Det første møde-ny kat
Fra : Mette Svangren

Dato : 14-01-02 20:25

Hej gruppe

Uha, så oprinder dagen snart, hvor vi skal ha' en ven til Ludvig. Vi glæder
os, men er spændte på hvordan begge katte vil tage det.
Ludvig, der er 9 måneder, er meget glad for andre katte og opsøger dem, der
kommer i vores have. Alladin, som er en 2-årig kastrat, har på den anden
side ikke set andre katte, andet end gennem et vindue, siden han var
killing.
Bør vi holde dem adskilt den første tid? Det kan rent praktisk blive lidt
besværligt p.g.a. "geografien" i vores hus, og af hensyn til Ludvigs adgang
til bakke og mad.
I mit barndomshjem gjorde vi aldrig noget særligt ud af det første møde, når
en ny kat kom til huset. De fik altid lov til at være sammen lige fra
starten, og jeg husker ikke, at det nogen sinde har givet problemer. Men på
den anden side var der ingen af dem, der var så ubekendte med andre katte,
som Alladin er.
Er der nogen guldkorn eller bare strøtanker, hører jeg gerne...

Desuden skal Alladin køre i bil i over 3 timer fra Helsingør til Stouby v.
Vejle Fjord. Nogen råd i den anledning?

Glæder-sig-hilsener fra Mette og
hvad-er-hun-så-opkørt-over-hvad-skal-der-ske-?-hilsener fra Ludvig

P.S. Og _tusind_tak_ til Betina. der tror på, at vi kan blive en ny, god
familie for Alladin

Fra : Joan Frederiksen

Dato : 14-01-02 20:46

Hej Mette

Neo havde heller aldrig set andre katte (end sit eget spejlbillede *G*) i
sit, på det tidspunkt 1 årige liv. Og så fik vi jo så Dixie, som på det
tidspunkt var 1½ år. Dixie var vant til andre katte og gik derfor frejdigt
hen til Neo. Men herren blev skidesur og ville kun have at Dixie skulle føle
sømposen. (læs evt. missernes fortællinger på deres hjemmeside)
Vi gjorde så det at Dixie fik sit eget værelse (badeværelset) og der kunne
hun være i fred, når Neo blev for grum. Neo kom også lidt på badeværelset,
så Dixie kunne få fred til at undersøge resten af sit nye hjem. Og så kunne
han snuse til Dixie's tæpper.
Det tog lige knapt 3 dage, så havde de fundet ud af at være i rum sammen.
Neo mener stadig lidt at han er Big Boss, men så sætter Dixie sig bare lidt
på ham *G*

Da vi flyttede fra Langeland til Jylland, tog turen i bil ca. 2 timer. Og
Neo som ellers ikke var vild med at køre i bil, tog det afslappet *S* Havde
ham (i kassen) på skødet hele vejen. Og han lagde sig bare til at sove, så
det gik jo smertefrit.

Jeg vil lade andre som har brugt beroligende midler, om at vejlede dig mht
det. *S*

Hilsen
Joan
www.nepton.dk/catz

Fra : Camilla Christiansen

Dato : 14-01-02 21:26

Da vi fik Keshna, gjorde vi nogenlunde som Joan har beskrevet. Både Lille
Mis og Keshna havde været vant til andre katte så det tog kun et par dage
før de kunne være i samme rum men der gik ca. 14 før de begyndte at "være"
sammen - lege o.s.v.

Mht. køreturen så kom Keshna fra Roskilde og turen til Århus tog ca. 3
timer. Vi fik et tæppe med til at lægge over kassen så hun ikke miavede så
meget hvilket hjalp bortset fra at jeg var for nysgerrig og skulle titte ind
og så begyndte hun at miave højt igen. ellers var hun helt rolig og sov fra
Odense af hvilket var ca. halvvejs.

Camilla Christiansen

Fra : Mette Svangren

Dato : 14-01-02 21:54

Tusind tak til både dig og Joan for svarene.

