Køb af nyt lydkort
Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 12:25

Jeg er efterhånden blevet træt af de problemer jeg har haft med mit
LivePlayer 1024 kort fra Creative, idet jeg desværre er ramt af Via-
Creative problemet. Derudover har jeg brug et lydkort med optisk
udgang. Derfor skal jeg ud at have fundet mig et andet lydkort, hvortil
jeg stiller nogle krav:

1) Ingen problemer med Via chipsets
og
2) Skal virke problemfrit med Windows XP

Umiddelbart er mine øjne faldet på et Hercules Gamesurround Fortissimo
II er der nogen, der har nogle kommentarer angående det valg?

--
Mvh. Morten http://miljokemi.dk
Miljøtemaer: http://tema.miljokemi.dk

Fra : Peter Rinder

Dato : 13-01-02 12:49

> [...]
>
> Umiddelbart er mine øjne faldet på et Hercules Gamesurround Fortissimo
> II er der nogen, der har nogle kommentarer angående det valg?

Jeg kender ikke noget til det nævnte lydkort, men har selv købt et Terratec
Xfire1024.
Det virker upåklageligt - også under XP.

/Peter

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 13:06

"Peter Rinder" <prin00@kom.auc.dk> skrev:

> Jeg kender ikke noget til det nævnte lydkort, men har selv købt et
> Terratec Xfire1024.

Hercules kortet er vist stort set magen til Terratec kortet. Dog har
Hercules kortet også optisk ind og er lidt billigere.

Fra : Mureren

Dato : 13-01-02 12:53

> 1) Ingen problemer med Via chipsets
> og
> 2) Skal virke problemfrit med Windows XP

Måske Soundblaster Extigy....
(ved ikke med VIA-problemet, men det burde være løst...)

Mureren

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 12:57

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> skrev:

> Måske Soundblaster Extigy....
> (ved ikke med VIA-problemet, men det burde være løst...)

Som det ser ud nu er Creative produkter for mit vedkommende desværre
udelukket. Men tak for forslaget alligevel

Fra : Wizeguy

Dato : 13-01-02 22:01

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> wrote in message

> Som det ser ud nu er Creative produkter for mit vedkommende desværre
> udelukket. Men tak for forslaget alligevel

1. Hvad er der i vejen med Soundblaster Audigy eller Soundblaster Live! 5.1?
Ingen af disse to kort har problemer med VIA chipsets og virker upåklageligt
under Windows XP, hvilket jeg kan bekræfte udfra egne erfaringer. Jeg har
selv et Soundbalster Audgy Platinum som har kørt problemfrit fra dag 1 på
følgende system:

Athlon 1333@1400 MHz
Asus A7V133 med VIA KT133A chipset og 686B Southbridge
512 MB PC133 RAM
GeForce3

Hvis du har brug for optisk udgang og ikke har råd til Platinum udgaven, kan
du anskaffe dig et relativt billigt daughterboard fra Hoontech med optisk
in/out.

2. Hvad angår Hercules Gamesurround Fortissimo 2 vil det sagtens kunne
opfylde dine behov, så længe det ikke omfatter spil. I spil har alle kort
der bruger Sensaura's teknologi til EAX og 3D lyd stadig en del problemer,
specielt under Windows 2000/XP.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 23:52

"Wizeguy" <anders@herlevkollgiet.dk> skrev:

> 1. Hvad er der i vejen med Soundblaster Audigy eller Soundblaster
> Live! 5.1? Ingen af disse to kort har problemer med VIA chipsets

Jeg har nu læst det modsatte mange steder.

> og virker upåklageligt under Windows XP, hvilket jeg kan bekræfte
> udfra egne erfaringer. Jeg har selv et Soundbalster Audgy Platinum
> som har kørt problemfrit fra dag 1 på følgende system:

Det er kun nogle Via Chipsets problemet opstår på, så det er lidt
farligt at konkludere ud fra et eksempel.

> Hvis du har brug for optisk udgang og ikke har råd til Platinum
> udgaven, kan du anskaffe dig et relativt billigt daughterboard fra
> Hoontech med optisk in/out.

