/ Forside / Interesser / Fritid / Madlavning / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Madlavning
#NavnPoint
Nordsted1 13396
frieda 10657
smuller54 10429
vagnr 9687
pifo 9117
piaskov 8417
ans 7901
mcloud 7316
HelleBirg.. 6846
10  dova 6027
Frisk morgenbrød
Fra : Andersen


Dato : 16-01-02 19:09

Er der nogen der har nogle gode opskrifter på brød - franskbrød eller boller
eller lignende, hvor dejen kan laves om aftenen og brødet bages om morgenen
uden ret meget besvær ?. I en helt almindelig ovn.
Med venlig hilsen Jette



 
 
Klaus Alexander Seis~ (16-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 16-01-02 19:28

Andersen skrev:

> Er der nogen der har nogle gode opskrifter på brød - franskbrød
> eller boller eller lignende, hvor dejen kan laves om aftenen og
> brødet bages om morgenen uden ret meget besvær ?

Ja, tag fx udgangspunkt i en alm. vandbaseret bolledej, hvor gærmængden
sættes ned til under det halve, og hvor der kun kommes så meget mel i
at dejen har konsistens som en meget stiv tapetklister. Sæt så dejen i
køleskabet natten over - uden forhævning eller noget - tildækket med
film. Dejen kan nå at hæve ret meget, så skålen skal under ingen
omstændigheder fyldes mere en halvdelen.

Om morgenen sættes klatter af dejen med to skeer på en papirbeklædt
bageplade, drysses evt. med birkes eller sesamfrø el.lign., og bages i
en 10-15 minutter ved 225°C - igen uden forhævning.

Tjullahop!


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Jesper Jensen (18-01-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Jensen


Dato : 18-01-02 21:44

On Wed, 16 Jan 2002 19:08:53 +0100, "Andersen"
<j.vangsgaard@mail.tele.dk> wrote:
>Er der nogen der har nogle gode opskrifter på brød - franskbrød eller boller
>eller lignende, hvor dejen kan laves om aftenen og brødet bages om morgenen
>uden ret meget besvær ?. I en helt almindelig ovn.

Jørn Ussing Larsen har en opskrift på "brusebadsboller" i sin bog
"Fremtidens brød af fortidens korn".

Jeg synes bollerne bliver utrolig gode. I opskriften bruges speltmel,
men det kan sagtens erstattes af hvedemel, selvom det gør dejen en
anelse mere besværlig at ælte (synes jeg).

Ingredienser:
5 dl koldt vand
5 g gær
1 tsk salt (jeg bruger 1,5 spsk maldon salt uden top)
evt. 1 tsk. rørsukker
250 g speltmel
350 g sigtet speltmel


Frit fra bogen:
Alle ingredienser blandes (gæren røres ud i vandet inden).
Ælt i ca. 10 minutter. Dejen er våd, så den er lidt anderledes at ælte
end "normale" deje.
Hæver i min. 6 timer et koldt sted med låg eller vådt viskestykke
over.
Bages i ovnen ved 230° i ca. 25 minutter til de er godt gyldne.
Man kan skylle hænderne i koldt vand når bollerne skal formes - det
gør det lettere at håndtere dejen.

Dejen kan sagtens stå flere dage i køleskabet, så man kan bruge af den
flere gange.


Jesper.

Klaus Alexander Seis~ (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 19-01-02 07:30

Jesper Jensen skrev:

> Ingredienser:
> 5 dl koldt vand
> 5 g gær
> 1 tsk salt (jeg bruger 1,5 spsk maldon salt uden top)
> evt. 1 tsk. rørsukker
> 250 g speltmel
> 350 g sigtet speltmel

For en sikkerheds skyld: er det korrekt at der skal stå "teskefuld"
uden for parentesen og "spiseskefuld" indenfor?

Og hvad er "maldon salt"?


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Jesper Jensen (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Jesper Jensen


Dato : 19-01-02 18:05

On Sat, 19 Jan 2002 07:29:43 +0100, Klaus Alexander Seistrup
<spamtrap@magnetic-ink.dk> wrote:
>For en sikkerheds skyld: er det korrekt at der skal stå "teskefuld"
>uden for parentesen og "spiseskefuld" indenfor?
>Og hvad er "maldon salt"?

