Kørsel til syden hvordan?
Fra : Lars

Dato : 12-01-02 23:16

Når man er en fam. med 2 børn under 7år hvordan køre man så nemmest til
syden. Skal man kører om natten, også lade den som har kørt bilen sove i
campingsvognen et par timer på en rasteplads men den anden tager sig af
ungerne.

Er der nogle med gode forslag.

Vi har trænet med nogle ture til Holland

Vi regner med at kører til Norditalien/Venedig

Pft.
Lars

Fra : Bente Jørgensen

Dato : 13-01-02 03:46

Forrige sommer kørte vi med vores dengang 5 år gamle barnebarn til Cap
d`Agde i det sydlige Frankrig, vi valgte at holde en almindelig døgnrytme,
og det var faktisk en succes.
Vi kørte omkring 2 timer ad gangen, stoppede på rastpladser hvor farfar og
Amalie straks gik på opdagelse for at finde en legeplads så hun kunne få
"brændt krudtet af", eller de spillede bold mens jeg enten lavede et måltid
mad eller en kande kaffe til os.
Amalie har prøvet turen til sydfrankrig hver år med sine forældre men uden
campingvogn.
For vi bedsteforældre var det første lange tur med campingvogn og barn.
Amalie havde inden vi tog hjemme fra fået lov at vælge at fylde en
klodsekasse med legetøj af det hun helst ville have med, jeg tog en metal
serveringsbakke fra campingvognen som hun brugte som bord når hun skulle
tegne. Vi havde bøger med, og havde en læsetime hver formiddag og
eftermiddag, vi havde en fast pause som kun var til at købe og spise is i.
Amalie havde sin drikkeflaske i en kopholder i bilen, den blev fyldt op hved
hver stop, hvilket gjorde at der ikke på noget tidspunkt lød en lille røst
fra bagsædet om at hun var tørstig.
En fast og forudsigelig dagsrytme hvor "ungen" vidste hvad der skulle ske
var god for os.
Vi oplevede et par gange hvor vi nævnte at nu var det ved at være tid for
et stop, at hun bad om at vi ikke kunne vente med at stoppe, for hun var
lige ved at .......
Vi havde beregnet turen der ned til at tage en lille uge, men den blev
klaret på tre dage uden stress og jag, og med en glad unge på bagsædet.

Mange hilsner

Bente Jørgensen

Fra : Poul Bak

Dato : 13-01-02 11:29

Vi har de sidste 4 år kørt til Sydfrankrig efter samme opskrift med succes,
børnene er nu 10 og 12 år.
De har hver deres walkman, gameboy og lidt legetøj plaseret i ryglænet på
forsæderne, walkmanen er mest for min skyld da jeg har det lidt svært med
deres musiksmag gemmen længere tid.
Vi starter kl 1700 hjemmefra og kører så til jeg bliver træt henad kl 0100,
her overnatter vi på en P plads, giver os god tid om morgenen og er så i det
sydlige Alcase ca. kl 1500, her stopper vi et par dage inden turen gå til
det sydlige hvilket kan nåes på ca. 8 timer.
Selve køreturen foregår efter princippet at der er stop når der ikke er mere
benzin på bilen dvs. ca. hver 4 time.
Denne fremgangsmåde er valgt for at det ikke skal føles som om ferien var et
ophold på motorvejen, danskernes foretrukne feriested.

MVH

Poul Bak

Fra : Janne Madsen

Dato : 13-01-02 23:55

Hej
Du kommer lige nøjagtig nemmest derned på den måde der bedst passer til din
familie og jeres temperament. Kør om natten, kør om dagen, hvad passer jer?
I vores familie gider vi ikke holde rastepladsferie så det gælder om at
komme hurtigst muligt til sydfrankrig. Vores hund og datter, 4 år, skylder
vi dog lidt pauser så vi lægger fra land kl 0430 om morgenen, pauser 15 min
ca hver 2. - 3. time (tisseri, røg og lignende), ved frokosttid får farman
en times søvn og ved aftentid lægger vi os på en af de sidste rastepladser
før frankrig.
Næste morgen kl 0700 går det videre efter samme mønster og hen på
eftermiddagen lander vi i Ardeche tilsyneladende friske men vi føler ikke at
vi har kørt i alt for mange dage af vores ferie. Samtidig mener vi også at
have taget hensyn til hund og barn. Vores nattesøvn vil vi også gerne have.

hilsen Lennart Sørensen

Lars <larsj24@worldonline.dk> skrev i en
nyhedsmeddelelse:rB208.13552$aS.1870275@news010.worldonline.dk...

