ARGH: hjælp mig med at fjerne støj!!!!
Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 13-01-02 22:51

Nu driver det mig altså til vanvid! Jeg ved ikke længere hvad jeg skal gøre!
Jeg har tidligere postet et indlæg om dette, men har ikke fået kvalificerede
bud.

Jeg har nogle problemer med støj i lyden. Jeg har prøvet at lokalisere
hvorfra problemet stammer, og nu kan jeg ikke komme længere uden hjælp.

Det startede med at når jeg afspillede MP3filer kom der undertiden noget
"knas" i lyden, men kun en gang imellem. Det startede pludselig nytårsdag.
Der var ikke sket noget specielt på maskinen, det kom bare sådan langsomt.
Siden da er det blevet værre.

Jeg tænkte at det måske var højtalerne, men når jeg satte høretelefonerne
direkte til lydkortet var lyden der stadig. Så højtalerne er så udelukket.

Dernæst tænkte jeg at det nok var en fejl i lydkortet, så jeg lånte et andet
lydkort. Men støjen var der stadig. Så tænkte jeg at det kunne være at det
måske var driverne der var fejlagtige. Så derfor forsøgte jeg både med helt
nye drivere, og senere med de gamle drivere der fulgte med lydkortet, uden
at det dog hjalp.

Så tænkte jeg at det måske var Winamp der spillede mig et puds, så jeg
afinstallerede den, og tog en ældre version jeg vidste havde fungeret
perfekt. Det hjalp heller ikke. Så prøvede jeg med Windows Mediaplayer, blot
for at finde ud af at det altså ikke kunne være afspilleren der er noget
galt med, eftersom den også var gal i det program. Den laver også støjen i
spil og film. Det eneste den ikke gør det med er CD'er. CD-ROM-drevet er
tilkoblet lydkortet gennem en lille ledning, og der er altså ingen støj
derigennem.

Ved et tilfælde opdagede jeg så at når man skruer helt op for lyden på min
subwoofer og i Windows, så kan man høre nogle lyde, noget støj, nærmest en
hel lille melodi. Hver gang man flytter musen eller åbner et program kommer
der ganske svage knaselyde. Som jeg ser det en slags støj der stammer fra et
aller andet i computeren.

Og her kommer jeg så til kort. Jeg aner ikke hvad jeg kan gøre mere. Jeg ved
ikke hvor støjen kommer fra eller hvordan jeg får den væk igen. Men det er
helt umuligt for mig at spille musik på den, det lyder jo af bæ!

Jeg ville blive meget glad hvis nogen havde et bud på hvad der kunne være
galt, hvor og hvad jeg skal kigge efter..... og det er altså ikke
mobiltelefonen. Jeg har heller ikke installeret nogle andre elektriske
apparater i nærheden, som ikke har været der hele tiden.

Jeg aner ikke om dette er en hardware eller softwarefejl og derfor
krydspostes denne post i dk.edb.hardware, dk.edb.system.ms-windows og
dk.edb.hardware.bundkort

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 13-01-02 23:04

Jeg har lige opdaget en interessant detalje: blæseren på mit grafikkort
(Innovision TNT2pro 32Mb) står stille. Så vidt jeg ved er det meningen at
den skal dreje rundt hele tiden. Kunne det måske være en årsag til at der
opstår støj, altså ved at der hele tiden sendes et signal til den eller
noget lign...

Fra : Johnny Nielsen

Dato : 13-01-02 23:10

> [...]
til at der
> opstår støj, altså ved at der hele tiden sendes et signal til

Det er jo en mulighed - det er måske en advarselstone der ikke
virker og laver nogle andre lyde i stedet.
Skift din blæser (eller check at ledningen ikke er hoppet af)
inden du brænder grafikkortet af !

Johnny Nielsen
http://www.wintip.dk

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-01-02 16:45

> Skift din blæser (eller check at ledningen ikke er hoppet af)
> inden du brænder grafikkortet af !

Det er et TNT2-kort, så det brænder ikke lige af med det samme.....