Jep det har jeg også haft set på. Prisen var 400,- og det kunne jeg
have brugt med mit LivePlayer 1024 kort incl. knas i lyden mv. For
samme pris kan jeg få Hercules kortet.

Men iøvrigt tak for dine kommentarer. Mine kommentarer ovenfor er
naturligvis et resultat af min uheldige oplevelse med et Creative
produkt samt det faktum at Creative benægter/benægtede problemets
eksistens.

Fra : Wizeguy

Dato : 14-01-02 01:35

> Jeg har nu læst det modsatte mange steder.

Hvor? Problemerne med VIA chipsets angår kun de oprindelige Soundblaster
Live! og Live! Value kort, og skyldtes fejlbehæftet ACPI firmware. Fejlen
blev rettet da Creative i efteråret 2000 lancerede Soundblaster Live! 5.1,
og heller ikke det nye Audigy kort har problemet. Læs evt. mere på
www.viahardware.com. Der er en længere artikel, hvor Audigy testes på flere
forskellige systemer med både VIA og Intel chipsets, og det fungerede
upåklageligt på samtlige disse konfigurationer. Læs selv her:
http://www.viaarena.com/?PageID=26.

> Det er kun nogle Via Chipsets problemet opstår på, så det er lidt
> farligt at konkludere ud fra et eksempel.

Enig, men modsiger du så ikke lidt dig selv? Du har lige konkluderet, at
Creative's lydkort generelt ikke virker på VIA chipsets udfra nogle indlæg
du har læst hist og her...

> [...]
> naturligvis et resultat af min uheldige oplevelse med et Creative
> produkt samt det faktum at Creative benægter/benægtede problemets

Det er korrekt, at Creative aldirg officielt har indrømmet problemet med det
oprindelige Live! kort, hvilket naturligvis er både fejt og uærligt af dem.
Men faktum er, at der ikke er problemer som skyldes fejlbehæftet hardware
med de nyere Live! 5.1 og Audigy kort. Det er naturligvis helt op til dig
selv, hvilket lydkort du skal købe (og heldigvis for det!), og hvis du kan
leve med Hercules'/Terratec's/Videologic's dårligere kompatabilitet i spil
(pga. Sensaura) og ringere driverfunktionalitet, skal du selvfølgelig vælge
et af disse kort.
--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

P.S. Det er forresten tankevækkende, at Hercules netop har lukket deres
internationale diskussionsforum. Måske skyldes det de mange indlæg fra
utilfredse kunder?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-02 08:19

> Hvor?

Bla.:
http://www.viahardware.com/faq/kg7kr7/sound.htm#audigy
"
In general the Soundblaster Audigy seems less prone to the crackling
and popping problems for which the Live! series were renowned. However,
heavy activity on the PCI bus may still cause the occasional crackle.
"

En søgning på Google giver også en del hits.

> Enig, men modsiger du så ikke lidt dig selv? Du har lige
> konkluderet, at Creative's lydkort generelt ikke virker på VIA
> chipsets udfra nogle indlæg du har læst hist og her...

Nej, jeg har konkluderet, at jeg ikke tør satse på, at det virker på
netop mit chipset. (Det var ihvertfald meningen)

Fra : Wizeguy

Dato : 14-01-02 14:32

OK, det er så mit sidste indlæg i denne tråd!

> [...]
> and popping problems for which the Live! series were renowned. However,
> heavy activity on the PCI bus may still cause the occasional crackle.

Poppen og klikken kan opstå med alle lydkort, og er ikke isoleret til
Creative's lydkort. Det link du har postet henviser til Abit KR7-RAID, som
har en on-board Highpoint RAID controller, og problemerne kan i reglen
elimineres ved at opdatatere Highpoint driverne.

> En søgning på Google giver også en del hits.