Problemet er, som jeg skrev, egentlig også mest af "geografisk" art. Ludvigs
kattebakke står på badeværelset, så der kan Alladin ikke være de første
dage. Så er der køkkenet, -hvor Ludvigs mad står. Og egentlig ville jeg jo
helst have, at Alladin fra starten ved, hvor bakken er, således at han ikke
først vænnes til en midlertidig placering. Måske skulle vi de første dage
blot være ekstra opmærksom på at lukke Ludvig ud, når han trænger. Men han
plejer nu at skulle bruge bakken lige før sengetid og igen tidligt om
morgenen, så det kan også blive lidt besværligt.
Vi har et ekstra toilet nedenunder, men jeg vil ikke byde en ny kat (eller
en gammel for den sags skyld) at være lukket inde i så lille et rum.

Faktisk er jeg slet ikke nervøs for Ludvigs reaktion, for han er som sagt
altid meget positivt imødekommende over for andre katte.
Det er mere Alladin, jeg tænker på. Dels kommer han fra en lille lejlighed
og skal vænne sig til et meget stort hus, dels har han ikke erfaring med
andre katte. Netop med tanke på, at han har været vant til 35 m2, ville det
nok være hensigtsmæssigt at han kunne holdes på et begrænset område i
starten, så han ikke bliver for utryg.

Men det ender jo nok med, at jeg forsøger at "læse" hans reaktion, og så
afpasse forholdsreglerne derefter...

Godnat
Mette

Fra : Kate

Dato : 14-01-02 21:34

Tillykke Mette

Det bliver spændende. Jeg vil ikke påstå jeg er ekspert, men jeg har da
fornyligt ført en 2 årig kastrat sammen med min to 11½ årige kastrater.
Jeg valgte da jeg kom hjem med Lante at lade ham bllive i køkkenet. Jeg
hentede ham fra Lolland, hvilket er omkring 150 km fra hvor jeg bor.
Han var selvfølgelig utryg både at ha' kørt så langt og så komme ind i
omgivelser der "stank" af andre dyr og så et menneske han slet ikke
kendte. Jeg valgte at lade ham være i køkkenet natten over og gik med
jævne mellemrum ud til ham i løbet af den første aften og næsten
morgen. Allerede næste morgen fik han set Johan, fordi han smuttede med
ud i køkkenet. Madskålene står i køkkenet, så Johan og Sofie vidste
godt at der foregik noget skummelt da deres skåle pludseligt stod i
entreen. Jeg lod Johan gå med ud i køkkenet hver aften og der var en
del hvæsen og sprutten fra begge sider, Sofie ville slet ikke derud i
starten.
Efter nogle dage lukkede jeg Johan og Sofie ude på min opgang (det kan
jeg fordi det kun er mig der benytter den) og lod Lante undersøge
resten af lejligheden, som iøvrigt kun består af køkken, stue,
soveværels og WC og entre, som er så lille at man ikke kan kalde den en
gang. Min lejlighed er meget lille. Lante fik to aftener hvor han fik
lov at undersøge stuen. Jeg stolede ikke på at Johan og Sofie ville
tage i mod ham med åbne arme. Lante flyttede ind om Lørdagen og Torsdag
åbnede jeg døren og lod ham komme ud selvom de to store jo var her. Det
var fordi jeg tænkte at det måske var dumt at lade ham tro de ikke var
der. Jeg må sige at alt hvad jeg gjorde gjorde jeg ved at betragte
kattenes reaktioner på hinanden. De reagerede nogenlunde som forventet,
Johan en anelse mere aggressivt end forventet Sofie meget mindre end
forventet. I den første weekend efter tog jeg Lante ud af køkkenet og
"tvang" ham til at møde de andre. Stadig turde jeg ikke lade dem være
alene uden opsyn, så når jeg tog på arbejde lukkede jeg ham ude i
køkkenet. Da han havde været her ca. 14 dage gad han ikke det mere og
da de på det tidspunkt godt kunne enes om natten, så valgte jeg at lade
dem være om dagen. Den første dag var jeg naturligvis nervøs på
arbejdet hele dagen, så jeg skyndte mig hjem så snart jeg kunne og
siden har de været sammen.
De hvæste og slog ud efter hinanden meget i starten, faktisk er det
først ved at aftage nu hvor han har boet her i 1½ måned.
Jeg fik at vide af mine forældre at jeg skulle passe på ikke at blive
for overpylret og de mente vidst at jeg ikke skulle lukke Lante ude i
køkkenet så meget som jeg gjorde. Jeg føler nu at det at de aldrig har
fået lov til rigtigt at køre op overfor hinanden har gjort det nemt,
men jeg ved ikke om det kunne gøres anderledes.
Måske er min situation også anderledes fordi jeg får en ungkat ind til
to gamle. Du får en ung til en ung og de er nok begge mere legelystne
end Johan og Sofie så måske er din sammenførelse ligetil.
Mit bedste råd er at prøve at føle kattene, se deres reaktioner overfor
hinanden og lad dem ikke komme op at slås. Jeg mener de skal ha' lov at
markere og hvæse og den slags, men jeg tror man skal undgå decideret
kampe.