Jeg ved ikke andet om det end at det hedder "Maldon sea salt".
Jeg begyndte at bruge det fordi Camilla Plum anbefalede det i sin bog
om brød. Det smager godt og så har det en dejlig konsistens, men man
får også lov at betale for det. Man kan få det i Føtex og i Kvickly
når de husker at fylde op ;)

Det fylder meget mere end normalt salt, så de 1,5 spsk er god nok og
svarer nok ca. til 1 tsk normal salt.

Jesper.

Klaus Alexander Seis~ (19-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 19-01-02 19:14

Jesper Jensen skrev:

> Jeg ved ikke andet om det end at det hedder "Maldon sea salt".
> Jeg begyndte at bruge det fordi Camilla Plum anbefalede det i
> sin bog om brød. Det smager godt og så har det en dejlig
> konsistens, men man får også lov at betale for det.

Aha, det lyder interessant - jeg vil prøve at se om jeg kan få det
der hvor jeg plejer at handle. Jeg har i lang tid brugt uraffineret
havsalt, og været mægtig glad for det, men det skader jo ikke at
prøve noget nyt.

Jeg fandt i øvrigt et link, hvis der er qandre her der er
nysgerrige: <http://www.maldonsalt.kemc.co.uk/>.

> Det fylder meget mere end normalt salt, så de 1,5 spsk er god
> nok og svarer nok ca. til 1 tsk normal salt.

Okay, tak.

Nu vi snakker om salt, er der så nogen her der kender læsøsalt?
Se evt. <http://www.laesoe.dk/rig/0013.html>. Jeg hørte om det
for meget lang tid siden, men har ikke kunnet finde det nogen
steder.

Smager det godt? Er det dyrt? Hvor kan man købe det (andet end
på Læsø)?


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Deleuran (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Deleuran


Dato : 20-01-02 11:28


"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn+902130bc-49e8-425a-a8bf-6f1111b5f497@hq.szn.dk...
> Nu vi snakker om salt, er der så nogen her der kender læsøsalt?
> Se evt. <http://www.laesoe.dk/rig/0013.html>. Jeg hørte om det
> for meget lang tid siden, men har ikke kunnet finde det nogen
> steder.
>
> Smager det godt? Er det dyrt? Hvor kan man købe det (andet end
> på Læsø)?
>
>
> // Klaus
>
Aarstiderne fører sydesalt fra Læsø, uraffineret, godt, dyrt (~ 35 kr/250 g)
i små stofposer. Efter ca. seks mdr havde det øjesynligt fået fugt og var en
stenhård klump. Efter nogle forgæves forsøg på at mase og banke saltet på
plads klagede jeg og fik en lakonisk mail om at jeg da bare skulle køre en
kagerulle hen over poserne og de ville være sådan fremover. Lidt irriteret
skrev jeg tilbage at de da måtte mene kommunens vejtromle. Dette ignorerede
de og jeg har ikke brugt Aarstiderne siden.
Undskyld denne lange jeriminade, essensen er Arstiderne har det, jeg vil
ikke anbefale det.
Men prøv Maldon det er fantatisk.
Lone



Klaus Alexander Seis~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 20-01-02 13:32

Lone skrev:

> Undskyld denne lange jeriminade, essensen er Arstiderne har det,
> jeg vil ikke anbefale det.

Tak for tilbagemeldingen.

> Men prøv Maldon det er fantatisk.

Ja, det lyder også lækkert, hvis man skal tro beskrivelserne.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

kautaq (20-01-2002)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 20-01-02 16:19

Deleuran wrote:
> Klaus Alexander Seistrup skrev

> > Nu vi snakker om salt, er der så nogen her der kender læsøsalt?