> Nej, jeg har konkluderet, at jeg ikke tør satse på, at det virker på
> netop mit chipset. (Det var ihvertfald meningen)

Hvorfor skulle det så hjælpe at vælge et andet lydkort? Det perfekte
lydkort, med perfekte drivere og perfekt funtionalitet er (desværre) endnu
ikke opfundet. Uanset havd du køber, må du påregne at der potentielt kan
opstå problemer. Men det virker som om du allerede har bestemt dig for at
fravælge Creative, så jeg vil ikke bruge flere kræfter på at "omvende" dig.
Held og lykke med dit nye lydkort, uanset hvad du ender med at vælge. Skulle
du få problemer kan du jo altid poste her i gruppen

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-02 15:57

> [...]

> (desværre) endnu ikke opfundet. Uanset havd du køber, må du
> påregne at der potentielt kan opstå problemer.

Naturligvis men sagen er den, at med mit LivePlayer var lyden fin i
spil. Men ved afspilning af musik via WinAmp eller lignende, hvilket er
det jeg hovedsaligt bruger mit lydkort til, var det så godt som
ubrugeligt. Pga. stort set konstant knasen mv. Afspilning af Flash
animationer og lignende var også umuligt.

> Men det virker som
> om du allerede har bestemt dig for at fravælge Creative, så jeg
> vil ikke bruge flere kræfter på at "omvende" dig.

Det lykkedes nok ikke i denne omgang men nu må vi se om mit nye lydkort
giver de samme problemer. Så er der ihvertfald ikke grobund for min
kritiske holdning til Creatives produkter.

> Held og lykke
> med dit nye lydkort, uanset hvad du ender med at vælge. Skulle du
> få problemer kan du jo altid poste her i gruppen

Det er jo det

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-02 11:59

> Hvor?

<news:4i754u0q45j1nl9buiecdmeo7dg3tqqo92@4ax.com> og iøvrigt Creatives
interne nyhedsgrupper. Dog ser det ud til, at der er væsentligt mindre
brok i Audigy gruppen end der var/(er?) i Live! grupperne så nogen
forbedring må der være sket

Fra : Wizeguy

Dato : 14-01-02 14:22

> [...]
> interne nyhedsgrupper. Dog ser det ud til, at der er væsentligt mindre
> brok i Audigy gruppen end der var/(er?) i Live! grupperne så nogen

For din egen skyld synes jeg du bør læse den artikel jeg postede et link til
i mit forrige indlæg. Den viser klart, mat der ikke er
kompatabilitetsproblemer med Soundblaster Audigy. De problemer jeg kender
til er alle relateret til andre komponenter, så som netkort (3Com) og
IDE-controllere (Promise og Highpoint) , og kan løses ved enten at opdatere
drivere eller udskifte hardware. Disse problemer er i øvrigt ikke isoleret
til Audigy (eller Creative generelt), men kan opstå med et hvilket som helst
lydkort.

Hvad angår brok med lydkort, så vil der potentielt altid kunne opstå
problemer på nogle konfigurationer, men det er ikke det samme som, at der er
latente hardwareproblemer. Creative er ekstra eksponeret for problemer, og
de vil altid synes mere udbredte af den simple grund, at der bliver solgt
langt flere Creative lydkort end Terratec, Hercules etc.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 14-01-02 16:06

> [...]

> et link til i mit forrige indlæg. Den viser klart, mat der ikke er
> kompatabilitetsproblemer med Soundblaster Audigy.

Det gør den desværre ikke. Iøvrigt er det umuligt at bevise, at et
problem ikke eksisterer.

Det artiklen viser er, at der ikke er problemer med netop de testede
systemer.

Iøvrigt gør følgende citat fra artiklen, at den er svær at tage
seriøst:

"The Sound Blaster Live! problems were resolved with the release of the
4in1 4.31 drivers"

Hvilket desværre ikke er sandt, hvilket kan bekræftes af utallige
uafhængige personer.

Iøvrigt er lidt kildekritik en god ting.

Fra : Wizeguy

Dato : 14-01-02 19:46

> Det gør den desværre ikke. Iøvrigt er det umuligt at bevise, at et
> problem ikke eksisterer.

Jamen så kan man jo blive ved. De testede systemer svarer meget godt til det
den gennemsnitlige bruger har, og der konstateres INGEN problemer med
Audigy...Go figure!