Nu har du så fået lidt om hvordan jeg gjorde det og det er første gang
jeg har sat voksne katte sammen og jeg synes det er gået over al
forventning, måske fordi jeg har prøvet at sætte kaniner sammen og det
kan være umuligt, så jeg forventede måske at det var værre.

Held og lykke,

Kate

Fra : Lisbeth Hviid Jakobs~

Dato : 14-01-02 23:27

"Mette Svangren" <Mette@svangut.dk> wrote in message
> [...]

> hvad-er-hun-så-opkørt-over-hvad-skal-der-ske-?-hilsener fra Ludvig
>
> P.S. Og _tusind_tak_ til Betina. der tror på, at vi kan blive en ny, god

Hej Mette. Vi fik to killinger i sommers, vel og mærke to killinger fra
hvert sit sted, som skulle "familiesammenføres" med vores 16-årige Bøv. Vi
gjorde det, som det også kan ses på billederne på kattenes hjemmeside at
vi havde killingerne i hver sin papkasse med huller inde i en stor
transportkasse, så de kunne snuse til hinanden under hjemtransporten. Da vi
så kom hjem lod vi dem stå lidt i kassen mens Bøv fik lov at snuse til dem
inden de blev lukket ud. Og det var så dét. De har ikke været fysisk adskilt
på noget tidspunkt, men selvom der gik nogle dage før killingerne ville lege
sammen og selvom Bøv stadigvæk ikke synes det er nogen specielt god idé vi
fik med de to, så er det i det store hele gået smertefrit. Bøv hvæser stadig
hvis Jack kommer tæt på, men gør ellers ikke andet. Phumba accepterer han,
særligt efter hendes første løbetid. Han vil dog ikke have hende tæt på, så
går han, men han hvæser ikke af hende, og når de spiser står de altså side
om side, og har gjort det fra den første dag.

Vi valgte også at lade dem være samme på grund af "geografien" i vores hus.

Hilsen
Lisbeth
--
~No outfit is complete without a few cat hairs~
********** http://cutiecats.tripod.com ************

Fra : Pernille Scharff

Dato : 15-01-02 08:47

Hej Mette,

hvor er jeg glad for at høre at I tager jer af Alladin - jeg bliver
altid helt trist når jeg læser den slags annoncer...

Vores katte er jo også sammenbragte og kom til os med en uges mellemrum.
Silk indtog ret hurtigt hele hytten....Da vi fik Ce'Nedra måtte hun bo
på badeværelset, og vi brugte en gammel opvaskebalje som midlertidig
ekstra-bakke, så Silk fik sin bakke flyttet ud i gangen lige udenfor
badeværelset. Ce'Nedra var nemlig ikke vant til at bruge bakke, så hun
skulle være et sted hvor vi let kunne gøre rent efter evt. uheld - der
skete dog kun et. Badeværelsesdøren stod en anelse på klem de første to
dage, men Silk skulle i hvert fald ikke nyde noget af at møde den grimme
tøs *G* og hun var vildt forskræmt.... Efter et par dage blev Silk
lukket ude på badeværelset et par timer ad gangen så Ce'Nedra kunne
undersøge resten af lejligheden, og så lod vi bare badeværelsesdøren stå
åben som den plejer. Ce'Nedra havde stadig sin kurv og sin mad på
badeværelset. Det var sjovt nok mest Silk der var sur og knurrede (han
var ellers vant til mange katte!) mens Ce'Nedra hurtigt blev temmelig
indladende og hoppede rundt på stive ben mens hun lavede små sjove "kom
og fang mig"-lyde! Den første uge sloges de mest, selv om de også spiste
af samme madskål indimellem - nu har de så boet sammen i snart 2 måneder
og kan også finde på at sove i bunke og at vaske hinanden. Silk HADER
når Ce'Nedra vasker ham i ansigtet - han ligner fuldstændig en lille
dreng der er voldsomt træt af at mor altid skal være efter ham med
vaskekluden!!

