Bredbåndsbolaget starter video-on-demand s~
Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 12:34

jeg læste på http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13301
at der kommer noget video-on-demand på http://www.streambuster.com/ i næste
månede.. og det er måske spændene når man ser hvor imponerende det er med
1mbit/s video, se denne her:
http://www.bredbandsbolaget.dk/ram/Corporate.ram

Men så læste jeg http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=10375 hvor
der står BBB stopper aktiviteterne i danmark.

Fedest!

Fra : Peter Juhl

Dato : 15-01-02 13:01

"Charbax" wrote...

> jeg læste på http://www.computerworld.dk/default.asp?Mode=2&ArticleID=13301
[CUT]

Citat:

"Dansk Bredbånd får fra starten 12 medarbejdere og vil supplere
bredbåndsleverancen med regulære indholdstjenester. Tjenesterne
skal skabe øget trafik på internettet og dermed øge efterspørgslen
efter høj båndbredde.

Første tjeneste bliver udlejning af videofilm over nettet - såkaldt
video on demand - som selskabet lancerer i næste måned i
samarbejde med selskabet Streambuster, oplyser Kim Ths. Sonne
til Computerworld Online."

Deja-Vu ?

/Peter

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-01-02 14:30

"Peter Juhl" <dev-null@list.inet.tele.dk> writes:

>Deja-Vu ?

Det sjove er jo, at Charbax sædvanligvis mumler om video-on-demand
over Internet.

Denne tråd handler om video-on-demand over lokalnetværk. Der er
jo en lille forskel

Mvh.
   Klaus.

Fra : Thomas

Dato : 15-01-02 14:36

Klaus Ellegaard wrote:

> Det sjove er jo, at Charbax sædvanligvis mumler om video-on-demand
> over Internet.
>
> Denne tråd handler om video-on-demand over lokalnetværk. Der er
> jo en lille forskel

Mit lokalnetværk er også et internet ! Og der er masser af uudnyttet
båndbredde, som jeg gerne vil leje ud ! Har maks givet 2000,- for det og
det kører 100 Mb, så det kan da ikke være så dyrt, det er kun alle de
konkurerende monopoler der lægger hindringer i vejen !

--
Don't waste space

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 14:31

> Denne tråd handler om video-on-demand over lokalnetværk. Der er
> jo en lille forskel

dækker lokalnetværket hele danmark?

i mine øjne er følgende to 1mbit/s videoer ikke kun tilgængeligt over BBBs
eller andres lokalnetværk:

http://www.bredbandsbolaget.dk/ram/Corporate.ram

http://www.bredbandsbolaget.dk/ram/BruceBredband.ram

Streambuster.com ved jeg nu ikke om det handler om at der kun er dem
BBB-kunder der vil kunne få adgang til video-on-demanden eller om der kan
sælges VOD til alle danskere eller endda enhver bredbånds-bruger i verden..
Om det har forskellige omkostninger at levere direkte til BBB-brugere, til
danskere/svenskere og så til resten af verden, så kunne det jo være
streambuster.com vil have forskellige pris-sætninger i forhold til hvaffor
en internet udbyder man bruger og hvor henne.. Det kan være 1mbit/s traffik
sendt til Jylland er dyere end at levere den til en ADSL-forbindelse på
Frederiksberg.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 15-01-02 14:55

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>i mine øjne er følgende to 1mbit/s videoer ikke kun tilgængeligt over BBBs
>eller andres lokalnetværk:

>http://www.bredbandsbolaget.dk/ram/Corporate.ram

>http://www.bredbandsbolaget.dk/ram/BruceBredband.ram

Hvis man kan downloade alle deres film gratis uanset om man er kunde
eller ej, hvori består så den competitive edge, de formentlig tror,
de får ud af at tilbyde faciliteten?

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 14:54

> Hvis man kan downloade alle deres film gratis uanset om man er kunde
> eller ej, hvori består så den competitive edge, de formentlig tror,
> de får ud af at tilbyde faciliteten?

der er sikkert mangebusiness modeller de kan udnytte ved at tilbyde en
bredbånds VOD service.. Det kommer formentelig ikke til at være gratis..
derimod pay-per-view eller abonnement system..

Deres egen 1100 kunder (i Valby, Avedøre og Nørrebro) kan få f.eks.
billigere adgang, rabat eller bedre bitrate.. eller hvis det lykkedes bare
Streambuster.com at sprænge TDC's og CyberCitys infrastrukturer i luften på
grund af en gigantisk ny efterspørgsel for mere bredbånds-båndbredde, at
ADSL-priserne stiger på grund af eksplosivt brug af båndbredde til streaming
af alle de videoer på streambuster.com så ville der jo også sikkert være en
del folk der fik lyst til at opgradere til en 10mbit/s forbindelse for
4000kr hvis de kan finde 100 naboer som vil være med på at betale de 4000kr.