Ja, jeg var på Læsø i en uge sidste år. Jeg var ude ved
saltsyderiet en dag. Det var ret interessant. Hele Læsø bærer
præg af at der har været sydet salt igennem mange hundrede år.
Ikke blot selve rønnerne hvor saltsyderiet har foregået, men
hele øens landskab. De brugte nemlig træ til opvarmning af
sydekarene og det bevirkede at hele øen blev præget ørken
og sandflugt. Kongen måtte derefter forbyde saltsydning.

Jorden kan kun i ringe grad bruges til dyrkning af afgrøder,
så efter forbuddet måtte mændene drage på søen hvor de
ernærede sig ved fragt bl.a. i Norge.
Kvinderne styrede herefter alt på øen, dyrkning af jorden,
husbyggeri osv.
Man havde altså noget så sjældent som et matriarkalsk samfund
midt i skandinavien.

I dag er saltsyderiet ejet af kommunen og er en god forretning
med millionomsætning.
Saltet sælges til fast pris overalt på øen, man kan altså ikke
købe en sækfuld, men nøjes med stofposer. 250g, 500g og 1K (ca:)

Saltet er efter min mening kun egnet til bordsalt, men det er
selvfølgelig smag og behag. Det smager helt vildt godt, men er
ret dyrt. (Du har vist fået et link)
Fanø mejeri fremstiller smør med Læsøsalt.



> Aarstiderne fører sydesalt fra Læsø, uraffineret, godt, dyrt (~ 35 kr/250 g)
> i små stofposer. Efter ca. seks mdr havde det øjesynligt fået fugt og var en
> stenhård klump.

Det kan jeg ikke forstå. Min pose står på en hylde over
komfuret og det fejler ingenting efter næsten 7 måneder?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Deleuran (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Deleuran


Dato : 20-01-02 18:03


> > Aarstiderne fører sydesalt fra Læsø, uraffineret, godt, dyrt (~ 35
kr/250 g)
> > i små stofposer. Efter ca. seks mdr havde det øjesynligt fået fugt og
var en
> > stenhård klump.
>
> Det kan jeg ikke forstå. Min pose står på en hylde over
> komfuret og det fejler ingenting efter næsten 7 måneder?
>
Jeg har visr udtrykt mig uklart. Da jeg havde handlet hos Aarstiderne i seks
mdr. fik jeg leveret nogle stenhårde poser.
Lone




kautaq (20-01-2002)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 20-01-02 20:50

Deleuran wrote:

> > Det kan jeg ikke forstå. Min pose står på en hylde over
> > komfuret og det fejler ingenting efter næsten 7 måneder?

> Jeg har visr udtrykt mig uklart. Da jeg havde handlet hos Aarstiderne i seks
> mdr. fik jeg leveret nogle stenhårde poser.

Forstået nu. Men jeg kan forstå på tidligere indlæg her i gruppen
at aarstiderne.dk er et troværdigt foretagene som altid ombytter
varen, hvis der er problemer.

Hvorfor er det gået så galt med dig

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Klaus Alexander Seis~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 20-01-02 21:18

Kautaq skrev:

> Ja, jeg var på Læsø i en uge sidste år. Jeg var ude ved
> saltsyderiet en dag. Det var ret interessant. Hele Læsø bærer
> præg af at der har været sydet salt igennem mange hundrede år.

Spændende - det kunne jeg godt tænke mig at opleve.

> Saltet er efter min mening kun egnet til bordsalt,

Hvordan kan det være? Og hvad kan man ikke brude sydesalt til?

> Det smager helt vildt godt

Jeg _må_ ha' fat i en pose!

> Fanø mejeri fremstiller smør med Læsøsalt.

Det lyder lækkert - har du smagt det?


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

kautaq (20-01-2002)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 20-01-02 21:48

Klaus wrote:

> > præg af at der har været sydet salt igennem mange hundrede år.

> Spændende - det kunne jeg godt tænke mig at opleve.

Det er selvføgelig en lang tur for dig, men jeg siger dig;
Læsø er speciel, man står på en ø midt ude i kattegat og det er
helt og aldeles anderledes end at være noget andet sted i
skandinavien.

