Valg af kikkert til Sako 75 synthetic
Fra : Q8 Lars

Dato : 17-01-02 20:12

Er der nogen der har nogle gode forslag en god kikkert.

--
mvh.
Q8 Lars

q8lars@mail.tele.dk

Fra : Jack Jensen

Dato : 17-01-02 21:04

"Q8 Lars" <q8lars@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen der har nogle gode forslag en god kikkert.
>
> --
> mvh.
> Q8 Lars
>
> q8lars@mail.tele.dk

Hej

Nu ved jeg ikke hvad slags jagt du driver.

Men af gode kikkerter kan jeg anbefale enten Doctor, Karl Kahles, Swarowski,
Zeiss, Schmidt & Bender og f.eks. Bausck & Lomb (nu Bushnell).

Mit råd til dig er bare at du får nogle gode montager påsat. - Stål, der kan
holde og er stabile.

Hvis du går efter nogle af disse kikkerter (det kan godt være jeg har glemt
nogle andre gode kikkerter), så tag ud til en forhandler og få lov til at
låne de kikkerter med udenfor, som du synes om.

Her skal du fokusere på et mørkt sted, det kan være en indkørsel eller
lignende, der ligger i skygge. Prøv at stille skarpt på et udvalgt punkt.
Og prøv med den næste kikkert, og sammenlign om det er ligeså skarpt med den
osv.

En stor fordel ved nogle Bushnell er at hvis du kommer til at ånde på
kikkerten kan du alligevel se omg. - De har Rainguard på linserne.
Dvs. at tåtge/vanddamp bliver omdannet til bitesmå vanddråber, så du
alligevel kan se gennnem kikkerten.

Tænk hvis du havde rekordbukken foran dig og kom til at ånde på linsen!?!

Men det er smag og behag.

Jeg har i mange år klaret mig med en SeeAdler sigtekikkert - og det gik
særdeles fint.
Så alt er relativt.

Men husk - ordentlige montager (dem skal du ikke gå på kompromis med).

Just my 2-pence.

Knæk og bræk

Jack

Fra : Jack Jensen

Dato : 17-01-02 21:10

"Jack Jensen" <jackjensen@12move.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> særdeles fint.
> Så alt er relativt.
>
> Men husk - ordentlige montager (dem skal du ikke gå på kompromis med).

Hej igen

Jeg kan se at jeg har lavet nogle slåfejl - but never mind.

Nej det jeg ville sige var at du har jo en kanonriffel!
En Sako kan skyde 3 skud på 100 m. med en difference på 1,5mm. - Ifølge
amerikanske skytter.

Så den fortjener en ordentlig montage og kikkert.
Resten er op til dig - træning og atter træning.

Mvh
Jack

Fra : Savini

Dato : 17-01-02 23:55

Hvis jeg må vælge vil jeg tage en Leupold. Leupold er fornyeligt begyndt at
lave noget i stil med Rainguard. Nu ved jeg ikke som det er en "Sølv" udgave
men hvis skal du selvfølgelig vælge en i "sølv". Hvis du kan engelsk vil jeg
godt anbefale dig til en af mine venner som arbejder på Leupold. Han har
styr på det hele. Ikke for at kritisere de andre kikkerter, men nu hvor du
har sådan en superb riffel kræver det også du har en superb riffel med
stålmontage. Vælg Leupold. Alle Leupold kikkerter kommer jo også somsagt med
livsgaranti på kikkerten og ikke på dig. Altså hvis du giver kikkerten vidre
til dine børn og den går i stykker dækker garantien stadig hvilket er
herligt. Så køb kikkert en gang og du har en kikkert hele kikkertens
levetid. Vælg Leupold. Leupold er forresten også superb med lys
overførelsen.

Thomas

Fra : René K.

Dato : 20-01-02 01:11

Hej Lars,

Godt at se, at du har fået købt dig en riffel!

Hvis du gerne vil have en god kikkert, som også er god i svage lysforhold,
så køb en god tysk kvalitetskikkert, evt. Schmidt & Bender, Swarowski,
Zeiss (ikke Zeiss's billig-modeller). En god standard-størrelse til danske
forhold vil typisk være en 1.5-6x42.
Du kan jo også istedet vælge at købe en større, evt. 3-9x56, de har dog den
ulempe, at de er væsentlig tungere end 1.5-6x42.

Så kort og godt: køb en 1,5-6x42 af godt tysk mærke.
Husk endvidere, at købe en original Sako montage til din kikkert, det er
pengene værd. Hvis riflen er den model med rustfrit løb, så køb evt.
montagen i rustfri...det ser rigtigt godt ud!

mvh.
René Kruhöffer
PS.: Hils Sanne og de andre.

Q8 Lars <q8lars@mail.tele.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:3c4723a0$0$278$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...

Fra : Scarlett Anderson

Dato : 27-02-02 22:49

Val av kikare beror ju naturligtvis på viken typ av jakt du bedriver och hur
fet din plånbok är
Jämför skymningsvärdena på de olika modellerna - du vill ha ett högt
skymningsvärde vid exempelvis pürschjakt i Sverige då solen snabbt går ner i
augusti.

Det är helt klart värt de extra pengarna man lägger ner på fin optik.
Leupold är inte att jämföra med Zeiss eller Swarowski. Jag valde en Zeiss
2,5-10x50 till min Sako 75 eftersom en 3-12x56 skulle bli för högt monterat
för mig. Du vill inte ha FÖR stort kikarsikte heller för det blir bara tungt
och otympligt att släpa på genom skogen.

/Scarlett