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 14:44

> [CUT]
>
> Citat:

Bredbåndsbolaget hævder at de kan installere en hurtig 10/100mbit
forbindelse i danske tæt-befolkede boliger for ca. 4000kr per lejlighed.

Lad os så sige at det kunne lade sig gøre at installere det til den pris
ikke kun i tæt-befolkede områder men til alle boliger i danmark hvis man
lavede en garanti for at alle bestilte på samme tid..

Kan man installere 10/100mbit forbindelser i alle ejendomme i danmark for 8
milliarder kroner? (jeg gætter på at der findtes ca. 2 millionner boliger i
danmark)

8 milliarder, 1 milliard $, det er hvad den amerikanske militær bruger hver
dag. Kunne man ikke spørge den amerikanske militær holde ferie en af dagene
så man kunne bruge deres penge for at installere bredbånd i alle hjem i
danmark. Eller har danskerne ikke selv råd til de skide 4000kr? De har ikke
idag for de ikke ved hvaffor nogle muligheder der ligger i bredbånd. Måske
vil Streambuster.com komme med nogle gode eksempler på hvad sådan bredbånds
internet-adgang kan bruges til..

jeg ved ikke lige præcist hvad, men jeg vil tro den almindelige danskere
bruger flere gange 4000kr hvert år på forskelligt pis de har meget mindre
brug for end en 10mbit/s forbindelse til alle andre danskere.. hmmm... kunne
man foreslå SMS? Mobil-telefoni (som danskerne bruger for over 20 milliarder
kroner af om året (eller er her nogen som har rigtige tal)? Hvad med alle de
penge danskerne bruger på at vedligeholde deres monarki, der er ihvertfald
et par hundrede millionner kroner at hente der hvert år vil jeg tro. Hvad
med at bruge tips.dk milliarderne på at installere bredbånd i alle hjem
istedet for at give dem til et eller andet pis af en handicap-organisation
eller de unges DBU.

Fra : Allan Joergensen

Dato : 15-01-02 15:13

Charbax <charbax@lflv.dk> wrote:

> [...]
> istedet for at give dem til et eller andet pis af en handicap-organisation

Stik over og snif en limstift. Nå, det havde du allerede gjort?

--
Allan Joergensen aka [DW] on eu.openprojects.net

"Nowhere to look, but know where to find ya..."

Fra : Gerner

Dato : 15-01-02 18:17

Har han også denne email ? Charbax <charbax@happyidiot.com>

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 18:38

hedder du også Gerner Mortensen, hard du også email gerner@login.dknet.dk og
har arbejder som fly-kontrollør på malmø? og er din telefon nummer 86 52 13
51?

hvis ikke, so what.

Fra : Thomas

Dato : 15-01-02 18:51

Så er der dømt quote-fuck galore...

Charbax wrote:
> [...]

D.o. er ikke skrevet af gverner..

Du glemte:

-cut-

--
Don't waste space

Fra : Peter Juhl

Dato : 15-01-02 16:55

"Charbax" wrote...

> [...]
> ikke kun i tæt-befolkede områder men til alle boliger i danmark hvis man
> lavede en garanti for at alle bestilte på samme tid..

Øhm ... det kan ikke lade sig gøre - Bredbåndsbolaget trækker sig fra DK.

Nu overtager ledelsen så resterne af firma'et og så kan vi iagtage en lidt
længere og mere pinefuld død for firma'et ... samtidige kan vi i samme
periode se mange pinefulde indlæg fra dig vedr. utopiske forestillinger om
hvordan verden burde se ud hvis det var flydende LSD, der kom ud af
vandhanerne.

> [...]
> har ikke idag for de ikke ved hvaffor nogle muligheder der ligger i bredbånd.

Muligheder ... bortset fra at man kan loote mp3'ere, film og at downloads går
lidt hurtigere er der sgu da ikke fandens mange muligheder i bredbånd, der
ikke var muligt via dial-up.

/Peter

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 18:24

> Øhm ... det kan ikke lade sig gøre - Bredbåndsbolaget trækker sig fra DK.
>
> Nu overtager ledelsen så resterne af firma'et og så kan vi iagtage en lidt
> længere og mere pinefuld død for firma'et ...

ja... . . . det kunne du godt tænke dig hva? At fiber-internet technology
investments implodere og udskydes tilbage til sten-alderen..

Jeg forudser BBB, CyberCity og lignene kun mangler flere bestillinger før at
de kan begynde at tjene meget store mængder penge (ligesom TDC).

Og de bestillinger de vil begynde at strømme ind ligeså snart at den
almindelige dansker forstår hvad bredbånd er og hvad det kan bruges til.

> bortset fra at man kan loote mp3'ere, film og at downloads går
> lidt hurtigere er der sgu da ikke fandens mange muligheder i bredbånd, der
> ikke var muligt via dial-up.

Det er nemlig det. Bredbånd lader folk downloade og uploade video og lyd.

Det er nemlig det der er revolutionnen, men for at den almindelige danskere
kan se nyttigheden i at bruge lyd og video pludselig på en digitalt og
interaktiv måde.