Maden står på fisk eller lam, men så er det osse lokalt.
Hos Thorsen i Østerby (havn) kan man købe alt godt fra
havet helt frisk. Jeg fik bl.a. :

Havkat stegt i smør med nye kartofler + brød og salat.

Knurhaner i ovnen med grøntsager og fløde + nye kartofler

Hummerhaler. Skal lige koges op i 2 min. Vendes i en gang
pasta med dild, citron og fløde.

Lammekød marineret i den lokale lynghonning fra den sjældne
brune bi og rødvin (ca. 24 timer) derefter i ovn en time?

Hold da op - det var en god ferie

> > Saltet er efter min mening kun egnet til bordsalt,

> Hvordan kan det være? Og hvad kan man ikke brude sydesalt til?

Personligt synes jeg at det fjollet at hælde sydesalt fra Læsø
i kogte kartofler, pasta og deslige. Brug almindelig kokkesalt.
Men når retten er sat og man lige skal have lidt salt hen over
maden, er det fortrinligt. Man kan bruge det lige nøjagtigt til
hvad det skal være.

> > Fanø mejeri fremstiller smør med Læsøsalt.

> Det lyder lækkert - har du smagt det?

Nope, de havde det ikke på Læsø
Hvis du en dag anskaffer dig et fjernsyn, så stil den ind på DR2
og kun den kanal, der vil du ikke blive træt af fjernsyn.
-og husk at lytte til P1.

[riiiing]
- Hvem er det?
- Det hjemmeservice!
- Det abonnerer vi ikke på her!
- Er husmoderen hjemme?
- Der er ingen hjemme!

[riiiing]
- Hvem er det?
- Det hjemmeservice!
- Jeg skal sgu' ikke ha' noget hjemmeservice,
- gå deres vej - skrub af!

(hjemmeservice på DR2 og P1, lige nu genudsendelser på P1
fra 9 til 11 fredag formiddag)

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Emil (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 21-01-02 03:31

On Sun, 20 Jan 2002 22:48:19 +0200, kautaq wrote:

>(hjemmeservice på DR2 og P1, lige nu genudsendelser på P1
> fra 9 til 11 fredag formiddag)

Jo, lige efter radioavisen på P1. Genudsendelsen genudsendes
samme fredag aften på P1 kl 19:20 - 21:05


m.v.h. Emil


kautaq (26-01-2002)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 26-01-02 19:24

Emil wrote:

> >(hjemmeservice på DR2 og P1, lige nu genudsendelser på P1
> > fra 9 til 11 fredag formiddag)

> Jo, lige efter radioavisen på P1. Genudsendelsen genudsendes
> samme fredag aften på P1 kl 19:20 - 21:05

Og så, når vi reklamerer for Hjemmeservice så massivt -
sender de ikke Hjemmeservice i radioen på omtalte tidspunkt.
Det er godt gjort

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Emil (26-01-2002)
Kommentar
Fra : Emil


Dato : 26-01-02 23:46

On Sat, 26 Jan 2002 20:24:18 +0200, kautaq wrote:

>Og så, når vi reklamerer for Hjemmeservice så massivt -
>sender de ikke Hjemmeservice i radioen på omtalte tidspunkt.
>Det er godt gjort

Bare rolig. En forbryder vender altid tilbage til gerningsstedet.

Udsendelserne fortsætter fredag den 1. feb. kl 09:10-10:55 med
genudsendelse kl 19:22-21:05.


m.v.h. Emil


Klaus Alexander Seis~ (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-01-02 19:23

Kautaq skrev:

> Det er selvføgelig en lang tur for dig, men jeg siger dig;
> Læsø er speciel, man står på en ø midt ude i kattegat og det
> er helt og aldeles anderledes end at være noget andet sted i
> skandinavien.

Det vil jeg gerne tro. Det lyder som om du har haft en god ferie
derovre. Det har osse været med i mine overvejelser at prøve at
holde ferie dér, men nu må vi se hvad det bliver til.

> Personligt synes jeg at det fjollet at hælde sydesalt fra Læsø
> i kogte kartofler, pasta og deslige. Brug almindelig kokkesalt.

