartsInfo_Bod.asp?ktcpartno=KSY-F250
/256)
, som virkede til SONY VAIO bærbare computere.
Rimelig bittert, for jeg købte ram til lige knap 500 kroner, hvorimod
Kingston koster 1200-1400 kroner i dag....

Det burde ikke have noget og sige om det er pc100 eller pc133, men det der
cl2 og cl3 ved jeg ikke noget om

Mvh Christoffer

Fra : Jens Carsten Hansen

Dato : 21-01-02 02:14

Kim Rasmussen wrote:

> [...]
>
> Den 128'er der sad i i forvejen var en "PC100 CL2"
>
> Om der er en 133 eller 100 mhz er vel fuldstændig ligemeget, men hvad

Hvis de kun skal køre 100, ja.

> betyder CL2 og CL3 ??? (CacheLevel eller hva ???)

CAS latency - en memory timing indstilling for hvor mange clocks der går
mellem column access og strobe.

> ..og hvad 'praktisk' betydning gør det at knalde en CL3'er i ved siden af en
> CL2'er - eller evt. omvendt ???

At de begge kører CL3 mode, hvilket er langsommere end CL2 mode.
Faktisk noget med 10-15% performance går tabt.
Hvis maskinen er lavet til udelukkende at bruge CL2 - tough noogies..