Der var folk som dig som dengang telefonnen blev opfundet sagde at det var
noget pis, folk ville nok hellere bare nøjes videre med at sende breve og
telegrafer.

Der var også folk som dig som ikke troede på fjernsynet dengang det begyndte
at være muligt at bygge sådan nogle og distribuere dem i hjemmene og at folk
kunne modtage fjernsyns programmer derhjemme.

Høre og Syn er nemlig to sanser for mennesket man bruger for at opleve
opverdenen.

Bredbånd lader folk bruge disse to sanser pludseligt til at kommunikere, og
det ved at fjerne tid, sted og afstand.

Bredbånd er inkompatibelt med Einsteins lov om relativitet, og Newtons
tyngdekraft giver heller ikke længere mening overhovedet når man begynder at
finde ud af at bruge bredbånds-internet.

> loote mp3'ere, film

audio and video -on-demand, THINGS OF THE INTERNET!

> der sgu da ikke fandens mange muligheder i bredbånd, der
> ikke var muligt via dial-up.

der er sgu ikke mange muligheder i telefonnen som der ikke allerede var i
brev-posten.

der er sgu ikke fandens mange muligheder i bilen som der sgu da fanden ikke
var i heste-vognen.

der er sgu da ikke fandens mange muligheder i homo-sapiens udvikling af en
stor hjerne som der ikke var muligt da mennesket var en primitiv abe i
træerne.

der er sgu da ikke fandens mange muligheder i euroen som der ikke allerede
var muligt i den danske krone og deutch marken.

blah blah.. du lyder som en gamel mormor som er født og opvokset i en
klostre-hjem i den 19. århundred og som stadig går med stor kors om halsen
og læser i biblen.

Fra : Peter Juhl

Dato : 16-01-02 11:47

"Charbax" wrote...

> ja... . . . det kunne du godt tænke dig hva? At fiber-internet technology
> investments implodere og udskydes tilbage til sten-alderen..

Ja hvad tror du ?

Jeg kunne vildt godt tænke mig at der ikke var noget Internet og at folk
som dig derved ville have et "normalt" liv ... jeg kunne godt tænke mig
at kærlighed var den drivende faktor i samfundet og at penge var en
saga blot ...

> Jeg forudser BBB, CyberCity og lignene kun mangler flere bestillinger før
> at de kan begynde at tjene meget store mængder penge (ligesom TDC).

Jeg ser ikke at TDC har overskud på ADSL kunder noget sted ... jeg skal
gerne sende dig seneste version af deres regnskab hvis du er interesseret
i at studere tallene selv - så endnu en gang diskuterer du ud fra forkerte
forudsætninger.

> Og de bestillinger de vil begynde at strømme ind ligeså snart at den
> almindelige dansker forstår hvad bredbånd er og hvad det kan bruges til.

Og det er så til trods for at alle undersøgelser påpeger at TV og Computer
sandsynligvis ikke smelter sammen til den lykkelige underholdningsmaskine,
der, trods alt, vil være en ret stor del af grunden til, at bredbånd skulle slå
igennem hos andre end hardcore Internet brugere ?

> Det er nemlig det. Bredbånd lader folk downloade og uploade video og lyd.

Bl.a. ja ... men folk chatter, surfer, spiller og email'er også via bredbånd.

> Det er nemlig det der er revolutionnen, men for at den almindelige danskere
> kan se nyttigheden i at bruge lyd og video pludselig på en digitalt og
> interaktiv måde.

Det er der sgu da ikke meget revolution over ... interaktivitet har været muligt
længe - den revolution, der er i "bredbånd" er da hastighed/pris og det faktum
at det er et "flatrate" produkt.

> Der var folk som dig som dengang telefonnen blev opfundet sagde at det var
> noget pis, folk ville nok hellere bare nøjes videre med at sende breve og
> telegrafer.

Nu levede jeg ikke den gang ... men hvis jeg gjorde ville jeg have sagt: det er
sgu da smart, men et eller andet sted tror jeg ikke på at det vil overflødiggøre
breve og telegrafering - det vil sandsynligvis være et godt supplement til dem.

Idag tror jeg heller ikke en skid på at der er noget som helst revolution i
video-on-demand - jeg tror det vil være et godt supplement til nogle mennesker
mens andre ikke vil bruge det til noget som helst.

> Der var også folk som dig som ikke troede på fjernsynet dengang det
> begyndte at være muligt at bygge sådan nogle og distribuere dem i hjemmene
> og at folk kunne modtage fjernsyns programmer derhjemme.

Det er ikke noget nyt - jeg tror stadig ikke på fjernsynet.

> Høre og Syn er nemlig to sanser for mennesket man bruger for at opleve
> opverdenen.

Tænk jeg troede det var alle sanser ... men sådan bliver jeg så klog.

> Bredbånd lader folk bruge disse to sanser pludseligt til at kommunikere, og
> det ved at fjerne tid, sted og afstand.