Aha, det var på dén måde du mente - så er vi vist enige.

Jeg har ikke brugt fint bordsalt i mange år, men almindeligt groft
salt kan jeg mægtig godt lide - især i bagværk og på røget fisk.
Som bordsalt har jeg i mange år brugt uraffineret atlanterhavssalt
(det koster omkring 20 kr/kg nu om dage, så det er en del dyrere
end almindeligt fint bordsalt, men slet ikke i samme prisklasse
som sydesalt og Maldon-salt).

Finn Hansen har været så venlig at sende mig en [stor] prøve syde-
salt. Det smager ganske rigtigt vældig godt. Underligt at det
ikke er mere udbredt, end det er (hvornår er der sidst nogen der
har spurgt dig hvilken slags salt du bruger?). Sammenlignet med
groft salt er sydesalt temmelig salt og har en anden smag. Jeg
har brugt uraffineret salt så mange år, at det er blevet "rigtigt"
salt for mig - det er sådan salt smager. Sydesalt smager en del
af det uraffinerede salt jeg bruger, men er ikke helt så stærkt,
hvilket jeg ser som en fordel.

Jeg har osse været så heldig at finde Maldon-salt nede i et af de
lokale supermarkeder (ingen nævnt, ingen glemt). I styrke minder
det om groft salt, synes jeg, men smagen er helt anderledes, og
strukturen er helt vildt anderledes - nærmest henad snefug lavet
af salt, hvis det gi'r mening.

Det er lidt svært at sammenligne salttyperne i smag, da jeg ikke
kan spise så meget ad gangen. Nu var jeg meget nysgerrig her i
eftermiddags, fordi jeg havde fire typer salt at sammenligne, så
jeg skulle hele tiden smage på dem. Mit indtryk vil helt sikkert
forandre sig når jeg bruger disse salttyper over en længere
periode, så jeg lærer dem at kende og finder ud af hvad de egner
sig bedst til.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

kautaq (26-01-2002)
Kommentar
Fra : kautaq


Dato : 26-01-02 19:49

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Finn Hansen har været så venlig at sende mig en [stor] prøve syde-
> salt.

Flink mand

> Det smager ganske rigtigt vældig godt. Underligt at det
> ikke er mere udbredt, end det er (hvornår er der sidst nogen der
> har spurgt dig hvilken slags salt du bruger?).

Godt spørgsmål. Det er heller ikke hver dag man ser reklamer
for f.eks. sydesalt for Læsø på TV2. Den almindelige antagelse
er vel at salt koster 2.95 pr. halvkilo og ikke 35 pundet.

På den anden side:
I dag så jeg at et lille glas salt i krydderi-indpakning koster
15.95 i Løvbjerg her på Trojborg. (sigh!)

> Jeg har osse været så heldig at finde Maldon-salt nede i et af de
> lokale supermarkeder (ingen nævnt, ingen glemt).

Der er vel ikke noget galt i at nævne supermarkedets navn, andre
kan derved få lejlighed til at prøve det, uden at skulle søge
forgæves. Men det var måske heller ikke det du mente?

--
Mike http://home2.inet.tele.dk/kautaq

Klaus Alexander Seis~ (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 29-01-02 19:39

Kautaq skrev:

> Den almindelige antagelse er vel at salt koster 2.95 pr. halv-
> kilo og ikke 35 pundet.

Ja, og en anden antagelse - det gjaldt i hvert fald mig selv, indtil
jeg flyttede hjemmefra - er at der kun findes to slags salt: fint
bordsalt og groft køkkensalt (evt. groft middelhavssalt hvis det skal
være en smule exotisk).

Men så er det jo godt at man kan få udvidet horisonten ved fx at læse
denne gruppe.

> I dag så jeg at et lille glas salt i krydderi-indpakning koster
> 15.95 i Løvbjerg her på Trojborg. (sigh!)

Yrk, for almindeligt salt? Det var en voldsom pris!

