Andet multimedie
bentjuul 3670
Søger erfaringer med inkjet tryk
Fra : Jakob H K

Dato : 16-01-02 16:04

Jeg arbejder i en mindre udstilling hvor vi har en del A4 lyskasser med
små baggrundsbelyste skilte. Da de er temmelig dyre at få trykt, er jeg
begyndt at undersøger om det er muligt at trykke lyskasse
transperenterne selv.

Jeg vil dog ikke gå igang med det med mindre at de har en hvis
holdbarhed. Jeg har set at epson laver inkjet printere der benytter sig
af lysægte blæk og har også fundet ud at af det er muligt at købe
lyskassetransperanter.

Derfor vil jeg meget gerne høre fra folk der har erfaring med at
fremstille sådanne transperanter selv med "off the shelf"
inkjetprintere.

Venlig hilsen

Jakob Højer Kristensen

Fra : Claus Olsen

Dato : 18-01-02 21:56

Som jeg forstår dit spørgsmål spørger du om det kan lade sig gøre at
inkjet printe på transperanter !

Det kan det, men kræver som regle en lysægte blæk som du skriver !

Men spørgsmålet er som om transperanterne skal printes på for eller bagside,
eller de evt, skal være opal eller opaque hvide
for at sprede lysgennemtrængningen

Jeg ved der dagligt printes adskille lysreklamer ud på inkjet printerere så
det skulle ikke være umuligt, men jeg har ikke kendskab til om medierne evt.
kan fåes til A4 printere !

Og hvad er dyre at få trykt ?? - jeg kan næppe forestille mig at det kan
betale sig selv at fremstille ??

m.v.h.
claus

Jakob H K <ingen@mail.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:1f641pt.1s3gcxz1sfjyjwN%ingen@mail.dk...

Fra : Jakob H K

Dato : 19-01-02 10:58

Claus Olsen <claus-@e-box.dk> wrote:

> Som jeg forstår dit spørgsmål spørger du om det kan lade sig gøre at
> inkjet printe på transperanter !

Ja, altså lyskassetransperanter (backlight film), og de er vist opalt
hvide som du skriver. Lydkassetransperanter er vist et standard "off the
shellf" produkt.

> [...]
> det skulle ikke være umuligt, men jeg har ikke kendskab til om medierne evt.

Jeg har snakket med epspon og de kan levere dette i A3, det jeg er i
tvivl om er om jeg kan lave dem i samme kvalitet/holdbarhed som jeg får
leveret fra et trykkeri. De printer også med inkjet, men om deres
maskineri er meget andeledes end det man kan købe til husbehov er jeg
ikke klar over.

> Og hvad er dyre at få trykt ?? - jeg kan næppe forestille mig at det kan
> betale sig selv at fremstille ??

200 kr per a4 skilt. Der skal ikke laves mange før udstyret er tjent
hjem igen. Jeg havde overvejet en epson a3 printer med lysægte blæk, en
model der kan printe helt ud til kanten, i kombination med ovennævnte A3
backlight film

Venlig hilsen

Jakob H K

Fra : Claus Olsen

Dato : 20-01-02 01:10

Klip

Ja jeg forstår, -
for at starte lidt bagvendt, vil jeg sige at jeg også finder de kr. 200,-
noget i overkanten med mindre der tale om enkelt styk.

M.h.t. back lite er det et af de medier der er beregnet til lyskasser, og
som oftes bruges i poster printere ( inkjet printere - der printer på
ruller)
men at netop back lite ofte kræver en de tilpasning, således at farvene ikke
løber ud, og tørre som de skal, det kan som regle styres på store og dyre
poster printere, jeg ved ikke med epsons A3 printer ??

Defor vil mine råd være som følger :

Indhent priser fra andre trykkerier til sammenligning ( hvis du bruger
mange, så angiv et ca. årligt niveau )

Køb et par prøve ark af backlit A3 - og check dem i printeren hos din
forhandler inden du køber !

Hvis du er intresseret kan du også maile til mig med svar på følgende
spørgsmål, så vil jeg returnere nogle netto priser på det !

Er der tale om billeder eller grafik ?
Skal de hænge udendørs eller inde ?
Er de monteret i lyskasser med plastforside ?
Hvor mange købes hjem af gangen ?
Hvordan og i evt. hvilke programmer leveres jobbet til print ?

M.v.h.
Claus

Håber det kan bruges

Jakob H K <ingen@mail.dk> skrev i en