Highspeed data elelr GRPS hos Sonofon
Fra : tom

Dato : 17-01-02 19:22

Hejsa,

Skal have highspeed eller grps gennem sononfon - og har modtaget lidt
reklame fra dem.
De nævner 57,6 på highspeed og 115,2 på grps.

Er det hastigheder der er realistiske, eller skal man forvente 38,4 ligesom
hos TDC ???

pft Tom
ps skal køre over en T39

Fra : Rainer Schöbe

Dato : 18-01-02 09:00

"tom" <toms@sport.dk> schrieb im Newsbeitrag
> [...]
> De nævner 57,6 på highspeed og 115,2 på grps.
>
> Er det hastigheder der er realistiske, eller skal man forvente 38,4

Jeg bruger "Sonofon" kun via international roaming med mit tyske sim-kort,
men jeg tror at kunne huske at "Sonofon" tilbyder v.120, så at du kan nå 56
kbps med hscsd. gprs har jeg aldrig brugt, men jeg synes at 115,2 kbps er en
teoretisk værdi.

En gprs-timeslot har p.t. max. 13,4 kbps!

> pft Tom
> ps skal køre over en T39

Denne mobiltelefon kan "bundle" to timeslots ved hscsd (ergo max. 28,8 kbps
for download) og to eller tre timeslots ved gprs (ergo max. 26,8 kbps eller
40,2 kbps).

--
Rainer Schöbe
using "E-Plus Professional Data HSCSD"

Fra : -=[Dippy]=-

Dato : 18-01-02 14:58

Dette er også min erfaring. Som jeg har forstået det, så er de tre timeslots
til download og den fjerde til upload. Højeste mulige hastighed p.t skulle
være omkring de 40 kbps.

For mit eget vedkommende bruger jeg GPRS hos Sonofon via min Nokia 6310. Før
kørte jeg HSCSD via min 'gamle' 6210, og den første uge med min nye telefon
siger mig, at der nok er tale om ca. samme hastighed, men at tiden der går
til man er opkoblet, nok er noget hurtigere.

Jeg har iøvrigt sat min telefon op til min PDA så jeg kører med Bluetooth.
Det fungere ikke helt efter planen, da man skal genstarte telefonen, imellem
hver gang man har været opkoblet via Bluetooth. Men jeg har fået bekræftet
fra Nokia, at der meget snart kommer en softwareopdatering til denne
telefon, så problemet skulle være løst.

-=[Dippy]=-

Fra : Keld Rosenberg

Dato : 07-02-02 08:55

57,6 på HSCSD er nok liige i overkanten men 115 på GPRS er TOTALT umuligt...

115 kbit er en laboratoriehastighed hvor al fejlkorrigering m.m. er slået
fra, og hvor man har optimale radioforhold og iøvrigt har alle 8 timeslots
til sin rådighed.

Hertil kommer at der ikke findes GPRS apparater der kan køre med 8
timeslots; i dag ser vi 3 - 4 timeslots som max.

Det bliver iøvrigt interessant at se hvis der nogensinde bliver lavet et
apparat der kan... Tænk på batterikapaciteten der skal til og så er der jo
også lige den der detalje med radioudstrålingen... Sådan et apparat skal jo
sende for fuld styrke og burste data af kontinuerligt, så her kan man nok
tale om risiko for at få ristet krøllerne...
/Keld

Fra : Peter Rongsted

Dato : 07-02-02 15:43

"Keld Rosenberg" <keld.rosenberg@bigfood.com> wrote:

>57,6 på HSCSD er nok liige i overkanten men 115 på GPRS er TOTALT umuligt...

Jeg har indtil nu kun prøvet max 3 timeslots med HSCSD. Men der findes
vidst en Siemens med 4+1 timeslots. Med 4 timeslots vil det faktisk være
muligt at køre 57,6kbps.

> [...]
>
>Hertil kommer at der ikke findes GPRS apparater der kan køre med 8
>timeslots; i dag ser vi 3 - 4 timeslots som max.

Det kræver ikke oplimale radioforhold, men ganske rigtigt 8 timeslots.
CS-2 giver 13,4kbps per timeslot, men stadig med fejlkorrektion. Den
rigtige hastighed er godt nok 8x13,4kbps = 107,2kbps.

Med CS-4 kører man 21,4kbps per timeslot - og det er uden
fejlkorrektion. Max hastighed bliver da 8x21,4kbps = 171,2kbps. Jeg
mener ikke der er danske net med CS-4 endnu.

> [...]
>sende for fuld styrke og burste data af kontinuerligt, så her kan man nok
>tale om risiko for at få ristet krøllerne...

Det vil være et problem med batteriet i et håndset. Men i terminaler til
indbygning i bilen, burde det være muligt at skaffe strøm nok.

Peter