> [...]
> 4in1 4.31 drivers"

> Hvilket desværre ikke er sandt, hvilket kan bekræftes af utallige

Nej, 4-in-1 virker ikke i sig selv. Men så vidt jeg husker står der længere
nede, at den kun virker, hvis bundkortproducenterne har patchet deres nyeste
biosimages. Hvis ikke kan man installere George's VIA latency patch.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : René Jensen

Dato : 13-01-02 21:11

Mureren wrote:
> Måske Soundblaster Extigy....

En mindre rettelse: Creative Audigy

--
Med venlig hilsen,
René Jensen

Once a upon a time a wise man said to me:
"I consider Windows like I consider bad weather ... I accept it and hope
for something better"

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 13-01-02 23:53

René Jensen <rene.jensen@adslhome.dk> skrev:

> En mindre rettelse: Creative Audigy

Extigy er en ekstern USB udgave af Audigy kortet.

Fra : Mureren

Dato : 14-01-02 17:47

"René Jensen" <rene.jensen@adslhome.dk> skrev i en meddelelse

> En mindre rettelse: Creative Audigy

Du skal ikke rette på mig
Creative har netop lanceret dette "lydkort", søg på Google og du skal
finde....

Jeg synes iøvrigt det virker som en fiks ide, underligt at ingen (mig
bekendt) har tænkt på det før..

Mureren

Fra : Martin Højriis Krist~

Dato : 14-01-02 17:52

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg synes iøvrigt det virker som en fiks ide, underligt at ingen (mig
> bekendt) har tænkt på det før..

Det undrer mig at de ikke i højere grad integrerer det med deres
højttalersæt

http://www.makr.dk/?javaspil - Underholdning for folket

Fra : Wizeguy

Dato : 14-01-02 19:40

"Mureren" <mureren@mail.tele.dk> wrote in message

> [...]
> finde....
>
> Jeg synes iøvrigt det virker som en fiks ide, underligt at ingen (mig

Soundblaster Extigy er bestemt en god ide, men USB interfacet hæmmer kortets
ydelse, da båndbreddem er begrænste til 1,5 MB/sek. Således vil en del af de
nye EAX Advanced HD features, som 4 samtidige EAX miljøer, ikke kunne køre
med Extigy, hvorfor Creative anbefaler Audigy til virkeligt seriøse gamere.

--
Best regards/venlig hilsen
Anders Albrechtsen

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-01-02 20:11

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

> Jeg er efterhånden blevet træt af de problemer jeg har haft med
> mit LivePlayer 1024 kort fra Creative, idet jeg desværre er ramt
> af Via- Creative problemet.

Jeg bliver desværre nødt til at krybe til korset og indrømme, at jeg
rent faktisk har de samme problemer med mit nye lydkort (Fortisimo II)
som jeg havde med LivePlayer kortet, dvs. stadig knas i lyden på
desktoppen ved afspilning med eksempelvis WinAmp men ikke i spil med
accellereret 3D grafik, så tilsyneladende har jeg ikke været ramt af
Via-Creative problemet men derimod er det tilsyneladende et mere
generelt problem med min maskine.

Min maskine har et AOpen AX63 bundkort (100MHz, Via Apollo Pro Chipset)
med en P3/450MHz processor, et Creative TNT2 Ultra AGP grafikkort.

Umiddelbart virker det jo som om det er når grafikkortet arbejder, at
der opstår lydproblemer men jeg troede egentligt, at AGP bussen og PCI
bussen var adskilte og ikke interferede med hinanden men det er måske
ikke tilfældet?

Hvad angår løsningen på mit problem er det måske et nyt bundkort?

Fra : Morten Bjergstrøm

Dato : 17-01-02 21:03

"Morten Bjergstrøm" <nospam@dafnie.dk> skrev:

> Hvad angår løsningen på mit problem er det måske et nyt bundkort?

Og dog. En opdatering fra den indbyggede XP driver til NVidia driver
23.10 har hjulpet ganske gevaldigt.