Fra : Kristian Poulsen

Dato : 14-01-02 17:54

Hej

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message

> Det er et TNT2-kort, så det brænder ikke lige af med det samme.....
enig
De compaq maskiner vi lige har fået til arbejdet har tnt2 kort i og der er
ingen blæser på....
Kortene bliver dog skiftet med et matrox et eller andet....

/kristian

Fra : Thomas Damgaard

Dato : 13-01-02 23:06

Hvad for et lydkort har du? Og hvilke drivers bruger du?

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-01-02 16:44

Jeg har Soundblaster 128 og jeg har brugt de drivere der fulgte med på CD'en
(vistnok vers. 4.06) samt de seneste drivere fra creatives hjemmeside. Jeg
ved ikke om det var svar nok?

Fra : Martin Bangsø

Dato : 14-01-02 00:01

On Sun, 13 Jan 2002 22:50:44 +0100, Tim Lerche Sørensen wrote:

> [...]
> Der var ikke sket noget specielt på maskinen, det kom bare sådan langsomt.

Har du prøvet at mute alt andet end WAVE i Windows Volume Control?

--
Martin Bangsø * http://home.dkik.dk/~martin_b

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-01-02 16:48

> Har du prøvet at mute alt andet end WAVE i Windows Volume Control?

Jeg har lige slået CD og Syntheziser fra, så kun wave og windowslyd er på,
men det hjalp ikke.

Fra : Jakob

Dato : 14-01-02 00:17

Uden at jeg selv har prøvet det, lyder symptomerne som dem, der er ved VIA
Southbridge: Knas i lyden og evt. korrupte filoverførsler.

Hvis du har et mobo med VIA chipset 686 eller lignende, så kig evt. på
http://www.networking.tzo.com/net/software/readme/vlatency_v014_readme.htm

Eller læs mere på http://www.viahardware.com/

Ved ikke, om det er aktuelt for dig. Beskriv evt. din opsætning :)

Hygge
/Jakob

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-01-02 17:17

> Uden at jeg selv har prøvet det, lyder symptomerne som dem, der er ved VIA
> Southbridge: Knas i lyden og evt. korrupte filoverførsler.

Ja, det kunne god lyde lidt derhenaf. Jeg har faktisk også haft lidt flere
problemer end sædvanlig, hvor den nogle gange bare fryser (har dog mistænkt
Norton Freeze Check)

> Ved ikke, om det er aktuelt for dig. Beskriv evt. din opsætning :)

Mit virusfri system består af:
Asus A7V m. VIA Apollo KT133 (northbridgeVT8363 og southbridgeVT82C686A)
Driver til VIA: vers 4.37
Athlon T. 1000 Mhtz
Spectek 256Mb PC133-RAM
Innovision Tornado TNT2 Pro 32Mb AGP
Netkort Realtek 10/100
IBM Deskstar 45Gb
Quantum Fireball 6,4 Gb
Quantum Fireball 5,1 Gb
Plextor Plexwriter CD-RW 8/4/32A
Acard AEC-6710D PCI SCSI
Adaptec AIC-7850 PCI SCSI
Soundblaster Audio PCI 128
Sandberg penpointer
Logitech mus
Acer Prisa 620 ST scanner
Canon FS2710 filmscanner
Epson Stylus Photo 890
Video7 S70 skærm
Sandberg Subwoofersæt 30Watt pmpo

Er det grundigt nok?

> Hvis du har et mobo med VIA chipset 686 eller lignende, så kig evt. på
> http://www.networking.tzo.com/net/software/readme/vlatency_v014_readme.htm
>
> Eller læs mere på http://www.viahardware.com/

Det har jeg gjort, og det ser interessant ud. Jeg vil lige prøve at rode med
det lidt senere.
Der står også beskrevet noget om "memory interleave". Har det noget med RAM
at gøre, for jeg har ikke kunnet få bundkortet til at acceptere 512Mb
ram-klodser, trods det at bundkortet understøtter 1,5 GB på 3 slots?

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-01-02 19:02

http://www.networking.tzo.com/net/software/readme/vlatency_v014_readme.htm

Den havde ingen effekt hvad angår lyden..... desværre. Jeg tror jeg vil
prøve at bytte rundt på PCI-kortene. Hvem ved om jeg er heldig....

