hjælp til slet fil
Fra : Steen \(MSDesign.dk\~

Dato : 13-01-02 21:10

Jeg er igang med at lave et script hvor man ser indholdet af en mappe...
og så vil jeg lave en funktion til at slette filer....

men jeg kan ikke lige forstå hvordan unlink() fungerer... jeg har prøvet at
sætte den i en variabel, men selvom jeg ikke engang kalder på variablen, så
eksekveres unlink() koden...

er der nogen der ved om jeg kan gøre så at man ved at trykke på et tekstlink
kan fjerne den fil selve linket står ud for??...
nedenfor er hvordan selve teksten ser ud...

echo "<a href='$file'>$file</a> <a href='HVAD SKAL DER STÅ
HER'>(delete)</a><br>";

jeg havde tænkt på at der skulle stå

$delf = unlink($file);
....<a href='?delf'>(delete)</a>...

men så sletter den bare filen ligeså snart php er nået til den kode...
--
Steen Nielsen
http://www.msdesign.dk

Fra : Esben Skov Pedersen

Dato : 13-01-02 21:25

"Steen \(MSDesign.dk\)" <steen@msdesign.dk> wrote in
> $delf = unlink($file);
> ...<a href='?delf'>(delete)</a>...
>
> men så sletter den bare filen ligeså snart php er nået til den kode...

Så må du bare lade koden, som sletter filen stå en en fil for sig selv

--
Med venlig hilsen Esben
for svar over email fjern _slet_

Fra : Niels Andersen

Dato : 13-01-02 23:09

"Steen (MSDesign.dk)" <steen@msdesign.dk> wrote in message
> $delf = unlink($file);
> ...<a href='?delf'>(delete)</a>...
>
> men så sletter den bare filen ligeså snart php er nået til den kode...

$delf = unlink($file);
Dette betyder: Slet filen $file, og gem resultatet i variablen $delf.

Prøv i stedet dette:

if (isset($deletefile)) {
unlink($file);
}
echo "<a href='?deletefile=".urlencode($file)."'>Slet filen</a>";

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mogens Meier Christe~

Dato : 14-01-02 14:15

"Niels Andersen" <niels-usenet@myplace.dk> wrote in message

> [...]
> unlink($file);
> }
> echo "<a href='?deletefile=".urlencode($file)."'>Slet filen</a>";

Ja, men dette er en *farlig* måde at gøre det på, da alle og enhver så kan
bestemme hvilken fil de vil slette ved at kalde
?deletefile=whatdoyouwanttodeletetoday.php

--
Mvh. Mogens
www.momech.dk

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 14:18

> [...]

> unlink($file);
> }
> echo "<a href='?deletefile=".urlencode($file)."'>Slet filen</a>";

hmm, den er ik så go du, overvej lige hvordan filen vil reagere på
det her:
$deletefile=/etc/passwd

--
|-|$235-|)k - Mickey - Eko sum lapis
http://susie.dk/apg - hvis du trænger til nyt password!

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-02 14:26

"Mickey" <003@susie.dk> wrote in message

> hmm, den er ik så go du,

Der skal selvfølgelig validering på, det burde jeg have nævnt. Men nu var
det jo problematikken med at udføre funktionen på det rigtige tidspunkt, det
drejede sig om. :)

> overvej lige hvordan filen vil reagere på
> det her:
> $deletefile=/etc/passwd

Lige præcis det, skulle der da forhåbentlig ikke ske noget ved, heh... :)
(Kun root kan pille ved den fil, og Apache som root? Argh...)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Mickey

Dato : 14-01-02 14:32

> Der skal selvfølgelig validering på, det burde jeg have nævnt.
> Men nu var det jo problematikken med at udføre funktionen på det
> rigtige tidspunkt, det drejede sig om. :)

ja okay, du er tilgivet ;)
- man skal bare huske : validering, altid validere input!

> Lige præcis det, skulle der da forhåbentlig ikke ske noget ved,
> heh... :) (Kun root kan pille ved den fil, og Apache som root?
> Argh...)

apache kører da som root... (i hvert fald hovedprocessen, den der
styrer de andre, dem der kører som nobody)

Fra : Niels Andersen

Dato : 14-01-02 14:48

> apache kører da som root... (i hvert fald hovedprocessen, den der
> styrer de andre, dem der kører som nobody)

Det var nu "de andre", som kører PHP, jeg tænkte på. :)
Det er jo det, der er det afgørende. :)

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Steen \(MSDesign.dk\~

Dato : 14-01-02 14:35

> Prøv i stedet dette:
>
> if (isset($deletefile)) {
> unlink($file);
> }
> echo "<a href='?deletefile=".urlencode($file)."'>Slet filen</a>";

tak, det virker....næsten...
Jeg skal bruge det i et loopscript... og så sker der det lidt irriterende at
den faktisk sletter alle filerne... bare ved at jeg trykker på "slet filen"
en enkelt gang..

er der en anden måde at gøre det på så?