Noget telefonen har været i stand til længe.

> Bredbånd er inkompatibelt med Einsteins lov om relativitet, og Newtons
> tyngdekraft giver heller ikke længere mening overhovedet når man begynder
> at finde ud af at bruge bredbånds-internet.

Alt er relativt ... det var Einsteins lov ... kan du ikke sige mig hvorledes
bredbånd ikke er "kompatibelt" med den lov ?

> audio and video -on-demand, THINGS OF THE INTERNET!

Intet nyt her ...

> der er sgu ikke mange muligheder i telefonnen som der ikke allerede var i
> brev-posten.

Jo, det var der - Telefonen var (og er) brilliant til at kommunikere i "real tid".

> der er sgu ikke fandens mange muligheder i bilen som der sgu da fanden
> ikke var i heste-vognen.

Jo, de var bedre at køre i, de krævede mindre "vedligehold" og mindre plads.

> der er sgu da ikke fandens mange muligheder i homo-sapiens udvikling af en
> stor hjerne som der ikke var muligt da mennesket var en primitiv abe i
> træerne.

Her har du for en gangs skyld ret.

> der er sgu da ikke fandens mange muligheder i euroen som der ikke allerede
> var muligt i den danske krone og deutch marken.

Bortset fra at den ikke er regional ... så nej.

> blah blah.. du lyder som en gamel mormor som er født og opvokset i en
> klostre-hjem i den 19. århundred og som stadig går med stor kors om halsen
> og læser i biblen.

Næ, jeg er realist - ting koster penge og har set nok eksempler på firma'er og
ideer om en perfekt Internet verden til at være skeptisk over økonomien i sådanne
ting - du er sur over at folk påpeger at dine udregninger og antagelser ikke er
realistiske ... det er der jo ikke meget at gøre ved ...

/Peter

Fra : Charbax

Dato : 16-01-02 14:41

> alle undersøgelser påpeger at TV og Computer
> sandsynligvis ikke smelter sammen til den lykkelige underholdningsmaskine,

det er der en del eksperter der ikke er enig med dig i.

Se f.eks. http://moxi.com http://news.cnet.com/news/0-1006-200-8408723.html
og http://tivo.com/news/pr_detail.asp?article=129&frames=no

TV'et kobles til PCen, TV-skærmen (HDTV) erstatter computer-skærmen og det
sker snarere end enhver skulle have forestillet sig.

Der skal ikke meget mere til end en grafik-kort med TV-udgang og en program
installeret på styresystemmet som gør det nemt at selecte video-clips fra
harddisken eller CD/DVDer, samt starte VOD-udsendelser. En program med
remote (så min mormor kan finde ud af det) som FreeStyle
http://microsoft.com/ehome/ eller tredje-parts (og dermed med mulighed for
peer-to-peer ukontrolleret VOD-distribution) som http://divxos.mp3cd.dk

Se også DivX Cube http://www.lik-sang.com/catalog/news.php?artc=2468 med
review på http://www.anandtech.com/showdoc.html?i=1572 som er en af de
ultimative måder at bygge sin egen underholdnings terminal til stuen og til
plasma HDTVen..

> Bl.a. ja ... men folk chatter, surfer, spiller og email'er også via
bredbånd.

ja bredbånd kunne jo i pårincippet også revolutionnere de områder du taler
om.

Chat: nu kan man video-chatte, voice-chatte, eller peer-to-peer chatte
(http://www.alphaworks.ibm.com/tech/babblenet?open&l=p2pt,t=gr)

nu kan man hente html og billederne noget hurtigere, man kan spille
Wolfenstein og Unreal 2 med bedre ping-tider og spille online multiplayer
spil som kræver stor båndbredde.. og emailen kan pludselig indeholde html,
en masse attachments, billeder, lyd og video.

> [...]
muligt
> længe - den revolution, der er i "bredbånd" er da hastighed/pris og det

jeg taler ikke interaktivitet på den måde at du kan med remote kontrollen
deltage i live-quiz show på ROFL eller trykke og få ekstra info i hjørnen om
hvaffor en MiniDisk afspiller de laver reklame for.

Jeg taler om interaktivitet, hvor du med remoten vælger hvad du vil se og
hvornår. Og at der er frit-valg på alle hylder.

> Idag tror jeg heller ikke en skid på at der er noget som helst revolution
> video-on-demand -

Har du selv nogensinde prøvet at downloade en hollywood film over nettet i
DivX format? har du en tv-udgang så du har kunnet se den video på dit
fjernsyn?

Måske skulle du prøve at opleve sådan looting af divxes før du bliver så
overbevist om at det ingen fremtid har indefor de næste 50 år.

> Det er ikke noget nyt - jeg tror stadig ikke på fjernsynet.

