mug
Fra : Mirian

Dato : 16-01-02 12:24

Hvorvidt kan man spise ost med mug på, altså hvis man skærer muggen af og så
spiser resten af osten?
Hvorvidt er det forsvarligt?
MVH Mirian

Fra : Peter Westh

Dato : 16-01-02 13:24

SVJV er det sikkert, hvis du skærer omkring 1 cm af rundt om muggen. Hvor
meget der skal skæres af afhænger af, hvor porøs den mugne madvare er - i
brød breder mug sig f.eks. langt hurtigere end på fast skæreost.

MVH

Peter

Fra : Mikkel Gybel Jensen

Dato : 16-01-02 13:29

"Mirian" <Mirian@post.cybercity.dk> wrote in message
> Hvorvidt kan man spise ost med mug på, altså hvis man skærer muggen
> [...]

I princippet er det IKKE forsvarligt. Mugsvampe danner et meget stort
netværk (mycelium) af hyfer, der strækker sig langt ned i mediet - og
i princippet indeholder myceliet samme (gift)stoffer som
frugtlegemerne på overfladen. I praksis er der tale om så små doser
af eventuelle giftstoffer, at det i praksis ikke har nogen betydning.
Personligt har jeg ofte skåret frugtlegement væk og spist resten - og
jeg er ikke død endnu (men det kommer nok en dag...)

Mikkel

--
Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry
Univ. of Copenhagen, http://www.cmrc.dk

Fra : Mai-Brit

Dato : 16-01-02 13:51

Snip

> [...]
|
| Mikkel
|
| --
| Mikkel Gybel Jensen, stud. scient. biochemistry

Ja tænk livet er så farligt at man dør af det!! *s*

Jeg gør også som du gør, skærer det synlige mug godt væk, og spiser resten.
mange hilsner
Mai-Brit

Fra : rcn

Dato : 16-01-02 15:57

"Mai-Brit" skrev d. 16-01-02 13:51 dette indlæg :
> Jeg gør også som du gør, skærer det synlige mug godt væk, og spiser
resten.
> mange hilsner
> Mai-Brit

Det samme her hvis, der er taleom en fødevare med meget substans (fast
skære ost, rugbrød af den gammeldags slags osv.
Er det marmelade eller lignende ryger hele glasset ud, da myseliet langt
nemmere kan brede sig i et flydende materiale og dermed når vidt
omkring.

Rikke

http://www.kandu.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 16-01-02 16:53

Rikke skrev:

> Er det marmelade eller lignende ryger hele glasset ud, da
> myseliet langt nemmere kan brede sig i et flydende materiale
> og dermed når vidt omkring.

Det er ikke helt korrekt. Skimmelsvampe ("mug") kræver ilt for at
kunne gro, og derfor vil svampen kun trænge så langt ned i marmeladen
som ilten diffunderer.

// Klaus

Fra : Lars

Dato : 16-01-02 17:26

"Mirian" skrev:

> Hvorvidt kan man spise ost med mug på, altså hvis
> man skærer muggen af og så spiser resten af osten?
> Hvorvidt er det forsvarligt?

Her er Forbrugerstyrelsens ord om det emne, hentet fra pjecen "Ren besked om
hygiejne og madvarer" via www.fs.dk :

===
Skimmelsvarnpe

Skimmelsvampeangreb på madvarer viser sig som mug. Nogle skimmelsvampe
danner giftstoffer (mykotoxiner) Mykotoxiner kan give akutte forgiftninger,
men kan også på lang sigt påvirke lever, ny rer og nervesystem. Enkelte
mykotoxiner har vist sig at være kræftfremkaldende i forsøgsdyr.

Hvis et levnedsmiddel er blevet muggent, skal du følge nedenstående råd:

Lugt ikke til mugne levnedsmidler. Man kan derved ind snuse
mikroorganismerne, hvilket kan give åndedrætsbesvær.

Er et levnedsmiddel dækket af mug, skal det indpakket smides væk.

Principielt skal man ikke spise mugne levnedsmidler. Men er der kun små og
få mugpletter, kan man i nogle tilfælde redde det angrebne levnedsmiddel ved
at skære nogle centimeter af levnedsmidlet væk rundt om mugpletten.

Som hovedregel spredes mugangrebet mere i vandholdige (bløde) levnedsmidler
end i faste.

Undgå at gemme levnedsmidlerne for længe og opbevar dem koldt; så mugner de
ikke så let.
===

- Lars

I'm never late, nor am I early.