Fra : ML

Dato : 10-02-02 12:50

Lad vær med at køre fra Danmark fredag. Der er sindsyg meget trafik i
Tyskland indtil midnat. Nej, kør hjemmefra lørdag formiddag, så slipper i
for den værste lastbiltrafik.

ML

Fra : Erik M. Nielsen

Dato : 10-02-02 13:18

> [...]
>
> Er der nogle med gode forslag.
>
> Vi har trænet med nogle ture til Holland
>
> Vi regner med at kører til Norditalien/Venedig

Hej. Det er vores erfaring at det nemmeste er at "få det overstået".
Forstået på den måde at børnene er mest motiveret den første dag, grundet
spændingen og forventningerne. Vores rytme, når vi kører til Kärnten i
Østrig, har været at pauser følger optankninger og det har passet alle,
store som små! Sådan har vi gjort fra starten hvor børnene var 5 og 8.
Måske skulle i prøve at kigge på www.netconsult/brunner/ hvor der er nogle
generelle kørselstip, se evt. under "Artikler"
Erik M. Nielsen - Odense

Fra : Henrik Høgh

Dato : 11-02-02 08:48

Vi kører som regel Fredag eftermiddag fra Midtsjælland. Færger over ved
17-18 tiden, og kører til kl. ca. 1 om natten. Så er vi syd for Berlin.
Derefter køres i ca. dette skema. Kørsel 5-6, derefter morgenmad i
myldretiden. Kørsel igen mellem 9-12, middagspause, kørsel mellem 13-15,
eftermiddagskaffepause og derefter lidt mad. Kører videre kl. 18-19, store
aftensmadpause. Kørsel igen 20- 01, eller til vi er ved vores delmål.

På denne måde køre vi som sagt fra midtsjælland Fredag eftermiddag, og vi er
som regel i Ungarn Søndag ved 17 tiden. Dette inkl. en pause ved Passau fra
Lørdag ved 17 tiden til næste morgen ved 5 tiden.

De fleste vil nok sige at vi holder mange og lange pauser. Ja, men i de
pauser ville vi ikke komme længere end ca. 70 km. Og med tre børn i
tumlealderen, så er der brug for pauser. Vi har aldrig problemer på
bagsædet, chaufføren er aldrig træt, vi er altid optankede med mad og væske.
Så er det ingen sag at køre på ferie.

Når dette er skrevet, så vil jeg sige, vi finder alle vores egen rytme. Vær
blot opmærksom på stresssymptomer når du kører.
Sløvhed, irritation over "ingenting", tørst, osv.

--
Venlig hilsen

Henrik Høgh

Fra : Jan

Dato : 13-02-02 22:42

Vi køre som regel hjemme fra fredag aften omkring kl 21 medbringene 2 børn
på 3 og 6 samt camping vogn......vi køre lige igennem til sydfrankrig eller
det vil sige til lige syd for lyon vor vi køre ind på en lille
campingplads.......vi plejer at være i frankrig lørdag morgen omkring kl 8.
Det er kun en mand der kører og det er mig......når vi så har haft den lille
overnatning kører vi så tidligt søndagmorgen som muligt så vi er fremme på
pladsen inden middag og ind til nu er det lykkes hver gang inden middags
lukningen på pladsen..... alle er friske også mig da jeg ikke er en der
behøver meget søvn........Når vi så skal hjem sker det i 1 stræk uden
overnatning nemlig hjemkørsel tidligt lørdag morgen, fra pladsen kl 6 oger
hjemme søndag formiddaglige inden middag
Hilsen jan