Video er genialt! At man kan sende levende billeder og synkroniseret lyd til
folks stuer eller bærbar video-terminal, det kan værre en kæmpe stor værktøj
for menneskeheden. Selvfølgeligt er det svært at forstå den genialitet når
alt det tv man kender er Hit med Sangen med Amin Jensen og Danish Music
Awards og Thomas Helmig.

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-01-02 20:07

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote in message

> [...]
> telegrafer.

> der er sgu ikke fandens mange muligheder i bilen som der sgu da fanden

Du bruger vel hestevognen til at sende "telegraferne" med?

--

Mvh.

Lars [ZulFo] Jensen

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-01-02 20:04

> [...]

.... cut citat og alt andet ...

Der fik jeg lige en hel mængde charbaxisme til mit opslagsværk...

--
Mvh.
Lars [ZulFo] Jensen

Fra : Peter Tirsek

Dato : 15-01-02 18:24

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 18:45

> Hvis jeg nu fortæller dig, at Streambuster bor i Viborg?

jeg tror ikke på dig.. hvad fanden skulle Streambuster lave ude i
Viborg..

Fra : Jesper Skriver

Dato : 15-01-02 19:05

On Tue, 15 Jan 2002 18:45:19 +0100, Charbax wrote:

> jeg tror ikke på dig.. hvad fanden skulle Streambuster lave ude i
> Viborg..

Du er godt nok mere dum end politiet tillader

jesper@freesbee% trace www.Streambuster.com
trace to www.Streambuster.com (195.41.179.252), 64 hops max, 40 byte packets
1 fe1-1-0-2.100M.sltnxt2.ip.tele.dk (193.162.159.76) 0.821 ms 0.643 ms 0.424 ms
2 pos0-3.155M.arcnxg2.ip.tele.dk (195.249.12.245) 0.725 ms 0.838 ms 0.748 ms
3 pos6-0.2488M.arcnxg1.ip.tele.dk (195.249.6.101) 4.491 ms 4.548 ms 4.361 ms
4 pos1-0.622M.abnxg1.ip.tele.dk (195.249.10.109) 4.301 ms 4.374 ms 4.207 ms
5 ge4-0-0.1000M.abnxt1.ip.tele.dk (195.249.1.68) 4.494 ms 4.311 ms 4.369 ms
6 atm6-0-72.vgnxt1.ip.tele.dk (195.249.3.50) 5.496 ms 4.210 ms 5.064 ms
7 fe0-0.100M.vgnxd1.ip.tele.dk (195.41.55.23) 4.926 ms 4.278 ms 4.398 ms
8 cpe.atm5-0-100.0xc2c01322.vgnxd1.customer.tele.dk (194.192.19.34) 5.743 ms 4.979 ms 5.009 ms

VG betyder Viborg, så jo, de holder til i Viborg eller nærmeste
omegn.

--
Jesper Skriver, CCIE #5456
FreeBSD committer

Fra : Lasse Jarlskov

Dato : 15-01-02 19:54

On Tue, 15 Jan 2002 18:45:19 +0100, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

>jeg tror ikke på dig.. hvad fanden skulle Streambuster lave ude i
>Viborg..

Charbax, hvis din egen røv sagde prut, ville du ikke tro på den...

http://www.streambuster.com/contacttxt.htm
| StreamBuster
| Jernbanegade 6
| 8800 Viborg

FUT: dk.snak.off-topic

/Jarlskov

Fra : Peter Tirsek

Dato : 15-01-02 18:58

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 22:23

> Hvis nu alle danskere betalte 5792 kr. ekstra, som de
> alligevel bare har liggende og ikke bruger til noget, kunne vi få
> GRATIS petabit internet,

oprette fiber-optisk netværk mellem alle hjem i danmark: 10 milliarder
kroner

opsending af 275 teledesic satellitter så hele jord overfladen kan få adgang
til op til 64mbit/64mbit wireless internet forbindelse.. og 64mbit/s opnås
med enhver særlig teledesic antenne på samme størrelse som de antenner man
bruger i en GSM mobil telefon idag! pris: ca. 40 milliarder dollars.

Ja, disse tal er store tal! Men når vi nu er 5 millionner danskere om at
betale regningen eller 300 millionner europæere, eller 1 milliard mennesker
på den planet der arbejder og får løn.

> Casper Christensen er Gud,

Ja og han er i TV i programmet Utzon på TV2 om 20 minutter.. kl.22:45

Fra : Peter B. Juul

Dato : 15-01-02 22:51

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> oprette fiber-optisk netværk mellem alle hjem i danmark: 10 milliarder
> kroner

Du skal overbevise samtlige 2 mio. husstande om at bruge 5000 kr. på
noget de ikke nødvendigvis har brug for.

Og så er virkeligheden endda, at dit skud i tågen på 10 mia. kroner
nok er meget for lavt.

Nettet skal også driftes bagefter. Det koster også kassen.

> Ja, disse tal er store tal! Men når vi nu er 5 millionner danskere om at
> betale regningen eller 300 millionner europæere, eller 1 milliard mennesker
> på den planet der arbejder og får løn.