Prøv at tage det i kattenes eget tempo og lad være med at lukke dem
sammen uden opsyn det første stykke tid - og (som Kate skrev) hold øje
med hvordan de reagerer på hinanden.

Held og lykke - det er altså enormt sjovt at ha' to katte!

/Pernille

Fra : Lisbeth Jakobsen

Dato : 15-01-02 08:55

"Pernille Scharff" <pernille@btob.dk> wrote in message

<klip>

> [...]
> med hvordan de reagerer på hinanden.
>
> Held og lykke - det er altså enormt sjovt at ha' to katte!

Hej igen. Jeg burde måske også have tilføjet at den første uge var der hele
tiden en af os hjemme for at holde øje med at det ikke gik galt.
Der burde gives omsorgsdage til katte, forresten *L*

Hilsen
Lisbeth ~ http://cutiecats.tripod.com ~

Fra : Pernille Scharff

Dato : 15-01-02 09:11

Hej Lisbeth,

> Der burde gives omsorgsdage til katte, forresten *L*

Jeg har også forsøgt at argumentere for at når alle småbørnsforældrene
herinde kan holde "Barnets første sygedag" osv. så burde jeg ha' lov til
at holde "Kattens første sygedag" og deslige - men de giver mig altså
ikke ret....æv æv...

/Pernille

Fra : Ann K

Dato : 15-01-02 11:34

Lisbeth skrev:
> Der burde gives omsorgsdage til katte, forresten *L*
<> Hi, hi - Jeg gav min kollega 1 dags "barselsorlov", da hans hunkat
fødte Saga og hendes søskende... Manden ringede helt fortvivlet kl
11.00* om formiddagen til jobbet og spurgte, hvad han skulle gøre...
Sille (hunkatten) havde nemlig lagt sig i ægtesengen fremfor i den
dertil indrettede fødekasse *sss*
Svaret lød: "bliv hjemme - hold i poten - og husk endelig
åndedrætsøvelserne" )
Heldigvis har jeg tidligere været så heldig, at jeg har arbejdet steder,
hvor man da selvfølgelig har haft den største forståelse for, at jeg af
og til akut har haft brug for kat/hunds 1'ste sygedag - naturligvis mod
at jeg brugte enten afspadsering eller feriedag til det

Mvh Ann
*Klubpædagoger møder sent - og har sent fri!

Fra : Pernille Scharff

Dato : 15-01-02 11:43

> Svaret lød: "bliv hjemme - hold i poten - og husk endelig
> åndedrætsøvelserne" )

*fnis* skal man gå til fødselsforberedelse med sin kat???

> [...]
mod
> at jeg brugte enten afspadsering eller feriedag til det

Argumentet her på kontoret går på om jeg kan få en "ekstra" dag som
kattens første sygedag - hvis jeg bruger ferie eller afspadsering er der
såmænd ingen der brokker sig så længe jeg er nærheden af
telefonen....Jeg mener, jeg bliver jo diskrimineret fordi jeg ikke har
børn ikke

/Pernille (der ikke glæder sig til Ce'Nedra skal steriliseres.....)