Fra : Jakob

Dato : 14-01-02 20:59

Lykkees det? Husk btw at reset ESCD (eller hvad det nu helt præcist hedder)
i bios efter at have nyttet rundt på kortene.

Memory Interleave gør vist det, at RAM clocken ændres på en eller anden
måde. Jeg er ikke god til at forklare - ganske enkelt fordi jeg kun har
installering af hardware som hobby. Men jeg synes at huske, det er relativ
godt beskrevet på links'ene. På mit gamle Epox 58-MVP3C-M fik jeg en
betydelig større ram-ydelse efter at bruge Memory Interleave (selvom det var
på 586 chipset). Den er nyttig, hvis du som jeg, ikke kunne ændre memory
interleave manuelt i bios'en.

Kom også til at tænke på, at VIA patchen til at løse støjproblemet vist nok
bliver sat ud af funktion, hvis du senere installerer f.eks. Via 4 in 1
drivers.

Mvh
Jakob

Fra : Tim Lerche Sørensen

Dato : 14-01-02 22:51

> Lykkees det?

Øhh... nej!

Men jeg fik pillet mit grafikkort ud, det hvor blæseren ikke virkede. Så
satte jeg mit gamle 16Mb grafikkort i...... og VUPTI!!: ingen støj. Desværre
viser det sig at støjen ikke fjernes ved at afmontere blæseren. Jeg var
ellers overbevist om at det var den der gjorde det, men det viser sig
åbenbart at der er noget andet i forb. m grafikkortet der giver støjen. Nu
ved jeg så ikke hvad jeg skal gøre ved det. Købe et nyt? Men er der så
garanti for at problemet ikke vil genopstå? Sikkert ikke. Det kunne være
rart at vide hvad prblemet i virkeligheden var.

Fra : Lars Jacobsen

Dato : 14-01-02 11:29

"Tim Lerche Sørensen" <35mm@film.dk> wrote in message
KLIP
> [...]
kommer
> der ganske svage knaselyde. Som jeg ser det en slags støj der stammer fra

To mulige bud (du skriver ikke noget om dit setup så jeg gætter her):

1. Har haft en optisk Dexxa-mus der monteret på PS/2-porten genererede
"knas" når man flyttede musen. Den lød lidt som dit problem. Løsning: væk
med Dexxa-musen (til min bærbare) og ind med en USB-mus.

2. SB Live og nogle chipsets driller. Det betyder at hvis f.eks. harddisken
kører samtidig med at man spiller kommer der helt tydeligt knas i lyden. Der
er mange forskellige bud på hvordan man løser det - jeg ved det ikke for mit
problem forsvandt da mit SB Live og mit motherboard blev skiftet

Mvh.

Lars

Fra : Coach

Dato : 15-01-02 00:01

Hej
Jeg har studeret dit indlæg til NG med stor interesse.
Jeg har netop haft samme problem flere gange og har kunnet løse dem indtil
nu.

Jeg bruger Windows2000 Pro. som ikke er kendt for at have den bedste lyd.
Og jeg oplevede da også 1ste gang jeg installerede min optiske Microsoft
IntelliMouse Explorer, at der var knas når jeg afspillede CD'er og MP3'er.
Lige som om en anden frekvens kørte i baggrunden.
Jeg løste det dengang ved at afinstallere Musesoftwaren og geninstallere.

2den gang kendte jeg jo fremgangmåden, men det hjalp ikke.
Jeg monterede den digitale 2 pins ledning fra CDrom drevet til lydkortet, og
fjernede det 4 pins analoge kabel - det hjalp altså noget, men ikke helt.
Prøvede også nogle nye drivere til mit SBLive 5.1 - Og det blev meget værre.
Til sidst købte jeg et SBlive 5.1 i NG for 250,- - OG DET HJALP.

Jeg har nu sat mit gamle lydkort i konens PC og det spiller bare rent uden
det mindste knas.

Ja, jeg tror altså egentlig det er en software konflikt, men hvilken ved jeg
ikke.

Håber du finder ud af det

mvh / best regards
Brian Jensen