Du har fået det at vide før, nu får du det at vide igen: Hvis din ide
er så indlysende og genial og alle nødvendigvis _vil_ have det du
foreslår, så start en forretning på det.

Du kan roligt skumme 1% i fortjeneste. Det er 100 mio. kr. i Danmark
alene.

--
Peter B. Juul, o.-.o "Tryk NO NO NO NO NO NO, herefter er telefonen i
The RockBear. ((^)) 'Normal stilling'"

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-01-02 00:01

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

>oprette fiber-optisk netværk mellem alle hjem i danmark: 10 milliarder
>kroner

Din kilde?

Mit tal er 345 milliarder kroner:

Det er estimeret[1], at det vil koste 100 billioner yen (altså 100.000
milliarder yen) at give hver husstand i Japan brugbar fiber, svarende[2]
til 6.318.100.000.000 danske kroner.

Der er 43,9 millioner husstande i Japan[3] og 2,4 millioner husstande
i Danmark[4].

Prisen er dermed 144.000 kroner pr. husstand i Japan. Hvis vi tillader os
at tage udgangspunkt i, at de ydre forhold i Japan og Danmark er rimeligt
sammenlignelige, vil det altså koste 345 milliarder kroner at installere
fiber i alle danske hjem.

Moving right along:

> [...]
>med enhver særlig teledesic antenne på samme størrelse som de antenner man
>bruger i en GSM mobil telefon idag! pris: ca. 40 milliarder dollars.

Er det ikke "kun" 10-15 milliarder dollars?

Læste du så også, hvordan de har tænkt sig at tage betalt for det?

Hint: nogenlunde samme pris som "business DSL"[5], hvilket sikkert bliver
i omegnen af $250 pr. måned for 2 Mbps - altså langt over den dobbelte
pris for ADSL her i Danmark. For samme hastighed altså.

Hvis 2 Mbps koster $250/måned, hvad kommer 64 Mbps så til at koste?

Mvh.
   Klaus.

[1] http://www.cs.arizona.edu/japan/www/atip/public/atip.reports.96/
[2] Dagens valutakurs: 100 kroner = 6.3181 yen
[3] http://jin.jcic.or.jp/stat/stats/01CEN31.html (1995) [6]
[4] Danmarks Statistik (2001)
[5] http://investor.cnet.com/investor/news/newsitem/0-9900-1028-6096207-0.html
[6] Tallet er krydsrefereret med CIA World Fact Book (2001)

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-01-02 00:24

Klaus Ellegaard <klaus@ellegaard.dk> writes:

>Det er estimeret[1], at det vil koste 100 billioner yen (altså 100.000
>milliarder yen) at give hver husstand i Japan brugbar fiber, svarende[2]
>til 6.318.100.000.000 danske kroner.

Altså... det er den SAMLEDE pris for ALLE husstandene.

>[2] Dagens valutakurs: 100 kroner = 6.3181 yen

Det giver mere mening, hvis man lige bytter dem om (regnestykket er dog
godt nok - det er bare enhederne i fodnoten, der er byttet om):

[2] Dagens valutakurs: 100 yen = 6.3181 kroner

Beklager fejlen.

I øvrigt har jeg fundet en alternativ kilde, der sætter prisen på det
japanske projekt til 1.000 milliarder dollars. Det er "lidt" mere end
de 100.000 milliarder yen, men inden for forudsætningerne holder det
store regnestykke meget godt vand alligevel.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Charbax

Dato : 16-01-02 04:25

> Hvis 2 Mbps koster $250/måned, hvad kommer 64 Mbps så til at koste?

http://www.teledesic.com/about/about.htm
står der:

"Cost
End-user rates will be set by service providers, but Teledesic expects rates
to be comparable to those of future urban wireline options for broadband
service."

dvs prisen for fiber-internet i byerne i 2003? eller hvad skulle wireline
betyde..?

ja.. på Our Markets siden
http://www.teledesic.com/market/m_solu.htm
står der:

"Teledesic will provide high-quality, broadband communications services to
corporations, governments, non-governmental organizations, small businesses
and communities throughout the world."

Det tyder måske på at betyde at forbindelsen ikke bliver billig nok så de
fleste private boliger kan have råd til at investere i sådan
internet-in-the-sky forbindelse.. Det vil jeg ihvertfald ikke håbe.. JEg ser
gerne denne her teknologi være så billig så enhver kan købe endda flere
forbindelser i bilen, i mobil-telefonen, til den bærbare PC, til hjemmet
osv.

Ifølge http://www.teledesic.com/about/about.htm behøver vi snart ikke at
vente særlige mange måneder eller år før vi hører nærmere om denne her
to-vejs satellit-internet forbindelses praktiske muligheder. Men hvis Bill
Gates så gerne investere kan det jo være at det virkeligt har en lysere
fremtid end Iridium har haft og vil have..

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-01-02 07:46

> [...]

>service."