Fra : Ann K

Dato : 15-01-02 12:02

Hej Pernille.
>Jeg mener, jeg bliver jo diskrimineret fordi jeg ikke har
børn ikke
<> Jepper - my point exactly!
Var tidligere tillidsrepræsentant, men mødte ikke større forståelse for
dette argument, når jeg agiterede for at "vi barnløse" skulle have samme
rettigheder med vores kæledyr, som børneforældre jo efterhånden har fået
med deres børn
Jeg mener... jeg er jo også med til at financiere diverse omsorgsdage,
barselsorlov og forældreorlov... og får faktisk ikke noget som helst ud
af det! Undtagen selvfølgelig ekstra arbejde, når endnu en kollega skal
holde sin overenskomstbaserede frihed!
Ja, jeg er "misundelig" - mit ægteskab kunne skam også trænge til et par
omsorgsdage om året ! )) Og jeg kan love (i modsætning til flere af
min børne-berigede kolleger) at dagen vil blive brugt til intet andet
end ren rekreation - ikke noget med at rende rundt i diverse stor-centre
for at købe nyt tøj til børneflokken... Næ - så hellere en laaaang tur i
skoven med vufferne og så hjem og nusse missekatte! )

Mvh Ann - der forresten har fri idag

Fra : Kate

Dato : 15-01-02 18:18

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in news:a2126h$13e$1@sunsite.dk:

> [...]
> noget som helst ud af det! Undtagen selvfølgelig ekstra arbejde,
> når endnu en kollega skal holde sin overenskomstbaserede frihed!

Okay, igen er jeg åbenbart heldig. Mit firma har simpelthen valgt at
alle, uanset antallet af børn, så har vi ret til 5 feriefridage
(omsorgsdage) for man ville simpelthen ikke ha' bøvl med barnløse og
dem hvis børn er voksne. Jeg har faktisk et par kolleger som har brugt
nogle af de dage til at tage børnebørn, og det er jo også en smart måde
at hjælpe på.

Kate

Fra : Kate

Dato : 15-01-02 18:14

"Ann K" <tsars@os.dk> wrote in news:a210hs$p1k$1@sunsite.dk:

> [...]
> for, at jeg af og til akut har haft brug for kat/hunds 1'ste
> sygedag - naturligvis mod at jeg brugte enten afspadsering eller

Så heldig har jeg været med den arbejdsplads jeg er på nu. Jeg har godt
nok ikke brugt det mange gange, men første gang jeg gjorde det var det
faktisk lidt med følelsen af at min chef måske ville synes jeg var
åndssvag, en heldigvis var hun selv dyreelsker så at ringe sig fri for
at tage Johan til dyrlægen var helt iorden.

Kate

Fra : Camilla Scharff

Dato : 15-01-02 20:58

"Ann K" <tsars@os.dk> skrev...
> Hi, hi - Jeg gav min kollega 1 dags "barselsorlov", da hans hunkat
> fødte Saga og hendes søskende... Manden ringede helt fortvivlet kl
> 11.00* om formiddagen til jobbet og spurgte, hvad han skulle gøre...

Tja, jeg tager da også altid "barselsorlov", når "vi" skal føde

Min gamle chef hyggede sig gevaldigt ved på et fast statusmøde med en
samarbejdspartner, som jeg plejede at deltage i, at proklamere, at jeg da
var på barselsorlov, da han blev spurgt hvor jeg var... Og da han så synes
at alle havde set tilpas forvirrede ud i lang tid nok, tilføjede han - men
hun er tilbage på kontoret om 2 dage, hvorefter han knækkede sammen af grin

Og han brød sig i øvrigt ikke særlig meget om katte (fordi den dagplejer en
af hans døtre blev passet hos, havde 2-3 katte og brugte dårligt kattegrus i
bakkerne, som børnene i øvrigt havde adgang til at sidde og pille i...
(adrr) - og ungen stank altså altid af kattetis, som han sagde - hvorpå jeg
spurgte, om jeg også gjorde det, når jeg nu havde 3 gange så mange katte som
dagplejeren... det sagde han så nej til, men det "omvendte" ham nu alligevel
ikke i sin tro på, at katte - eller rettere deres urin - lugter meget
grimt).

Min nuværende chef - har kun været ansat siden juli - var jeg ved at give
hjertestop, da jeg marcherede ind og bad om barselsorlov (han vænner sig
vel til det - det bliver jo nok ikke sidste gang...).

Mvh. Camilla