>> Jeg har osse været så heldig at finde Maldon-salt nede i et af
>> de lokale supermarkeder (ingen nævnt, ingen glemt).
>
> Der er vel ikke noget galt i at nævne supermarkedets navn, andre
> kan derved få lejlighed til at prøve det, uden at skulle søge
> forgæves. Men det var måske heller ikke det du mente?

Jeg fandt Maldon-saltet i SuperBrugsen på Søborg Hovedgade (Føtex
og Brugsen var blevet nævnt tidligere i tråden), men jeg har set
mig så sur på lige netop dén filials manglende købmandsetik, at jeg
egentlig ikke har lyst til at medvirke til øget salg.

Nu ormene er ude af dåsen, så lad mig forklare. Sagen er den at
forretningen reklamerer med "Tilbud: 7 bananer - 20 kr - spar 2,75".
Det var så okay, hvis det ikke lige var fordi det er forretningens
normalpris - man kan simpelthen ALDRIG få dem uden de er på tilbud.
Jeg har påtalt det mundtligt og skriftlig flere gange, men det er
de ligeglade med. Sidst jeg påtalte det mundtligt, svarede den
unge sætpåhylderske frejdigt: "Narj, de er da osse nogen gange på
tilbud til 20 kr for 8 bananer!".

Forbrugerombudsmanden tager sig ikke af sådan noget. Jeg fik at
vide (vistnok af Forbrugerstyrelsens rådgivning, det er lang tid
siden) at eneste mulighed er en politianmeldelse - og dét synes
jeg er lige voldsomt nok for en klase bananers skyld.

Så nu har jeg i stedet startet min egen forbruger-boykot af Super-
Brugsen (og beslægtede) pga. manglende købmandsetik. Men en sjælden
gang imellem bliver jeg desværre nødt til at handle der alligevel.

Sån't är livet.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Jan Boegh (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Jan Boegh


Dato : 29-01-02 20:29

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> wrote in message
news:slrn+361b147b-11f9-409f-bdc3-b66373a99ee9@hq.szn.dk...

> Nu ormene er ude af dåsen, så lad mig forklare. Sagen er den at
> forretningen reklamerer med "Tilbud: 7 bananer - 20 kr - spar 2,75".
> Det var så okay, hvis det ikke lige var fordi det er forretningens
> normalpris - man kan simpelthen ALDRIG få dem uden de er på tilbud.

Kunne man ikke anlægge den betragtningsvinkel, at 1 banan koster
22,75/7 kr = 3,25.
Så kan man vel med en vis ret hævde at du har sparet 2,75 kr.

For ikke så længe siden oplevede jeg i mit normale supermarked
at prisen på en six-pack Cola var 1,50 dyrere end enkeltprisen.
Da jeg så kom slæbende med 6 colaer slog kassestriglen dem ind som
en sixpack - og blev knaldhamrende sur, da jeg insisterede på at få
6x1 cola. Og ville i øvrigt ikke give sig - og undertegnede blev
slap i koderne og betalte (køen bagved voksede støt). Og så'n er
der jo mange små sjove oplevelser, når vi udfolder os som konsumenter!

mvh
Jan


Klaus Alexander Seis~ (29-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 29-01-02 21:04

Jan Boegh skrev:

> Kunne man ikke anlægge den betragtningsvinkel, at 1 banan koster
> 22,75/7 kr = 3,25.
> Så kan man vel med en vis ret hævde at du har sparet 2,75 kr.

Jo, det kan man sagtens, men de må ikke skriver at det er et tilbud
med mindre der er tale om en reel nedsættelse af prisen. Når prisen
uge efter uge er 7 bananer for 20 kr (undtagen de uger hvor der er 8
på tilbud for 20 kr), så er det at betragte som deres dagligpris på
bananer. Det er således misvisende at kalde det et tilbud, fordi
det forleder folk til at tro at de sparer 2,75 kr.

Eller sagt på en anden måde: [lige netop dén filial af] SuperBrugsen
sælger ALDRIG 7 bananer for 22,75 kr, og man bliver derfor snydt
hvis man tror at man sparer 2,75 kr.

> For ikke så længe siden oplevede jeg i mit normale supermarked
> at prisen på en six-pack Cola var 1,50 dyrere end enkeltprisen.