>dvs prisen for fiber-internet i byerne i 2003? eller hvad skulle wireline

Vi har lige regnet ud, at installationsprisen for en fiber er 144.000
kroner pr. forbindelse. Den kommenterede du ikke, så jeg går ud fra,
at du er enig i den udregning?

Det er dog mere sandsynligt, at prisen kommer til at lægge sig op ad
prisen på en firma-ADSL. Her er de 2000 kr/måned for 2 Mbps nok ikke
helt ved siden af.

Hvis der er nogenlunde proportionalitet i det, vil en 64 Mbps linie så
koste 64.000 kr/måned. Men det er en sær forudsætning at lægge til grund.

Bingo!

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-02 07:48

> [...]

> gerne denne her teknologi være så billig så enhver kan købe endda flere
> forbindelser i bilen, i mobil-telefonen, til den bærbare PC, til hjemmet

Jeg ser gerne trådløs gigabit-internet-forbindelse til flatrate 20-30
kr/md. allerede i anden halvdel af 2002. Det vil være tilgængeligt
overalt i verden og med mulighed for sikre
punkt-til-punkt-forbindelser, så jeg f.eks. altid kan nå mine data på
hjemme-PC'en.

Regeringen må forstå, at jeg undgår meget fysisk transport sådan, så
det bliver gratis eller man får et tilskud, så man reelt tjener penge.

--
Peter B. Juul, o.-.o "I don't see much sense in that," said Rabbit.
The RockBear. ((^)) "No," said Pooh humbly, "there isn't. But there

Fra : Christian Andersen

Dato : 16-01-02 01:24

Charbax wrote:

> [...]
>med enhver særlig teledesic antenne på samme størrelse som de antenner man
>bruger i en GSM mobil telefon idag! pris: ca. 40 milliarder dollars.

Det eneste de tal er, det er hevet ud af røven.

--
"...in Spain!"

Fra : Peter Brodersen

Dato : 16-01-02 02:12

On Tue, 15 Jan 2002 22:23:03 +0100, "Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

> [...]
>med enhver særlig teledesic antenne på samme størrelse som de antenner man
>bruger i en GSM mobil telefon idag! pris: ca. 40 milliarder dollars.

Når nu hver bruger har en 64mbit-forbindelse - hvor skal den så gå
hen? Til en 352terabit-forbindelse? Hvordan skal den kastes ind i
Internet-skyen?

--
- Peter Brodersen

Fra : Charbax

Dato : 16-01-02 04:06

> Når nu hver bruger har en 64mbit-forbindelse - hvor skal den så gå
> hen?

det ved jeg ikke om de vil tilbyde 64mbit-forbindelser som grund-pakke til
enhver kunde ligefra starten.. Det kunne være det skete ligesom det sker med
ADSL i danmark, dvs. Teledesic.com firmaet solgte 2mbit/2mbit symmetriske
forbindelser. (det kunne de godt have meget glæde af de steder i Afrika
eller syd-amerika hvor der er langt fra blevet investeret endnu for at få
installeret bredbånd. Kunden ved bare teknologien er en go del
fremtidssikret.. For enhver solgt terminal vil kunne downloade op til
64mbit/s.. dvs. rigeligt så der vil kunne sendes HDTV-video ud så alle
mennesker i verden kan se det.

Fra : Ulrik Lunddahl

Dato : 17-01-02 00:53

"Charbax" <charbax@lflv.dk> wrote:

> oprette fiber-optisk netværk mellem alle hjem i danmark: 10 milliarder
> kroner

Du har en business plan, der er din hjerne værdig, næste stop er banken, og
det burde ikke være noget problem, enhver kan jo se det er en god ide....

> [...]
> med enhver særlig teledesic antenne på samme størrelse som de antenner man
> bruger i en GSM mobil telefon idag! pris: ca. 40 milliarder dollars.

Sorry, du har 2 business plans...

> Ja, disse tal er store tal! Men når vi nu er 5 millionner danskere om at
> betale regningen eller 300 millionner europæere, eller 1 milliard
mennesker
> på den planet der arbejder og får løn.

Endda en deltaljeret business plan...

--
Med Venlig Hilsen

Ulrik Lunddahl - nospam037@lunddahl.dk
My heroes: Heddy Lamar & George Antheil

Fra : Lars Jensen

Dato : 18-01-02 20:11

"Peter Tirsek" <usenet-spamtrap@tirsek.com> wrote in message

> Står der noget om Casper Christensen dér?

> Peter Tirsek | privatperson, og ikke på vegne af min

Hey! Mother-HO! Ka' du SÅ lige have respekt for Casperdrengen :)))

--
Mvh.
Lars [ZulFo] Jensen

Fut: langt væk til mudderet!

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 20-01-02 00:10

"Peter Tirsek" <usenet-spamtrap@tirsek.com> skrev i en meddelelse
> Sådan noget lyshastighed lyder jo meget unfair.

