Udskæring af midten (70x70 pixels) i et bi~
Fra : news.sunsite.dk

Dato : 14-01-02 16:51

Hej!
Kan subjekt lade sig gøre med nogle funktioner i php? Jeg har set lidt på
GDlib, men har ikke helt overblik over hvad det kan endnu - indtil nu har
det kun lykkes mig at resize et jpeg billede.

På forhånd tak
Lars

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-01-02 17:07

news.sunsite.dk skrev:

> Kan subjekt lade sig gøre med nogle funktioner i php?

Hvis ikke det kan lade sig gøre med PHPs indbyggede funktioner, så kunne
du jo prøve med convert-programmet fra ImageMagick.

Fra man convert:

preferred size and location of the cropped image.
See X(1) for details about the geometry specifica­
tion.

To specify a percentage width or height instead,
append %. For example to crop the image by ten
percent on all sides of the image, use -crop 10%.

Omit the x and y offset to generate one or more
subimages of a uniform size.

Use cropping to crop a particular area of an image.
Use -crop 0x0 to trim edges that are the background
color. Add an x and y offset to leave a portion of
the trimmed edges with the image.

--
Jonas Koch Bentzen

PHP-databaseklasse til PostgreSQL og MySQL:
http://understroem.dk/fasdab/

Fra : Lars \(fjern ZZZZ i ~

Dato : 14-01-02 17:29

> Hvis ikke det kan lade sig gøre med PHPs indbyggede funktioner, så kunne
> du jo prøve med convert-programmet fra ImageMagick.

Det ser ud til at det skal kunne lade sig gøre med ImageMagick, men min
udbyder (webhotel) understøtter vist det ikke.

/lars

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 14-01-02 22:15

"Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Hvis ikke det kan lade sig gøre med PHPs indbyggede funktioner, så kunne
> du jo prøve med convert-programmet fra ImageMagick.

Er det ikke generelt smartest at holde sig platform-uafhængig når man
programmerer i PHP?

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-02 22:31

"Mogens Meier Christensen" <mmc@nospam.dk> wrote in message
> Er det ikke generelt smartest at holde sig platform-uafhængig når man
> programmerer i PHP?

ImageMagick kører på bla. Linux, Windows og Macintosh. Jeg vil tro det også
kan kompileret på diverse BSD'er. Er det ikke ca. lige så
platforms-uafhængigt som PHP? Jeg synes i hvert fald det er godt nok.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 14-01-02 22:40

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> [...]
> kan kompileret på diverse BSD'er. Er det ikke ca. lige så
> platforms-uafhængigt som PHP? Jeg synes i hvert fald det er godt nok.

Klart klart! :)

Men nu tænker jeg mest på de mange (=mig selv ;) der ikke har egen server
men et webhotel eller lign. hvor man ikke kan uploade programmer og/eller
rekompilere kernen.

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Christian Schmidt

Dato : 14-01-02 22:32

Mogens Meier Christensen wrote:

> Er det ikke generelt smartest at holde sig platform-uafhængig når man
> programmerer i PHP?

Jo, selvfølgelig.

Men det er jo ikke altid en mulighed. Og så er en platformsafhængig
løsning da at foretrække frem for ingen løsning.

Bortset fra det, så findes ImageMagick vist til et utal af platforme.

Christian

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 14-01-02 22:47

Mogens Meier Christensen skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Er det ikke generelt smartest at holde sig platform-uafhængig når man
> programmerer i PHP?

Christian og Niels har vist adresseret det med platformsuafhængigheden,
så det er egentlig ikke dér, problemet ligger. Derimod er det - efter
min mening - altid at foretrække at gøre tingene med PHPs indbyggede
funktioner, fordi det med at køre kommandolinjeprogrammer fra PHP giver
et svagt led i kæden, om jeg så må sige. Det kan være svært at teste,
hvad der sker (også selvom man tester på returværdien), og der er mange
ting, der kan gå galt.

Når jeg alligevel anbefalede convert, så var det fordi, jeg ikke troede,
der fandtes nogen PHP-funktioner til det.

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 15-01-02 00:10

> Når jeg alligevel anbefalede convert, så var det fordi, jeg ikke troede,
> der fandtes nogen PHP-funktioner til det.

Godt ord igen, det var absolut ikke ment som kritik, men som et ærligt
spørgsmål!
Og det er da også godt at se forskelle folk svare forskelligt, det giver jo
inspiration :)

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Jonas Koch Bentzen

Dato : 15-01-02 11:35

Mogens Meier Christensen skrev:

> "Jonas Koch Bentzen" <ingen.emailadresse@eksempel.dk> wrote in message

> Godt ord igen

Godt ord igen? Jeg mener da ikke, jeg sagde noget, der virkede surt
eller fornærmende...? : )

> Og det er da også godt at se forskelle folk svare forskelligt, det
> giver jo inspiration :)

Helt enig.

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-02 18:03

"news.sunsite.dk" <spam@Zwebhiker.dk> wrote in message
> Kan subjekt lade sig gøre med nogle funktioner i php?

Ja, det kan godt gøres med GD-funktionerne.

ImageCopy() er funktionen som laver selve magien.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Lars \(fjern ZZZZ i ~

Dato : 14-01-02 18:24

> ImageCopy() er funktionen som laver selve magien.

Takker

Fra : Morten Winther

Dato : 15-01-02 22:59

> [...]
> GDlib, men har ikke helt overblik over hvad det kan endnu - indtil nu har
> det kun lykkes mig at resize et jpeg billede.

Hvis det skal være uden kvalitetstab (ved jpeg), så kig på
http://www.ben.com/jpeg/

Ekstra funktion til jpegtran der giver lossless rotation & cut.

/ morten