Ja, den er osse klassisk.

> undertegnede blev slap i koderne og betalte (køen bagved
> voksede støt).

Ja, det er ikke altid lige let at være standhaftig.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Tina (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 21-01-02 01:31


"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i
news:slrn+37c5717a-ab96-4534-9399-b713d5af6058@hq.szn.dk
> Kautaq skrev:
>
> > Ja, jeg var på Læsø i en uge sidste år. Jeg var ude ved
> > saltsyderiet en dag. Det var ret interessant. Hele Læsø bærer
> > præg af at der har været sydet salt igennem mange hundrede år.
>
> Spændende - det kunne jeg godt tænke mig at opleve.
>
> > Saltet er efter min mening kun egnet til bordsalt,
>
> Hvordan kan det være? Og hvad kan man ikke brude sydesalt til?
>
> > Det smager helt vildt godt
>
> Jeg _må_ ha' fat i en pose!
>
> > Fanø mejeri fremstiller smør med Læsøsalt.
>
> Det lyder lækkert - har du smagt det?

Fru Hurup fører vist også smørret med Læsøsalt. Har kun set skiltet udenfor
reklamere med varen, så prøv at spørge efter det i butikken.

Tina



Klaus Alexander Seis~ (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 21-01-02 07:08

Tina skrev:

> Fru Hurup fører vist også smørret med Læsøsalt. Har kun set
> skiltet udenfor reklamere med varen, så prøv at spørge efter
> det i butikken.

Tak for tippet.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Hans Martin Hansen (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Hans Martin Hansen


Dato : 20-01-02 11:38


"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
> Nu vi snakker om salt, er der så nogen her der kender læsøsalt?
> Se evt. <http://www.laesoe.dk/rig/0013.html>. Jeg hørte om det
> for meget lang tid siden, men har ikke kunnet finde det nogen
> steder.
>
> Smager det godt? Er det dyrt? Hvor kan man købe det (andet end
> på Læsø)?
>
>

Det er nok det samme som det sydesalt, man kan købe/smage på salecenteret i
Mariager ( http://www.saltcenter.com/ ). Det kan absolut anbefales - men er
også lidt dyrt

Hilsen fra Hans



Klaus Alexander Seis~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 20-01-02 15:24

Hans Martin Hansen skrev:

> http://www.saltcenter.com/

Tak for urlen.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Tina (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Tina


Dato : 20-01-02 13:25


"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i
news:slrn+902130bc-49e8-425a-a8bf-6f1111b5f497@hq.szn.dk

> Nu vi snakker om salt, er der så nogen her der kender læsøsalt?
> Se evt. <http://www.laesoe.dk/rig/0013.html>. Jeg hørte om det
> for meget lang tid siden, men har ikke kunnet finde det nogen
> steder.
>
> Smager det godt? Er det dyrt? Hvor kan man købe det (andet end
> på Læsø)?

Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men jeg har set Læsøsalt hos Fru Hurup i
Likørstræde i Lyngby. Ret dyrt salt, men korst, hvor det smager godt! (Har
smagt det ude hos en ven).

Tina



Klaus Alexander Seis~ (20-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 20-01-02 15:16

Tina skrev:

> Nu ved jeg ikke lige hvor du bor, men jeg har set Læsøsalt hos
> Fru Hurup i Likørstræde i Lyngby.

Det skulle være til at overkomme - jeg bor i Gladsaxe.

> Ret dyrt salt,

Nu kommer både du, Lone og Hans Martin ind på at det er dyrt salt,
og det er det vel osse hvis man sammenligner med almindeligt bord-
salt. Men samtidig bruger man salt i så små mængder, at selv om
man skal give 35 kr for 500 g salt, så holder det halve kilo så
lang tid at det næppe kan vælte noges budget.

> men korst, hvor det smager godt!

Og det er jo det vigtigste, synes jeg.