Undskyld men den var lidt for fristende.
Citater er jo sjovest når man tager dem ud af context
Velkommen til www.makr.dk/?citater

http://www.makr.dk/ - Nu med Ugens Link

Fra : Peter Tirsek

Dato : 15-01-02 19:14

Fra : Peter Tirsek

Dato : 15-01-02 22:50

Fra : Charbax

Dato : 16-01-02 04:35

> ... og husk så lige på, at der måske kun er ~10% af husstandene, der
> overhovedet er interesserede

90% af danskerne troede heller ikke at de var interesseret i det der pis med
at installere telefon-kabler ind til alle danske hjem.. Det visede sig
anderledes, og nu har de fleste danske hjem en eller flere telefon
forbindelser som bliver brugt flere gange om dagen. DVS. danskerne betalte
ikke hver for sig for at få installeret disse telefon kabler, men blev på en
måde tvungede til at betale for globalt tlf-installering i danmark igennem
deres skat. Og det var en slags stats-financierede selskab som Tele Danmark
eller om det hed KTAS (eller hvad dens forgænger hed) der tog sig af at
grave alle de kabler ned.

Måske var alle danskere heller ikke interesserede i motor-veje dengang de
blev bygget, og det er ikke kun de 10% der var interesserede der skulle
betale men derimod hele befolkningen der betalte igennem skat.

Der er sikkert heller ikke en største de laf befolkningen som syntes at det
stadig er en go ide at betale over 1000kr i tv-licens for at DR skal kunne
producere programmer som Hit med Sangen og andet pis.

Fra : Klaus Ellegaard

Dato : 16-01-02 07:50

> [...]
>anderledes, og nu har de fleste danske hjem en eller flere telefon
>forbindelser som bliver brugt flere gange om dagen.

....langt over 50 år senere.

I følge det eksempel bliver bredbånd en stor succes engang efter år
2050.

Hvilket nok ikke er så tosset igen - til den tid kan man sikkert lave
det til en pris, hvor folks økonomi kan være med.

>DVS. danskerne betalte ikke hver for sig for at få installeret disse
>telefon kabler, men blev på en måde tvungede til at betale for globalt
>tlf-installering i danmark igennem deres skat.

Nærmere gennem betaling af 10-15 kroner/minut for at snakke med USA.
Det giver omkring 1200 kroner for en pay-per-view-film, hvillket slet
ikke er så urealistisk en pris, hvis det skal laves i dag

Analogier er da meget sjove, men uanset om de handler om biler eller
ej, kan man ikke bruge dem til ret meget i praksis.

Mvh.
   Klaus.

Fra : Peter B. Juul

Dato : 16-01-02 07:49

"Charbax" <charbax@lflv.dk> writes:

> 90% af danskerne troede heller ikke at de var interesseret i det der pis med
> at installere telefon-kabler ind til alle danske hjem..

Kilde?

> Det visede sig
> anderledes,

HVor lang tid tog det?

--
Peter B. Juul, o.-.o "I am a Bear of Very Little Brain,
The RockBear. ((^)) and long words Bother me."

Fra : Peter Tirsek

Dato : 16-01-02 07:35

Fra : Anders Larsen

Dato : 15-01-02 16:54

"Charbax" <charbax@lflv.dk> skrev i en meddelelse...

> Men så læste jeg http://www.comon.dk/index.php?page=news:show,id=10375
hvor
> der står BBB stopper aktiviteterne i danmark.

Ja, de stopper aktiviteterne i Danmark. Men det betyder ikke at de må lukke
for deres kunders I-net forbindelser... De flytter bare deres kundeservice
til sverige,
det er det eneste! Jeg er selv kunde hos dem og fik for nyligt et brev hvor
det blev
beskrevet...

Mvh:
Anders Larsen

Fra : Charbax

Dato : 15-01-02 17:47

> [...]
> til sverige,
> det er det eneste! Jeg er selv kunde hos dem og fik for nyligt et brev

ok fedt. tak for infoen!

det med at de stopper aktiviteterne i danmark, det ved jeg sgu ikke hvor
meget aktivitet det er de stopper.. De havde jo indtil videre ikke nået
meget mere end at installere forbindelser ved 3 beta-test agtigt steder..
dvs. det er ikke kunder som betalte fuld pris for oprettelsen og fik tror
jeg også rabater på alle mulige måder.. F.eks. dig. du behøv vel ikke betale
de 4000kr for at få installeret stikken i væggen og 500kr i oprettelse for
at komme på hva? Du fik vel sådan rabat eller helt gratis mod at de så ejede
installationnen i 5 år eller noget lignene..

Jeg kunne godt tænke mig at vide om der overhovedet var nogen
boligforeninger som kontaktede BBB-danmark seriøst for at få nogle deals om
at få installeret sådan 400 tusind kroner dyre installation af
fiber-internet i en tæt-beboet bolig-forening af mindst 100 mennesker..

Fra : N/A

Dato : 20-01-02 00:10

Fra : N/A

Dato : 20-01-02 00:10