Jeg må se at få fat i noget Maldon- og sydesalt så jeg selv kan
prøve den gode smag.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Heidi (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Heidi


Dato : 21-01-02 10:14

"Klaus Alexander Seistrup" <spamtrap@magnetic-ink.dk> skrev i en meddelelse
news:slrn+902130bc-49e8-425a-a8bf-6f1111b5f497@hq.szn.dk...

> Nu vi snakker om salt, er der så nogen her der kender læsøsalt?
> Se evt. <http://www.laesoe.dk/rig/0013.html>. Jeg hørte om det
> for meget lang tid siden, men har ikke kunnet finde det nogen
> steder.
>
> Smager det godt? Er det dyrt? Hvor kan man købe det (andet end
> på Læsø)?

Hårdhændet sakset fra Anne Larsens hjemmeside:

"Læsø salt forhandles hos:

- Bornholms Middelaldercenter
- The og Kaffehuset, Gl. Kongevej 163 på Frederiksberg
- Gadens Pibemageri, Møllevej 2, Ravnshøj i Frederikshavn
- Nygårds Kaffe, Jernbanegade i Frederikshavn
- Slagtermester Broe, Gentoftegade 58 i Gentofte
- Esrom Kloster i Græsted
- Vendsyssel Historiske Museum i Hjørring
- Holte Helsekost, Holte Midtpunkt 23 i Holte
- Horsens Museum
- Slagter Bagger, Ida Tesdorpfs Vej 8 i Humlebæk
- Kridthøj Fisk, Kridthøjvej 6 i Højbjerg
- Moesgård Museum i Højbjerg, Århus
- Løgismose Vin, Nordre Toldbod 16 i Kbh.
- Slagteren på Værnedamsvej, Værnedamsvej 14 i Kbh.
- Kevan Frugt og Grønt, Nordre Frihavnsgade 68, Kbh. Ø
- Blikkenslagergårdens Købmandshandel, Vestergade 6 i Køge
- Middelaldercentret, Ved Hamborgskoven 2 i Nykøbing F
- H. I. Hansen Vin og delikatesser, Vestergade 97-101 i Odense
- Kirsten Meier, Stationsvej 7 i Pandrup
- Randers Kulturmuseum i Randers
- Slagter Jens Munch i Skagen
- Struer Museum
- Dahls Vinhandel, Sct. Mathiasgade 76 i Viborg
- Viborg Stiftmuseum
- Rævehede Naturprodukter, Sandmosevej 84 i Åbybro
- Mesterslagteren Birger, Skagensvej 28 i Ålbæk
- Chas E., Ryesgade 5 i Århus
- Den Gamle By i Århus
- Magasin Mad og Vin i Århus
- Anker og Co., Bruunsgade i Århus
- og en hel masse steder på Læsø, fra færgen til selve saltsyderiet"

--
Mvh. Heidi
SVAR VENLIGST I GRUPPEN, OG IKKE PR. MAIL!!
"Time is fun when you're having flies" - Kermit
http://www.hct.hjem.wanadoo.dk



Klaus Alexander Seis~ (23-01-2002)
Kommentar
Fra : Klaus Alexander Seis~


Dato : 23-01-02 19:23

Heidi skrev:

> Hårdhændet sakset fra Anne Larsens hjemmeside:
>
> "Læsø salt forhandles hos:

Tak for listen.


// Klaus

--
><>    vandag, môre, altyd saam

Andersen (21-01-2002)
Kommentar
Fra : Andersen


Dato : 21-01-02 17:12


"Andersen" <j.vangsgaard@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
news:3c45c194$0$80502$edfadb0f@dspool01.news.tele.dk...
> Er der nogen der har nogle gode opskrifter på brød - franskbrød eller
boller
> eller lignende, hvor dejen kan laves om aftenen og brødet bages om
morgenen
Mange tak for opskrifterne. Prøver i morgen tidligt.
Jeg er forøvrigt enig i at Læsø salt smager godt, hvis man kan sige om salt
at det smager godt. Men det kan man vel, skynder jeg mig at tilføje, så
ingen andre behøver gøre det for mig.
Tak for hjælpen og en intresant samtale

Jette
> Med venlig hilsen Jette
>
>



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177511
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408589
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste